Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Iirene

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:20

Ja idd, stap voor stap. Ben benieuwd hoe hij het op de keuring gaat doen

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:53

Ik post bijna nooit, maar lees nog steeds wel mee. Wat een vreselijk nieuws Kitobeer. Zo ontzettend oneerlijk...je hebt een moedige beslissing genomen. Heel erg veel sterkte!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:39

Punz, gefeliciteerd! Wát een gaaf dier! Vind zijn vader ook zo tof, echt supergaaf dat Lasse in Nederland beschikbaar komt.

Met mijn merrietje gaat het helaas erg slecht. Ik post hier nauwelijks, dus weet niet of jullie nog weten wie ze is (2-jarige die bij de fam Krämer vandaan komt). Ze is al bijna 2 maanden ziek...heb haar in februari met een ontsteking vd dikke darm naar Utrecht gebracht. Daar kreeg ze er een longontsteking overheen. Na 10 dagen thuisgekomen en leek eerst heel goed te gaan. Na 3 weken thuis kreeg ze ineens weer koorts, dikke achterbenen en af en aan (stok)kreupel rechtsvoor. Vanwege kreupelheid dacht de dierenarts aan een hoefzweer (die ook de koorts zou kunnen verklaren), internist in Utrecht dacht hetzelfde. Om een lang verhaal iets korter te maken: uiteindelijk blijkt ze een ontsteking in of rond het hart te hebben. Moesten wachten op bacteriekweek voor het kon worden behandeld en gelukkig was zondagmiddag bekend welke bacterie het is. Het ging zondagochtend echter ineens nog véél slechter dan het al ging. Boven de 40 graden koorts, niet eten, niet lopen. Maandag leek het ietsjes beter te gaan, maar gisteren was het weer helemaal mis en dronk ze ook niet meer...ben er in de afgelopen 1,5 week al een paar keer heen gereden met het idee dat het de laatste keer was. En iedere ochtend bang dat ik telefoon krijg dat het gebeurd is. Maar gisteravond begon ze toch weer wat te grazen en nam ze een handje brok. Temperatuur vandaag ook wat gezakt en ze graast...het is nog heel erg spannend, ook wat er uit de echo gaat komen die later gemaakt zal worden (als ze wat lijkt op te knappen) om te kijken hoeveel schade er aan het hart is en of verder behandelen zin heeft... ga er zo weer naartoe, is niet fijn om haar zo te zien. Brood- en broodmager ook, echt verschrikkelijk. Terwijl ze dus tot zondag (toen ze stopte met eten) de héle dag stond te eten (inclusief merriebrok om aan te sterken).

Ik had trouwens ook gepland om naar de hengstenkeuring te komen, maar mijn hoofd stond er nu niet naar

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:09

Dank voor jullie sterktewensen. Haar leven hangt idd aan een zijden draadje en ja, je voelt je vreselijk machteloos. Vooral de dagen dat we wisten dat het bij haar hart zat, maar nog niet konden behandelen omdat de uitslag van de bacteriekweek er nog niet was, waren vreselijk. Ze werd echt met de dag, en bijna met het uur, slechter en dan kun je dus niks doen omdat niet bekend is welke bacterie het is...
Ik durf geen foto’s te delen, want ze ziet er té slecht uit, maar ik kom er net vandaan en ze stond wat te grazen en wilde zelfs 2 handjes brok uit de hand eten. Meer niet, maar het is een stuk beter dan gisteren. Ze loopt heel wiebel de wabbel, maar ze lóópt iets...ook een verbetering. Maar het kan ook weer zo omslaan.

Leuk, ga zeker het verslag en de foto’s van de hengstenkeuring bekijken als het online staat!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:05

Gaaf Punz, het springen Leuk dat ze er zoveel plezier in heeft.

Dank Bar en Esje. Ze is er nog en het lijkt heel langzaam te verbeteren. Maar het kan nog alle kanten op.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:11

Punz schreef:
Hoe gaat het nu Iirene?

Ze lijkt langzaam de goede kant op te gaan. Is sinds donderdagavond koortsvrij!! En eet weer gras en hooi. Brok neemt ze nog (bijna) niet. Ademhaling was versneld, ga ik straks weer even opmeten. Zou volgens de dierenarts ook kunnen komen doordat het lichaam de thermostaat moet ‘resetten’ en warmte kwijt moet. Dus dat hopen we dan maar, niet dat die longontsteking weer de kop op steekt

Het blijft wel spannend wat de echo gaat uitwijzen. Denk dat ik die pas over een paar weken laat doen, ook om te bepalen of we kunnen stoppen met antibiotica. Maar het kan dus wel zo zijn dat het hart schade heeft opgelopen en dat dat gevolgen heeft.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:11

Inderdaad, je verwoordt het goed: voorzichtig positief. Ik ben er nu wel wat rustiger onder omdat ze nu niet meer zo enorm slecht is dat ik ieder moment een telefoontje verwacht dat ze dood is (zoals een aantal dagen geleden). De antibiotica lijkt wel echt aan te slaan, uitslag van de kweek had ook echt niet een dag later bekend moeten zijn volgens mij.

En die echo schuif ik gewoon even voor me uit. Eerst maar eens zien dat ze zich weer wat beter gaat voelen. Alhoewel het vreselijk zuur zou zijn als ze dan is opgeknapt en alsnog de conclusie is dat het hart heel erg veel schade heeft. We gaan het zien...

Geniet van het mooie weer dit weekend!!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:01

Lief dat je ernaar vraagt, Bar. Ze voelt zich duidelijk heel veel beter!! Eet goed gras en hooi. Van krachtvoer heeft ze besloten dat ze het niet meer lust. Heb al vanalles geprobeerd (muesli, gewone brok, merriebrok, slobber, fibrebeet...) maar ze wil niks. Maar ze is vrolijk en fris.
De dierenarts is vrijdag geweest en ze heeft nog wel een verhoogde hartslag helaas. Dierenarts hoorde geen ruis, wat op zich positief is (die hoge hartslag dan juist weer niet natuurlijk). Bloed afgenomen en ik wacht nog op de uitslagen, is om te bepalen of ze extra medicatie gaat krijgen. Ontstekingsremmers, wat helpt om de ontsteking aan de hartspier te genezen, maar wat ook haar afweer (nog verder) verzwakt, dus de dierenarts wil het niet te lichtzinnig voorschrijven.
En in de 1e week van mei terug naar Utrecht voor echo van het hart. Dat wordt spannend. Dierenarts gaf wel aan dat ze mogelijk nog weken/maanden aan de antibiotica zit.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:16

EllyC schreef:
Wat een traject nog Irene. Heftig hoor.
Op zich niet erg toch dat ze geen brok eet? Ook al geprobeerd mee mixen met Hertog luzerene? Kennis had dit over en ik denk dat ik het blijf voeren. Ze vinden het heerlijk en doen langer over de brok en of slobber.

Nee is niet heel erg hoor. Ruwvoer is het belangrijkste natuurlijk. In de kliniek raadden ze merriebrok aan omdat ze erg is afgevallen. Maar goed, als ze het niet eet, houdt het op.

En ja, luzerne ook al geprobeerd. Wil ze niet...

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:58

Bloeduitslag inmiddels ook gehad. De ontstekingswaarde is nog verhoogd, dierenarts durft behandelen met de extra medicijnen (corticosteroïden) nog niet aan.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:04

Wat leuk, gefeliciteerd!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:48

Gefeliciteerd Kitobeer, leuk dier!!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:52

Weer even een ego-post van mijn kant. Heb Emmy vanmiddag laten euthanaseren. Ze was na de enorme slechte periode eind maart/begin april wel weer opgekrabbeld en de antibiotica sloeg duidelijk aan. Helaas - net als na de longontsteking - na een week of 3 antibiotica weer koorts, kreupel, afvallen ondanks eten, etc. Ben er vorige week nog mee naar Utrecht geweest, maar daar stonden ze ook voor een raadsel. Ze dachten evt aan lymfeklierkanker. Het abces in de long zat er nog net zo als in februari, wat eigenlijk niet kan na 2,5 maand antibiotica (dus dachten ze aan tumor). En hartklep sloot ook niet goed (gevolg van ontsteking aan de hartspier). Echter pasten de puzzelstukjes niet in elkaar, geen sluitende diagnose dus.
Maar belangrijkste is dat het klinische beeld gewoon steeds slechter werd. Dus gisteren de keuze gemaakt dat het niet langer ging. Ze was zo slecht...stond sinds vrijdag ook op buut omdat ze zo’n pijn had. Maar niet meer eten, constant liggen, etc. Kan het niet uitleggen, nooit een paard gehad dat zo enorm ziek was. Hoefsmid heeft vorige week nog aan allevier de voeten ontstekingen weggesneden, en allevier de zolen lieten los, niet normaal... meest waarschijnlijke diagnose (waar Utrecht overigens niet mee kwam, maar een andere zeer ervaren internist) is dat de bacterie die er eind maart zat, er nog steeds zit en resistent is geworden voor de antibiotica en verspreid door haar hele lichaam zit (zat).

Utrecht heeft aangeboden kosteloos autopsie te doen omdat zij ook graag willen weten wat er aan de hand was, om voor de toekomst van te kunnen leren. Dat heb ik gedaan, haar lichaam is daar vanmiddag naar vervoerd.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:54

Dankjulliewel. Ik weet bijna zeker dat ze - als ik haar niet had laten euthanaseren - ze uiteindelijk zelf was gegaan. Maar je weet niet hoe lang dat gaat duren, en op deze manier heb ik haar in ieder geval die laatste lijdensweg kunnen besparen.

Pfff het hakt er wel in. Wat een superpony was het. Gouden karakter, echt waar.
Geniet maar van die van jullie

Denk dat jullie me hier wel weer terug gaan zien. Wil tzt toch wel weer een jonge merrie kopen, maar ja, aanbod is niet zo groot.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:59

Ach, da’s vervelend Saaams. Geen medicijnen nodig verder?

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:07

Oh sorry, ik lees met mijn neus kennelijk

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:19

Fijn Saams! Wel balen van het hoesten en het slijm nog.

Chantal, wat een leuke merrie heb je gekocht! Heb je haar zelf uit Ierland laten komen?

En spannend, Sky weer gedekt. Hopelijk pakt het!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 06:55

Wat gaaf Elly, gefeliciteerd!!

Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan...ik heb een nieuwe pony gekocht! 3-jarige merrie, staat nu nog in Ierland en komt eind juli/begin augustus bij mij!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:04

Coral Bambi x Kilduffahoo ll

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:39

Ik heb inderdaad ongezien gekocht. Nou ja, niet in real live gezien in ieder geval. Uiteraard wel veel filmpjes gehad. Heb er een goed gevoel bij, ook bij de verkoper.

Het valt trouwens niet mee, om een Connemara te kopen... 2 jaar geleden was ik ook op zoek naar een 1-3 jarige merrie, was toen niet te vinden en uiteindelijk voor een veulen gegaan. Nu op zoek naar een onbeleerde merrie van minimaal 2 jaar oud. Wel wát aanbod in nederland en België en een aantal gezien maar zat toch niks bij. Vervolgens in Duitsland gekeken (niet naartoe gereden) en filmpjes opgevraagd maar wàt een slechte bewegers zaten er tussen en daar wordt dan nog de hoofdprijs voor gevraagd ook...

Dus uiteindelijk toch maar in Ierland gaan kijken (online) en daar is wel echt veel meer keus. En er zat dus een leuke tussen. Nou ja, dat hoop ik dan maar haha. Maar nogmaals, ik heb er vertrouwen in. Eerste hobbel in ieder geval genomen, want ze is glansrijk door de keuring gekomen

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:53

Sorry voor het slecht reageren, ben op vakantie en er is hier heel slecht internet. Iemand vroeg of pony’s in Ierland goedkoper zijn. Ik denk dat je voor de prijs niet naar Ierland hoeft te gaan. Bij mij was de reden echt dat er daar gewoon meer aanbod is. Prijs is wat goedkoper, maar aangezien transport erbij komt, ontloopt het elkaar niet heel veel.
@Sky, nee andere dierenarts. Pony staat in noord-Ierland en dat was toch wel erg ver weg voor die dierenarts

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 07:12

Stal Van Boxtel in Vlijmen importeert ook connemara’s. Ik heb er zelf uiteindelijk niet gekocht, maar wel een goede ervaring mee.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:22

Supermooie foto’s!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:35

Super stoer Punz!!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:40

Jeetje Saaams, wat vervelend! Sterkte en hopelijk valt het mee!!