Ras van de maand: de Connemara pony

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:53

Oe, uitstelgedrag! Eigenlijk te laat, maar probeer het toch nog maar!

Mijn liefde voor de connemara is eigenlijk bij toeval ontstaan. Na een aantal jaar op een manege te hebben gereden, mocht ik van mijn ouders een eigen pony. De eerste pony waar we gingen kijken was een bijna 3-jarige connemara pony, een schimmelruin ( toen nog pikzwart). Een pony waarvan de moeder vlak na de geboorte was overleden, met de fles opgevoed en daardoor heel erg mensgericht. De stalknecht daar zei toen ik kwam kijken, dit is het braafste paardje van de wereld! En hij had gelijk! Wat heb ik daar veel plezier mee gehad. Buitenritten, ringsteken, verkleedpartijen, wedstrijden ( M-dressuur, L-springen), ponykampen. En altijd de braafste pony die erbij was. Tijdens mijn studie en zwangerschappen heb ik hem aan vrienden en familie uitgeleend en ook daar hebben veel kinderen plezier van hem gehad. Toen mijn dochter 1 was, kwam hij weer terug en ook zij heeft er nog op kunnen rijden. Een paar maanden voor zijn 30ste verjaardag is hij overleden

Afbeelding

Mijn dochter was inmiddels ook paardengek, dus er moest natuurlijk vervanging komen. Dat het weer een connemara pony moest worden was al snel duidelijk. Liefst een ruin en een keer geen schimmel ( mooi, maar vaak vuil!) en bij voorkeur een jaar of 6 oud. Dus ja, waar komen we mee thuis, een 2 jarige schimmelmerrie met de liefste ogen vd wereld. En een pony op zijn ogen uitzoeken bleek een prima keus. Ze is zo leuk! Wel een echte merrie, maar zo ontzettend lief, slim, mooi, grappig en ook nog een hele goede sportpony.

Afbeelding

En toen we 4 jaar geleden de mogelijkheid kregen om ze aan huis te krijgen, moest er natuurlijk nog een connemara bijkomen. Nu eindelijk een bruine! Wel een heel ander karakter dan de vorige twee. Heel sensibel. Snel gespannen en dat uit zich in bokken en steigeren. Maar nooit gemeen. Eigenlijk is het een hele lieve pony en doet alles voor zijn baas. Echt een ‘Will to please’! Sinds een jaar springt mijn dochter wedstrijden met beide pony’s en dat gaat super! De schimmel vindt wedstrijden ook echt geweldig! Zo genieten om dat vrolijke koppie in de ring te zien! De bruine vindt wedstrijden wel een beetje spannend, maar hij doet het toch maar!
Afbeelding

Afbeelding

Birgit01

Re: Ras van de maand: de Connemara pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:57

O en mijn connemara’s hebben inmiddels al heel wat mensen in mijn omgeving besmet met het virus. Op mijn pensionstal heeft de eigenaar er nu 4 en onze instructrice heeft er inmiddels ook 1.

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten