Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:21

Superleuk!

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:31

Marieke33 schreef:
Mooi zadel! Bruin is echt gaaf op een schimmel!!! <3

Ik zag dat er in augustus een keuringsdag is voor de Connie's? Wij hebben geen idee wat dat inhoud, wat je er aan hebt als je pony "goedgekeurd" wordt, en wat er van je paardje verwacht wordt daar?? :+
Kan iemand er iets over vertellen??

Of is een keuring alleen interessant als je wilt gaan fokken?

De keuring is zeker niet alleen interessant als je wilt fokken. Het is altijd een leuke, gezellige dag waarop je je pony kunt tonen aan de jury.
Clooney is, denk ik, nog niet in Ierland naar de keuring geweest dus ze is nog opgenomen in klasse 3 (het veulenboek zeg maar).
Als je haar meeneemt naar de keuring voor stamboekopname kan ze opgenomen worden in klasse 1 (het hoofdstamboek) of klasse 2 (mocht ze te groot zijn of niet helemaal voldoen aan de rasstandaard). Mocht je ooit fokplannen hebben dan is het wel van belang dat Clooney in het stamboek in klasse 1 of 2 is opgenomen.
Als ze in klasse 1 opgenomen wordt mag ze meedoen aan de keuring voor haar leeftijdsrubriek. En verder zijn er de rubrieken "bestgaande dressuurpony" en "bestgaande springpony". Dit zijn zadelrubrieken.
http://connemara.nl/fokkerij/merriekeuring/ Hier vind je nog iets meer info.

Maar ook zonder fokplannen is het leuk om een keer je pony voor een jury te tonen en een "oordeel" te krijgen.
Onze keuring is altijd heel informeel, heel anders dan bij het KWPN bijvoorbeeld.
Zie het als een leuke gelegenheid om je pony mee te nemen naar vreemd terrein en aan het eind van de dag mag je altijd de leukste en liefste pony weer mee naar huis nemen, ongeacht wat de jury van haar vindt!

Als je het leuk lijkt is het misschien ook een idee om naar de themamiddag over de keuring te komen. Deze is op zondag 24 juli
http://connemara.nl/activiteit/themamid ... keuring-2/

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:47

@silverfox. Ik denk dat jij importeren/op naam zetten en keuren door elkaar haalt.
Als je een Connemara uit het buitenland koopt dan heeft die pony, normaal gesproken, een paspoort van het Ierse Connemarastamboek of van een van de andere Europese Connemarastamboeken. Afhankelijk van uit welk land je pony komt. Wil je de pony op je naam zetten dan is dat een administratieve handeling waarmee de pony op je naam gezet wordt en wordt ingeschreven in het Nederlandse stamboek. Als de pony al in het buitenland in klasse 1 of 2 is opgenomen dan neemt het Nederlandse stamboek dit over.
Dat is dus wat anders dan de keuring/stamboekopname waarbij je je pony aan de hand laat zien aan de jury.
Om met je pony naar de keuring te kunnen moet deze al op je naam staan en moet je lid zijn van het stamboek.

In Nederland is het niet verplicht overigens om een pony op je eigen naam over te schrijven.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:16

Clooney hoeft niet perfect in de bespiering te zitten voor de keuring. Qua model is het fijn als ze niet (veel) te dik of te dun is.
Mocht ze in klasse 2 opgenomen worden dan kun je altijd het jaar erop weer terug komen en nog een poging voor klasse 1 doen.
Wordt ze klasse 1 dan mag je ook vaker komen voor de keuring. Als ze heel goed in het type staat en ook nog eens goed kan bewegen dan kan ze bijvoorbeeld stermerrie worden.

Speciaal hoofdstel is niet perse nodig. Witte broek voor de voorbrengen wordt wel op prijs gesteld.
Het is inderdaad allemaal heel ontspannen.
Ik heb destijds onze 4-jarige ruin meegenomen puur voor de ervaring op vreemd terrein.

Jammer dat je net dienst hebt op 24 juli!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:22

Marieke33 schreef:
Bedankt weer voor de antwoorden! :D Langzaamaan worden we wijzer! :+
Het lijkt ons wel heel leuk om mee te doen! Heb al wel weer nieuwe vragen bedacht: :D
-is een witte rijbroek (uiteraard zonder lange sokken) ook goed? ( met netjes wit wedstrijdshirt erbij) Dat is helemaal prima!
-mag een kind (10 jaar) ook zelf een pony voor brengen, of moet een volwassenen dat doen? Het mag wel maar de vraag is of het handig is. Vooral met draven is het misschien wat veel gevraagd voor een 10-jarige
-ze moet dus alleen een beetje stappen en draven aan de hand? Ze moeten een aan de hand in stap en draf getoond worden, 1 a 2 rondjes. Daarna opstellen voor de jury voor de beoordeling op stand. Het is wel handig om het aan de hand lopen en het opstellen een paar keer thuis te oefenen.
-mogen de voetjes opgeschoren zijn of mag dat juist niet?
-mag je knotten of moeten de manen los? Er is geen voorgeschreven voorkeur wat dat betreft in het reglement. Het is een beetje persoonlijke voorkeur. Vlechten wordt meestal niet gedaan maar mag wel. Opscheren hoeft niet maar wordt ook niet afgekeurd.

Heb in je quote zo goed mogelijk antwoord proberen te geven. :D

Prachtig zadel Saams. Heel veel plezier ervan!

Bar

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:09

Bah wat een naar idee Feline, dat het misschien toch door mensenhanden is gebeurd. Ik hoop het toch echt van niet.
Hopelijk wil Kiet de pasta wel eten. Mijn merrie is ook zo'n miep wat poeders en supplementen betreft.

Fijn dat Leo weer de wei in mocht Change!

Top dat je je dienst hebt geruild Marieke!

Tribunals, succes met je vader. heel vervelend voor je dat hij zo reageert. Ik sluit me aan bij alle reacties van de anderen. Volgens mij heeft Jackson een meer dan prima leventje bij jou!

Geen Aalten voor mij dit jaar, Mark en ik gaan vandaag naar de landenwedstrijd springen in Rotterdam.
Punz, veel plezier daar. het is inderdaad een gezellig evenement!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:42

De pony die wij gehad hebben, het valkje in mijn profiel, heeft wel B tussen de paarden gelopen.
Zij had echt geen grote galopsprong.
Was wel voordat wij haar hadden en ze sprong ook Z bij de pony's.
Maar ik heb geen idee hoe makkelijk het tussen de paarden ging.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:42

Was vast Melody van Tineke en Sanne!

Hahaha, maf beest Saams :D

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:43

TinekeVD schreef:
Jaaaa wij waren er, maar er liep nog een witte met donkere manen, misschien bedoel je die? Chalanger heet die, vader onbekend. Heb ook met die man gesproken....als het dezelfde is tenminste.

*\%/* *\%/* *\%/* *\o/* *\o/* en wat zijn we weer blij. Sanne met melody weer een mooi rondje gereden in de L en foutloos en een vierde prijs. Voor de lol ookeen rondje M en maar 1 balkje, dus M +1!!!! Super trots! *\%/* *\%/* *\%/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ik weet welke pony je bedoelt. Challenger is de sportnaam. Vader is Moorland McDara.
Klasse 1 merrie is het.
Vader is dus niet onbekend maar heel vaak staat dat er dan wel bij op de startlijst. Ik heb het concoursprogramma van de KNHS en aan het levensnummer kan ik dan zien dat het een Ierse connemara is, ff checken met de database en de vader is dan zo gevonden,

(ik ben een beetje een idioot, ik hou zoveel mogelijk alle Connemara's in de sport bij.... :o :+ )

@c2d,wat een heerlijke pony is die Winston toch <3

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:54

Huh, nou dacht ik ook gereageerd te hebben op je foto's Tineke maar nu zie ik het niet meer.
Anyway, wat een toppony toch die Melody!! En de combinatie met Sanne klopt gewoon helemaal. *\o/* *\o/*

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:15

@feline. Misschien dat Kiet voor het preferentschap in aanmerking kan komen?
http://connemara.nl/fokkerij/predicaten/
Hier staat eea over de verschillende predicaten.

Jinja is een dochter toch? Die is ster dacht ik. En Dimitri is dacht ik ook op de keuring geweest een paar jaar terug. Als hij een eerste premie heeft gekregen dan heeft kiet al 7 van de benodigde 10 punten bij elkaar.
Ik weet even niet welke nakomelingen ze nog meer heeft gehad en of die op de keuring zijn geweest.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:54

Poeh, ik weet eigenlijk niet of hij zelf ooit een EK heeft gelopen. Maar een top-vererver is hij absoluut!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:36

Bar schreef:
@feline. Misschien dat Kiet voor het preferentschap in aanmerking kan komen?
http://connemara.nl/fokkerij/predicaten/
Hier staat eea over de verschillende predicaten.

Jinja is een dochter toch? Die is ster dacht ik. En Dimitri is dacht ik ook op de keuring geweest een paar jaar terug. Als hij een eerste premie heeft gekregen dan heeft kiet al 7 van de benodigde 10 punten bij elkaar.
Ik weet even niet welke nakomelingen ze nog meer heeft gehad en of die op de keuring zijn geweest.

@feline, misschien overheen gelezen? :D

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:21

Hoe heet haar veulen dat in Ierland staat?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:11

Ik zag het al op FB. Zo leuk!!
Staat ze heel mooi zo'n wedstrijdoutfit 8-)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:38

Marrit13 schreef:
Karel <3 Helaas geen keurigmiddag voor mij, ga naar een foodtruckfestival :Y) Ook leuk :D

Feline, Tineke zit daar nu ook! En mooiste eiland.... Eh dat is Terschelling al O:) En Delphi, ik kan me niet voorstellen dat iemand daar nog nooit geweest is :oo Snel doen!!

Kijk dat ben ik als Terschellingse van geboorte natuurlijk helemaal met je eens :+

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:09

-
Laatst bijgewerkt door Bar op 19-07-16 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:09

Marrit13 schreef:
Per ongeluk Change of gepland :D

Heb alle waddeneilanden gehad, geboren en getogen Friezin dus waren altijd dichtbij voor dagje weg of schoolreisje. Maar... Terschelling is voor ons de favo. Texel vind ik... Net een stuk Noord Holland wat afgedreven is :+ Toen we daar voor het eerst kwamen; "huh, stoplichten?!" Kenden we niet van de andere eilanden haha! Maar Texel heeft ook schitterende natuur!

Waar ben je geboren op Skylge, Bar? Nog lang gewoond daar?

Eilanders schrijven Schŷlge ;). Maar jij bent Fries dus jij schrijft Skylge. Terschelling had/heeft ontheffing voor het verplichte Fries op school. Wij kregen les in het eigen dialect.
Ik ben technisch gesproken helaas geboren in het ziekenhuis in Harlingen (baal nog steeds dat dat in mijn paspoort staat en bij mijn zus, die thuis geboren is, Terschelling :+ )
Ik heb gewoond in de Boomstraat op West, boven de supermarkt die destijds van mijn ouders was. Op mijn 14e verhuisd naar de Douwe Totlaan, in de buurt van het zwembad. Vanaf mijn 12e kwam ik alleen in de weekenden en vakanties thuis omdat ik in Harlingen op school zat. Toen ik ging studeren ben ik helemaal van het eiland verhuisd.
Maar mijn ouders wonen er nog steeds, inmiddels in de Zeevaartschoolstraat (achter de Hema).
Ook ooms, tantes, neven en nichten wonen er nog veel.

Paard leren rijden bij Manege Cupido in Hoorn. Heerlijk veel buiten gereden, strand, duin en bos. Wat een heerlijke tijd was dat!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:22

Change3x schreef:
Ik zit erover na te denken om 2 oktober mijn SGW debuut in de B te maken met Larry... Doen of niet? Wel zonder dressuur hoor!! :')

Zeker doen!!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:53

Punz schreef:
Oh, en Tineke: ik vind de lintenfoto wel heel erg leuk.
@Bar: is dit een leuk facebook item??

Absoluut!

Wat een narigheid Tribunals, beterschap! En je niet schuldig voelen naar Jackson. Die heeft het prima zolang hij lekker naar buiten mag!

Gaaf EllyC. Misschien dat ik ook nog even naar de Hippiade ga, er zijn al best een paar Connemara's geplaatst.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:02

Goed onderschrift Marrit! +:)+

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:31

Idd Twente staat wel bekend/berucht om zijn hoge, pittige parcoursen := Zowel bij de pony's als bij de paarden.
Maar ja, dat moet ook wel met de hoeveelheden starts die ze daar te verwerken krijgen.

Op het ONCK willen we het graag wat laagdrempeliger houden.

Tineke, wat ontzettend goed van Sanne en Melody *\o/*

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:38

Voor mijn gevoel accepteert men het als een vaststaand gegeven. Wil je jezelf eens goed testen dan ga je naar een grote wedstrijd in Twente want dan weet je dat het echt alles maximaal gebouwd staat en wil of kun je dat nog niet dan zoek je een wat kleinere wedstrijd uit waar het net wat simpeler staat.

De Overijsselse kampioenschappen indoor heb ik ook een hoop klachten over gehoord. Dat schijnt echt abnormaal te zijn geweest :roll:

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:17

Lekker voor Bjuut! Hopelijk knapt ze er goed van op.
En balen van je springzadel.
De onderste foto herken ik want dat is precies het springzadel wat wij hebben denk ik, een Prestige Versailles. Dat is iig lekker zacht aan de billen.
Hopelijk ook goed op haar rug. Toevallig hadden wij vroeger op alle Connemara's een Prestige veelzijdigheidzadel liggen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:02

Wauw, Dat is echt fantastisch!!!! *\o/* *\o/*