Ras van de maand: de Connemara pony

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 07:34

Momenteel heb ik 2 valk connemara's. Mijn ervaring is dat een connemara het geluk moet hebben dat ze in het begin van hun africhting een paardenmens tegenkomen.

Het zijn beide werklustige ponies, die mensgericht zijn. Uiteindelijk na een gedegen opleiding super betrouwbaar. Voorheen dacht ik dat een connemara's beetje sulletjes zijn qua karakter maar dat is dus niet zo. Eerder sensibel maar dit niet uitend in druk of dominant gedraag. Je moet ze dus wel kunnen lezen.
Je moet ze respecteren en luisteren naar wat ze op een soms wat suptiele manier aangeven.
Wij doen van alles met ze, dressuur, springen en lekker buitenrijden. Ook het water vinden ze heerlijk.

Veel ponies worden geimporteerd uit Ierland omdat de keuze in NL en B niet altijd even groot is.

Jaarlijks wordt er een connemara kampioenschap georganiseerd door het stamboek. In de parade wordt ook wel duidelijk dat de meest voorkomende kleur schimmel is. Een bruine connemara is bijna een uitzondering.
De meeste vallen qua stokmaat in de DE maat. Een enkele x zie ik een grote C voorbij komen. Door een brede bouw zijn ze ook geschikt voor volwassenen.

Ik vind het ras echt goede kinderponies en ze zouden bekender mogen zijn. Werklustig, allround en in omgang zo fijn.

Afbeelding

Afbeelding (laatste foto is van Arnd, dus bron vermelden graag als deze gebruikt wordt).

Ouder worden is niet erg, niet oud worden, dat is pas erg!
Indy (16) B ruin en Vip (18) Z2 dressuur met 2 amazones)

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten