Het is inderdaad verstandig om te kijken hoe hij het straks zonder gras doet en dan gewoon op alleen voldoende goed hooi met je vitamine brokje. Daarna kun je altijd nog aanvullen, maar die buik zit gewoon in de weg bij lopen.
En wat is geen energie? Mijn ruin is veel rustiger en langzamer in bewegingen dan mijn merrie, maar kan wel lopen.
Balkjes is een kwestie van trainen. Je begint met 1 balkje in stap. Laat hem vooral goed kijken. Dus geef hem lengte om in te schatten. Of je nou aan de longe oefent of erop, laat ze kijken. Daarna doe je het in draf. En daarna doe je op je cirkel ( aan de longe bijv ) een balkje op 6 en op 12 uur. Zo bouw je op. Als je cavaletti's hebt, zet je ze een keer op de hogere stand.
Mijn merrie was 20 dat ze het leerde en heeft er veel lol in.
Natuurlijk krijg je het buikje wel weg met voeding, maar je krijgt geen spieren zonder trainen. Als ze 24/7 buiten lopen, kun je ook wat uitdagen met balkjes op een pad, een heuveltje etc.
Normale bespiering moeten ze standaard hebben door vrij bewegen, net als conditie, maar de gebruikers bespiering komt echt alleen door trainen. Geen een voer of supplement is een wondermiddel. Ze verdienen wel goed aan de verkooppraatjes natuurlijk.
Alleen hooi is eigenlijk niet voldoende en niet afwisselend genoeg. Zeker als de darmflora niet in orde is. Paarden zouden zoveel meer moeten eten aan gewassen om aan een volledig dieet en gezonde spijsvertering te komen die alles opneemt.
Lucerne reageren die van ons ook niet goed op en zou ik zelf pas geven als ik veel meer vraag qua trainen.
Coolstanca is kokos en bevat ook eiwit.