Ik marineer, jij marineert, wij marineren!

Moderators: NadjaNadja, Duhelo, Muiz, Essie73, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LWDaisy

Ik marineer, jij marineert, wij marineren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-20 07:34

Ik ben nog een beetje een leek wat marineren betreft :+
We wonen nog maar sinds vorig jaar in ons huis met tuin, voorheen stak ik de BBQ op stal wel al eens aan maar dat is zo'n klein tafelmodelletje, dus altijd simpel vlees.

Ondertussen van stal verhuisd, en ook mijn BBQ natuurlijk meegenomen. Vorige week hebben we deze thuis aangestoken. Er waren geen gemarineerde ribben meer te verkrijgen (om 10u 's ochtends al :+), dus ribbetjes natuur gekocht en zelf gemarineerd. Was best lekker hoor, maar het kan natuurlijk altijd beter :D

Morgen komt onze nieuwe BBQ aan, en dan wil mijn vriend aan het marineren slaan!
Onze kleine BBQ deed er meer dan 3 uur over om onze rib half gaar te krijgen, vandaar een nieuwe BBQ :+ De vorige was ook nogal klein, de rib geraakte er amper op :+

Afbeelding

Vorige keer heb ik volgende ingrediënten gebruikt:
- één of andere saus als basis voor marinade
- sjalotjes
- look
- honing
- ketchup
- provencaalse kruidenmix
De rest weet ik niet meer zeker, ik gok paprikapoeder ed.

Ik heb hier ergens een BBQkookboek liggen, daar staan ook een aantal marinades aan maar die vind ik maar vies klinken :+ Dan maar Google geraadpleegd, en daar kom ik ook rare dingen op tegen.

De enige 3 marinades die ik op Google vond, en me wat lijken zijn de volgende:
Tijm en honingmarinade:
Rits de blaadjes van 6 takken tijm (of neem 1 eetlepel gedroogde tijm) en vermeng dit met 2 eetlepels vloeibare honing, 1 eetlepel mosterd en 100 ml vers sinaasappelsap. Lekker met kip, lamsvlees en karbonade.
Zoete marinade:
Vermeng 100 ml ketchup met 100 g appelstroop, 2 eetlepels bruine basterdsuiker, het sap van een halve citroen, een teentje geplette knoflook en een theelepel kaneelpoeder. Breng op smaak met zout en versgemalen peper. Lekker met spareribs en karbonade.
Knoflookmarinade:
Maak de knoflookmarinade: stamp in een vijzel de knoflook fijn, samen met wat peper en zout. Giet er in een dun straaltje de olijfolie bij, zoals je doet bij het maken van mayonaise. Voeg er vervolgens het spuitwater aan toe en roer.

Het zou vooral voor ribbetjes zijn. Eventueel kip, als ik mooie boutjes vind, want ik maak me snel vies van kip, als ik vet zie enzo :+ Saté's wil ik ook wel proberen.

Vis eet mijn vriend helaas niet, ik wel, maar die ga ik voor enkel mezelf niet marineren :D

Verder vond ik ook deze info:
De 3 basisingrediënten van een simpele marinade
Houd deze 3 basisingrediënten en verhoudingen in je achterhoofd en je marinade kan niet mislukken.
1 deel zuur ingrediënt
Het zuur zal het vlees mals maken zodat het de smaakmakers optimaal kan opnemen. Mogelijke zure ingrediënten zijn azijn, wijn, sherry, citroensap, yoghurt en zelfs karnemelk.
1 deel vet ingrediënt
Het vette ingrediënt voorkomt dat je vlees uitdroogt. Denk aan olijfolie, notenolie, sesamolie, zonnebloemolie…
1 of 2 delen smaakmakers
De smaakmakers zorgen ervoor dat je van gewoontjes naar WAUW gaat. Denk aan gedroogde of verse kruiden, ajuin, look, mosterd, sojasaus, suiker, honing, gember en zout. Wie het graag wat pittiger heeft, kan wat gedroogde of verse chilipeper toevoegen aan de marinade.

Zowel ik en mijn vriend houden absoluut niet van bier. Ik zie mezelf ook geen fles sherry oid kopen, om deze enkel bij een marinade te gebruiken. Ik ga ervan uit dat de smaak hiervan niet al te overheersend zal zijn, maar recepten met sterke drank skip ik meestal.

Wie o wie heeft er nog marinade-tips?

Ook groentjes vind ik lekker. Ik gooi altijd een bakje champignons met lookboter op de BBQ, en aardappels in de schil met lookboter. Dus wie daar nog leuke ideetjes voor heeft --> shoot!

Complete bosal te koop
Life with Daisy ღ
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.

Valerie_91

Re: Ik marineer, jij marineert, wij marineren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 07:45

Mijn vriend kookt meestal bij ons thuis en kan dat best goed. Ribben en steaks legt hij eerst in de sous vide. Dit een aantal uur, zolang het vlees het nodig heeft, bij ribben is dit vaak 12 uur. Als hij het vlees voorbereid om in de sous vide te gaan, steekt hij daar naar mijn weten altijd boter, look, thym, ajuin en andere verse kruiden in. Dat wordt dat vacuüm getrokken en zo in die pot met warm water gestoken.

Is niet echt marineren zoals jij bedoelt, maar het zorgt wel dat je vlees super mals is en alle smaken in zich heeft. Na een aantal uur gooit hij dat dan vrij kort op de barbecue of in de pan en dan heb je zonder twijfel beter vlees dan in de gemiddelde bistro's. Aan de buitenzijde die lekkere barbecue smaak en binnenzijde super mals vlees, ik krijg al terug zin in een goed stukje vlees op de barbecue :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:13

Ribbetjes gaan bij mij meestal in de ketjap marinade. Voor zoete kun je de manis variant nemen maar ik vind asin het lekkerst (zout). Daar gaat dan verse knoflook, gesneden cayene peper, citroensap, uipoeder en een beetje djinten (gemalen komijn) in. Soms doe ik extra toevoegingen zoals bijvoorbeeld gember of gerookt paprika poeder. Deze marinade kun je ook gebruiken voor saté.

Grotere stukken rund zoals bavette of pichana (maar ook lekker met biefstuk) marineer ik in chimmichuri.

When nothing goes right,

go left.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:23

Wij hebben een pelletbbq staan waar wij ook gaan slowcooken. Beetje het idee van de sous-vide, maar afhankelijk hoe je het vlees inbakt krijg je er ook een rooksmaak in. (hoe minder ingepakt hoe meer rooksmaak zeg maar.

Wij bestellen heel veel van de rubs en de sausjes hier:
https://elkedag-bbq.be/

Je wrijft de rib in met de soort kruiden je verkiest (ik gebruik zelf relatief weinig kruiden, in amerika gooien ze er verschillende soorten in dikke lagen over elkaar op :+ )
en als die bijna klaar is lak je hem af met een sausje, nog even op de bbq, en vlak voor het serveren nog een laagje saus.
Ik verkies de zoete sauzen:
https://elkedag-bbq.be/sauzen/varken-18 ... nl-nl.html
https://elkedag-bbq.be/sauzen/varken-18 ... C/limit=12
(de honey en de black sugar vind ik de lekkerste)

Misschien vind jij je gading in mijn kleerkast? Allemaal zgan spulletjes voor lage prijzen.
https://www.vinted.fr/member/36428511-kimcallens

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:25

Spareribs voorgaren in cola. Daarna marineren in abrikozenjam, sweetchillisaus, zout, peper evt wat ketjap.

Life is good, Marie mijn topper!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:38

Ik adviseer je het boek Smart BBQ van Julius Jaspers.
Tot nog toe is ongeveer alles wat we daaruit gemaakt hebben, een succes.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:59

Wil je het niet te lang laten garen op de BBQ omdat het gewoon te lang duurt, kijk eens naar sous-vide garen.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:56

Ik lees hier even mee. Vriend heeft bedacht om van de week spareribs te gaan maken :D

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie