Welk ras voor iemand met rugproblemen?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kadankovitch

Re: Welk ras voor iemand met rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:16

Als u dressuur wilt rijden, dan zijn Western paarden al niet meer van toepassing. Maar drie van mijn vriendinnen zijn naar de Westernsport, plus de paarden overgestapt omdat in 'pleasure-riding' de gangen erg comfortabel zijn.
Hoe iemand kan beweren dat Hanoveranen en Trakehners gemakkelijk te zitten zouden zijn, is mij een raadsel. Natuurlijk als ze goed gereden worden zijn ze even goed te zitten als een Nederlands, Belgisch Zweeds, et cetera sportpaard. Maar sportpaarden hebben een krachtigere afzet en daardoor kunnen ze nogal eens stevig laten stuiteren.
De Iberische paarden zijn dieren die hun actie vooral krijgen uit het optillen van hun benen, minder door een harde/krachtige afzet. Maar alles hangt af van het individuele dier. In mijn trainingspraktijk heb ik hoofdzakelijk met sportpaarden [waaronder Trakehners en Hannoveranen] gewerkt, en in daarnaast met 7 Spaanse Paarden. de Spanjaarden waren duidelijk in de basis al gemakkelijker om te zitten. Nu ben ik sinds een maandje bezig met mijn tweede Lusitano. Hij is veel sterker dan mijn eerste en dat is onmiddellijk te merken als hij 'n moment even de rug niet goed gebruikt. Maar in het algemeen is hij net als de eerdergenoemde Spanjaarden, veel gemakkelijker te zitten.
Een ander ras, maar zeldzamer, dus misschien duurder, is het Camarque-paard. daarvan heb ik gehoord dat het erg gemakkelijk zit. Net zoals de Berber [een van de voorvaderen van het Iberische paard].

Inderdaad heb ik enkele Friezen gereden die extreem fijn te zitten waren, maar soms ook moeilijk [maar dan waren ze niet fijn afgericht].

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Kadankovitch

Re: Welk ras voor iemand met rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 01:35

Trakehners en Hanoveranen worden al sinds de tweede wereldoorlog niet meer als paarden voor militaire dienst gefokt. Lees daarover de fokdoelstellingen van beider Gestütsleitungen 1947. Denkt u niet dat er in 70 jaren iets veranderd is?

Inderdaad voelen ook Iberische paarden niet prettig aan indien ze slecht gereden worden. Ja dan worden het naaimachines die weinig opwerpen. En Sportpaarden zoals de moderne Trakehner en Hanoveraan, hebben een veel grotere Schwung in hun rug. Meestal ook nog als ze goed gereden worden.
Nu kan iemand ook verschillende vormen van rugklachten hebben. De een kan de stoten niet verdragen, de ander heeft meer moeite met de te grote beweging. Dat moet ieder voor zich bepalen

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:20

Cowgirl schreef:
Kadankovitch schreef:
Trakehners en Hanoveranen worden al sinds de tweede wereldoorlog niet meer als paarden voor militaire dienst gefokt. Lees daarover de fokdoelstellingen van beider Gestütsleitungen 1947. Denkt u niet dat er in 70 jaren iets veranderd is?

Inderdaad voelen ook Iberische paarden niet prettig aan indien ze slecht gereden worden. Ja dan worden het naaimachines die weinig opwerpen. En Sportpaarden zoals de moderne Trakehner en Hanoveraan, hebben een veel grotere Schwung in hun rug. Meestal ook nog als ze goed gereden worden.
Nu kan iemand ook verschillende vormen van rugklachten hebben. De een kan de stoten niet verdragen, de ander heeft meer moeite met de te grote beweging. Dat moet ieder voor zich bepalen

Dus als je echt comfie wil rijden moet je gewoon een gangen paard :P

Maar ook daarin heb je diverse gradaties. Ik heb vroeger comfi ijsco's gereden en minder comfi ijsco's.
Andere gangenpaarden nog nooit geprobeerd helaas.

Dat anda's alleen maar maai machines zijn ben ik niet eens. Zie vaak genoeg goed bewegende anda's voorbij komen.

Ik hen nergens beweerd dat Iberische paarden "maai" machines zijn" . Ik geloof dat u zich daar vergist. Ik beweer wel dat als ze slecht gereden worden eerder er toe neigen naaimachines te worden.
Ook kom ik niet tot een conclusie dat een gangenpaard beter zou zijn. Dat is, geloof ik toch uw conclusie :D , want ik schrijf geen woord over gangenpaarden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie