Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:48

Oh met sinterklaas ga ik deze risotto maken. Vorige week getest en echt super lekker. Makkelijk te vegannizen door de parmesaan te vervangen voor willemsburger en alpro of rijstroom te gebruiken ipv creme fraiche. Super makkelijk en zo lekker:
https://www.okokorecepten.nl/recept/rij ... denstoelen

Vooraf doen we een soepje vega niet vegan. Afgelopen zondag gemaakt voor Thanksgiving II met vrienden en het is een heerlijke soep!
https://www.marthastewart.com/343275/ca ... arlic-soup

Voor Thanksgiving I heb ik deze green bean casserole gemaakt vegan als je rijstmelk gebruikt:
https://www.delish.com/holiday-recipes/ ... le-recipe/

Ook heb ik mashed potatoes gemaakt, vegan boter gebruikt en de creme fraiche heb ik weggelaten:
https://www.delish.com/cooking/recipe-i ... es-recipe/

Ik ben voor sinterklaas nog op zoek naar een dessert. Kerst weet ik echt nog niet. Wij twijfelen om een 7 gangen menu te doen en dan alles vega of vegan behalve een klein stukje vlees bij het hoofdgerecht. Er zijn namelijk 3 gasten die vinden dat vlees hoort bij kerst... waaronder mijn vriend :+

c_alsemgeest, die seitan roast klinkt goed.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:25

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17 Z1+12
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014 B+8 L+5

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 11:32

Wow dat ziet er lekker uit :Y)

Selka, ik zou rijstmelk niet aanraden, dat is vaak een beetje zoetig. Of heb je het zelf geprobeerd en goed bevonden? In dat geval heb ik niets gezegd :D
Ik heb vorig jaar dit gemaakt: https://www.facebook.com/bosh.tv/videos ... 037270189/ als dessert. Erg leuk en je kunt kleinere stukjes maken zodat iedereen zoveel kan nemen als ie nog op kan na 6 gangen :Y)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:44

c_alsemgeest, goede tip! Ziet er heerlijk uit. Zal het eens aan vriend laten zien.

Ja ik heb m inderdaad gemaakt. Wij vonden het lekker. Sowieso is het niet een super hartig of zout gerecht. Maar sojamelk of havermelk is ook prima natuurlijk!
Die chocolade croissant tearer sharer ziet er ook leuk uit. Ben alleen bang dat vriend het meer iets voor het kerstontbijt dan diner vindt.. :') Hij is van mega uitgebreid. De enige keer in het jaar dat hij helpt in de keuken :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 11:55

Aw, jammer. Is vegan Irish coffee misschien iets? Of 'Baileys', kun je makkelijk maken met een blikje kokosmelk, Jameson, bruine suiker en vanille-extract

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:10

Dat is een tof idee! Wij wilden ook een drankmenu maken. Ojee wat zal bokt nu wel niet denken :') :')
Daar past zoiets leuk op.

Ine23

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:17

Leuk topic! Ik kook ook vegetarisch en regelmatig veganistisch en kijk al uit naar kerst en oud&nieuw. Ik volg dus graag mee :D

Dit recept voor chocolademousse is gemakkelijk, super lekker en ook nog eens direct klaar na het maken (ev. even in de koelkast, maar echt opstijven hoeft het niet). Ik gebruik Tony’s pure chocolade.

Wat heb je nodig voor 4 porties?
150 gram 70% cacao pure chocolade
120 gram aqua faba (vocht uit 1 blik/pot kikkererwten)
paar druppels citroensap
100 gram kristalsuiker
1 theelepel vanillepoeder

Wat ga je doen?
1. Smelt de chocolade in de magnetron of au-bain-marie.
2. Klop het aqua faba op met het citroensap met een handmixer. Doe dit zeker 10 minuten. Voeg na 10 minuten beetje bij beetje het suiker toe terwijl je blijft mixen. Roer het vanillepoeder erdoor.
3. Schenk de gesmolten chocolade erdoor en mix met een spatel of lepel.
4. Serveer met bijvoorbeeld vers fruit.

Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:18

Ik val binnen :))

Zal zo eens lezen hier , mijn broer wil wat gezonder leven en is vegan gaan eten . Met kerst wil hij wel ei en melk eten ivm de kerstgedachte maar ik wil gewoon vegan uitpakken voor hem :)) , zelf hou ik ook niet van melk dat is gewoon voor kalfjes :o .

We gaan gourmetten , hebben jullie nog leuke vegan ideetjes om te maken voor hem zodat hij lekker mee gourmetten kan ?

Ssstt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:21

Er is in supermarkt veel te krijgen aan vega vlees. In worstjes blokjes enz. Makkelijk en snel.

Ik zit nu aan boterham met kaas als ontbijt, zo lekker. Dankzij dit topic <3

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 10:38

Rebecca schreef:
Ik val binnen :))

Zal zo eens lezen hier , mijn broer wil wat gezonder leven en is vegan gaan eten . Met kerst wil hij wel ei en melk eten ivm de kerstgedachte maar ik wil gewoon vegan uitpakken voor hem :)) , zelf hou ik ook niet van melk dat is gewoon voor kalfjes :o .

We gaan gourmetten , hebben jullie nog leuke vegan ideetjes om te maken voor hem zodat hij lekker mee gourmetten kan ?

Er zijn lekkere gourmetverpakkingen te krijgen maar in het kader van gezond leven zou ik zeker (ook) voor lekker gemarineerde groenten gaan :~
Yoghurtsausjes maak je ook heerlijk met (ongezoete!) sojayoghurt, en/of Remia Mayolijn. Maak elke week wel een bakje knoflooksaus of tzatziki :~

[o]

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:45

Wij hebben laatst nu tzaziki en knoflooksaus gemaakt met Alpro Go On en dat was echt perfect, doe er dan een beetje citroensap bij, vind dat echt de lekkerste basis voor knoflooksaus en tzaziki etc <3

c_alsemgeest wow - bedankt voor het delen van die recepten, die klinken echt te goed!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:08

Nou, ik volg. Ben benieuwd wie een lekker menu heeft waar ik inspiratie uit kan halen. Ik weet nooit wat ik moet koken voor mezelf :\

You Know Who◞ ~ ykw-gypsyhorses.com
Eigen fok Irish Cobs met een bijzonder kleurtje
Palomino merrieveulen met goede afstamming te koop!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:41

NikkiDeKerf schreef:
Wij hebben laatst nu tzaziki en knoflooksaus gemaakt met Alpro Go On en dat was echt perfect, doe er dan een beetje citroensap bij, vind dat echt de lekkerste basis voor knoflooksaus en tzaziki etc <3

c_alsemgeest wow - bedankt voor het delen van die recepten, die klinken echt te goed!

Ik ben zelf niet veganistisch, maar eet wel heel vaak veganistisch of vegetarisch... heb een aantal kennissen die wel op die manier eten en ik vind het zelf belangrijk om zo min mogelijk vlees te eten, alleen helemaal niet doe ik hypocriet genoeg nog niet :')
Maar om het lekker te houden zoek ik veel recepten op om te maken, want hoe lekkerder het is, des te vaker ik vlees vervang in mijn gerechten :D

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17 Z1+12
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014 B+8 L+5

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:32

Ik eet zelf vegetarisch en krijg met kerst familie te eten. Ik zit erg te twijfelen of het gewaardeerd zal worden als ik een vleesloos kerstmaal voorschotel... Er zit 1 persoon bij die niet van kaas houdt, anders hadden we iets van raclette of fondue kunnen doen.
Ik hou zelf niet van vleesvervanger die op vlees lijken (zoals plantaardige biefstuk of kipstuckjes). Kaas, eieren, melk en dergelijke is hier geen probleem.

Deze is in ieder geval voor de niet Vegan mensen een aanrader (persoonlijk vonden wij het met bladerdeeg lekkerder dan met pizzadeeg):
https://www.facebook.com/Chefclub.tv/vi ... 926265249/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 13:54

Sprintje, heb je echt mensen in de familie die gaan lopen zeuren (denk je)? Zo ja, zijn dat mensen die wellicht op hun donder zouden krijgen van anderen? (Als mijn vader zou gaan zeuren om een gebrek aan vlees zou hij echt wel te horen krijgen van mijn moeder dat hij dan maar naar de snackbar moest gaan _O- )
Kan je lekker koken en/of heb je zin om flink uit te pakken om misschien wat twijfelaars te laten proeven hoe heerlijk het kan zijn zonder vlees en vis?
Of misschien kun je, als het echt een probleem zou zijn, bij een van de gerechten een klein beetje vlees doen voor de mensen die willen, en de overige gangen vega.
Persoonlijk zou ik gewoon lekker vegan koken als men bij mij kwam eten. Dikke doei, als iemand er problemen mee heeft (met 1 maaltijd, niet eens een hele dag, zonder vlees := ) blijven ze maar lekker thuis :evaw:
Maar goed ik kan me indenken dat ik er een paar jaar geleden anders in zou hebben gestaan. (Ik heb schoonfamilie gehad die dus inderdaad dan niet zou komen :o )

[o]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:20

Heeft iemand nog leuke ideeën voor kerstwaardige tapas gerechten?
Mijn schoonmoeder wil graag tapas maken met kerst, waarbij we allebei een deel klaarmaken.. en ik wil natuurlijk wel 'winnen' he, met de mooiste gerechten O:)

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 14:33

Dunne plakjes courgette en wortel die je beiden marineert (evt eerst blancheren zodat ze zacht zijn)? En die dan in elkaar rollen met wat sesam eroverheen? Denk dat dat er erg mooi eruit ziet en lekker smaakt :)

[o]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:50

Dat is ook een leuk idee, misschien ook mogelijk op een sate stokje

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:56

Hier eet de familie mee wat de pot schaft, in ons huis komen er geen dierlijke producten binnen. Alsof ze daar over kunnen zagen? Ze eten toch ook groenten bij hun vlees? Dus ze hebben toch niets tegen groentjes? En het is toch ook niet zo dat ze bij elke maaltijd een specifieke groente ofzo eisen? Waarom zou iemand dan persé altijd vlees bij een maaltijd moeten? Nooit gesnapt die redenering.

Zelf gaan we dit jaar uit eten bij familie, op het etentje bij mijn grootvader voorzien we gewoon ons eigen maaltijd. Iedereen bestelt daar iets bij de chinees of vistraiteur dus het is niet zo dat iedereen hetzelfde eet. Bij mijn familie gaat er vegan gekookt worden voor ons, geen idee of ze voor ons iets apart zullen maken of iedereen mee vegan zal eten, ga er binnenkort wel eens naar polsen. Wij voorzien een vegan dessert voor iedereen.

VisibreTeam
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:01

Ik lees graag mee! Geen vegetariër, maar wil drastisch minderen met vlees :)

Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:14

Ik heb inmiddels een klein lijstje met tapas ideetjes :j
Mini quiche
Oesterzwam empañada's
Pesto broodjes
Satestokjes met courgette/wortel en garnering
Aardappelgratin (met spinazie denk ik, of broccoli :9 )
Gevulde tomaatjes met griekse rijst
Gevulde champignons

Ik denk niet dat ik tijd heb om ze allemaal te maken, dus moet er een paar kiezen. Lastig!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 15:49

Oeeh pesto broodjes klinkt lekker. Sonja had ooit een bijzonder pesto receptje geloof ik? Met een ander ingrediënt dan basilicum, ben even kwijt wat.

[o]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:59

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 16:14

Ohh lekker. Misschien ga ik dat wel eens met bladerdeeg maken, brooddeeg wordt altijd een kliederboel hier :=

[o]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:20

Een tip voor brooddeeg: het werkblad en je handen insmeren met olie in plaats van bloem, dat scheelt echt heel veel geplak en geknoei :D
Maar met bladerdeeg lijkt me ook lekker!