Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 23:50

KimIndah schreef:
Wat ontzettend gezellig dat ons clubje een beetje aan het groeien is!
Ik krijg weer heimwee naar de Indahbabytijd als ik al die baby foto´s voorbij zie komen <3

Shariff, ik heb Indah vanaf zijn geboorte, destijds voerde ik hem gewoon veulenbrok van subli. Hier heeft hij het altijd heel goed op gedaan. Echter is brok nooit het belangrijkste aan voeding. Goed groenvoer is de sleutel naar een gezond en blij paard :o

Kaiyo ziet er goed uit ja <3 Fijn zo tussen die dames!

Wij zijn ondertussen lekker op weg. Indah is mega braaf en ik ben blij dat hij zelf aangeeft klaar te zijn om meer te leren. Ben altijd als de dood geweest een jong dier te overvragen, omdat dat `normaal´ lijkt tegenwoordig. Als het aan Indah ligt zouden we wel iets sneller mogen, maar helaas is daar niet altijd de mogelijkheid toe. Althans, nu nog niet.
Ik moet ontzettend wennen aan het boomloos zadel, misschien dat het ook te maken heeft met het feit dat het even geleden is dat ik echt heb gereden :Y)
Daarom heb ik nu tijdelijk even een fijn en stevig zadeltje mogen lenen van een vriendin en zit ik wat steviger :7

En nieuwe foto´s!!!
(Die voor sommige niet meer zo nieuw zijn, haha!)

[ [url=m/wf32tg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Bh8U3H.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wLeKTk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, die is echt bijzonder mooi :-O.
Ik vermoed dat dit een heel sterk paardje is! Konik heeft de meest harmonieuze bouw van alle paarderassen! Dat zal een waardevolle toevoeging zijn voor de Thoroughbreds!

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:04

Mag ik vragen of iemand me soms een voorbeeld kan geven van een kruising Konik x Andalusier of Lusitano aub?
Of eventueel voor mij zo'n kruising te koop weet staan?
Na geconfronteerd te zijn met heel wat paardeproblemen in mijn leven, ben ik veel info beginnen verzamelen over fokken, fokproblemen, erfelijke afwijkingen bij moderne warmbloed en Iberische rassen.
Mijn mond viel echt open.
De konik is 1 van de weinige paarden die nog 'the secret of perfect morphologic harmony' in zijn genen bewaart.
Via wetenschappelijke recensie's heb ik hier heel wat uit geleerd, zaken gelezen die mij met verstomming geslegen hebben!!!
Zo ben ik na problemen met een Lusitanomerrie (zij had problemen aan de onderste halswervels die effect hadden op gans het lichaam, ja, zelfs van invloed op haar achterhand), uitgekomen op een artikel ivm de afwezigheid van de lamina nuchae van c6, c7 bij gedomesticeerde paarderassen.
De konik is 1 van de weinige paarderassen, wellicht door invloed van de Tarpan, die wél zo'n lamina heeft! Ook is de lengte van de griffelbenen en andere verhoudingen van beenderen in hun lichaam als dusdanig optimaal vergeleken met moderne paarderassen door efficienter en energetisch meer kostbesparend waren. Dit resulteert in een verhoogde stabilisatie en draagkracht in bosrijke gebieden zonder roofdieren (ideaal voor trektochten dus)
Ik hou van Iberische rassen, maar door de problemen die ik meemaakte droom ik er nu van om een kruising konik/ Andalusier of PRE merrie te vinden in de hoop dat die kruising beter in elkaar zit.
Wie o wie kan mij helpen aub?
Ik maak trektochten, dit is voor mij het ideale paard!
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 10-06-18 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:24

belindaap88 schreef:
Carl123 schreef:
Mag ik vragen of iemand me soms een voorbeeld kan geven van een kruising Konik x Andalusier of Lusitano aub?
Of eventueel voor mij zo'n kruising te koop weet staan?
Na geconfronteerd te zijn met heel wat paardeproblemen in mijn leven, ben ik veel info beginnen verzamelen over fokken, fokproblemen, erfelijke afwijkingen bij moderne warmbloed en Iberische rassen.
Mijn mond viel echt open.
De konik is 1 van de weinige paarden die nog 'the secret of morphologic harmony' in zijn genen bewaart.
Via onderzoeken heb ik hier heel wat uit geleerd, zaken gelezen die mij met verstomming geslegen hebben!!!
Zo ben ik na problemen met een Lusitanomerrie door problemen aan de onderste halswervels die effect hadden op gans het lichaam, ja, zelfs van invloed op haar achterhand, door onderzoek uitgekomen op een artikel ivm de afwezigheid van de lamina nuchae van c6, c7.
De konik is 1 van de weinige paarderassen, wellicht door invloed van de Tarpan, die wél zo'n lamina heeft! Ook is de lengte van de griffelbenen en andere verhoudingen van beenderen in hun lichaam als dusdanig optimaal vergeleken met moderne paarderassen door efficienter en energetisch meer kostbesparend waren. Dit resulteert in een verhoogde stabilisatie en draagkracht in bosrijke gebieden zonder roofdieren (ideaal voor trektochten dus)
Ik hou van Iberische rassen, maar door de problemen die ik meemaakte droom ik er nu van om een kruising konik/ Andalusier of PRE merrie te vinden in de hoop dat die kruising beter in elkaar zit.
Wie o wie kan mij helpen aub?
Ik maak trektochten, dit is voor mij het ideale paard!

Ik kan je daar zelf niet mee helpen (ook nooit zo'n combo voorbij horen komen), maar wel weet ik dat er in Polen veel meer met Koniks wordt gefokt, dus wie weet dat je daar kan slagen?

Wat leuk dat je die foto hebt Shariff! Lief koppie heeft ze op de foto.

Polen wil met recht en rede dit edele konikras zuiver houden. Daar ga ik zeker geen kruising vinden ;-).
Ik begrijp hen ook, en ook alle mensen die tegen kruisen van de konik zijn.
Dit is 1 van de meest kostbare paarderassen op gebied van de juiste, meest stabiele en evenwichtige morphologische verhoudingen ;-)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:27

Breathe schreef:
Kom ook even binnenvallen met een vraagje, ben bij een konik wezen kijken die uit een natuurgebied kwam en net zadelmak was gemaakt. Heeft iemand hier ervaring mee of echt een konik rechtstreeks uit een natuurgebied had gehaald? Ben benieuwd hoe dat op de langere termijn gaat.

Ja, ik.
Ze passen zich uitstekend aan als ze met (liefst zelfde) leeftijdsgenoten samen in natuurlijke weide gehouden worden.
Een kennis heeft via mij vier konik merrie's gekocht, die deden het echt uitmuntend!
Een hengst op late leeftijd gecastreerd kan wel wat moeite hebben om zich aan te passen aan zijn nieuwe situatie. Is normaal ook als ze ooit gedekt hebben en gewoon zijn om veel merrie's rond zich te hebben. Maar ook dat is oplosbaar door er andere koniks bij te plaatsen.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:30

Ok, thx voor je bijdrage ;-). Dit is wat ik me liet vertellen door een natuurpuntbeheerder in België.
Dat zijzelf, maar ook vooral Polen heel erg tegen kruisingen zijn omdat ze dit bijzondere ras zo zuiver mogelijk willen houden, wat ik heel goed begrijp gezien de problemen die gedomesticeerde rassen hebben op morfologisch vlak en de konik niet.
Ik las dat hier op bokt iemand een goed gelukte kruising PRE/konik had, ik heb veel interesse! Had dolgraag eens een voorbeeld gezien!
Op facebook heb ik foto gezien van veulen uit konik moeder met PRE, maar nog te jong om er wat van te kunnen maken!
Veulentje ziet alleszins wel schi-tterend uit, maar ben heel benieuwd hoe zulke kruising uitgroeit!
Moeder konik, vader PRE.
https://myalbum.com/album/ivtnxoMfix7Q

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:38

Wat een leuk verhaal! Ging het over dat pony'tje van op de foto? Ze zijn idd heel stabiel, heeft iets met de lengte van de griffelbeentjes in het onderbeen te maken.
Dat staat in dit artikel:

http://www.mdpi.com/2076-2615/8/2/21/pdf

Ook interessant over de grootte, dat wist ik niet. Voor mij is 1m45 ideaal, maar liever niet veel kleiner, misschien dat daar schoentje wringt.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 01:07

KimIndah schreef:
Indah's moeder is inmiddels een z-springende, 1.60 hoge prachtmerrie. Vaders zal altijd de vraag zijn hoe groot hij is geweest.
Indah meet nu zo'n 1,56/1,57.

[ [url=m/IUnjBp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie merrie, maar o wat is dat veulen prachtig gebouwd! Dat is best groot voor een halve konik, ik vind hem echt schitterend!
Mag ik vragen of je ook merkt dat dit paardje sterker is qua gezondheid en op vlak van beendergestel?

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:32

Ik overweeg om mijn merrie te laten dekken van een Konik. Ze lijkt enorm op de zwarte merrie en is ook 1m60.
Daarom dat ik nieuwsgierig ben hoe ze in elkaar zitten...

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 00:10

KimIndah schreef:
Indah's moeder is inmiddels een z-springende, 1.60 hoge prachtmerrie. Vaders zal altijd de vraag zijn hoe groot hij is geweest.
Indah meet nu zo'n 1,56/1,57.

[ [url=m/IUnjBp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie merrie, maar o wat is dat veulen prachtig gebouwd! Dat is best groot voor een halve konik, ik vind hem echt schitterend!
Mag ik vragen of je ook merkt dat dit paardje sterker is qua gezondheid en op vlak van beendergestel?[/quote]

Indah is zeer correct gebouwd. Veel van moeders kant mee gekregen gelukkig. Heeft ook de ruimere gangen. Zijn karakter heeft ie echt van zn vader. Het lekkere nuchtere. Hij laat niet vaak of gauw zien dat hij toch enigszins over wat bloed beschikt.

Kwa gezondheid kan ik niet veel zeggen, omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb. Hij heeft ooit eens wat last gehad van lichte Koliek, omdat hij zo gehaaid alle brokjes van de zandbodem at. Hier heb ik toen een klein sandaway kuurtje voor gebruikt en natuurlijk preventieve maatregelen voor genomen. Verder heeft hij met een half jaar waarschijnlijk met een peesblessure gestaan, hier heb ik me nooit druk om gemaakt omdat ik weet wat voor immens rare fratsen hij af en toe uit kon halen als hij met de shetlander aan het spelen was. Was hij ook snel van genezen trouwens!

Ben ondertussen even een goede standfoto aan het zoeken, maar die heb ik zo niet. Hij staat altijd t liefst met zn neus je kant op :,)
Mocht je die graag eentje willen, dan zorg ik dat ik een man versterking heb, zodat die hem even voor me vast kan houden haha!

Deze foto is van vorig jaar zomer, hier was ie 3.
Afbeelding[/quote]

Toch peesblessure? Da's jammer...maar natuurlijk is het geen zuivere konik. Toch goed dat het snel geneest!
Prachtig is hij wel, ongelofelijk mooi!

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 00:42

kwita schreef:
Al is het niet aan mij gericht de vraag hopelijk mag ik wel antwoorden, maar ik heb aan de bonte pony echt een sterk en gezond dier. Hij is al eens gekeurd door een veearts en hij had prima beenwerk en een goede rust hartslag en ook zijn longen en hartslag na arbeid was uitstekend. Maar hij heeft wel het nadeel dat je hem sober moet houden anders kan het voor problemen zorgen. dat is voorons simpel omdat hij op onbemeste weide met koudgras gehouden wordt,( dat is echt het soort gras wat de minste voeding bevat) op eigen terrein....Sta je bij een pension heb je dat dus niet te kiezen.
En dan een gekke vraag waar haal jij een konik hengst vandaan om te dekken, persoonlijk zou ik dan wel kiezen om toch iets te kunnen bepalen wat je veulen meekrijgt!?

Haha, tuurlijk mag je antwoorden ;-).
Ik denk dat dat voor alle robuuste paarden geldt, sober houden. Mijn Lusitano ook hoor! Beste is arm gras op hoge vlaktes!

Ik zou zorgen dat ik toch ietwat in dezelgfde genetische groep blijf, zelfde genetische cluster.
Zou een konik/ sorraia hengst nemen die ik ken, die zitten beide ook in hetzelfde cluster dus dat op zich is al een goede mix.
De sorraia helft zit dan weer in zelfde cluster als de Lusitano qua genetisch materiaal, waardoor ik denk dat je toch een kruising krijgt waarbij de genen niet te zwaar van elkaar verschillen.

Carl123

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:16

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:39

Avalon87 schreef:
Hoi allemaal. Zo wat een opleving in ons topic, wat super leuk! Ik ben een hele periode niet actief geweest op bokt, druk druk!
Zo maar eens alles bijleren.
Belinda, wat leuk dat je een nieuw zadel hebt! Heb je een foto?
Oh wat is Indah prachtig geworden zeg! Hij doet zijn naam eer aan! Wat een bijzonder paard is het toch.
Carl, er zijn ook koniks die aardig aan de maat zijn, Thor is ruim 1.50 :) zijn vader was ook een hele heer! Ik tijd met Thor ook veel trektochten, wat heel comfortabel en relaxed gaat. Hij heeft fijne gangen en niet gauw onder de indruk. Echt een lot uit de loterij

Waw zo tof! Thx dat je me dit laat weten! Ik zou heel graag een konikje hebben of kruising.
Voor mij zou het puur om trektochten te maken zijn!
Heb je foto van jouw Konikje?

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:45

Avalon87 schreef:
[ [url=m/ZmL9OE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto van vandaag na een bosritje

[ [url=m/cKQDbr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was afgelopen winter, met zijn bizonvacht :) kun je de grootte een beetje inschatten

Oh waw, thx om de foto te plaatsen! Wat een kanjer!
Haha bizonvacht!
Lukt dat goed om af en toe klein galopje te maken of beperk je tot stap en draf? Hij heeft wellicht sterkere hoeven dan een doorsnee paarderas? Rij je blootsvoets?
Mocht iemand merrie te koop weten, kruising mag, van rond de 1m45 of groter, je mag het me altijd laten weten ;-)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:15

De reden is dat ik al heel lang iemand in Frankrijk volg, ene Jacky, die terug fokt naar oertype paard, maar dan groot genoeg om te berijden. Omdat veel paarderassen totaal verkeerd gefokt zijn en daardoor allerhande kwalen aan voeten en lichaam krijgen.
In het verleden heel veel geld kwijtgespeeld aan veeartsten met mijn warmbloeden.
Hij kruist daarbij konik, sorraia en Lusitano voor de rijpaarden, die groter en slanker zijn dan de zuivere konik. Hij heeft ook nog een andere lijn, konik x poitevin. Dat zijn eerder paarden voor de koets, zeer sterk en sober allemaal.
Ik zag dit weekend iemand met een zuivere konik academische dressuur lessen volgen en geef toe, dat zag er echt schitterend uit en paardje is enorm gevoelig en bewust op lichaamstaal.
Ik zou liever een kruising hebben omdat ze iets slanker zijn en wat meer verheven, iberische gangen, robuuster dan de zuivere lusitano of PRE, maar wel met de lichte soeplesse verheven gangen, natuurlijke aanleg tot verzameling. Een zuivere konik is iets meer rechthoekig dan vierkant gebouwd en om te rijden zijn vietkant gebouwde paarden iets makkelijker te rijden.
Dit is een kruising konik, sorraia, lusitano die Jacky gefokt heeft, hij is 1m53:
https://myalbum.com/album/8JKKPJ9mVA5O

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:50

kwita schreef:
Heb je als eens gedacht aan een hanson, dat is ergenst in frankrijk een manage die ook zo een soort paard fokken wat jij zoekt. Ik had er al eens wat van gelezen zijn allen mooie paarden!

Ik ken ze, bijna daar gaan wonen vlak aan de Henson kwekerij.
Nee, spreekt me niet zo aan, ben meer aan konik/Iberisch. Schitterende dieren! Ga nog wat doorsparen en wacht tot zo'n merrie ooit op mijn pad komt ;-)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:15

Avalon87 schreef:
Ah op die manier :) daar zit wel wat in ja. Mijn konik is heel prettig te rijden, maar echt verfijnd gebouwd is hij niet :’)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind koniks helemaal geweldig! Voor mij mag het best ook een zuivere konik merrie zijn. Verfijnde bouw hoeft dus niet, want daar zit net die sterkte in! Ik wacht af tot er konikmeisje mijn pad kruist, laat het lot beslissen.
Ik ben pure wandelruiter, hou eigenlijk niet van dressuur, dus konikje zou voor mij ook prima zijn!

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:44

Wpaard schreef:
Hallo,
Ik ben nieuw hier in deze topic. Ik heb sinds vorige week een fjordenkruising gekocht. De ouders zijn onbekend en de man waarvan ik hem gekocht Heb, weet verder ook niks van zijn achtergrond want hij had een paar veulens gekocht die ondervoed waren en hij knapt ze dan op en verkoopt ze door. Nu heb ik het vermoedde dat het een konikpaard is. Wat denken jullie? Het is een jaarling :)
[ [url=m/g9O70V.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/utxVPS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wENtHp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig veulentje! Kruising Fjord x Konik? Sterke kruising!

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:16

tess_84 schreef:
Indah is echt een prachtig dier zeg! De uitdrukking heeft hij echt van z'n mama, zo lief <3

Vandaag een beetje met Brenda gespeeld in de paddock. Het parcours van de rijlesjes stond nog, dus wat geslalomd, balkjes lopen en een klein sprongetje. Deed ze super flink, gewoon zo los naast mij <3
Daarna kwam ze kijken wat ik daar nog aan het doen was :')

[ [url=m/2LBjLb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ibvmmV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1WGMD1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/g2XelO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtige foto's!

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 01:50

Dat is veel geld. In België kon je Koniks kopen voor 50 euro.
Belangrijkst zou goede thuis moeten zijn, 2500 euro is absurd!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie