Garrano eigenaren gezocht.

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:29

Wat een leuke ponies. Heb al vaker over ze gelezen, ook dat artikel in de mensport.
Maar kunnen er ook volwassen mensen op rijden? Omdat ze toch vrij klein zijn.
En ze kunnen ook tolten, hebben ze dat allemaal? of een enkeling?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:19

Ja, dat snap ik wel, maar ik vroeg het, omdat ikzelf een Fell pony van 1m35 heb, ben zelf 1m70 en kom niet met mijn benen onder zijn buik uit, omdat die zo breed is.
Deze ponies lijken een stuk smaller, vandaar mijn vraag. Ook qua gewicht, ben op dit moment geen lichtgewichtje, een Fell kan met gemak 100 kg dragen. Wat kunnen deze ponies aan qua gewicht dragen?
En de tolt? Hebben ze dat allemaal?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:33

Das een goede uitleg, dankjewel.
Daarom vroeg ik het dus ook, omdat ze dus kleiner en smaller zijn dan Fell ponies.
Ik heb in het verleden wel vaker commentaar gekregen dat ik een groter paard moest kopen, terwijl de pony mij met gemak kan dragen en misschien een paard meer moeite met mijn gewicht zou hebben.
Behalve de lengte dat het niet uitziet, hebben schijnbaar andere mensen meer moeite mee, dan mijn pony en ik. Maar net omdat deze een stuk smaller zijn dan de Fell, zou ik dus met mijn benen wel onder de buik uitkomen. Maar zolang ze het gewicht prima kunnen dragen, maakt het niet uit.

Ik vind het ontzettend gave diertjes! Hoe zijn ze eigenlijk qua karakter, vurig of net rustig?
En wat ze de gemiddelde prijzen? Ik neem aan dus voor een jong dier, veulen of 1 jarige? (mag ook via pb) En hebben ze de tolt en telgang van nature of moet je die trainen? Ik heb zelf een gangenpaard met van nature tolt, dus je hoeft hem daar niet op te trainen, ze bieden zelf stap, tolt, galop aan, draf kun je ze aanleren. Of zijn ze vergelijkbaar qua gang met Ijslanders?
Erg veel vragen, sorry, ben een beetje enthousiast! :D

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:15

Hoe weet je dan dat je bijv. een zuivere koopt of een bastaard?
Krijg je er papieren bij? Is er ook een stamboek van?
Ik heb proberen te zoeken naar fokkers, zonder resultaat.
Zijn er echt fokkers van of lopen ze gewoon alleen in het wild?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:33

Interessant, dus een veulen heeft alleen de papieren en dat nummer op zich en een volwassen paard krijgt later pas het brandmerk erbij.
Waarom niet de veulens gelijk brandmerken? Waarom pas als ze volwassen zijn?
Heeft het stamboek wel een website?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:15

Maar stel dat je een veulen naar Nederland haalt, hoe moet je die dan laten keuren als die volwassen is?
En wat gebeurd er met de paardjes wat niet goedgekeurd worden? Ik neem aan dat die dan niet meer in de kudde mogen blijven lopen?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:25

Interessant zeg!
Maar dus wel moeilijk om aan een goede/zuivere pony te komen.
Tenminste ik neem aan als iemand hier in Nederland wil gaan fokken dat je dan toch wel een goede pony wil hebben waarvan je weet dat die zuiver is.
Dan zou je al naar Portugal moeten gaan om contacten met fokkers te leggen?
Of inderdaad een tussenpersoon (zoals u neem ik aan?) die je een goede pony kan uitzoeken?
Lijkt me zelf ook wel de moeite waard om naar Portugal te gaan en zelf de wilde kuddes te zien lopen.
Ik weet niet, misschien een stomme vraag, maar is het ook mogelijk dat je daar in 1 van de kuddes zelf een veulen of jaarling mag uitzoeken? Of werkt dat zo niet? Selecteert de fokker welke hij eruit haalt en niet?
Sorry voor al die vragen, hoop niet dat je het vervelend vind om deze allemaal te beantwoorden.

Misschien dat er op den duur iets van een vereniging opgericht kan worden, wat in contact staat met het stamboek in Portugal.
Hoeveel zijn er nu dan in Nederland, Belgie, Duitsland? Zijn er ook fokkers hier of alleen eigenaren?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:00

De link naar de ponies die te koop staan doet het niet. (zegt dat het onderwerp niet bestaat)

Voordat ik zou overwegen aan een nieuw ras te beginnen, zou ik toch eerst zelf naar Portugal willen, al is het maar om te zien waar ze vandaan komen en hoe ze er leven etc.
Ik vind het gewoon echt geweldige ponies.
Toen ik mijn zoektocht begon naar een gangenpaard, was mijn eerste keus de IJslander, aantal keer les gehad en met ze gereden maar toch niet wat ik zocht. Ik ben wel een echte pony gek, vandaar ook dat ik altijd Fells gehad heb, maar behalve de IJslander heb je meer echt gangenpaarden, dan ponies, helaas.
Nooit geweten dat de Garrano ook een extra gang had, dan had ik allang meer verdiept in dit ras.
Ik heb nu een kleine Rocky merrie, 1m50 maar toch vind ik dat al groot. Heb toch meer met ponies.
Ik hou dit ras zeker in gedachte, wie weet, in de toekomst.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:32

Wat een geweldig kopje <3
Lekker ondeugende uitstraling :D

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:43

Weet iemand hoeveel Garrano's er ongeveer in Nederland zijn?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie