quarters of paints met pssm?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:33

Hallo allemaal,

Ik ben hier geraakt via het PMMS topic over tinkers. Tot eergisteren had ik nog nooit in mijn leven over PMMS gehoord tot ik dat topic las. Toen ik las wat de ziekte precies inhoudt, stond mijn hart even stil. Veel zaken komen namelijk overeen met mijn tinker Iowa.

Nu ben ik er niet zo mee bekend maar ik heb al lange tijd vage klachten met Iowa die ik niet kan plaatsen. Zoals na een tijdje wat intensiever rijden is plots alle energie weg, ze struikelt veel, heeft erg veel moeite met haar achterhand, ze loopt soms wat onregelmatig, zweet erg veel, is moeilijk op gewicht te houden, loopt vaak wat stijf enz.

Lange tijd heb ik gedacht dat het kwam door balansproblemen en niet genoeg conditie omdat ze nog niet lang onder het zadel was toen ik ze kocht. Maar ondertussen zijn we 3,5 jaar verder en train ik dat ze normaal gezien toch een goede conditie zou moeten hebben. Ik rijd recreatief, lichte dressuur, grondwerk en vooral veel buitenritjes. Ik doe ook graag dagtochtjes en mijn droom is om ooit een trektocht te rijden maar dat zie ik momenteel niet goed komen met Iowa. Een voorbeeldje: over laatst had ik een langere rit gepland. Deze was ongeveer 3,5uur à 4uur met nog veel stap stukken tussen en toch had ik na een tijdje alweer het gevoel dat ze bijna niet verder kon. Terwijl ze dit echt wel zou moeten aankunnen. De volgende dag liep ze achteraan ook wat onregelmatig.

Door dat het vaak vage klachten zijn zocht ik er vaak niet meer achter. Maar de laatste tijd valt het me toch echt op dat ondanks ik train haar conditie precies niet lijkt te beteren en dan nog de andere zaken, zo hard zweten dat ze steeds doet. Ik dacht altijd dat het ene paard nu gewoon meer zweet als het andere maar als je alles samen legt krijg ik toch wat schrik voor PMMS. In het begin van een rit is ze wel steeds erg voorwaarts en is ze ook enthousiast. Maak ik me onterecht zorgen of niet?

Kan ik gewoon aan mijn dierenarts vragen om dit te testen of moet dit naar een speciale instantie opgestuurd worden? Ik woon wel in België.

Alvast bedankt!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:56

Dank je voor het uitgebreide antwoord Mac! En het is niet mogelijk dat je eigen dierenarts ook de haartest erbij doet?

Is het overigens een ziekte die stabiel blijft of ook erger kan worden? Ik heb namelijk de indruk dat ze de laatste tijd meer en meer moeite heeft. Misschien dat ik dan eerst een bloedtest moet laten doen om er zeker van te zijn dat er niets anders speelt? Of zou je op basis van de symptomen toch meteen voor de haartest gaan?

Erg bedankt al voor de antwoorden!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie