Haflinger of Lusitano x PRE

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mi_Amore

Haflinger of Lusitano x PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-20 11:16

Dilemma's dilemma's (en luxeproblemen :) )

Momenteel heb ik een Haflingermerrie van 18.
Ik heb ook een PRE van 16, maar deze heeft zodanig veel bagage dat hij en mijn man een betere match zijn onder het zadel, dus hier rij ik niet mee.

Omdat de Haflinger toch wel aangeeft dat mijn ambities haar ambities niet zijn
en zij mij daar tot op zekere hoogte al ruim in is tegemoet gekomen, ben ik op zoek naar opvolging.

Het moet sowieso een veulen worden en zijzelf is niet geschikt om te fokken, anders had ik zonder twijfel met haar gefokt want het is een gruwelijk gaaf paard.

Ik ben dus al enige tijd aan het uitkijken naar Haflingerveulens,
maar ik kreeg gisteren een bijzonder aanbod van 2 vriendinnen.
De ene heeft een PRE merrie, 1,51m en de andere een Lusi hengst van 1,64.
Een kleine 2 jaar geleden zei ik langs mijn neus weg: die 2, DAAR zou een bangelijk veulen uit komen!
En toen kwam er dus gisteren een berichtje binnen met een aanbod.

Beiden zijn chille paarden, netjes van bouw en op de pinken te rijden.
De PRE zit nu bvb. aan haar 5de sessie onder het zadel en is immens koel in de kop.
De Lusi hengst wandel je zo aan het halster tussen de merries door.

Ik zou deze twee mogen kruisen, eenmalig, voor mezelf, en daardoor begin ik nu te twijfelen :)

Kleine histoire over mezelf:

- rug gebroken op enkele plaatsen, maar goed genezen
- tibiaplateaufractuur opgelopen september '19

Deze gebeurtenissen maken dat ik vooral op zoek zal gaan naar een nuchter veulen, waarbij ik vooral ook zal kijken naar de bewegingen van de ouders in de hoop (je weet het natuurlijk nooit) dat het veulen van nature fijne bewegingen mee heeft.

Ik heb al wat voor- en nadelen voor mezelf genoteerd, heb ervaring met beide rassen, zeer uitgebreid eigenlijk, maar heb nog nooit met PRE/Lusi's gereden.

Het veulen-to-be wordt mijn allerlaatste eigen rijpaard.
De vooruitzichten zijn dat ik nog een jaar of 15 zal kunnen rijden, daarna zou ik afbouwen en richting koetswerk gaan.

Ik wil dus een goede keuze maken, maar ik begin 'blind' te worden voor vanalles en nog wat, dus misschien dat hier nuchtere mensen zijn die mij kunnen helpen in een keuze.

Ik ga niét meer voor een volwassen paard van een ander, been there, done that en het geeft heel vaak toch wel de nodige strubbelingen.

Mijn ambities:

- ik ben een wandel/bosruiter
- ik rij echt graag dressuur met interesse in het hogere dressuurwerk aan de hand (piaffe, passage, mijn eigen merrie mist voor het betere dressuurwerk bvb. nét te weinig flexibiliteit in haar heupen nav een slechte bevalling)

Mijn problemen:

- mijn linkerknie mist in kracht en mijn hele ronde haflinger geeft na een uurtje hobbelen issues in mijn heup
- mijn rug ervaart geen problemen, mijn haflinger zit als een sofa en haar stapwerk masseert de boel lekker dus daar ben ik tevreden van

Nooit gedacht dat ik op 31 jaar, na 17 jaar in de paarden, zo zou sukkelen met keuzes maken -O-

Help :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie