Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NN0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:20

Hoi allemaal! Ook ik lees al een hele tijd mee, maar ben nu geïnspireerd door alle mensen die ook onder hun meelees-steen uitkomen ;)

Ik denk dat je nooit 100% zeker kunt stellen hoe een pony gaat zijn wanneer hij bij je op stal staat, import of niet. Inderdaad een goede tip om je te laten adviseren door een Nederlandse fokker of goed aangeschreven importeur voor iets meer zekerheid. Maar soms zijn het misschien ook juist wel de "lastige" pony's die uiteindelijk hun gewicht in goud waard blijken :)

Zelf ontmoette ik mijn "lastige" pony, een ruintje uit een Ierse import-merrie en de Nederlandse hengst Cliff van de Arenbosch, op een manege. Was de schrik van de stal, want had de reputatie om er vandoor te gaan en flink te bokken. Tot grote spijt van mijn ouders klom ik er als 10 jarige op en was op slag verliefd. Gelukkig was het wederzijds, want hij heeft me er slechts één keer afgebokt nadat hij maanden stil had gestaan vanwege een heftige hoefzweer. Toen de desbetreffende manege ophield met manege zijn hebben mijn ouders hem voor me gekocht en is hij tot zijn overlijden bij ons gebleven. Door het bos scheuren en over de crossbaan denderen bleven tot op zijn oude dag favoriet, en het bleef een enorm heet manneke dat ineens vijf meter verderop kon staan, maar tegelijkertijd was het ook echt een goudeerlijke pony die je uren kon poetsen en die je gerust mee uit wandelen kon nemen - mits je één van zijn mensen was.

Inmiddels zijn we een jaar of tien verder, ben ik sinds ongeveer anderhalf jaar weer aan het rijden, en begint het toch weer te kriebelen om een Connemara te adopteren. In het kader daarvan: heeft er hier iemand toevallig ervaring met afstammelingen van Glenayre Silver Fox?

NN0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:33

esje007 schreef:
@NN: pony met die afstamming ken ik niet. Maar cliff vd Arenbosch wel! Daar heb ik jaren geleden op gereden in Abcoude. Het begin van mijn liefde voor connemara's!

Wat leuk!! Hoe was Cliff?

NN0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:38

esje007 schreef:
NN: ik vond Cliff een hele stoere pony. Ik was destijds vooral manegepaarden en pony's gewend, al mocht ik soms ook op paarden rijden die voor de handel waren. (Zaten best goede paarden bij).  Het was mijn eerste kennismaking met connemara's. Hij was heeeeel erg slim, heel vriendelijk in de omgang, maar met rijden niet altijd makkelijk. Hij kon super lopen, maar dat kreeg ik niet altijd voor elkaar. Dat eigenwijze vond ik wel heel leuk.

Klinkt alsof hij die karaktereigenschappen grotendeels keurig vererfd heeft :j Heel leuk om te lezen, dankjewel voor het delen!

NN0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:42

FelineNanet schreef:
Ik ben een beetje aan het kijken voor een nieuwe/extra instructrice maar dat is echt niet gemakkelijk.

Waar zoek je naar? Misschien is er nog wel iemand in de kennissenkring die ik voor zou kunnen stellen :) Mits je aan de oostkant van Amsterdam zit?

Zaterdag ben ik gaan proefrijden op een superleuke import-Connemara, een merrie van 4,5. Ze is nu drie maanden bij de huidige stal en wordt nog bijgevoerd omdat ze daar erg schraal aankwam, maar echt... wat een schatje! 100% eerlijk en enorm werkwillig. Helaas was ze smaller gebouwd dan ik gehoopt had en heeft ze pas één keer een klein sprongetje gemaakt, dus het is misschien niet helemaal de juiste match voor mij. Ben nog bezig met nadenken, zeg maar. Maar voor iemand anders is ze het misschien wél helemaal?

Afbeelding

NN0504

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:23

Sterkte :(

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie