Ras van de maand: de Connemara pony

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 21:52

Mijn liefde voor de Connemara pony is nu zo'n tien jaar geleden ontstaan. Ik had destijds een KWPN merrie die ik gekocht had als leerpaard voor mezelf.. het dier was Z startgerechtig, en zij zou mij, als herintredende amazone de kneepjes van het dressuurvak leren. Echter qua karakter paste het niet én na een slepende peesblessure van het dier, vond ik voor haar een goede plek als fokmerrie, en begon bij mij het bezinnen op wat ik nu wilde

En dat was dressuur rijden... maar dan níet op een sensibele KWPNer die voor mij veel te snel reagerend bleken, niet nuchter genoeg, en eigenlijk ook gewoon te groot ( ik ben zelf krap 1.67 ).
Dus ging ik op zoek naar iets anders. Keek bij PRE's, Camarque pony's, Geldersen, Groningers..
En al die tijd zei een vriendin van me: "waarom kijk je niet naar een Connemara"..

En ik...Onwetend als ik was, dacht steeds "Wat moet ik nu met een Ierse springpony...Dat lijkt me helemaal niets..."

Tja.

Todat ik dus na lang aandringen van die vrienin uiteindelijk tóch bij wat Connemara's ging kijken: de eerste die ik zag waren de dieren van de Leliaard fokkerij..En ooh... Echt.... Op slag verliefd: het schitterende robuuste type, waar een volwassene dus makkelijk op kan. Zoveel diepte in het lijf, zonder lomp te zijn. Het zelfbewuste van de merries. Stoer, nuchter en sensibel tegelijkertijd, werklust.. én enorme persoonlijkheden.

Dus tja. Mijn zoektocht naar een Connemara was begonnen. Waarbij ik zocht naar een dier wat zowel mooi in het type stond áls ook kon bewegen.. ( want tja... Ik wilde er dressuur mee rijden...) En jawel... Ik zocht een brave fijn gereden oudere merrie. En kwam thuis met een destijds vierjarige, net drie weken ingereden ruin: Patty's Sweet Masquerade aka Jou-Jou ( Fonetisch zjoe-zjoe). Een valkje die ik eigenlijk net te duur vond en daarom bijna had laten staan.

Om een heel lang verhaal korter te maken;
Uiteindelijk is mijn stoere, nuchtere, werklustige, Duits gefokte Connemara ruin, met mijn "vooruit rijdster" inmiddels ZZ licht startgerechtigd( jawel.. tussen de paarden) en is zo alsnog mijn eigen leerpaard geworden. Zelf ben ik inmiddels M1 met hem. Nog méér goud van binnen, dan goud van buiten. Wát een geweldig dier. Wist in het Z gewoon nog te winnen van de grote paarden en we hopen binnenkort het eerste ZZlicht winstpunt binnen te halen. Maar die zelfde pony laat zich ook door een vierjarig kind zelfstandig door de bak sturen.. .stapt dan als een Joris Goedbloed rond.

De ruin kreeg destijds al snel gezelfschap van een merrie veulen, de inmiddels nu al weer 8 jarige Rory Rapunzel. Nederlands gefokt, voor de duivel niet bang, maar zó'n enorme persoonlijkheid. Zeer sensibel en heet in het werk, voor mij lang nét even te moeilijk, maar inmiddels de eerlijkste pony die ik ooit gereden heb, met een enorme aanleg voor en lol in het crossen/eventing

En tja..

Kuch

Het geheel is vorig jaar dus nog weer aangevuld met Skaergardens Celtic Night, een toen 2 jarig hengstje, gekocht om zijn beweging en bedoeld als dressuur pony voor mijn vooruitrijdster, met wie ik hem samen heb gekocht. Inmiddels is hij echter ook goedgekeurd als dekhengst.

Wat de Connemara zo bijzonder maakt?
Nuchter, niet bang, maar de meesten met wel echt een sportmentaliteit. Willen werken, enorm veel power en gó. ( en het vraag dan wél een beetje horsemenship om die power te managen. En Connemara laat zich namelijk niet controleren, die willen inspraak/ willen samenwerken)

Super presterende pony;s ook:
Nu voor de tweede ( of al weer derde ?) keer op het Europees Kampioenschap springen ( Nu voor Nederland uitkomend) : Blackwoodland Rock.

Het bronzen Ierse eventing team start voor een deel met Connemara's, En daar zijn ze echt voor gemaakt, en helemaal in hun element: crossen/ eventing.

Een andere meervoudig EK ganger: Goliath van de Groenweg.
Of.. om even een uitstapje te maken naar Frankrijk: Even zoeken naar filmpjes van Dexter Leam Pondy om te zien wat een Connemara kan..

Daarnaast ook super voor de wagen/ super menpony's

Kortom:
Zoals de slogan van het stamboek zegt: Te houden als pony, te gebruiken als paard. "The Connemara can do it all"

Foto gemaakt tijdens het Connemara Pony Festival, jaarlijks de derde donderdag van augustus in Clifden, Ierland: Pony gaat hier over krap 1.60

Afbeelding

En dan toch nog wat foto's van mijn eigen dieren:

Patty's Sweet Masquerade ( Patty's Veuve Clicquot x Patty's Maxime)
Afbeelding

Rory Rapunzel ( Rory Rasputin x Pilgaards Vogue)
Afbeelding

Skaergardens Celtic Night ( Wirthsmuhle Delaney's x Barholts Evita)

Afbeelding

Kortom:
Ik heb me hart verloren aan het ras. Het enige wat ik zou willen is dat het wat bekender wordt dat ze geweldige sporters zijn en sublieme eventers. Op een gemiddeld EK lopen heel wat Connemara's rond. ( soms beschreven als Irish sport pony, wat dan voor de PR van het ras weer jammer is.). Ik zou dus willen dat het meer de gewoonte werd om ook het ras van pony te vermelden bij grote evenementen, zodat niet alleen de insiders weten welke prestaties de Connemara's leveren, maar het voor de hele wereld duidelijker wordt wat een fantastisch ras dit is.

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten