Kiezen tussen 2 paarden (Spaans/Iers)

Moderators: RianneH, Melissa0304, Neonlight, balance, Ymor

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Welk paard zouden jullie voor mij kiezen?

Paard 1 (Spaans)
31 (29%)
Paard 2 (Iers)
15 (14%)
Geen van beiden, verder zoeken
60 (56%)

Totaal aantal stemmen: 106

Janntjuh

Kiezen tussen 2 paarden (Spaans/Iers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 21:28

Hoi!

Allereerst, ik weet dat dit echt heel moeilijk voor jullie te beoordelen is van achter het scherm, maar ik loop nu zo erg vast hiermee dat ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven op basis van jullie ervaringen met deze rassen.

Ik ben rustig op zoek naar een nieuw paard, waar ik eigenlijk 2 grote "doelen" mee heb. Het ene 'doel' is rij/sport technisch, ik wil lekker dressuurmatig gaan rijden, een keer een wedstrijdje doen of een keer een buitenrit maken. Mijn andere 'doel' is mijn gezondheid, deze is niet altijd even goed. De ene week kan ik heel goed te pas zijn en lekker rijden en doen, de andere week kan ik nauwelijks wat, dus het kan voorkomen dat het paard een week (iig 4-5 dagen) moet stilstaan (natuurlijk wel naar de weide etc.). Als ik een slechte dag heb kan ik geen grote rijtechnische gevechten aan met het paard, dan ga ik er alleen even op om een kort ontspannen ritje te maken.
Zelf ben ik ook niet de dapperste ruiter en kan wat onzeker/angstig worden bij paarden die ik niet goed ken. Wel heb ik een bijrijdster die het paard zou kunnen opvangen als ik echt een tijdje niet kan komen, maarja ik moet het ook alleen kunnen natuurlijk.

Ik heb inmiddels een stuk of 15 paarden gezien, mijn budget is niet heel erg klein, maar de paardenmarkt is erg moeilijk op dit moment, iedereen zoekt wat ik zoek. Uiteindelijk ben ik bij 2 hele verschillende paarden uitgekomen.

Paard 1 is een Spaans paard, hij is bereden, nuchter, lekker voorwaarts maar toch goed bij mij te houden. Ik stapte op en gelijk een fijn en vertrouwd gevoel.

Paard 2 is een Iers paard, ingereden, zit nog wel wat werk in, ook nuchter, was kwa rijden even goed puzzelen maar uiteindelijk vonden we soort van de weg samen, maar een samenspel is het nog niet. Wel mega braaf en niet snel onder de indruk.

Beide paarden zijn nu een week in Nederland.
Paard 2 lijkt het minder erg te vinden om een tijdje rustig aan te doen en om even stil gezet te worden, maar ik had wat minder met haar. Ik heb totaal geen ervaring met Spaanse paarden dus ik weet niet hoe paard 1 hierop zou reageren maar het gevoel was daar wel gelijk goed.
Ik ben van plan om sowieso terug te gaan naar beiden, maar aangezien ik geen ervaring heb met beide rassen hoop ik hier eerst wat meer inzicht in te krijgen.

Voor welk paard zouden jullie gaan? En waarom?

erlin
Volg ons op Instagram *-:)

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 21:36

Sizzle schreef:
Allebij niet, ik heb totaal geen vertrouwen in snelle import verkoop.
Zowel in Spanje als in Ietland staan ze erom bekend dat de ruiters daar de paarden goed braaf weten te rijden door streng met ze te zijn. Komen ze bij iemand die niet stevig in de schoenen staat gaat het na pak ’m beet 1 maand mis.

Daar zit ik ook nog erg over te twijfelen inderdaad, maar particulier is er gewoon niets te vinden binnen mijn budget... Het enige waar ik telkens op uit kom zijn handelaren en die halen nu alles uit Spanje/Ierland/Frankrijk etc.

erlin

Janntjuh

Re: Kiezen tussen 2 paarden (Spaans/Iers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 21:43

Mijn budget is rond de €5000, je zou denken dat je daar een gewoon braaf paard van kan kopen die al wat meer kent dan “zadelmak”. Maar of ik kom bij hele jonkies uit, of bij oudjes die wel de ervaring hebben maar iets hebben.

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 21:47

Leeftijd: tussen de 6 en 12 jaar.
Niveau: het liefste toch wel B dressuur maar als er nog iets werk aan zit is het niet erg. Ook graag eentje die op buitenrit kan.
Stokmaat tussen de 1.65 en 1.70, als ze wat breder zijn vanaf 1.60
Geslacht: liefst een ruin, anders lieve merrie.
Voor de rest dus braaf gereden door mijn eigen gezondheid.

Ik heb het geprobeerd via meerdere FB pagina’s (voordat ze offline gaan), maar tot nu toe bijna alleen maar handelspaarden die ik aangeboden krijg. Natuurlijk hou ik ook alles in de gaten wat de verkoop in gaat, maar ook daar bijna alleen maar handel en als je geluk hebt eentje particulier maar die is ook binnen een uur al weg...

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 21:50

Ja dat is mijn dilemma dus :+

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 21:57

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 22:13

ikke schreef:
Janntjuh schreef:
Leeftijd: tussen de 6 en 12 jaar.
Niveau: het liefste toch wel B dressuur maar als er nog iets werk aan zit is het niet erg. Ook graag eentje die op buitenrit kan.
Stokmaat tussen de 1.65 en 1.70, als ze wat breder zijn vanaf 1.60
Geslacht: liefst een ruin, anders lieve merrie.
Voor de rest dus braaf gereden door mijn eigen gezondheid.

Ik heb het geprobeerd via meerdere FB pagina’s (voordat ze offline gaan), maar tot nu toe bijna alleen maar handelspaarden die ik aangeboden krijg. Natuurlijk hou ik ook alles in de gaten wat de verkoop in gaat, maar ook daar bijna alleen maar handel en als je geluk hebt eentje particulier maar die is ook binnen een uur al weg...

Beetje off the beaten track?

Kennis van me zocht dat ook en waar komt ze uiteindelijk mee thuis? Een FORD!! En waar is ze dolblij mee? Juist! Die FORD! Mega-leuk dier, braaf, lekker merrie-karakter maar geen trut; kortom, wereld-bok!

Koudbloeden vind ik ook zeker niet erg, mijn vorige paard was een tinker die zijn gewicht in goud waard was! Jammer genoeg heb ik door hem een heupblessure opgelopen en kan ik niet/nooit meer op hele brede paarden rijden, dat was ook de reden van de verkoop...

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 22:33

Isabel schreef:
Dan zou ik eens voor een moderne haflinger of fjord kijken, misschien is dat wat?

Vanwege mijn lengte (1.77) moeten ze toch wel aardig aan de maat zijn (min 1.53-1.55). En aangezien ik niet iedere dag een gevecht aan kan gaan ook niet al te zwaar/moeilijk met rijden. Ik heb inmiddels al wel bij een aantal tinkers gekeken, smallere exemplaren, maar jammer genoeg weer te klein.

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 22:39

zefiros schreef:
Ik wil je toch aanraden om door te zoeken..
Als je echt móet kiezen tussen deze 2 zou ik gaan voor nr 1 op basis van hoe je er over praat.

Zelf heb ik recent een nieuw paard gekocht particulier die precies aan je plaatje voldoet zoals je hem omschrijft (nee hij is niet te koop ;) ) maar betekent wel dat ze er zijn.

Heb je een paar zoekertjes geplaatst? Die van mij stond niet officieel te koop maar ik voldeed wel aan haar profiel dus reageerde ze.

Gezien je situatie zou ik echt niet voor minder dan B niveau gaan, liefst thuis nog L gereden zodat hij makkelijk en soepel kan lopen. Geeft je denk ik veel gemakken dan wanneer je hem zelf alles moet aanleren/trainen.

Zoekertjes genoeg, maar geen reacties van een paard waar ik iets mee kan. Of jonger en groen, of ouder met bemerking. Of handelaar.

Laten we het er maar op houden dat geduld is een schone zaak is.

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 22:47

Ras maakt mij echt totaal niet uit, als hij/zij maar verder bij mij en mijn toestand past ;)

Trouwens echt super bedankt voor het meedenken! Ook de tips die ik via pb ontvang!

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 09:15

Ik heb ook een leuke kwpn merrie gereden, maar die was pas 4 en ik weet niet hoe die gaat zijn straks in de pubertijd en of ik haar dan aankan. Mijn tinker heb ik daar wel doorheen gereden, maar het enigste wat hij deed was niet willen werken en zo langzaam mogelijk gaan. Ben bang dat een warmbloed er dan eerder vandoor gaat met me... en ik hoor ook gemengde dingen over haar vader. Als ze ouder was geweest dan had ik haar genomen.

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 09:22

Pareltjes schreef:
Ik zou het idee van een ras helemaal loslaten. Schrijf op wat je in een paad zoekt. Stokmaat, karakter, temperament, doel, leeftijd,prijs. Ga dan pas zoeken. Regel 1 verkopers die je onder tijdsdruk zetten links laten liggen. Buitenkansjes zijn allang door de handelaren zelf opgekocht. Vlug vlug wijst meestal op een verborgen gebrek. Ga proefrijden, kom een keer onverwachts langs en kijk hoe het paad dan staat. Maar al te vaak worden lastige paarden gesedeeerd voor een proefrit. Kijk bij oud vertrouwde fokkers, wellicht hebben zij nog wat staan.

Schrap kleur en ras uit je hoofd en ga voor een PAARD dat bij je past. Koop geen fashion-item to show off. Koop een betrouwbare kameraad!! Succes met je zoektocht.

Zoals ik al eerder aangaf maakt ras mij niets uit, toevallig zat ik te twijfelen tussen deze 2.

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 10:23

kamsel schreef:
Maar waarom niet de 4-jarige merrie?

Omdat ze nog erg jong is, ik ben bang voor hoe ze gaat zijn in de pubertijd.

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 12:27

Ik heb besloten om voor geen van beiden te gaan en rustig door te zoeken totdat ik echt zoiets heb van dit is m en dit past bij mijn situatie. Bedankt voor al jullie input, dat heeft me echt geholpen :)

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 14:46

Ik moet zeggen dat ik dan eerder zou gaan voor een jonge koudbloed dan voor een jonge warmbloed :+

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 15:29

mirmar schreef:
Heb je ook voorkeur voor een plaats om te kopen of wil je ook wel wat verder reizen? In Bovensmilde zit nl een kleine handelsstal waar ze ook vaak hele leuke dieren verkopen, tegenwoordig zelfs met toebehoren als het nodig is.

Het liefste in een straal tot 1.5 uur vanuit Ede, dan kan ik de afstand zelf nog wel rijden. Mocht het verder weg zijn dan moet ik kijken of ik mijn vriend mee kan nemen om te rijden.

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 15:29

Selka schreef:
En een Shire? Ze zijn niet goedkoop maar over het algemeen erg braaf. Weet alleen niet wat ze nu kosten. Die van mij is alweer 7 jaar in mijn bezit.

Ik ga liever met de Shire op pad dan de haf (clown).

Shires zijn heel leuk maar ik krijg op een paard van 1.70 al last van hoogtevrees :+

erlin

Janntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 15:41

Nee inderdaad, die sluit ik ook niet helemaal uit. Maar ik zal niet meer kijken naar paarden die net een paar dagen/weken in nederland zijn. Hebben jullie misschien nog betrouwbare adressen?

erlin

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie