quarters of paints met pssm?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sannanasje

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:52

He bah Mister01, wat vervelend!

Ik hoop dat jullie het goed vinden als ik hier meelees en praat.
Ik had ook een pssmertje, heb haar helaas op 4jarige leeftijd moeten laten inslapen begin Juli, maar hoop anderen te kunnen helpen met mijn ervaringen. Want dat deze ziekte uitgeroeid moet worden lijkt me duidelijk!

"You're in denial" 'No I'm not!'

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:59

Ja klopt, daarom ben ik ook zo fel op dat fokken. Ik had graag een veulentje van haar gewild, maar toen ik hoorde dat ze pssm had is dat plan meteen overboord gegaan, al was ze wel 20 geworden, een veulen was er NOOIT gekomen!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:42

Ik sluit me helemaal aan bij vertrouwen op je gevoel.

Mijn paardje was ook nog maar vier, ik had ook het dilemma met wat is nou jonge paarden gedrag, en wat is pssm gerelateerd? Die van mij was extreem voorwaarts, staakte nooit! Ik kon er op goede dagen gewoon 2 uur mee buitenrijden wel met veel stappen (tot grote ergernis van madam, die wilde hard harder hardst). Tot ze op een zondag het erf niet af wilde. Ik had al een tijd niet gereden, maar mijn bijrijders wel, en ik dacht dat ze mijn angst voelde en dacht ja de groeten, daar heb ik geen zin in. Ik heb me over mijn angst heengezet en doorgepusht, hoewel dat lijnrecht tegen mijn gevoel inging (ik werd regelmatig uitgemaakt voor aansteller dus dacht dat 'ze' dan wel gelijk hadden en ik eens door moest zetten). Er vanuit gegaan dat ze me aan het uittesten was, daar had ze tenslotte de leeftijd voor.
Ze heeft me een eindje verder zonder pardon face forward op het asfalt geparkeerd, en eind van de middag werd ik gebeld dat ze lag te stuiptrekken in de wei. Had ik nu maar naar mijn gevoel geluisterd, dan had ik haar misschien wel een aanval bespaard.
Daarna heeft ze nog een maand of 2 prima gelopen, 20 minuten na de aanval stond ze me alweer aan te kijken met een blik van joh baas, wat sta ik hier te doen? Ik wil naar mijn vriendjes, laat me gaan!

Ze had niet veel van de ernstige aanvallen, maar toen het 1 keer in de 2 maanden ging worden, en ik daarnaast heel vaak die trillingen waarnam die jullie omschrijven heb ik een ultimatum gesteld. Als ze binnen nu en 4 maanden 2 of meer aanvallen heeft is het klaar. De dag daarna stond ze zwaar hoef bevangen, dus de 4 maanden heb ik niet meer aangekeken. Maar puur op gevoel deze beslissing gemaakt. Veel overleg met de dierenarts, we hadden haar miss nog 2 maanden kunnen doortrekken, maar misschien ook niet.
Toen heeft mijn gevoel gezegd, klaar nu, dat doe je je beestje niet aan. Ze heeft zich nog een dag schandalig misdragen op de wei: continu pissen bij de draad naar de ruinen, het jongere spul pesten, maar echt meerennen deed ze niet, terwijl ze dat normaal altijd wel deed, initieerde zelfs. Toen wist ik dat ik de goede keuze had gemaakt.

Kortom: Vertrouw op je gevoel! Kijk niet naar regels, wat de rest zegt, kijk naar je paard!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:43

Het verhaal van haar eerste aanval is miss voor jullie ook wel een mooi voorbeeld van hoeveel paarden voor hun mens kunnen doen.

Haar eerste aanval was ook met een buitenrit. Wij hebben niet ver van stal een stuk lekker brede berm, leuk opwarmertje onderweg naar het strand. Is op miss 7 minuten stappen. Wij laten de paarden hier altijd lekker warm draven en als ze aangeven te willen mogen ze galopperen. Zo ook die dag, ik was met een stalgenootje, en haar paard (1.76) en Reddy (1,46) waren echt aan het strijden om de eerste plek, zoals wel vaker. Dus wij moedigden ze nog een beetje extra aan, leuk toch? Dachten wij...
Aan het eind gingen we stappen, en Reddy ging steeds lager lopen met haar hoofd, en langzamer. Voor mij heel vreemd want dat deed ze nooit, zeker niet na zo'n galop, dan wilde ze alleen maar hard.
Ik vertrouwde het niet en ben afgestapt. Mijn stalgenootje (nog niet heel ervaren met paarden) dacht dat ik me aanstelde en dat Reddy gewoon moe was van het racen. Toen ik afstapte zag ik haar hele achterhand trillen, en schrok me dood. Heb mijn stalgenootje gevraagd om hulp te gaan halen (stom natuurlijk mobiel gewoon in mijn zak maar totaal niet aan gedacht).
Een paar jaar eerder is een jonge hengst van een vriendin van mij met longeren ook zo gaan trillen in zijn achterhand en die lag een paar minuten later dood op het erf door een gescheurde aorta dus ik had hem al heel hoog zitten, mijn zadel eraf getrokken en in de berm gedeponeerd (sorry, zadelmishandeling, I know) en mijn jas over haar rug gedaan tegen de kou. Ik ben heel voorzichtig omgedraaid en richting huis gaan stappen. Gelukkig kwam een ander stalgenootje al aan met de auto om zadel mee te nemen en met zweetdeken voor Reddy. Het was 20 minuten stappen naar huis, de dierenarts was nog op het erf van een ander paard, maar Reddy heeft het hele eind gestapt, aan de hand. Wel stopte ze af en toe, maar als ik haar dan (met de tranen stromend over mijn wangen) smeekte om nog een heel klein stukje door te lopen deed ze dat toch weer.
De dierenarts was verbaasd, een paard wat zo zwaar spierbevangen was had dat hele stuk naar huis normaliter niet kunnen lopen. Mijn kleine bikkel heeft het toch gedaan, voor mij. Als ik toen geweten had wat het was had ik het haar miss niet gevraagd, maar ik wist het niet en wilde naar de dierenarts. En ik was bang dat ze dood neer zou vallen, dat had ik liever op eigen erf dan langs de kant van de weg, met alle pottekijkers die daarbij komen kijken.

Ze heeft daarna nog een koliekaanval gehad en we hebben haar de dag erna naar Gent gebracht omdat de dierenarts ook hartproblemen vermoedde en daar is PSSM geconstateerd.
Mijn stalgenootje is later naar me toe gekomen en heeft gezegd: 'Meis, wat ben je toch een goede moeder voor je beestje. Ik dacht dat je je aanstelde met dat beetje trillen maar achteraf schaam ik me kapot voor die gedachte, ik wou dat ik net zoveel gevoel had voor de paarden als jij'
Nu verzorg ik haar paard als ze op vakantie is omdat ze er niemand anders meer mee vertrouwd dan mij :+

Maar dat geeft dus aan door hoeveel pijn de paarden heen kunnen gaan omdat wij het van ze vragen. En omdat ze erop vertrouwen dat wij ze niks laten doen wat niet kan.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:48

Reddy had het juist heel snel warm, midden in de winter, vrieskou met een 0 grams regendeken op. Onder de gevoerde deken stond ze zich rot te zweten, zo raar

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:59

Reddy heeft dat gezwollen ook gehad. Ik weet het aan de buut die ze op dat moment kreeg, maar dat weet ik uiteraard niet zeker of het daar aan lag

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:20

Reddy heeft 1 keer ook een bloedneus gehad, ik kan me alleen niet herinneren of ze daarvoor of daarna een aanval heeft gehad, maar aan de andere kant, Reddy had er zoveel dat het haast niet kan dat het niet gerelateerd was aan een aanval.
Reddy kon ook de dag na een aanval alweer normaal lopen, hoe dat qua spierwaardes zit weet ik niet, mijn dierenarts is het bloed 'kwijt geraakt' op transport... En daarna was ik wel een beetje klaar met het bloedtesten iedere keer en keek ik gewoon naar hoe ze zich gedroeg.
Met normaal lopen bedoel ik dan gewoon soepel stappen, draven en galloperen in het longeerbakje, allemaal op eigen initiatief (met mij er flippend naast PAAARD DOE TOCH VOORZICHTIG MET JEZELF!!)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:36

He bah Mister! Wat verschrikkelijk! Heel knap dat je dit hebt besloten en gekozen hebt voor je paard! Heel veel sterkte de komende tijd, en mijn pb box staat altijd voor je open! Mocht je wat (lotgenoten)steun nodig hebben.
Kop op, en probeer je de goede dingen te herinneren ipv de pijn. Je hebt gedaan wat je kon voor hem, daar ben ik van overtuigd!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:44

Succes Mister met de verwerking en het vinden van een nieuwe vriend voor het leven.
Ik begrijp zo je gevoel van het vergelijken! Ik heb sinds vorig weekend een nieuw paardje, en heel af en toe betrap ik mezelf erop dat ik denk Reddy deed dat niet, Reddy deed dat anders. Maar het is een geweldig paard waar ik ontzettend veel plezier aan beleef, nu al! En uiteindelijk zullen zij en Reddy naast elkaar een plekje in mijn hart gaan krijgen

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:53

Helemaal niet egoïstisch, ik had ook geen duidelijke grens, maar op een gegeven moment voel je het gewoon. Dan heb je echt ineens zo'n knop: NU is het genoeg. Als die er nog niet is, is het nog niet jullie tijd om afscheid te nemen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:23

Ook al ben ik niet heel actief, ik lees wel steeds mee!
Freeride en Jottum, ik leef erg mee! Heel veel sterkte met het maken van eventuele keuzes.

Mac gefeli met je nieuwe aanwinst!

En Mister, Gefeli met je toekomstige baby! En wat spannend, misschien ook een nieuw paard.

Ik heb ook een mededeling... Ik heb 4 oktober mijn nieuwe aanwinst opgehaald. Zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=130&t=1733903

Het herinnert me wel ineens heel veel aan Reddy, ook al lijken ze helemaal niet op elkaar, het haalt toch de genezen gewaande wonden weer flink open. Maar ik geniet met volle teugen van haar! Ze is echt geweldig, ben zo ontzettend blij met haar. En idd, het eerste wat ik gedaan heb... een kilo wortelen erin gepropt en een zak appelmuesli gehaald :')
Maar wat Mac zei herken ik ook heel erg! Gelukkig is Lena niet heel springerig oid, maar als ze ontspannen in haar stal staat (lees hoofd naar beneden en oren opzij, echt gewoon slaperig dus) schiet ik in de paniek want zo stond Reddy als het niet goed ging! Had ze wel haar hoofd aanzienlijk lager en hals aanzienlijk meer gestrekt, maar toch...

Freeride heeft dat ooit eens mooi beschreven op mijn facebook en die houdt ik er maar in. Ik noemde het overbezorgd mama syndroom, zij zei: Always afraid they will get involved in a fatal broken manehair accident. Zooo herkenbaar!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:44

Ze krijgt bij mij na het rijden een kwart schepje muesli, wordt er niet gereden, dan krijgt ze ook geen muesli. Verder krijgt ze van de staleigenaar 2x per dag een kwart schep basisbrok en verder 4 keer per dag hooi/kuilgras.
Ik bedoelde het meer dat ik nu gewoon de goedkoopste, lekker ruikende muesli kan kopen zonder dat ik hoef te panieken om een aanval. Doet ze het er niet goed op dat komt er wat anders, maar ik zal haar echt niet dood voeren met dat max kwart schepje per dag... En ze krijgt 2 worteltjes per keer, dus ook geen kilo's hoor, maak je geen zorgen ;)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:38

Haha echt he! De eerste keer dat ik die (kwart)schep muesli in de voerbak gooide moest ik mezelf bijna dwingen niet terug te trekken. Zo onnatuurlijk is dat geworden! Lena staat op dezelfde stal als Reddy stond, en al mijn stalgenootjes vragen ook steeds braaf: Mag deze wel een appel/wortel/boterham/whatever :') Arme schatten zijn nog helemaal getraumatiseerd van mijn paniek als ze al met een wortel naar Reddy wezen

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:38

Paranoïde? Ikke? Neeeeeeej, hoe kom je erbij?! :') ik heb paranoïde uitgevonden volgens mij. Maar ik hoor Lena nog niet klagen dat ik hele dagen op stal ben om haar in de gaten te houden, te knuffelen, mee te wandelen, rijden en dergelijken :)
Rina, ik zal brokjesverhoging doorgeven! Ze doet het goed nu hoor, iedere dag kuil bevalt haar wel volgens mij ;) maar ik rijd natuurlijk ook nog niet uren achter elkaar. Het rustig en voorzichtog opbouwen zit er nog wel heel sterk in bij mij, stress bij ieder zweetdruppeltje ook. Moet nog een beetje wennen dat Lena gewoon kan en mag zweten zonder dat dat mogelijk iets ernstigs betekent

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:23

Mister, als hij echt moet afvallen zou ik in het begin geen krachtvoer voeren, zeker niet als je er niet nee kunt werken. Tenzij er tegelijkertijd gevoerd wordt, als alle anderen wat krijgen en hij niet heb je kans dat hij voernijd ontwikkelt, maar dan is een klein handje brok oid genoeg om hem het idee te geven dat hij niet overgeslagen wordt.
Als hij aan het week gaat zou ik gewoon kijken naar wat hij nodig lijkt te hebben, gebaseerd op hoe snel hij daarvoor afvalt, valt hij snel af dan kun je iets meer voeren, duurt het lang, houdt het dan bij een half schepje bijv. Qua merk/ type vind ik dat je je gevoel moet volgen, als je pavo niks vindt moet je dat ook niet gaan voeren bijvoorbeeld. Maar als je er iets anders in koelt en paardlief draait zijn hoofd ervoor weg... Gewoon kijken wat werkt en je gevoel volgen. Wordt hij dikker, ga je minderen, wordt hij te dun, dan voer je wat bij

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:37

Ik duim ook mee mister!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:28

Heel veel sterkte Jottum!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:02

Spannend Mister! Ik duim mee!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:14

Supergoed!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:30

Helaas vallen genetische afwijkingen inderdaad niet onder de dekking van de verzekering. Daar ben ik met Reddy ook tegenaan gelopen.
Het schijnt ook nog specifiek genoemd te zijn in de voorwaarden, alleen heb ik niet de moeite genomen om het op te zoeken omdat ik teveel bezig was met het verlies van Reddy.
Het banketstaaf is dat het dus niet uitmaakt of je het wel of niet wist voordat je paard de verzekering in ging. Het gaat erom of je het had KUNNEN weten.
De DNA test bestond al ten tijde van het afsluiten van de verzekering, dus had je het kunnen weten, dus krijg je niks. Had de DNA test nog niet ter beschikking geweest ten tijde van afsluiten van de verzekering dan had je misschien nog wat kunnen doen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:51

Ik had het via fb al gedaan, maar ook hier nogmaals heel veel sterkte geweest, het zal nooit makkelijk worden vrees ik

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 06:28

Wat ik niet begrijp is dat het tinkerstamboek meteen voornemens is om in te voeren dat hengsten getest moeten worden, maar dat een aqha en apha dat niet doen... Waarom kunnen 'zij' het wel en 'wij' niet?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:10

Maar op zich hoeven ze natuurlijk niet de mensen de keuzevrijheid te ontnemen als ze alleen verplichten te testen en te vermelden. Dan hebben ze nog steeds alle vrijheid om welk vader of moederdier dan ook te kiezen. Alleen maak je dan een bewuste keuze

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:11

En sorry Jessica, ik zal proberen weer een tijd te maken voor nog een stukje vertalen, het is er een beetje nu in geschoten de laatste tijd

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie