Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

minka

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:56

Hoi allemaal, ik wil mezelf ook graag melden in dit topic. Na via pb al wat contact te hebben gehad met Punz, ben ik afgelopen vrijdag m'n nieuwe paardje gaan ophalen, een Connemara :+:

Afbeelding

Afbeelding

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:05

Bedankt voor het welkom, heb om wat meer te leren over het ras de afgelopen weken al wat meegelezen in dit topic :)

Mallow (officiele naam Swanview Gackie) is een 6 jarige ruin. Hij is in augustus dit jaar geïmporteerd uit Ierland en daarna via een tussenpersoon aan mij verkocht. Heb via zijn paspoort inmiddels contact gehad met zijn fokker en hij is op 3 jarige leeftijd verkocht op de sales, wat er daarna gebeurd is kan ik nergens herleiden. Hoop nog wat meer te weten te komen, maar voor nu staat hij heerlijk op het land te acclimatiseren. Hij komt heel relaxed en zachtaardig over en is erg mensgericht, maar denk dat hij de afgelopen maanden/jaren best veel voor z'n kiezen heeft gehad, dus we gaan het allemaal heel rustig aan doen. Hoop er ooit een leuke springpony aan te krijgen, hij is 1.54m, dus het zou moeten kunnen tussen de paarden :)

@saams: Balen dat je pony niet fit is, mijn vorige pony heeft veel huidproblemen gehad, het hielp bij haar om in overgangsperiodes zoals nu een vitamineshot te geven.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:16

Punz schreef:
Prachtige foto's Lideli!!
Minka: wil je iets verklappen over zijn stamboom? Hoe is hij gefokt??

Het hele Connemarastamboek is mij nog vrij onbekend, zijn ouders zeggen mij dan ook vrij weinig, al heb ik inmiddels wel contact gehad met de fokker, die wat meer informatie/foto's/filmpjes heeft gestuurd van de ouders.

Vader is Coill Rua Champ en moeder Blackfield Hannah (mv Atlantic Raven). Ben benieuwd of het jullie wat zegt :)

@Punz: Wat een heerlijk dier heb jij zeg, hij zit in elk geval goed in z'n vel ;)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:59

@Ingaa: Pff trailerlaadtroubles, weet er helaas alles van. Mijn welshcob kon daar ook zo'n drama van maken. Ergens wel fijn dat je de aanleiding weet, dan is het hopelijk ook met wat training en rust weer snel op te lossen.

@Tineke: Heerlijk dier, roze staat hem goed!

@Saams: Wat een knap dier, rijden ziet er goed uit :) Hoe hou je hem zo wit?

Gisteren eindelijk wat tijd én een zonnetje. Dus Mallow mocht op de foto :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:24

Birgit01 schreef:
Zaterdag eindelijk weer eens op wedstrijd ( ben nu de weekends vrij). BB en B in Heinkenszand. Eerste keer binnen voor Pandora, ook nog nooit binnen geoefend maar ‘we gaan het zien’!

Wat leuk, dat is bij mij in de buurt :) Succes!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:23

Birgit: Fijn gereden, denk zelf dat het met weigeringen gewoon een kwestie is van kilometers maken. Hoop volgend jaar ook met Mallow wat ervaring op te kunnen gaan doen met het springen :)

Saams: Ook fijn gesprongen, zo leuk om te lezen dat ze het bij jullie zo goed oppakken.

Vorig weekend Mallow ook geschoren, alleen z'n lichaam. Hij was super braaf en was in iets meer dan een half uurtje klaar. De dagen erna was hij was explosief en heb ik ook voor het eerst zand mogen happen, maar momenteel is hij geloof ik wel een eind gewend aan z'n korte coupe ;)

Van het weekend nog wat herfstfoto's gemaakt voordat de blaadjes van de bomen vallen: [ITP] Mallow in herfststijl

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:29

Mijn Connemara is ook geïmporteerd uit Ierland, moet eerlijk bekennen dat dit wel even een twijfelpuntje was voor mij, voordat ik ging kijken wist ik namelijk vrij weinig van het ras en was ook niet bekend dat hij geïmporteerd was.

Bij de bezichtiging was hij aan de hand heel voorzichtig, ingetogen en braaf (eigenlijk sloom). Met rijden was hij zeer voorwaarts en gespannen, een totaal verschillend beeld. Heb daarop besloten hem te laten staan, omdat ik vooral het niet weten van zijn achtergrond een risico vond.

Na een maand twijfelen en merken dat hij toch in m'n hoofd bleef spoken, toch besloten om hem te laten keuren en heb vervolgens opgehaald. Nu thuis heel rustig vanaf nul weer begonnen met opbouwen, aan de hand is hij nog steeds zeer braaf en moet ik hem echt stimuleren om mee te lopen op mijn tempo en niet 3 meter achter me ;) Onder het zadel begint de stress minder te worden, al rij ik nu nog zeer weinig, hij is nu een kleine 2 maanden bij mij. Hij heeft duidelijk een goed karakter, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen moet nog blijken. Zijn stress onder het zadel uitte zich trouwens niet in rottigheid, hij is hooguit wat vlug..

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:13

Klopt Marrit, heb bij hem ook absoluut niet het idee dat hij een trauma heeft. Hij is zelfs zeer goed opgevoed en niet snel onder de indruk. Realiseer me wel dat hij veel heeft meegemaakt, aangezien hij in augustus in België is gekomen, daarna doorverkocht naar Nederland en daar voor de verkoop behoorlijk is gereden. Met het idee 'hij is gereden' stapte ik er thuis na een weekje acclimatiseren ook gewoon op. Dit ging absoluut niet slecht, maar wel duidelijk met veel spanning, vooral als ik m'n teugels oppakte. Loslaten voelde niet echt als een optie, want ik kende het paard niet, maar hij had dan ook de neiging om te gaan galopperen en dan kreeg ik hem niet meer terug. Nu dus weer opnieuw begonnen, paar weken vooral gefocust op grondwerk en kan nu rijden met licht contact en eerst daarmee aan de slag voordat we aan het verdere plaatje gaan denken.

Voordeel is wel dat ik nog nooit angst heb gevoeld op een paard en zou ook op Mallow zo alles durven, maar realiseer mezelf dat ik wel aan de lange termijn moet denken en beter een goede basis kan opbouwen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:24

Wauw wat gaaf Tineke, gefeliciteerd!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:48

Wat vreselijk Iirene, veel sterkte :(:)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:12

Leuk dat er weer wat leven is in het topic!

@Punz: Altijd leuk grote grazers op buitenrit. Hier kom je ze in onze kleine groenstrook langs de kust helaas maar zelden tegen, maar des te meer mountainbikers op de ruiterpaden. En die zorgen ook voor schrikreacties als ze in volle vaart de bocht door komen sjezen of als ze stil gaan staan achter een boom ;)

@SkyMarian: Spannend, wanneer kunnen jullie scannen?

@Birgit: Volgens mij wonen wij niet zover bij elkaar uit de buurt, maar ik kan het mis hebben ;)

@Saams: Mallow heeft voor op de wei bucas dekens, deze vallen heel fijn bij hem, maar naar mijn idee vallen deze ook vaak ruim. Van de winter op stal had hij een Rhino en DR Vario deken, beide hebben ook het liner systeem wat makkelijk is met onderdekens. Lees hier wisselende verhalen, maar denk dat je heel erg naar het paard moet kijken en om schuiven en trekken te voorkomen ook vooral niet te groot moet kopen.

Lees dat veel mensen naar de ONCK gaan, zelf is dit allemaal relatief nieuw voor mij, maar misschien vind ik het volgend jaar wel leuk om eens te gaan kijken/deelnemen. Wat kan ik daar precies verwachten?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:44

Mooie merrie Chantal, echt mijn type. Wordt het nou een witte? Mijn scherm vertekend soms wat in kleur.

@SkyMarian: Wat heerlijk dat ze zo kunnen kiezen tussen binnen of buiten staan, hier aan de kust gelukkig geen dazen en weinig vliegen.

@Kittobeer: Wat fijn dat Paddy het allemaal zo goed doet :)

Een aantal van jullie hebben het misschien al op Facebook voorbij zien komen, maar ik loop in de training ook ergens tegenaan. Mallow is onwijs braaf, rustig in de omgang en lekker werkwillig in de bak, maar absoluut zonder gekkigheid. Het enige waar ik al vanaf dat hij bij mij is (oktober 2018) tegenaan loop is dat hij geen druk van het bit accepteert.

Dit uit zich in gooien/schudden met z'n hoofd. Toen hij er net was merkte ik al meteen heel veel spanning, maar wist niet waar het vandaan kwam. Verkoper liep hier ook tegenaan en had hem al naar de tandarts gedaan, maar heb dit bij mij nogmaals laten controleren. Op de achterste tanden na, waren er geen bijzonderheden en was hij duidelijk behandeld. Mijn tandarts is ook bitfitter en in de mond werden geen vreemde dingen opgemerkt wat zou kunnen hinderen bij een normale trens. Ik heb toen ook advies gekregen over een bit. Daarnaast heb ik een osteopaat laten komen, ook hier waren geen schokkende zaken.

Ik vermoed dat er met beleren iets fout is gegaan, bitloos is hij super braaf, maar hij begint wat te puberen en zoekt soms grenzen en heb het gevoel dat hij zonder bit soms toch een loopje met me neemt. Met wat voor bit rijden jullie en herkennen jullie dit verhaal misschien. Mallow is geimporteerd uit Ierland, zou het kunnen dat hij met een heel ander type bit is ingereden dan wat hier gebruikelijk is?

Bitloos gaat hij wel echt fijn: [RT-HAW] Connemara Mallow bitloos

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:31

Enkelgebroken heb ik nog niet geprobeerd, wel meerdere dubbelgebroken bitten en een Myler. Op allemaal is hij zeer inrustig en gespannen. Ongebroken bustrens heeft tot nu toe het beste effect, maar heb er ook nog maar twee keer mee gereden. Misschien is een enkelgebroken bit dus nog wel het proberen waard.

Filmpje moet ik laten maken, heb een aantal video's, maar die zijn allemaal bitloos. Heb de afgelopen maanden niet veel meer met bit gereden.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:32

Met de ongebroken trens is er veel minder onrust.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:25

Punz schreef:
In Ierland rijden ze allemaal met ongebroken trens ( of stang), dus dikke kans dat hem dat vertrouwder is.

En reageert hij met onrust zodra je de teugels opneemt? Of ook al als je met vrije teugel/ compleet losse teugel stapt?

Momenteel alleen als ik op contact rijdt, in het begin wilde hij al meteen draven als ik de bak in ging en dan ook heel onrustig met zijn hoofd.

@Saams: Naar de Trust bitten heb ik inderdaad al staan kijken, bitfitter vond ze te dik voor zijn mond, maar kan ze testen van drunens ruiterhuis, dus dat gaat binnenkort gebeuren :)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:46

Vermoed dat ze er in Ierland mee zijn begonnen, hij is namelijk nog maar sinds augustus in Nederland en vrijwel meteen de verkoop in gegaan. Hij is doodbraaf, maar er moet iets gebeurd zijn daar, want hij ervaart absoluut stress. Probeer nu zoveel mogelijk met rust en positieve beloning te werken en in principe bitloos, maar hij begint nu te kijken hoe ver hij kan gaan en wil niet dat hij een loopje met me gaat nemen. En eigenlijk wil ik ook gewoon dat hij een bit accepteert, hij hoeft er echt niet dagelijks mee te lopen, maar het moet wel mogelijk zijn.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:47

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 06:46

Veel plezier en succes allemaal bij de ONCK!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 07:52

Interessant al jullie zadelperikelen, hier inmiddels ook twee zadelmakers verder. Heb nu een Kentaur Afrodite op Mallow liggen die goed past, maar ben bang dat hij wel uit de boom gaat groeien nu hij steeds ronder wordt.

Als springzadel heb ik een BR Jos Lansink, deze had ik aangeschaft voor m'n verzorgpaard die totaal geen schoft had. Het zadel ligt op Mallow helaas niet optimaal, omdat die best een flinke schoft heeft. Maargoed, we springen toch nog niet, maar ben al wel aan het kijken voor een geschikt springzadel en toekomstig dressuurzadel.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:26

Wauw gave foto Saams! Hoe gaat het nu met Beauty?

Wat super gaaf zeg Curly! Hele knappe pony :j

Verlies dit topic soms een beetje uit het oog, maar werd herinnert toen ik zag dat de connemara ras van de maand is. Mallow gaat steeds beter, rij nu met een Trust Flexi soft en hij is 3x kort achter elkaar behandeld door een masseur, het schudden is helemaal verdwenen.

Las jullie discussie over te dikke/dunne paarden, merk dat Mallow momenteel flink aan te terugvallen is in gewicht, zit natuurlijk minder voeding in het gras, maar toen hij vorig jaar naar mij kwam stond hij echt op ontploffen. Momenteel begint hij gewoon wat schraal te ogen en vooral op z'n rug en flanken. Hij krijgt naast gras (24/7 weidegang) 2 bekers geweekte grasbrok en een halve kg Havens Gastro+ met een scheut olie. Hebben jullie nog tips/toevoegingen?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:34

He bah zeg Saams, is het d'r pees? Hopelijk valt het mee, fijn dat je zo snel terecht kan bij de kliniek.

Spannend Tineke, hele impact voor de pony's, maar die kunnen straks lekker bijkomen. Heb het idee dat Mallow daar toch wel even voor nodig heeft gehad, die kwam pas na een goed half jaar echt uit z'n schulp en begon toen ook wat meer extrovert te worden ;)

Bedankt voor jullie reacties met betrekking tot het voeren, bij ons op stal krijgen ze 2x per dag een strook gras en zelf voer ik na het werk krachtvoer. Hij krijgt 2 bekers geweekte Hartog grasmix, 3/4 kg Havens Gastro, 200 gr Vitalbox Daily complete en 2 scheppen luzerne. Dit is een voerbak vol, maar ook een hoop ruwvoer. Idealiter zou ik deze hoeveelheid over 2x verdelen, maar dat is helaas geen optie met m'n werk. Mallow is vooral in de bovenlijn en op z'n flanken wat aan het afvallen. Bovenlijn is vaak bespiering, maar hij loopt de laatste maanden echt fijn door z'n lijf, zadel is gecontroleerd en masseur is pas geweest.

Dit is een foto van gisteren
Afbeelding

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:56

Wat een super leuke pony's Tineke, benieuwd hoe ze het gaan doen :)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:07

Birgit01 schreef:
Ja, we zijn inmiddels al een stuk wijzer dan een jaar geleden! Trailer rijden gaat ook al een stuk beter. 25 jaar geleden mijn rijbewijs ervoor gehaald, maar toen moest je nog niet eens bijzondere verrichtingen doen. Zou af en toe wel eens heel ongeëmancipeerd een man meewillen voor noodgevallen. Zo waren we op het Onck een straatje te vroeg ingeslagen, die vd camping en recht achteruit rijden is nu niet bepaald mijn specialiteit. Uiteindelijk heeft een man die daar op de camping stond en z’n hond ging uitlaten ‘m eraf gereden voor ons. Ik ben ook absoluut een sukkel in trailers aankoppelen, maar gelukkig is mijn dochter wel echt handig! Die lacht me regelmatig uit!

Heel herkenbaar dit, ga nu een paar jaar mee met een stalgenootje en leer nog elke keer. Gewoon alles vragen en dan kom je er wel. Trailerrijden vind ik wel erg leuk, wil m'n E achter B nog halen, maar tot nu toe lukt alles nog prima. Kanttekening is wel dat ik met een 1,5-paards rij, dat is wel andere koek dan een 2-paards natuurlijk :)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:13

@kitobeer: Ik vind jouw pony zo leuk en lees je blogs ook met veel plezier op fb.

@punz: Voedselweigeren is een leuk trucje om aan te leren, heb zelf aangeleerd om weg te kijken voor beloning. Wat een heerlijk filmpje van het crossen, hoop dat Mallow dat ooit ook leuk gaat vinden, momenteel wil hij alle hindernissen eerst nog even bekijken voordat hij eroverheen springt ;)

@saaams: Fijn dat je een diagnose en behandelplan hebt. Hoop voor jullie dat jullie ‘snel’ weer lekker aan de slag mogen gaan.

@skymarian: Haha, mooi scheermodel!! Moet je hierbij nou wel of geen deken op ;)

Hier gaat het allemaal z’n gangetje, Mallow heeft een nieuw zadel, een MacRider. Gisteren is hij weer helemaal losgemaakt, dus komende dagen moet hij even aan de longe en aanstaande zaterdag gaan we weer op wedstrijd. Wil tot eind van het jaar onderlinge wedstrijden rijden voor de ervaring en dan vanaf volgend jaar gaan starten.

Van het weekend waren de paardjes lekker vrolijk :’)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:19

Ik vind het scheren ook erg praktisch, pony staat niet aan huis en rij door de weeks vaak ‘s avonds. Als hij dan zeiknat staat kan er geen deken op, nu is hij amper bezweet of heel snel droog

Afbeelding