Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

FelineNanet

Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-16 17:04

Ergens in een ver verleden is het gebeurd... De Connemara pony is tot leven gekomen. Tot stand gekomen uit verschillende rassen om ons, de Connemara-freaks te verblijden. Want dat zijn we, freaks en verslaafd. Ze komen van verre: Denemarken, Ierland, België en natuurlijk de normale Nederlandse Connemara's. De meest intelligentie pony van allen, de meest vieze (met uitzondering van Heksje) als het gaat om de schimmels, de meest brave en de meest stoere pony ooit! Lezen en kletsen jullie ook weer mee, over de allerleukste pony: de Connemara

Afbeelding
Met onwijs veel dank aan Linette (Schirocco voor de mooie bewerkingen!)
Stamboek: connemara.nl

Nikita <3 [o]
Endurance klasse I + 3, eindstand

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-16 17:06

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-16 17:18

Stukjes zijn echt geweldig :)

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-16 23:11

Oeh ik ga ook even de prijslijst opvragen voornamelijk voor shirtjes :)

Vorig weekend was ik op Terschelling 4 dagen, kwam goed uit kon Kiet even bijkomen en weer wat vetjes aanmaken want de afgelopen weken was ze toch behoorlijk afgevallen. Ze is dan wel heel breed maar je voelt haar ribben duidelijk zitten en voor een pony die toch met regelmaat 20+ km loopt en boven de 20 is, heb ik dat liever niet. Alleen ze stond toen ook net 24/7 op het gras weer, dus het was ook geen handig idee om haar vol te stoppen met voer vanwege hoefbevangenheid waar ik altijd heel voorzichtig mee ben. Zo gezegd, zo gedaan, ze heeft een beetje met mam gewandeld en gras gegeten. Dinsdag en woensdag dressuurmatig meegepakt en het viel nog niet heel erg op, maar gisteren kwam ze echt aangewaggeld in het weiland :')

Afbeelding

Dus, we konden weer gewoon oppakken. Ze was de laatste keren (voor 't ONCK) niet heel meewerkend. Veel zelf sturen en drijven en beetje sloom, niet hoe ze normaal is. Deze dagen vrij hebben haar echt goed gedaan gelukkig. Lekker een regenbui in gereden donderdag, kleine spatjes dus viel allemaal mee, en ze was na 10 minuten eindelijk weer helemaal zichzelf. Fijn te rijden, ontspannen, recht en voorwaarts.

Afbeelding
Hier in NH heb je geen heuvels, dus wij doen aan gras training :7 . Gras stond ongeveer om 1.20 meter dus dat is bijna vergelijkbaar met water om doorheen te stappen...
Afbeelding
Gevolg: snurkende merrie van plezier, ze wordt er altijd héél enthousiast van. (ook van heuveltjes)

Na een fijne rit, zo je pony terug te zetten <3 . We reden bij het einde van de regenboog, ik heb alleen de pot goud al meegenomen (Kiet)!
Afbeelding

En vanochtend ook heerlijk weer meegepakt hetzelfde rondje, met een heerlijk zonnetje!
Nog fijner te rijden dan gisteren, dus na mijn tentamen gaan we gewoon met de lange afstanden aan de slag. Dit zijn kleine rondjes van 7km. We kwamen thuis aan, wat gevoerd en poown meegenomen naar het weiland. We lopen het hekje door en vlak voor het weiland hebben een 'paddockje' zand liggen. Hoor ik ineens PLOF.

Afbeelding

Leuk pony :roll: :')

Ik vind het wel heel dapper dat ze dit nu naast me heeft gedaan, normaal met rollen wilde ze nooit in de buurt blijven en als je zelf erheen liep sprong ze snel op. En nog dapperder is dat ze tegenwoordig ook schuurt met haar hoofd tegen mij aan. Wel netjes opgevoed dat het enkel zonder halster/hoofdstel mag, maar ik was er zo blij mee! Klinkt misschien heel raar, maar Kietje was zo kopschuw dat je eigenlijk amper aan haar hoofd kon zitten, laat staan dat zij haar hoofd naar jou toe zou brengen. En tegenwoordig word ik begroet met een hoofd in mijn armen <3
Jammer genoeg was ze dus wel stinkend smerig (zie foto) en had een hapje slobber gegeten, dus je kan wel een beetje raden hoe ik erna uitzag :')..... (wit en smerig)

Als iemand nog stukjes wilt, dan kunnen ze er gewoon bij omdat ze in een losse post staan :)
En deze ligt nog steeds bij ons thuis, hing aan de stal van Rebel op het ONCK

Afbeelding

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-16 20:42

Leuk koppie zit daar op zeg :)!

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-16 21:16

Wow wat een beest <3 :oo
Klinkt deens die naam, zijn er veulens van haar te koop :=

Hoorde dat pap ook 't laatst had over een 2de pony en pap is anti-pony, dus :* ...

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-16 10:31

Gefeliciteerd met Kareltje en beterschap Elysa :(!

Ria wat heb je gedaan, deze stam is echt zo wat ik zoek: breed met beweging en groot genoeg :=
Ik moet nu leren voor m'n tentamen, maar ben nu gewoon kwijlend filmpjes aan het kijken. Een combinatie met punz zou ook geweldig zijn, doen!!! :))

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-16 00:44

Ik kom weer even binnenvallen. Kiet heeft super rare plekken dus mochten jullie nog een tip hebben heel graag. DA staat op standby mocht het wel open(er) gaan. Wonden zitten op de onderkant van de staartwortel, dichtbij de anus en dus bij alle bacterien. Kiet is er zelf heel nuchter onder, reageert er niet op dus geen pijn (dat laat ze heul duidelijk merken), geen koorts. Onder zat een beetje pus, afgelopen 2 dagen weggespoeld en alles eronder volgespoten met betadine en erboven met acederm. Geen idee hoe ze hieraan is gekomen, ik heb ook nog nooit zo iets gezien want is over de gehele lengte van de staartwortel. Kietje heeft melatomen bij haar anud vandaar dat ik altijd check of ze nog drollen kan maken, anders moet er ook met spoed een DA komen en toen kwam ik dit dus tegen... ze is echt heel voorzichtig met haar staart, bij het minste geringste knijpt ze hem tussen haar billen, dus het lijkt me niet dat dit getrapt is of gebeten (bovendien zit het aan de onderkant). Haren heb ik zelf ff weggeknipt zodat ik er makkelijker bij kon met schoonmaken.

Dingen die geopperd zijn waren tumor en zomerexceem. Laatste sowieso niet want dit kan ze niet zelf gestuurd hebben plus als ik eraan zit doet ze niet alsof het jeukt. Ik dacht zelf misschien toch een tumor achtig iets wat er zelf afvalt? Anyway misschien weet hier iemand nog iets. Het is wel sinds ontdekt rustiger geworden (minder pus, pus is trouwens dik niet vloeibaar). Intapen/zwachtelen ga ik niet doen, veel te warm plus als ze er dan op plast/poept en dat trekt door een bandage heen dan is ze verder van huis.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-16 13:56

Koppie! <3

Korst valt er inderdaad af (inclusief weinig staarthaar wat ze al heeft, ben zo jaloers als ik staart van Jou en Jackson zie :\ ). Daaronder is de wond mooi roze en dicht, maar dan alsnog dat in combi met poep wordt geen succes. Ik voel met water eronder want daar zat dus wel dikke pus onder, wat wel vaker bij wonden zit aan de randjes.

Pony's staan 'heerlijk' op de wei, ik weet niet of jullie daar beneden in het land ( :7 ) het een beetje gevolgd hebben, maar het heeft hier zoveel geregend. Als het zometeen droog is, ga ik proberen met de auto naar stal te komen. Lees: proberen(!). Want er zijn meerdere straten die 20+ cm onder water staan %) . G

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-16 14:02

Zeker bij ons nu ook mogelijk :+
In het centrum van Zaanstad (10 minuutjes met de fiets van ons) dobberen nu auto's :')

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-16 15:43

Spieren verzuren snel als ze training krijgen die niet hoort bij hun dagelijkse dingetje. Bijvoorbeeld met een pony opeens 20/30 km gaan rijden op snelheid die normaal een paar bakrondje doet, die kan je de volgende dag oprapen. Natuurlijk is het ook afhankelijk wat voor voer ze krijgen de dagen naar de inspanning toe en of het paard gezond is.

Kiet staat nu op gras, normaal op stal op hooi. Bij een (zware) training krijgt ze vanaf 3 dagen voor die dag muesli (Havens power plus, met 2 soorten haver). Dag van de voren krijgt ze halfje/driekwart. Daarnaast krijgt ze de juiste, gewilde verhouding van MSM zwavel (spierbehoud), vitamine E en selenium (spierbehoud en onderhoud) en daarnaast vloeibare magnesium op de rugspieren de dag voor training, van training en na training. Ik heb me er vrij in verdiept, dus mocht je ooit wat willen weten, you name it :)

Even over rainrot: dan zou de rest van de huid of iets dergelijk ook aangedaan moeten zijn en dat is niet het geval. Daarnaast jeukt het ook niet wat blijkbaar een symptoom ervan is. Er gaat nu al iedere keer betadine in/op, dus mocht het het wel zijn dan helpt dat sowieso. Het ziet eruit alsof iemand met een visdraad (of schrikdraad misschien) de staart heeft geprobeerd af te knellen. Of als een tumor die eruit gaat vallen door knottenberg zalf, voor mensen die de medische topic hier toevallig volgen :+

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-16 22:52

Nou mijn pollewoppie is niet echt heel

Niet voor zwakke magen, geen idee hoe ik een foto in een spoiler zet.
links (dit moet er nog vanaf vallen)
Afbeelding
Rechts (heeft DA er net afgehaald, want het viel er al bijna af)
Afbeelding

Toch even DA gebeld voor antibiotica. Dus pony op cubamix of iets anders, maargoed mevrouw vindt gras genoeg en eet dus niks meer verder (inclusief slobber, muesli, brood soms nog) :+ . Dus morgen dat 'iets anders' ophalen want dat is pasta. Zucht merrie's...

Hij wist ook niet hoe dit zou kunnen komen, enige wat hij opperde was schuren. Echter staat er niks in de wei wat groot genoeg zou zijn, plus is de hele huid en staart nog gaaf en dan zou je op z'n minst iets verwachten. Dus kwamen we op de gedachte die ik zelf al eerder heb gehad, dat de staart is afgekneld geweest... Ik wil natuurlijk niks insinueren en paarden kunnen echt heel raar doen, maar de blik die de DA gaf was toch wel van 'goh ik denk het ook'. De eerste de beste rare vogel die ik op het land zie ... := . Dus nu gewoon verder wassen met betadine, wat ook een feest iedere keer is. Want wisten jullie al dat tuinslangen paardetend zijn? Heel specifiek Connemara merrie - etend _O- .

Soms wil je ze toch gewoon achter het behang plakken he.
Alleen met dit koppie en als ze braaf d'r voedsel eet... Dan wil ik 200 Kita's <3 <3 <3

Afbeelding

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-16 14:41

Jeetje! Das niet niks. Ziet ze wel alles weer 100%?

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-16 17:21

Gelukkig maar!

Even niet paard-gerelateerd: ik heb mijn bindend studie advies binnen (bepaald aantal studiepunten dat je tegenwoordig moet halen) en daarmee mag ik door naar het tweede jaar. Vanavond opdrinken, ben echt heel opgelucht!

En vanochtend super fijne les gereden, kietje wordt rechter en rechter. Nu alleen nog sterker en ik moet mezelf een schop onder mijn geven en er meer aan gaan rijden. Wat ik makkelijk doe op een ander paard, maar niet op mn eigen fluffy natuurlijk.

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-16 09:44

Gaaf joh! Klinkt erg interessant :)

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-16 10:32

Korte bewegers kan ik me wel invinden als je totaal iets anders gewend bent: het zijn immers ponys en als je het gaat vergelijken met een 1.60 paard dan hebben ze inderdaad een korte beweging. Ik denk dat de grotere, bredere connies daarom ook meer beweging hebben. Mijn bodybuilder heeft XL schouders en die kan echt wel heel ruim draven (zonder mij :+). Al hoewel op buitenrit...

Zaterdag heerlijke 20km gereden met 9.3km/h gemiddeld. Zo trots en blij :). Vooral ook omdat mam hierdoor wat positiever is geworden over het endurance verhaal en dat ik dus nu serieuzer kan gaan kijken naar echt starten. Hopelijk dit jaar nog maar dat is afhankelijk van of er nog starts zijn natuurlijk.

Afbeelding <3

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-16 12:41

Vorig jaar hebben we in 14 dagen 300km gereden, waarvan niet iedere dag gereden. Denk zo'n 8 of 9 rijdagen. Een na laatste rit was 5.5 uur en dat is de enige rit dat zowel als ik als kiet echt moe waren. Voor de rest is wel weleens moe, maar loopt ze eigenlijk altijd wel door. Fijne is ook dat ze heel snel weer 'oke' is. Vorige training echt even doorgezet en gelijk hartslag gemeten, kwam uit op 65 jammer genoeg. Maar na 3 minuten alweer 54. Dus dat is heel positief.

Ouders zijn niet heel positief, althans meer van 'weet je het zeker' over endurance verhaal omdat A. Bij alle wedstrijden kiet ergens heen moet in een trailer en B. Het is iets 'nieuws' is. Ik verdiep me er al zo'n 2 jaar in, zij natuurlijk niet. Dus voor hen komt het idee uit de lucht vallen. Bovendien is er niemand die zij kennen die het doet. Hoewel pap met murielle opeens wel vrij is omgeslagen. Hij wilt bijvoorbeeld nu ook een trailercursus doen :'). Al met al wel leuk, want het wordt nu wel echt onze pony. Nooit gedacht dat kiet nog een familiepaard kon worden :)

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-16 16:37

Gefeliciteerd bjuut!

Vanavond post ik wel even een foto van hoe haar staart er nu uitziet. Allemaal wel rustiger maar nog lang niet over :(

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-16 20:22

Mijn lieve witgoud.
Gisteren fijn gereden: eindelijk gaan we richting het echte voorwaarts neerwaarts en de motor van achteren even aan. En nog beter nieuws: ik heb momenteel nog een extra soort singel in mijn zadel die het zadel van achteren naar links trekt. Kiet is linksgebogen en dus valt het zadel naar rechts. (Lekker even zadeltechnisch :+). Nu rijdt ik sinds 1.5 week met de singelstoten uit die attachment en dan heeft het geen effect meer. Gevolg: in de bak was ze er fijn recht onder te rijden en te houden(!). Maar vandaar op buitenrit ook :D. Dus ik ben helemaal happy en morgen ga ik m'n wowzadel even verbouwen. Inmiddels zo lang in de wow zadels dat ik zelf er dingen uit/in kan doen :'). Scheelt toch een hoop geld. Desalniettemin komt mijn fitter wel binnenkort, omdat ze nu ook bitfitter is! Ben heel benieuwd hoe Kiet het doet op een ander bit. Vooral omdat ik echt een dummy ben als het gaat om bitten omdat ik zolang bitloos heb gereden. A la. Nog even koppie tonen in het donkere bos :).

Afbeelding

Staart is vrij rustig: rechts komt er nu een korstje/huid op en links begint steeds meer los te laten.

Ik ben zo dolgelukkig met Kiet, alle pony's hierna worden wel super saai want Kiet heeft wel het hele verhaal. Maar aan de andere kant: ik ben dan ook zo blij met de kleine dingen. Dat ze haar hoofdje laat hangen bij me in stal, dat ze eindelijk schuurt, dat ze opgewekt en blij blijft, dat ze echt voor me werkt als ik dat vraag <3. Heerlijk beest :D

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-16 20:26

Oh en niet totaal onbelangrijk: vrijdag gaan we voor een trailer kijken. (En dan kunnen we iedere dag oefenen, en starten :')!!!) Ik ben erg enthousiast erover en hoop ool echt dat het iets is. Ze hebben ons bod van 1100 geaccepteerd, het is een 2paards en de buitenkant ziet er top uit. En voor dat geld willen we er ook wel een nieuwe vloer inleggen mocht nodig. Hij ziet er erg goed uit, is enkel al 30 jaar oud. Hij ziet er uit alsof hij een keer is gestript en nieuwe bovenkant want best mogelijk is. Gelukkig werkt pap ook in de autobranche mocht er nog iets anders aan mis zijn.

Dus als alles goed gaat hebben we zaterdag een trailer *\%/*

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-16 21:32

M'n wow weer even uit elkaar gepuzzeld.

Afbeelding
Afbeelding

En tada: daar zijn ze dan

Afbeelding

Kiet heeft nu een ordinair recht zadel. Ben echt helemaal happy. Nu fijn blijven trainen. Maar een recht zadel erop? Dat had ik nooit van m'n leven gedacht := . Enige verschil wat ze nu heeft met de wow t.o.v. een wolzadel is dat ze een extra breed kussenkanaal heeft en een hele brede headplate. Morgen weer les en hopelijk kan er dan een stukje gefilmd worden dan kan ik eindelijk eens wat beeldmateriaal (niet van bovenop :+) laten zien!

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-16 13:22

Iedereen met een zwakke maag even wegkijken

Het is van Kiet's staart *\o/*. Ziet er raar uit. Voelt ook anders dan een normale korst, maar ook niet als een tumor.

Afbeelding

Daarnaast super fij gelest, mam heeft gefilmd dus ik ga de filmpjes even pikken :)

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-16 18:26

DA was vrijdag vorige week geweest en die heeft dus antibiotica gegeven. Ik heb hem daarom laten komen, voor de rest kom ik er wel uit met de wond. De rest over hoe we dachten dat het kan staat een paar pagina's terug. Edit. Even hieronder gequoted.

FelineNanet schreef:
Toch even DA gebeld voor antibiotica. Dus pony op cubamix of iets anders, maargoed mevrouw vindt gras genoeg en eet dus niks meer verder (inclusief slobber, muesli, brood soms nog) :+ . Dus morgen dat 'iets anders' ophalen want dat is pasta. Zucht merrie's...

Hij wist ook niet hoe dit zou kunnen komen, enige wat hij opperde was schuren. Echter staat er niks in de wei wat groot genoeg zou zijn, plus is de hele huid en staart nog gaaf en dan zou je op z'n minst iets verwachten. Dus kwamen we op de gedachte die ik zelf al eerder heb gehad, dat de staart is afgekneld geweest... Ik wil natuurlijk niks insinueren en paarden kunnen echt heel raar doen, maar de blik die de DA gaf was toch wel van 'goh ik denk het ook'. De eerste de beste rare vogel die ik op het land zie ... := . Dus nu gewoon verder wassen met betadine, wat ook een feest iedere keer is. Want wisten jullie al dat tuinslangen paardetend zijn? Heel specifiek Connemara merrie - etend _O- .

Moet even gaan kijken hoe filmpjes op youtube moeten :+ maar wilde deze foto wel alvast delen

Afbeelding<3

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-16 23:37

Fijn gereden Saaams!
En het valkje springt leuk :)

Je laarzen had ik al gezien via FB, maar ze blijven erg gaaf SM! Hoelang heb je nu moeten wachten?

Voor de fb-ers ook van mijn kant sorry. Maar hij mag er hier ook even op.
Trailer gekocht *\o/*

Afbeelding

Pap is gelijk begonnen met witten. In de hoop dat hij wit blijft...

Afbeelding

En Kiet haar staart vandaag, zit ventramil in vandaar het wittige.

Afbeelding

Positief dus. Vooral omdat de trailer teruggekeerd is zodat ik er ook legaal mee mag rijden. Desondanks ga ik alsnog mn E halen, maar dan kan ik hem ieder geval zo vaak mogelijk even neerzetten en hard aan de bak met Kiet :D

Nikita <3 [o]

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-16 11:54

Gelukkig hoeft er eigenlijk niks aan gedaan te worden. We mochten hem voor een leuke prijs overkopen. Alles is nog oké. Alleen 1 lampje moet vervangen worden en een deel van de rubberen mat op de klep even opnieuw verlijmd. Bodem is in ieder geval nog goed en dat scheelt wel. Hij is 30 jaar oud bijna, maar waarschijnlijk een keer compleet gestript en helemaal van polyester, wat best onderhoudsvrij is. Misschien dat er wel over een jaar of 2 een alimuniumbodem in gaat, maar voor nu is hij al ready to go :) :) :)

Nikita <3 [o]