Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby
justkid schreef:Dan zou ik trainingstallen aanraden
ken je deze site?
https://westerntoday.nl
In de advertenties vind je een boel trainers, misschien dat die iets voor je hebben staan of weten?
justkid schreef:Ja dat voelt wel een beetje raar maar ze krijgen die vragen vast vaker, ze verdienen er tenslotte ook aan.
Nee heb je ja kun je krijgen.
Maar ik moet je ook zeggen dat ik het vooral vivia zie gebeuren.
Heb je zelf ook les? en kun je je trainer niet vragen? gewoon overal laten vallen of zelf een advertentie zetten?
speedfiets_2 schreef:Bellatrix schreef:Wendy van Osch heeft veel leuk spul te koop staan maar die zijn vaak wel wat jonger...meestal een jaar of 4 tot 8...
raad ik ook aan. Ze heeft een leuke palomino op het moment staan
superpony schreef:Ligt ook aan je budget natuurlijk. Als je een goedkoper paardje zoekt, zijn het soms paarden die niet meer 100% zijn of wat minder bekende namen.
Zodra je budget wat hoger is, kan je best wat leuks vinden, maar een goede merrie kan behoorlijk aan de prijs zijn als ze goed gereden is, gezond en geschikt voor fok.
Kleur zou ik weglaten. Ten eerste valt er echt heel veel af en ten tweede wordt je toch minder serieus genomen als je kleur belangrijk vindt.
Ooit toen ik jong was, wilde ik ook kleur en kwam ik met een bay thuis. Kwam een sorrel veulen uit en heb de 2 beste paarden staan, dus zegt niks.......Alles met kleur wat ik destijds tegenkwam was op andere fronten niks.
Zeker bij Wendy gaan kijken en dan ook echt daar en niet via internet. Paarden moet je in het echt bekijken.
Al heeft een merrie iets minder bekend papier, als ze correct gebouwd is, goede bewegingen heeft, gezond is en een fijn karakter heeft, kan ze met een passende hengst voor die ene keer best een leuk veulen produceren.
En je zal er vast goed over nagedacht hebben, maar aan het fokken zitten ook heel veel nadelen en risico's. Daar moet je wel echt rekening mee houden. Je merrie is toch even minder te rijden en een veulen hoort er langere tijd bij te kunnen lopen, er kan veel mis gaan, verkopen van veulen kan lastig zijn en 1 merrie met 1 veulen is geen ideale situatie.
Via via gaan de leukste paarden het snelst. Ik ben niet zoekende, maar even terug kwam een merrie te koop waar ik toch interesse in had, maar had niet eens bedenktijd, want ze was vrijwel direct al verkocht. In een dag al 3 geinteresseerde.
Cayenne schreef:Via e-horses kom je ook wel wat tegen. Duitse site maar ze staan niet altijd in Duitsland. Nederlanders adverteren er ook regelmatig.
https://www.ehorses.de/quarter-horse-st ... 95176.html
Champagne merrie: https://www.ehorses.de/quarter-horse-st ... 03517.html
7-jarige Red Dun merrie: https://www.ehorses.de/quarter-horse-st ... 02127.html
Zwarte dame: https://www.ehorses.de/quarter-horse-st ... 09427.html
Tienjarige valk: https://www.ehorses.de/quarter-horse-st ... 11976.html
superpony schreef:Dan kan je beter een paardje wat basis meegeven, want ik zie op shows nog ontzettend veel goede sorrels rondlopen en die scoren goed. Voor de serieuze ruiter is dat wat telt.
Ik zou echt nooit kopen bij iemand die op kleur fokt. Of een advertentie daarmee begint bijvoorbeeld. Dat is het laatste wat belangrijk is als je het ras en de sport serieus neemt. Voor recreatie/ basis sport betalen mensen meer voor een kleurtje dan voor een sorrel, maar dat zegt niks over de kwaliteit van het paard.
Nogmaals; een echt goede merrie is OF niet te koop OF echt aan de prijs OF kan niet meer gereden.
Als je 3 merries hebt, zou ik er altijd 2 tegelijk dekken minimaal. Beter voor de merries en de veulens om samen met veulens te lopen.
Mijn advies is echt; ga kijken. Niet op internet, maar bij de stallen. Praat met mensen, laat weten wat je zoekt en het paard komt op je pad. Als je bijv bij Wendy kijkt, kan ze morgen zomaar 5 andere paarden hebben staan. Heb je je gezicht laten zien, weet ze je misschien wel te vinden.
En anders toch eens de grens over wippen.
Tinniie schreef:Maar een papier zegt ook niks over de kwaliteiten van een paard.. ik ken bv een volle broer van een wereldkampioen waar uiteindelijk niks van geworden is. Was gewoon echt niet geschikt om te showen.
De eigenaar, trainer, omgeving etc doen ook zooooveel he.
Ik heb de criteria voor klinkende namen op papier laten vallen, ik heb liever een gezond, mooi gebouwd, fijn karakter én een kleurtje. Er worden sportpaarden genoeg gefokt, die markt is gewoon veel kleiner en het aanbod vrij ruim.
Over de jaren ook vanalles gefokt en de 3 met super papier (en vos) verkochten écht niet. De kleurtjes (die verder ook goed ineen zitten, 5-panel n/n zijn, en fijne karakters hadden) waren zo weg.. Voor volgend jaar zelfs een wachtlijst voor mijn ene merrie![]()
Puur op kleur fokken raad ik ook niet aan he, pas opMaar mijn ervaring is dat het karakter in een mooie verpakking meestal de doorslag geeft.. dus ik blijf verder fokken met mijn lieve en mooie hengsten en merries
En idd Emita, er staan zooooveel veulentjes te koop momenteel! (Ik heb trouwens nog een leuke op het oog in Frankrijk maar moet echt stoppen met bijkopen)
superpony schreef:Nee, scoren hoeft niet belangrijk te zijn, maar het is vaak OF dit OF dat.
Mensen die zeggen dat sorrels moeilijk verkopen, dat heeft een reden. OF niet goed gefokt OF kan nog niks OF heeft weinig talent etc. De mensen die kleur belangrijk vinden, kijken niet voor de sport.
Als je gewoon goede sorrels hebt staan, die goed basis gereden zijn, goedgekeurd worden, fijn van karakter zijn, kan je die prima verkopen.
Ga kijken op een wedstrijd en kijk in de top naar de kleurtjes.
Bij een merrie is het wel van belang wat jij zoekt; Een merrie met goed papier wordt wel geshowd of als fokmerrie gebruikt, dus is wat waard. OF ze heeft een blessure, is nooit echt gereden, karakter is wat minder etc.
Een merrie vinden met goed papier die ook gezond en braaf is, is wel lastiger. Heel soms dunt iemand wat uit, maar je moet het maar weten.
Wat Tinniie zegt; ik zou ook niet blind staren op papier of een advertentie. professionals maken mooie advertenties, maar de gewone man gaat er weleens de mist mee in.
Als kleur hou ik ook niet van sorrel of schimmel bijv en hou helemaal niet van bont gekleurde. Maar mn ruin zat erin en is sorrel, echt een fijn paard in elk opzicht. Paar jaar geleden ook een sorrel gekocht, puur vanwege het paard.En als ik geld had gehad, was er vorig jaar een schimmel mee naar huis gegaan.
En dan het volgende probleem. Koop je een bay merrie bijvoorbeeld en ga je op zoek naar een goed passende hengst. Kom je bij een sorrel uit, kan er ook een sorrel uitkomen. Maar de zoektocht naar een goede hengst en match voor je merrie is nog moeilijker. Zeker als kleur gaat tellen.
Maar goed, succes.
Fotsy schreef:Ik zie dat Vervecken reininghorses paar leuke jonge merrie’s te koop heeft staan.
Topoverkonte schreef:De niet-vos eis snap ik volledig, maar het doet de mogelijkheid op iets vinden wel serieus verkleinen. Dus lijkt het mij interessant om de basis waar je zoekt zo breed mogelijk te houden. Iedere trainingsstal kent wel verschillende fokkers/eigenaars. Sommige zijn misschien nog aan het twijfelen verkopen of niet...
ClauH schreef:Maar je wilt geen vos, geen bruine en geen bleke, dus eigenlijk alleen zwart?
Moet de merrie ook al wat gepresteerd hebben in de sport?
troi schreef:Vicky_Belle schreef:Gelukkig kosten niet alle quarters evenveel
Klopt zeker! Ik moet wel zeggen dat ik de prijzen flink gestegen vind afgelopen jaren. Ik was drie jaar geleden op zoek en zag toen op mp veel leuks in de 4000-6000 range. Natuurlijk recreatie maar wel met papier en gezond. Die prijsklasse is nu wel anders! Zijn veulenprijzen geworden of voor paarden met mankementen.
Overigens kwam ik aan mijn paard via een zoekertje op bokt
Fotsy schreef:TS je vindt ze wel nog onder de 5000 euro maar dan heb je eentje van 5 jaar die eigenlijk zelfs nog niet gereden is en dan kost het je natuurlijk wel ook nog veel geld om ze te laten inrijden. Of eentje die nooit meer veulen kan krijgen of iets dergelijks.
Dus als je echt een Wedstrijdklaar paard wil, merrie en niet vos zal je iets dieper moeten tasten helaas. Maar dan heb je er verder ook geen extra kosten meer aan en ben je zo klaar om te rijden en op wedstrijd te gaan. Want ieder paard kost je echt wel zoveel geld voor ze 5 jaar zijn, aan eten, dekgeld, dierenartskosten en hoefsmid en dan zijn ze nog niet ingereden en mag je nog niets tegenkomen in die tijd.
sevke schreef:Wie zegt dat Fonck geen paarden verkoopt? Ik heb er anders toch eens eentje gekocht en zo ken ik er nog wel een paar.![]()
Van Amerika moet je wegblijven, tenzij je er iemand kent die je 200% vertrouwt. Ze houden er daar erg van de europeanen op te lichten.
Vervecken en Gobert hebben regelmatig een leuk aanbod en ook paarden die zeker goed in de sport kunnen meekomen. Nu staat bij Gobert eentje (maar buiten je budget, én geen merrie) die toch al op internationale shows meerdere keren een 73 heeft gelopen. Valt voor mij toch onder de noemer: geschikt voor de sport. Mijn hengst heb ik trouwens ook via Gobert gekocht. Werd ook aangeboden als FEI paard.
Voor jouw budget zul je wat soepeler moeten woren in je eisen, vrees ik. Én correct, én leuk papier, én merrie, én kleur, én moet de manoeuvres kennen voor 10K? Staat gestald tussen de eenhoorn en pegasus, vrees ik.
Ken je deze? Pick two : sound, cheap, broke.
Trouwens: What A Wave, Great Sun Burst en Gunner zijn alledrie sorrel. En dan noem ik er maar drie
Emita schreef:Wat leuk! Ben benieuwd waar je mee thuis komtwelke bloedlijnen? Ik duim voor je dat het door gaat!
Gebruikers op dit forum: germie, PetalBot en 0 bezoekers