Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hoe eet jij je Balkenbrij het liefst?

Met zout
8 (15%)
Met suiker
9 (17%)
Met stroop
13 (25%)
Anders, namelijk......
22 (42%)

Totaal aantal stemmen: 52

JoyCiej007

Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 14:43

Ik ben benieuwd of er nog meer liefhebbers van Balkenbrij zijn hier. Kopen jullie het bij de slager, in de supermarkt, of maken jullie het zelf? Zo ja, deel vooral je lekkerste recept en waar halen jullie het zogenaamde "rommelkruid" vandaan?

En..... hoe eten jullie het?? Ik en mijn familie eten het standaard met (best veel) zout. Dat schijnt niet heel gebruikelijk te zijn; anderen hoor ik vaak over suiker of zelfs stroop. Dat trekt mij dus he-le-maal niet; ik zie het als een hartig/zout gerecht :+ Benieuwd of er meerderen zijn die het met zout eten.

"Vroeger" aten we het thuis best vaak als lunch. Op brood, of gewoon zo, en dus met zout. Dan haalden we het bij de plaatselijke dorpsslager. Die is helaas al jaaaren weg. Nu haal ik het vooral hier bij de plaatselijke Plus supermarkt. Het valt me wel op dat de prijs van Balkenbrij de laatste jaren best gestegen is; ik betaal nu € 5,98 per kilo omgerekend. Wordt namelijk in diverse hoeveelheden gesneden verkocht.

Edit: ik kom uit een klein dorpje onder Deventer, Overijssel

Maar ik zou het toch graag een keer zelf willen proberen te maken. Dat is volgens mij best wel veel werk?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 11-12-18 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 14:50

Met currysaus, wauw, nooit gehoord :') proef je er dan nog wel iets van??

Ik ben overigens best benieuwd hoe de "zoete-versie" liefhebbers het vinden met zout. Ik zelf heb 't wel eens geprobeerd met suiker, maar euhm nee, ik blijf toch bij het zout.

* gooit ondertussen nog wat plakkies de pan in * :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 15:11

Hahaha tsja curry trekt me er echt niet bij. Maggi ben ik overigens ook DOL op, gaat steevast een flinke scheut door macaroni, kippensoep of groentesoep. Ook bij gekookt ei gaat er wat op.

Enschede is toch behoorlijk Oosten..... en volgens mij komt het oorspronkelijk daar vandaan, en Gelderland?

Ik heb enkele jaren in Groningen gestudeerd, daar kenden sommige Friezen het wel. Maar Wentelteefjes, dat kenden ze daar niet....
Keer een stapel klaar gemaakt voor wat huisgenootjes destijds, en ja hoor, ik mocht wekelijks wentelteefjes bakken :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 15:12

Boras schreef:
1 keer is genoeg.

Je kan nooooit genoeg Balkenbrij gegeten hebben :') :')

JoyCiej007

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 15:31

Vokking ken ik niet, bakbloedworst wel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 17:42

Ianrowan2009 schreef:
Ik ga de vraag toch stellen... wat is Balkenbrij? :?

Google is your best friend.

Maar eerlijk, als je het niet kent en nooit hebt geproefd en je leest het, zal dat wellicht voor sommige tere zieltjes wat weerstand kunnen opwekken :')

Een "rode" variant ken ik niet, of halen we dan bakbloedworst in de verwarring?
Ik ken alleen "grijze" balkenbrij.

Beauty26 schreef:
Oh Jammie balkenbrij!! <3 <3, heerlijk mijn opa maakte het vroeger altijd hij kan 't nu niet meer helaas, ik heb het familie recept maar tot nu toe nog niet gelukt om het te maken helaas. Het zogenoemde "rommelkruid" haalden wij op de markt in Zwolle.

Ik heb het nu nog niet gegeten omdat ik niet weet of ik het nu mag hebben (zwanger)

Ik snij plakken van soms 1 cm en soms iets dikker. Maar bak het heel krokant van buiten en liefst in de kern ietsjes zacht van binnen. Dan wordt het wel echt krokant bruin van buiten, van binnen ook wel wat trouwens.
Zou het niet zeker weten, maar als je het gewoon goed opbakt zou dat toch moeten kunnen?
Het is tenslotte geen biefstuk (die je, shoot me, gewoon dan maar NIET moet bestellen als je vanwege zwangerschap of welke reden dan ook, het doorbakken wil hebben. Staat voor mij gelijk aan heiligschennis) :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 17:50

Ik/we hebben laatste paar jaar wel eens op de kerstmarkt in Vaassen balkenbrij gekocht. Van de slager. Maar vonden we toch te grof gemalen en ietwat droog, beetje vreemde smaak ook.

Misschien ga ik toch eens van Aalvink de balkenbrij proberen. Daar haal ik overigens ook mijn paarden/"veulen"biefstukjes en stooflappies. :j

Majabeestje schreef:
Gekookt afvalvlees met bloed?
OMG :r

Wat denk je van frikandel dan? En kroket?
Nee daar zitten geen hersenen/ogen/geslachtsdelen in tegenwoordig, in de tegenwoordige variant van balkenbrij ook niet persé.

Waarom een dier slachten en niet proberen zoveel mogelijk er van te gebruiken? Erwtensoep horen van oudsher ook gekookte varkenspoten in.
En Bakbloedworst is precies de naam; opgebakken geronnen bloed met vlees.
Of Kinnebakspek.

@ Renske W: Dank voor de uitleg. Zuiderlingen doen het dus meestal wat anders. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 18:05

Maflinger_S schreef:
Oh, je kan het eten ...

Bij mij was balkenbrij onderdeel van de trailtraining.

Hahahaha meen je niet.
Vertel??!

Staat toch echt op VT (VoederTijd) maar ben nu wel erg benieuwd naar het trail onderdeel.

Moet ik denken aan balken die a la Mikado door elkaar liggen ofzo? En dan vandaar de "brij"?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 00:48

_/-\o_ :') Dank voor alle reacties, kon nog net mn thee binnen houden, heel komisch.

Daphne__ schreef:
Gek op balkenbrij en niet mega ver van Oldebroek af wonen: Dan moet je 24 Februari echt naar de sprokkelmarkt van boerderijmuseun de bovenstreek. Daar maken ze het ter plekke klaar op de oude manier, varken hangt eerst aan een ladder, super interessant :+ En je kunt het dan kopen.

Dat is precies hoe m'n oma/opa het vroeger klaar maakten. <3 ik was helaas nog te jong om dat bewust mee te maken. Ze deden daar ook aan "flappie". Mijn mama nog een jeugdtrauma aan over gehouden :(:)
Ze was er dan ook 1 van 12 kinderen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 00:54

Cinderella schreef:
Dit gerecht zou zo in fear factor kunnen.

Slachtafval doordrenkt in bloed. En om het af te maken: op roggebrood.

:')

:D neuh joh.

Doe dan maar Rocky Mountain Oysters :j
https://nl.wikipedia.org/wiki/Prairie_oester

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 01:03

Boras schreef:
Maggi op een gekookt ei? :wow:

:j eet ze het liefst zacht gekookt. Eiwit net gestold, eigeel heerlijk smeuiig. Maar eet ook af en toe een paar "half hardgekookte" eitjes gepeld, met een flinke scheut maggi en wat verse of gedroogde bieslook.

Volgens mij eet ik echt te zout :') maar heb er wel enorme behoefte aan. Bloeddruk is eerder te laag dan te hoog..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 18:20

Goh, toch nog best veel liefhebbers, én vrij veel mensen die het inderdaad zoals ik met zout eten :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 01:33

Bloodymary schreef:
Grappig dat je dat ook vindt. Ken ook veel mensen die er op deze manier van gruwelen.

Uh ja, ik heb het niet geprobeerd maar het trekt me ook TOTAAAAL niet om het op die manier te proberen :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 10:57

Hahaha Memories, wat fijn dat jij ook een adresje hebt gevonden!
Hier omgeving Deventer (dorp er vlak onder) is het vooral in de herfst en wintermaanden eigenlijk standaard te verkrijgen bij de Plus, ook hier in 't dorp.

M'n ouders hadden trouwens laatst wel van de slager, die had het voorgesneden. Maar echt súperdun....
Behalve dat ik de smaak en textuur niet echt geweldig vond, was het zóoo dun gesneden ook echt niet lekker.

Liefst heb ik het krokant van buiten, en beetje zacht van binnen.

m'n ouders vonden de balkenbrij van deze slager ook echt niet lekker. Ik zag nog best wat in de koelkast liggen bij ze, maar ik hoef het ook niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 12:29

Iemand trouwens ervaring met het invriezen van Balkenbrij? Gewoon die uit de supermarkt, ongebakken?
zodra het lente/zomer wordt is het eigenlijk niet meer te verkrijgen hier bij de supermarkten....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 12:40

Dat is wel een goede tip ja. Of eerst snijden en dan porties gewijs invriezen in diepvrieszakjes.
Zo doe ik dat trouwens met vlees ook. Ik woon namelijk alleen, dus als ik bijv. speklapjes koop dan vries ik ze ook apart in of per 2.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 12:49

Kan er niets aan doen, maar iedere x als ik aan Balkenbrij denk, of dit topic open, krijg ik weer onwijze zin er in :') :o
Eet het nu toch wel 1 a 2x per week. :o

Als kind was ik er dus al dol op, maar ik heb wel een periode van jaren gehad dat ik het ineens niet meer lekker vond. Ik weet niet, het smaakte me ff niet meer.
Net als leverworst/paté.

Maar naarmate je ouder wordt, ontwikkeld je smaak zich steeds meer :o :D Ik eet dan ook graag de meest stinkende franse kaasjes, oesters, schaal/schelpdieren, olijven, etc. etc.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie