De ethiek van rodeo- discussie topic

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:52

Je hebt die mensen met vee prikkers die eens even lekker dat beest over de rooie jagen nog. Maar dat is niet de tendens.

Ik vond rodeo ook 3 keer niks; dierenmishandeling, walgelijk, harteloze mensen. Het stond voor mij gelijk aan het stierenvechten zo'n beetje.

En toen heb ik eens gevraagd aan een paar western ruiters / rodeo liefhebbers wat dat nou is. Hoe kun je zoiets leuk vinden? Waarom trekt je dit?

Het antwoord was dat ik simpelweg niet wijzer was dan wat er in die veeprikker/liesafbinders/steek-filmpjes getoond wordt.

Ik heb wat links gekregen en filmpjes, over wat een bucking horse is, hoe ze getraind worden (geen wilde, vers uit de natuur geplukte bronco's die weleens gebroken zullen worden).

Achter het hele rodeo gebeuren zit net zoveel kwaads en goeds als in dressuur, springen, mennen, endurance- noem maar welke tak van sport je doet of kijkt.

Klojo's zitten overal tussen. Ik zie inmiddels echter liever een bucking horse of barrelracer met de oortjes naar voren deelnemen aan een wedstijd, dan menig dressuur, springruiter, draver, steeplechaser waar paarden meer dan eens in pijnlijke, onnatuurlijke bochten getrokken en geslagen worden.

@heleenn: ja, deze paarden worden speciaal gefokt, geselecteerd en getraind. Ze hebben een relatief vrij leven, en komen in de bucking sport terecht wanneer ze er aanleg en wil toe hebben.

Die paarden vinden het prima zo, ook bij trainingen zie je als de ruiter op de grond ligt dat ze daarna rond draven of stappen met oortjes naar voren en zonder stress.

Het is voor zowel het paard als de ruiter een tak van sport die je moet kunnen beoefenen en die je niet met zomaar even over de zeik helpen kunt beoefenen.

Als dat paard steeds in de stress schiet, mishandeld wordt, noem maar op- dan heeft het geen nut meer, dan is het paard voorgoed verpest. Zo'n paard is een 'prized posession', een trots, waar meestal veel geld in zit (in fok, en onderhoud als athleet). Die verknal je niet zomaar voor een paar keer een lolletje.

Die gaan ook echt niet wekelijks een hele dag bokken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie