Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:04

Hoi dames!

Altijd leuk om al jullie berichtjes en video's te bekijken! Hier alles rustig, vanaf volgende week heb ik eindelijk weer wat tijd voor Kaiyo in mijn drukke schema. De afgelopen 3 maanden ben ik maximaal 2x per week bij hem geweest, zo zonde eigenlijk. Alles op een heel laag pitje, want vind het dan ook niet eerlijk in ene heel veel te vragen en daarbij heb ik nog steeds weinig motivatie echt wat met hem te doen. Vandaag met het mooie weer toch maar weer even erop gekropen, lekker half uurtje rond gestapt, dat is genieten <3.

Meneer had alleen niet echt zin in een foto :(:) haha... dit was het resultaat *paard kijk nou pleasseee* -O-

Afbeelding

Afbeelding

belindaap88

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:44

Hoi Manuela,

Persoonlijk vind ik mijn eigen Konik totaal niet geschikt voor kinderen. Hij is ook te koop aangeboden, omdat hij en de kinderen niet goed samen gingen. Inderdaad te slim en dominant om met kinderen te kunnen werken. Dat merk ik nu zelfs bij mijn 16jarige verzorger (met toch behoorlijk wat ervaring) al. Je moet toch wel heel sterk in je schoenen staan en duidelijk aangeven wat je wilt voor je iets gedaan krijgt op de manier die jij wilt. Ik heb mijn oude oppas kinderen (7 en 9) wel eens meegenomen, en zolang ik er dan bij loop gaat het prima en doet hij het braaf, maar alleen (als ik op een afstandje stond) konden ze er niets mee. Dat is mijn persoonlijke ervaring, maar zoals Kwita zegt, het ene paard is het andere niet.

Ben wel benieuwd naar de kijkdag! Misschien wat foto's :D?

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:33

Altijd leuk die foto's Kwita!! <3

Joelle, ben benieuwd naar je ervaring met de 2 paardjes

Met Kaiyo alles z'n gangetje, ben helaas nog steeds vrij weinig met hem bezig, waardoor hij af en toe een ongeleid projectiel wordt *\%/*

Afbeelding

Gelukkig kan hij soms ook nog normaal doen (hij lijkt hier mooi slank, maar hijs gewoon nog dik hoor :n)...

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:24

Lekker wild toch :')

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:58

Hoi dames,

Ook ik zit weinig meer op bokt, maar altijd leuk om jullie verhalen te zien. In de winter had ik 't erg druk, was net Kaiyo weer aan 't oppakken, toen kreeg ik een scooter ongeluk 5 weken terug -O- . Kaiyo heeft dus 5 weken weer niets gedaan, beetje onhandig zo. Vandaag weer voor het eerst erop gezeten, maar echt heel relaxed was het niet (mijn knie en pink zijn gekneusd), gelukkig zat 't weer wel erg mee!

Verder zit ik in dubio over het weiland seizoen. Ik heb twee opties, of bij de pony's uit zijn paddock waar hij nu bij staat op paarden gras. Zijn wel kleine landjes, en de kudde is niet stabiel (meer). Hij zit constant onder de krassen en de andere pony's hetzelfde. Worden helaas steeds nieuwe pony's bij gelazerd.. Voordeel is dat hij deze kudde kent, en de kans op in de sloot vallen een heel stuk kleiner is. Daarbij is het gras beter voor zijn obesitas buik. Hierbij zal hij alleen overdag op 't land staan.

Andere optie is bij de paarden op het land. Hij kent de paarden wel (ze staan in paddocks aangrenzend aan de bak), maar staat nooit met ze samen. Land is groter, maar ook vetter (koeiengras) en omgeven met sloten. Eerste jaar dat ik op deze boerderij stond, stond hij in deze kudde en lag hij 2x in de sloot. Vooral het eruit sleuren is niet best voor zijn gesteldheid. Kudde is wel heel stabiel en hij kan 24/7 op het land.

Jullie enig idee? :')

@ Carol, ik heb Kaiyo ook niet zelf ingereden. Hij was al een jaar onder het zadel. Dat staken in de bak had hij aan het begin heel erg, tegenwoordig gelukkig helemaal niet meer. Was echt een gevecht aan 't begin. Heeft wel geholpen om een tijdje heel fanatiek Parelli (natural horsemanship) te doen met hem vanaf de grond, voor het opbouwen van onze band en de afwisseling. Hij is belachelijk speels, ook net een hond. Speelt het liefst met ballen en pionen. Ook dat fel zijn buiten herken zoals bij Smokey herken ik erg. Ik ben zelf ook vrij onzeker buiten, en dat spiegelt hij.

Jeetje Kim, Indah wordt echt een reus <3 ! Boots & Skylar zien er heerlijk happy en puppy paard uit.

Nog wat foto's van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:55

Hoi dames,

Maar weer eens een update van mijn kant! Kaiyo gaat het goed, niets nieuws aan hem eigenlijk. Wel wat foto's gemaakt <3. We gaan midden juli verhuizen naar een andere stal, een heel stuk dichter bij mijn huis. Dus daar ben ik erg blij om. Hopelijk kan ik dan ook wat regelmatiger naar hem toe. Hij komt bij een gepensioneerden mevrouw aan huis, met nog 6 andere paardjes. Ze staan de hele dag buiten (ook 's winters), alleen 's nachts op stal. Het is even aankijken hoe dat gaat. Hij staat nu al 3 jaar in zijn paddock met schuilstal.. Verder is het wel veel rustiger, kudde is rustig, geen kinderlesjes, goed voer beleid, fijne weide (geen koeiengras), uitrijmogelijkheden. Ik heb er erg veel zin in!

Afbeelding

Afbeelding

Verder paste ik laatst op een meisje van 10 die helemaal gek is op paardjes. Kwam ik dit boek tegen (had ze gekregen voor haar verjaardag). Gaat over een Konik die ontsnapt uit de Oostvaardersplassen! Heb het boek in 3uur uitgelezen :'). Wellicht een aanrader voor de kids haha, vond het stiekum zelf ook erg leuk.

Afbeelding

Super dat je dochter zo geniet van Smoky! Die barefoot zadeltjes zijn echt adorable!

Boots is echt prachtig! Fijn te zien dat hij goed terecht is gekomen. Prachtig hoofdstel!!

Leuk dat het zo goed gaat met Glowy, kan me voorstellen dat het wennen is na Wolf. Wolf heeft het wel naar haar zin zo te zien op het filmpje haha! Die laat ook alles met zich doen.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:41

Hoihoi,

Heb al een hele tijd niet meer gereageerd, maar lees nog wel leuk mee haha! Wat een schatje Onchao!

Met Kaiyo gaat het goed! In juli zijn we verhuisd naar een nieuwe stal, helaas was dit een verkeerde keuze. De sfeer op stal was erg negatief, en Kaiyo vond het er erg saai, ondanks dat hij veel buiten stond. Dit resulteerde in heel dominant en vervelend gedrag vanuit hem en ruzie met de stal eigenaren. We zijn 1,5 week terug naar (voor de kenners) stal Wennekers verhuisd. De paarden fabriek van Amsterdam. Tot nu toe vindt hij (en ik ook) 't geweldig. Zoveel te zien en zoveel andere vriendjes. Ook heeft hij een fijn uitloopje en een gekke buur!

Afbeelding

Helaas zit rijden er voorlopig voor mij niet in. Begin van dit jaar heb ik een scooter ongeluk gehad, en nu achteraf blijkt dat mijn knieschijf destijds toch is gebroken. Vanaf begin 2017 heel intensief fysio + veel rust, hopelijk kan ik er daarna weer op, want het kriebelt met alle geweldige faciliteiten nu wel (4 binnen banen, ik heb uberhaubt nooit 1 binnenbaan gehad met hem! _/-\o_ )

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:24

@Kwita, wat een naar nieuws, heel veel sterkte gewenst!

@StormMilagro, super leuk om jullie verhaal te lezen!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:26

Awww caaf met muts is ook lief <3!

Fijne feestdagen allemaal!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:18

Prachtige (sneeuw) foto's komen hier voorbij! Lees nog steeds goed mee hoor haha. Wat leuk Oblivion dat je de kudde van Onchao hebt kunnen zien.

Kaiyo is ondertussen gesettled op de nieuwe plek en we hebben nu een aantal keer in de binnenbak gestapt (draven kan niet met mijn knie, eigenlijk mag ik er uberhaubt niet op hehe..). Hij doet het allemaal heel braaf *\o/*. Gisteren voor het eerst weer les gehad, vond ik toch wel fijn, omdat ik door mijn knie en Kaiyo z'n drukke gedrag op de vorige stal er toch een beetje onzeker op zat. Volgende week weer.

Wat ik trouwens wel apart vind is dat Kaiyo amper wintervacht heeft. Hij heeft wel wat, maar geen teddy zoals die van jullie geloof ik..

Heftig man Nadine, dat is echt iets wat je niemand toewenst. Gelukkig is het goed afgelopen!

Even wat foto spam van de afgelopen tijd:

Afbeelding
Yaay we rijden (euh stappen) weer en lekker binnen!

Afbeelding
Western paard in the making? Kan allemaal op de nieuwe stal }:0

Afbeelding
Nieuwe vriendjes?

Wintertime <3
Afbeelding

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 07:32

kwita schreef:
wat een leuke foto's! Gelukkig zit je weer te paard, langzaam aan he anders duurt het alleen maar langer.
En ik zou het top vinden een western konik 8-)
(en wat een piep klein dekentje bij zijn inimienie vriendje, wist niet dat ze zo klein er ook waren)

Thanks, ik probeer rustig aan te doen. Vandaag ga ik weer beginnen bij de fysiotherapeut, dus ben benieuwd. Zal wel weer een hoop pijn lijden worden -O-. Gelukkig doet Kaiyo het tegenwoordig ook braaf met andere ruiters, vanaf februari heb ik een nieuwe meid die hem gaat bijrijden en van 't weekend heeft 't nichtje (12) van mijn vriend er even op gereden en dat ging eigenlijk prima. Misschien wordt hij dan toch eindelijk volwassen haha.

Haha, ja heel cute, maar ergens vind ik 't ook wel weer vreemd om shetjes in de dekens te zien.

@Tess Hij staat in een buitenstalletje met uitloop (alleen voor hemzelf). Maar het is wel aardig beschut daar en de sneeuw zoals bij jou heb ik hier niet gezien haha. Dus daar zou 't zeker aan kunnen liggen.

Gelukkig is de haf wel blijven staan om te eten, echt verschrikkelijke dingen om mee te maken lijkt me :( .

Brenda is wel snoezig hoor, komt vast goed met haar. Gewoon lekker de tijd nemen, maar dat doen jullie wel zo te horen.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:12

Geweldig al die foto's en verhalen <3 !! Wat is Indah toch een plaatje! Kwita wat mooi om te zien dat met het ijs. Die van mij is daarintegen echt een mietje, die zit een kleine plas water en springt nog liever bij mij op m'n rug dan dat hij er doorheen gaat.

Ik heb zelf 2 Barefoot's gehad (Cheyenne leer en drytex), vond ze heerlijk zitten, maar schoven helaas toch iets naar voren tijdens het rijden. Zelfs met een speciale singel had ik hier nog last van. Nou zit Kaiyo z'n singelplek ook echt in zijn oksel :(:) dus dat maakt het ook niet makkelijker. Overigens liep hij er wel fijn onder. Nu een Thorowgood, vind het prettig dat ze hem helemaal met wol en boom kunnen aanpassen, maar mis het fijne oude bankstel gevoel van de Barefoot wel haha.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:19

StormMilagro schreef:
Pff ik ben al even op zoek naar een/twee bijrijder(s) voor Boots en Kensi, zodat ik weet dat ik straks hulp achter de hand heb als het 'echte werk' gaat beginnen. Ik hoop dit vanaf februari (mits goed weer) op te gaan pakken. Maar het blijkt maar weer verdraaid moeilijk om een geschikt persoon te vinden. Of te lang, of te zwaar (in mijn ogen dan) of te weinig ervaring... Hebben jullie eigenlijk bijrijders?

En mochten jullie nog iemand weten, omgeving Arnhem, laat maar weten haha!

Toen ik Kaiyo net had heb ik een hele hoop mensen over gehad om te kijken of het klikte als bijrijder, maar helaas werkte dit voor hem toen niet. Hij begon bij de nieuwe mensen te staken, zich volledig af te sluiten en vervolgens ook bij mij. Was allemaal teveel voor zijn koppie toen denk ik, dus toen heb ik besloten het maar gewoon zelf te blijven toen. Via via heb ik 1,5 jaar geleden voor een half jaar een heel leuk meisje (16) gehad die met hem grondwerkte en dat ging best goed, helaas was de nieuwe stal voor haar te ver.

Aankomende week start een nieuw meisje (17) als bijrijder (ze reed eerst een ander paard dat nu met pensioen gaat op dezelfde stal). Ze heeft al een keer rustig gereden en dit ging heel erg goed. Ik denk dus dat Kaiyo er nu meer open voor staat en wat makkelijker is geworden. Ik hoop dat de klik zo blijft en ze samen een leuke band kunnen opbouwen. Risico vind ik het zelf ook, maar ik gun Kaiyo wel de extra aandacht. Wel vind ik het fijn dat ze al bekend is op stal. Ik heb het zelf gewoon erg druk en vind het ook naar om een aantal dagen in de week zo gehaast daar te moeten zijn, zonder dat hij (in mijn ogen) voldoende aandacht krijgt.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:21

Aww dat filmpje van Indah, net Kaiyo met zn sliding haha! Hij heeft toch echt nog wel een puppy hoofd <3. Fijn die binnenbak, nu ik ook ergens sta met binnenbakken wil ik nooit meer terug naar alleen buiten vrees ik.. Veel succes op jullie nieuwe stekkie!

Nog een vraagje, heeft een van jullie een barebackpad? En zo ja welke, en hoe bevalt ie? Ik heb helaas toch erg veel pijn na het rijden (lees 20-30min stappen) op Kaiyo en bedacht me dat een barebackpad misschien iets relaxter is voor mijn knie. Ik heb zelf wel een schapenvacht waar ik vaak op reed met een longeersingel er omheen, maar echt stabiel zit je daar niet op, dus voor deze situatie is dat iets minder handig.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:17

Dank voor jullie reacties. Via 't forum ben ik een dame tegen gekomen die ook aan het revalideren is van een knie blessure. Contact met haar opgenomen en zij gaf aan dat ze met succes op een barefoot barebackpad rijdt (de basic). Klinkt in ieder geval hoopgevend. Morgen ga ik tijdens mijn les rijden op de barebackpad van mijn instructrice, weet alleen niet welke zij heeft. Ik zal laten weten hoe dat is gegaan!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:10

Ahww wat een leuk wel/niet koppeltje <3, vind je lange verhaal juist erg vermakelijk haha! Hopelijk vind je een leuke verzorger voor erbij. Mijn bijrijdster is deze week officieel begonnen, dus daar ben ik erg blij om. Heel fijn dat ik er gewoon 2 dagen echt niet heen hoef.

Afgelopen woensdag gereden op de barebackpad van mijn instructrice. Was geen fancy ding (merkloos), maar zat eigenlijk prima. Al een stuk 'vaster' dan op mijn schaap waar ik wel eens mee reed. Ook daarna veel minder last, maar moeilijk te peilen of het nou lag aan de barebackpad, dat ik een week vrij was of dat de fysio mij iets minder hard had aangepakt. Ik heb wel besloten dat ik een barebackpad wil, ├╝berhaupt al omdat ik het wel erg relaxt vond rijden. Mijn oog is ook wel gevallen op die van Voest. Probeer er eentje 2e hands op de kop te tikken, wil er niet teveel aan uitgeven, want ik wil eigenlijk ook mijn zadel weer eens laten checken (helaas ook geen geldboom op 't balkon haha).. Anders wordt het de FRA dardo denk ik. Zie veel goede reviews daarover, is iets dikker dan de best friend en ook nog betaalbaar.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:15

Zo 1.53 al, hij groeit aardig door he! Hoe lang ben jij zelf eigenlijk? Ideaal een verlichte binnenbak, na 2 maanden nu hier te staan, zie ik mezelf nooit meer met alleen een buitenbak haha. Hoe snel kan je verwend raken.

Beugels wil ik er sowieso niet op, sowieso vanwege de druk verdeling, maar gaat ook aan mijn doel voorbij. Het laten bungelen van mijn benen is namelijk prettiger op 't moment, dan die kniebuiging die je moet maken met beugels.

Neemt zeker een last van mij af de bijrijdster, zeker in combinatie met mn knie. Hoop dat het goed blijft gaan tussen die twee (cross my fingers!).

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:59

HAHA! Dan ben je ongeveer even GROOT als ik lol. Ohhh maar dan hoeft Indah niet reusachtig te worden om jouw te kunnen dragen.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:38

@Kim wat was hij klein en wollig toen <3 zou hem ook zo willen knuffelen, liefff!

@StormMilagro gaaf hoor!

Hier alles rustig, de zadelmaker is vandaag geweest, dus 't zadel zit weer helemaal goed. Meneer is iets breder geworden (of dikker :')). Ik heb gisteren mijn 2e hands Voest barebackpad uitgetest (op de kop getikt via MP). Dat ding zit echt heerlijk! Hij is aan het begin wel erg hard (door de kou), maar na 10minuutjes rijden vormt hij mooi naar Kaiyo's rug en mijn kont haha. Ik zal er binnenkort eens een foto van laten maken, was het woensdag tijdens mijn les vergeten.

Helaas lijkt 't erop dat zijn rare loopje in draf toch weer een beetje terug is (viel vandaag voor 't eerst weer op). Gelukkig is hij verder wel erg vrolijk en voorwaarts. Maar ben bang dat hij toch lichte artrose heeft ;(.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:29

Ja tis wel een domper, want ik dacht eigenlijk dat 't helemaal weg was. Denk zelf toch dat het is gekomen, omdat hij binnen 5 maanden 2x in de sloot lag (2 jaar terug), waar hij zelf niet meer uit kon komen. Hij is er toen met de de tractor uitgesleept. Er is toen geloof 4x een dierenarts bij geweest, de eerste zei artrose, foto's gemaakt was toen niets op te zien (maar misschien niet het juiste gedeelte van het been?). De volgende dierenarts adviseerde toen gewoon heel hard door te trainen (uiteraard wel gekeken naar zijn rug/been). Dat gaf geen verandering, wat opzich wel positief was (werd niet slechter). Hij is in de tussentijd toen 2x behandeld, 1x fysio en 1x osteopaat, ook zonder zichtbare verbetering. Hetzelfde voor supplementen, die zijn ook nooit echt aangeslagen.

Overigens speelt hij nog wel gewoon wild met zijn vriendjes, rennen bokken, rollen etc en is hij vrolijk. Dus echt pijn heeft hij dan niet lijkt me. Hij loopt ook niet kreupel, maar gewoon beetje raar linksom in draf als hij niet doorloopt.

Kijk t voorlopig nog even aan, als 't erger wordt komt er uiteraard weer iemand naar kijken. Ik ga nog wel een weekje devils relieve proberen, om te kijken of 't echt geen pijn kwestie is. Anders behandel ik hem gewoon maar als licht artrose paard :(:).

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 06:50

Actueel filmpje heb ik nog niet, omdat ik 't een heletijd niet heb gezien. Zal eens kijken of 't lukt om te filmen.

Ik heb eindelijk na 4 jaar Kaiyo sneeuw foto's *\o/* kunnen maken met hem (hier in Amsterdam ligt 't vaak niet zo lang, ben ik altijd te laat )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:19

Kaiyo heeft ook 3 jaar 24/7 buiten gestaan, 's winters paddock + schuilstal met maatjes, zomers weide. Opzich deed hij het hier best goed, alleen was hij vrij dominant in de kudde, ook al stond hij niet boven aan. Dit resulteerde in wat onrust en een continu overal wondjes (eigen schuld van hem). Swinters kon hij hier ook heel druk zijn en uit zijn plaat gaan. Helaas moest ik vanwege werk op zoek naar iets wat dichterbij was. Afgelopen jaar hebben we 4 maanden ergens anders gestaan, snachts op stal, rest van de dag paddock (wel alleen) of wei. Hier deed hij het erg slecht, heel druk en vervelend gedrag. Nu staat hij op een reusachtige stal (300+ paarden), er is altijd wat te zien, gebeurd heel veel. Wel staat hij grootste gedeelte van de dag op stal met uitloop, maar ik heb hem nog nooit zo relaxed gehad als hier. Werkt veel beter mee en is heeft vrijwel geen vervelende fratsen meer. 24/7 buiten is in Amsterdam overigens bijna niet te doen.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:24

Nog even een fotootje van het einde van mijn les vandaag op de barebackpad en daaronder eentje van afgelopen week. Ben er heel erg blij mee, zit heerlijk en toch erg stabiel. Vandaag liep Kaiyo overigens weer helemaal soepel (maar we draven maar heel kort vanwege mijn eigen gezondheid), 't blijft een beetje vreemd.

Afbeelding

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:21

Dankje! Hoofdstel is van Barefoot, ik had eerst ook een zadel erbij, maar sinds 2 jaar toch weer een boomzadel. Het hoofdstel is erg fijn, mooie kwaliteit ook.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:47

Ahhh mooi zadel, wat een super kado! Vindt hem zo ook wel puppy ogen haha! Mis mijn Barefoot wel erg, zit zo heerlijk, wil er uiteindelijk ook weer eentje erbij denk ik, maar het huidige zadel ligt wel een stukje beter.

Met Kaiyo gaat 't wel weer goed eigenlijk, soms nog een paar rare/stijve stappen in draf, maar mijn instructrice denkt echt dat 't rijtechnisch op te lossen is. Linksom buigen vindt hij heel erg lastig (daar zie je het ook bij), en dat gaat nu in stap na 2 maanden elke week les (en nu ongeveer 5 dagen onder het zadel pw) heel erg goed. Dus nageven, goede stelling en achterbeen eronder. In draf is er nog wel veel werk aan de winkel.

Vorige week voor 't eerst in tijden weer bitloos gereden. Mijn bijrijdster heeft een bitlooshoofdstel van Nurtural, wilde het graag een keer uittesten. Hij reageerde er eigenlijk prima op, terwijl ik eerder een kaakgekruisde van FRA had waar hij heel hard doorheen liep. Vind 'm ook wel grappig staan eigenlijk!

Afbeelding

Meneer & zijn buurman, waar hij soms even op de wei mee mag :o (hier uiteraard in de paddock)

Afbeelding

Vandaag betrapte ik hem met een nieuw vriendinnetje? :')

Afbeelding