De ethiek van rodeo- discussie topic

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:01

Ik vind dat alles valt of staat met de juiste foto's.
Ik heb een aantal dagen op de rodeo van Salinas gelopen en kan ook een topic maken met alleen blije paardjes erop, vrolijk oortjes naar voren bokkend of rondrennend....of filmpjes, maar dan nog hebben veel mensen een vooroordeel over de rodeo omdat men zich er niet in verdiept.

Zo kun je ook de fotocollage nemen waarom al die rukkende trekkende ruiters ,met versxchgrikkelijke bitten te zien zijn of foto's van bebloede mondjes..... of neem het standaard "trainingswerk" op grote stallen eens op....( rollkur Anky, longeerfoto power&Paint) Dan zijn het "enkele mensen"...
Hier wordt meteen de hele rodeo wereld afgebrand terwijl er ook bij de rodeo nare maar ook zeker heel veel goede dingen gebeuren.
Mensen kijken alleen maar oppervlakkig en roepen maar wat....

De rodeo paarden en stieren van de Rodeo Companies zijn erg veel geld waard en atleten. Daar zijn ze zuinig op. Ze worden er speciaal voor gefokt zoals de vader van Medicine Woman die vele kampioenen heeft voortgebracht. Rodeos betalen een enorm bedrag om deze dieren te contracteren, ze leveren publiek op en de beste deelknemers. Ze leven het hele jaar op ranches in kuddes en hoeven maar een aantal keer 8 seconden op te treden.

De stieren idem dito, zijn brave rustige dieren waar de eigenaar vaak gewoon bij in de kraal kan. Ze krijgen fysio, de kraker komt erbij....
Jonge stieren worden bekeken met een soort robotje op hun rus en dan geleerd hoe te reageren en óf ze goed reageren, dan wordt besloten of ermee verder wordt gegaan.

De paarden en stieren houden vaak direct op met bokken als de ruiter eraf is, galopperen vrolkijk rond of draven rustig naar de uitgang, ze kennen het spelletje...

De meeste dieren hebben geleerd op de strap te reageren,
En ze zitten NIET om testikels of koker of whatever van de dieren, kijk maar goed naar de foto's. En de beste paarden zijn overigens merries....

Wat betreft de ropers.... zie maar eens hoe fanatiek de paarden staan te wachten met de oortjes naar voren, en zijn bloedfanatiek

Meeste barrelracers hebben een hackamore en geen sporen om, paarden zijn zelf erg fanatiek maar je ziet vaak zat gewoon redelijk lange teugels hoor.

Enige mindere vind ik de calf roping, maar ik denk ook niet dat ze er veel aan over houden,

en nare filmpjes op youtube zijn er zat. maar ook veel mooie!!!
Kijk maar eens op de site of FB pagina van Bushwacker, of the Rodeo Frontier Company....
Google eens op bareback mare Medicine Woman,
Ieder plaats wat hij wil zien, of je nu pro of anti bent.

Ieder zijn mening maar kreten als walgelijk, zielig etc etc voegen weinig toe.

ElCamino

Re: De ethiek van rodeo- discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:05

Anjali, ik doe regelmatig working cowhorse met mijn paard.
Hij vindt het geweldig en steeds wordt de koe of de kudde gewisseld voor een verse koe of kudde,
dus ze doen maar kort mee met een les of clinic en daar wordt hier goed op gelet hoor.

En je " jaagt "ze juist niet op !!! daar kun je niet mee werken met bang of hysterisch vee!!!Die breken overal doorheen.,
Je moet juist eerst de kudde settelen en dan met 1 koe aan de gang.
Dit is dus een verkeerd beeld wat je hebt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:36

Anjali, vertier in de arena ???? das dan de wereld ruiterspelen ook.... ook vertier in een arena...
DezeNaam: Wild Horse race hoort niet bij de standaard rodeo onderdelen.
Er zijn een aantal onderdelen ter vermaak van het publiek zoals dit maar het hoort er niet echt bij.
Soms doen ze trekwedstrijden, op een zeil gesleurt worden, grappen en grollen...

Dit zijn de onderdelen
Bull riding
Bareback riding
Saddle bronc riding
Steer Wrestling
Calf Roping
Team Roping
Barrel Racing
Pole Bending
Bull Fighting ( zo knap)
Chuck Wagon race vind ik ook er wel bij horen...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 07-08-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie