Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:00

De AT vind ik gewoon een aansprekend ras. Idd ook 1 van de velen die gefascineerd was door het standaardplaatje en heb lang geroepen dat ik er zo eentje wilde, wat zeg ik, ik ging er zelfs een hele fokkerij mee beginnen :P .
De echte iele bezen vind ik ook niet alles en bvb de bouw van die bruine hengst lijkt wat raar (maar kan ook stand of manier van fotograferen zijn). Maar ik blijf het inspirerende paarden vinden.
Tot nu toe nog steeds geen in levende lijve gezien maar stiekem wil ik er later nog steeds 1 op m'n erf hebben (moet alleen eerst nog een erf hebben) en dan liefst een gouden valk en als het helemaal mogelijk is een hengst (of merrie) uit 1 van de foundation lijnen voor de fok. Ik weet de naam niet meer zeker maar ik heb zo een tijdje de lijnen liggen uitpluizen en je kwam altijd op 3 belangrijke uit, eentje daarvan vond ik wel wat.
*dromen mag, toch?*

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:52

Toen ik vroeger liep rond te neuzen kwam ik dus ook steeds op die 3 lijnen uit (El, Gelishikli en Arab) en dacht dus dat dat de 3 basislijnen waren. Vermits je in de quarter en engelse volbloedwereld ook zogenaamde foundations hebt, vergeleek ik het daar een beetje mee. Ik dacht dat het vooral de El-lijn was die me wel aanstond maar het is echt te lang gelezen (8 jaar ofzo) om er nog iets van te weten. Wat me toen soms wel opviel was dat men niet verlegen is om serieus terug te kruisen op een lijn en dan vroeg ik me af hoe het zit met inteelt. Ik weet dat het een kleine populatie is maar wordt erop gelet om de genenpool niet te klein te laten worden of fokt men nog steeds vooral op uiterlijk/functionaliteit zonder echt op de heterozygotie te letten?
Ik heb ooit eens gelezen dat 1 van de 'stichtershengsten' van de engelse volbloed een AT zou zijn ipv een arabier. Weet jij of dit ooit bevestigd is of gewoon een enthousiaste veronderstelling van AT-fans?

Als ik ooit serieus verder zou willen gaan met een AT wil ik er dus eerst al eentje hebben. En als ik dan ooit echt serieus over fokken zou willen denken zou ik eerder sport willen fokken (omdat show me bij geen enkel ras en geen enkele diersoort interesseert en zeker bij paarden vind ik dat het functioneel moet blijven) en dan richting endurance of eventueel eventing. Omdat dat me disciplines lijken waarin dergelijke paarden tot hun recht komen. Bij traditionele dacht ik vroeger altijd aan de racepaarden en het ielere type en dat leek mij dan niet 'verkoopbaar' in het westen.
Maar ik zeg het, als en wanneer ik er ooit serieus over begin te denken ga ik me eerst terug inlezen en misschien heb jij dan wel een stalkster :P .

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:54

Mja, persoonlijk vind ik het nog geen drama als de ribben in beweging te zien zijn als dit bij het type paard past.
Weet nog dat we een paar keren sportpaarden met flinke scheut (engelse) volbloed in topconditie gezien hadden en toen vonden sommige studenten die ook wat schraal. Ik vond ze niet te mager, spieren lagen er goed dik op en ze stonden idd scherp maar zeker niet mager. Commentaar van assistent: eigenlijk zijn dit paarden in perfecte conditie, wat wij 'goed' vinden en hoe we ook vele dressuur of springpaarden houden is eigenlijk al te vet ;) .

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:00

Beeldmateriaal, leuk.

Je schrijft dat wildkleur af en toe voorkomt maar ik dacht ergens gelezen/gezien te hebben dat de AT 1 van de rassen was die nog vrij vaak de kenmerken van wildkleur vertonen. Ik bedoel dan niet persé de kleur opzich, maar wel kenmerken als schaduwvlekken op hals en schoft, soort van schaduwtekening op het voorhoofd en zebrastrepen op de benen zouden ook niet ongewoon zijn?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:47

Dan wil ik de versie met spekjes wel eens zien eigenlijk.
Die middelste is toch de foto die velen als eerste beeld van de AT gezien hebben.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:06

Ik vind z'n conditie zeker niet slecht op deze foto's. Veel vetter moet hij niet zijn denk ik, met zijn bouw.

De bijna overdreven glans op zijn bekendste foto is hier wel minder. Heeft (buiten weer en seizoen) bvb voeding ook een groot effect op de mate van glans? En dan bedoel ik uiteraard niet onder/overvoeding of verkeerde voeding maar de invloed van verschillende voedersamenstellingen.
Ik weet niet meer of jij het hier geschreven had of dat ik het ergens anders gelezen heb maar ik dacht dat ze in het land van oorsprong nogal eiwitrijk gevoederd worden. Hebben ze dit nodig of kunnen ze dat gewoon goed verdragen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:49

Laatst een keertje een teke tegengekomen. Jaarlingmerrie. Afstamming weet ik niet meer. Qua uiterlijk herkende ik er wel een teke in, maar verder kan je niet veel zeggen over uiterlijk bij jaarlingen. Wat idd wel opviel was het karakter. Heel gemoedelijk, liet zich netjes verzorgen (had mij nog nooit gezien) maar had toch een bepaalde 'air' die je niet snel bij andere paarden ziet. Een soort statigheid, vriendelijk maar toch ook iets hautain. Ze liet je toe in haar wereld, maar straalde ook duidelijk uit dat dat een gunst was en geen vanzelfsprekend recht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:51

Zou het niet erg vinden moest ik er nog een paar 100 tegenkomen :D . De merrie was niet geimporteerd maar in Frankrijk gefokt. Naar het schijnt zijn er 2 grote fokkerijen in Frankrijk, waarvan eentje hier in de buurt zou moeten zijn (al is 'in de buurt' relatief in Frankrijk).
Eigenaar was ook helemaal gepassioneerd door Teke's en begon een heel verhaal over hoe heel vroeger de Teke's op uithouding maar ook op karakter gefokt werden. Hoe de fokkerij later onder Russische invloed zich meer op uiterlijk en type ging richten, wat karakterveranderingen meebracht die de 'slechte' reputatie veroorzaakten en hoe sommige stallen nu terug proberen te gaan naar het 'oorspronkelijke' fokken. Een echte volbloed had volgens hem nooit een slecht karakter, alleen zijn ze wel gruwelijk intelligent en eerlijk en kan niet iedereen daarmee omgaan.
Hij vergeleek het met de fokkerij van de Anglo-arabier, een populair ras in Frankrijk. Zowel de engelse volbloed als de arabier staan niet bekend als geschifte paarden. De combinatie echter kon blijkbaar wel eens anders uitpakken. Er ontstond tunnelvisie in de fokkerij van Anglo-arabs (gericht op sportieve prestaties) en de paarden werden op sportief vlak wel steeds beter maar qua karakter zaten er steeds meer geschifte exemplaren tussen. Zijn nu ook hun fokbeleid wat aan het bijsturen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:56

Die hooded eyes vind ik prachtig, nog nooit gezien. Als je die 2 foto's van de jaarling bekijkt lijkt het alsof ze zelf kunnen bepalen hoever ze 'het kapje' aantrekken of niet? Het geeft hen idd iets bovenaards.

Is er ook beeldmateriaal van de getijgerde paarden? Of is het te vergelijken met het 'brindle' patroon dat bij paarden kan voorkomen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:00

Wat een prachtige paarden weer. Vooral idd die van Shael.

Chili is ook een pracht en 2de paard zou op zich hier wel kunnen maar de prijs vind ik wel raar. Ja paarden van 1000 euro kunnen ook gewoon goed zijn. Hele kuddes volbloeden en dravers worden hier aan die prijzen verkocht. Maar voor een Teke, en dan zeker een merrie met gewilde kleur?

Laatst was er hier een uiteenzetting over karakter wat ik wel interessant vond. Is het te vergelijken met engelse volbloeden?
Vooral het aspect dat een teke z'n mensen uitkiest intrigeert me.
M'n merrie bvb zet geen bokkepruik op als ik niet alle dagen kom. Ik ben ook niet haar favoriete mens, maar het feit dat haar favoriete mens diegene die voert is en ik de enige ben die haar aan het werk zet laat me denken dat ze niet helemaal objectief is in haar mening :+ .
En ze laat dat dan wel blijken maar ze blijft ten allen tijde respectvol en mensgericht (ook naar mij, het onmens dat haar afbeult). Gevoelig, snel beledigd maar tegelijk zeer vergevingsgezind en ze is een beetje een border collie, ze wil goed doen en heeft daar ook bevestiging in nodig.
Als ik het zo lees lijkt een teke zekerder van z'n stuk te zijn, minder afhankelijk?
Nu zijn niet alle volbloeden zoals mijn merrie maar ze heeft bvb wel het typische onmiddelijk groots reageren *laten we het hysterie noemen* als ze het niet snapt of kan verwerken en dan duurt het weer even om het kopje weer op aarde te krijgen. En dat heb ik al bij meerdere volbloeden opgemerkt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:22

Ach, zelfs van mijn merrie zeggen ze dat ze een glimworm is en dat is een doodgewone bruine.

Champagne kan idd ook wel mooi glimmen. Komt champagne voor bij teke's? En pearl? Ach met al hun kleuren zou je bijna zeggen dat een gewone bruine Teke aparter is dan al de gouden versies :P .

Mensen die hun vos of bleke valk goud noemen, nja. Ze doelen misschien ook op het karakter.
Zo was er eens een kennis aan het opscheppen over haar paard, prachtige kleur, echt gouden gloed in de zomer. Ik nieuwsgierig wilde daar wel een foto van zien (denkende aan een flink doorgekleurde palomino of eventueel valk, en heeeeeeel misschien wel een teke?). Blijkt het een doodgewone henson te zijn -O- .

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:53

Ach dat consequent zijn vind ik bij elk dier nodig maar ik denk dat ik daarin op jou lijk. Ik erger me groen geel en blauw als ik iets 3 keer moet vragen terwijl ze dondersgoed weten wat de bedoeling is.
En dan wordt ik wel eens boos ja. Bij m'n merrie probeer ik het boos zijn binnen de perken te houden omdat 'grof geweld' het vaak idd doet escaleren maar ze moet haar plaats kennen en dat moet zo blijven.
Ze heeft nogal stroeve remmen en vaak energie te veel. Bij het longeren bvb, ze weet goed genoeg wat ik bedoel wanneer ik een overgang vraag maar soms is ze vrolijk en vind ze trager gaan niet leuk.
Mijn reactie hangt een beetje van haar ingesteldheid af. Ze heeft er een handje van om zichzelf helemaal over de kop te lopen en dat eindigt in paniek.
Zie ik haar niet richting paniek gaan dan mag ze gerust nog een paar rondjes extra lopen en als ze moe is nog een rondje.
Dreigt het te escaleren dan vraag ik flink door om door te dringen en maakt niet uit hoe ze het doet maar als ik zeg dat ze moet stoppen, moet ze stoppen *staat ze met een halve steiger stil en kijkt me zwaar verontwaardigd aan*.
In het begin bvb heb ik flink moeten oefenen op overgangen aan de longe. Ze liet je gewoon niet voor de schouder komen om een gang terug te vragen (en lieve woordjes hoorde ze al helemaal niet). Elke keer ik een poging deed om voor haar schouder te komen ging ze een tandje sneller.
Toen heb ik haar gewoon een keer recht de muur in gestuurd, en nu weet je wat ho is.
Nu ze overgangen kent hoef ik het maar stilletjes te vragen en soms heeft ze even geen zin en ja dan wordt ik beetje boos.
Ik denk dat we hetzelfde geduld hebben :P .
1 keer heeft ze een trap gehad. Bij de smid. Ze is altijd doodbraaf bij de smid, toen had ze haar dag niet. Dralen, ronddribbelen, voet wegtrekken, smid werd er zeeziek van. Op een bepaald moment haalde ze gericht uit naar de smid. Nog voor ze met haar ogen kon knipperen hadden zowel smid als ik een schoen tegen haar derriere geplaceerd. Plots kon ze doodbraaf stilstaan.
Ze was wel beledigd maar er zijn grenzen en daar heeft ze het maar mee te doen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:54

De smid is geduldiger dan ik met paarden en heft zelden of nooit z'n stem. Maar een hoef rakelings langs z'n gezicht kan hij niet waarderen.
In de 3 jaar dat ik haar heb (en 2 jaar dat deze smid haar doet) is dat dus 1 keer voorgekomen.
We reageerden beiden uit reflex (ik stond ook achter om z'n uitleg te bekijken).
Sowieso, bijten of slaan wordt niet getolereeerd, gewoon niet.
Voor de rest is het een merrie die aan een 'eh' wel genoeg heeft en was dat dus ook de enige keer dat ze een meer dan stevige correctie kreeg.
Ik ben niet voor slaan van paarden maar het aai lief paardje, dat mag je niet doen hoor, stout paardje krijg ik ook de kriebels van.

Anyhow, dit is beetje off-topic ;) .
Ik weet niet of ik met het karakter van een teke zou kunnen omgaan, ze klinken imposant zo in de berichten. Soms lijkt het uit berichten alsof het heel speciale dieren zijn (zijn ze ook, daar niet van) met hun karakter waar je het maar mee te doen hebt en als ze je uitkiezen als mens heb je geluk, anders niet. En dan blijkt uit het bericht van Josav dat je ze ook gewoon kan opvoeden :P . Het zal wel een combinatie van beiden zijn.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:23

Misschien zou een Teke te hoog voor mij gegrepen zijn, kan best.
Misschien zou ik in dat ras het paard van m'n dromen kunnen vinden.
Ik ken geen enkele Teke irl, dus ik kan het niet zeggen.
Het blijven gewoon fascinerende paarden die tot m'n verbeelding spreken.

Mijn merrie had toen geen pijn en we waren ook niets pijnlijks aan het doen (hij hield hoef vast en bekeek hoe hij ging bekappen).
Maar ze had koeien zien lopen, en koeien waren die dag eng. Die koeien ziet ze er al 3 jaar lopen.
Ze kan gewoon haar dagen hebben dat ze zichzelf helemaal opfokt en dan heb je er een kluif aan.
Maar ze is geen Teke, dus ik veronderstel ook niet dat ze zich als een Teke gedraagd en dat mijn aanpak bij een Teke hetzelfde zou zijn als bij mijn merrie.

Wat ik me dan afvraag. Hoe voeden ze in Rusland/Turkmenistan op? Wij zien graag brave, meewerkende paarden, misschien zien zij liever het trotse en vurige naar boven komen?
En in vroegere tijden? Als ik het me goed herinner werden de paarden aanbeden, sliepen in de tent van de eigenaar maar bij jonge paarden werd de mensgerichtheid wel soms op een aparte manier aangeleerd/bevestigd. De eigenaar gaf eten en aandacht, maar andere mensen waren minder zachtzinnig met het paard. of zijn dat fabels?
De eeuwenlange selectie en omgang moet toch ook een invloed op hun karakter gehad hebben?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie