Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:58

Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een Konik maar tot nu toe helaas zonder resultaat. Graag hoor ik van konik-eigenaren hoe ze aan hun konik gekomen zijn. En wie heeft er iemand de gouden tip voor mij.
Wat ik zoek: ruin (evt. hengst), leeftijd 3 tot 10 jaar, mag onbeleerd zijn. Indien beleerd dat geschikt voor werken met kinderen/mensen met een beperking.
Brandt maar los!
Alle tips zijn welkom.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 06:16

We hebben al een konik (gekocht via MP van een particulier) en hij spiegelt enorm en door zijn oervorm en kleur heeft hij een enorme aantrekkingskracht op de kinderen en de clienten. Netals onze fjord, maar dan nog erger. De konik die we nu hebben doet het geweldig, als dekids het niet goed doen laat hij dat gelijk merken.

Verder ben ik bezig met een opleiding voor instructeur Natural horsemanship en is zo'n paardje een enorme uitdaging. Waar mijn andere paarden nog wel eens reageren zoals ik dat wil reageert hij echt van uit het diepst van zijn wezen en wordt je gelijk op je "fouten" gewezen en reageert hij op de kleinste aanwijzingen/veranderingen in lichaamstaal. Eigenlijk net als onze Fellpony,maar die heeft ook 3 jaar in het wild in een kudde in Engeland geleefd.

Alfi2010

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:26

We laten echt niet iedereen op de pony's rijden hoor.
Ik geef les aan kinderen en alleen de grotere kinderen met een beetje ervaring mogen op de Konik rijden, en hij doet wel eens mee met de voltige les. Sowieso wisselen we regelmatig van pony omdat je van elke pony weer andere dingen kan leren. Bovendien staat rijden bij ons niet op de voorgrond. We doen ook veel grondwerk, werken aan de dubbele lange lijnen, mennen, voltige, schrikparcourtjes etc en vooral de omgang met en het verzorgen van de pony's staat hier hoog in het vaandel. Kinderen die alleen maar komen om te rijden verwijs ik door naar de dichtsbijzijnde manege. Ik heb het geluk dat ik mijn brood niet hoef te verdienen met de pony's en dus ook wel eens mensen weiger.

Of je de oerinstincten alleen ziet bij de "wilde" pony's geen idee, is me tot nu toe wel opgevallen dat die veel sneller en sensibeler reageren. Terwijl we ook een welsh hengstje van 3 hebben die zijn hele leven al (kwam hier op 4 maande leeftijd, was niet mijn keus dus hierover graag geen discussie) bij ons in een gemengde kudde loopt en die heeft het veel minder. Kan natuurlijk ook dier afhankelijk zijn maar bij deze twee valt het echt heel erg op. En die komen alle twee uit een wilde kudde.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:18

Wij hebben er inmiddels een konik bij! Super blij mee.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:22

Afbeelding

Afbeelding

Meet Bronx!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:12

Het is Koniker Bronx van bokker IndianaBronx. Op haar profiel kun je zijn verhaal vinden.
Wegens omstandigheden heeft ze geen tijd meer voor hem. Ze had hem in bruikleen gegeven aan een stal, maar daar moest hij onverwachts met onmiddellijke ingang weg. En nu staat hij bij ons.
We hebben hem inmiddels overgekocht en zijn super blij met hem. Moet nog wel een en ander aan gesleuteld worden (mentaal en fysiek), maar zijn op de goede weg.
Vorige eigenaresse komt nog steeds regelmatig bij hem kijken, we hebben goed contact en ik hoop dat dat zo blijft.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:56

Hij is al enorm verbeterd hoor!
Van niet de trailer in willen naar los mee de trailer inlopen binnen 2 weken.
En ook fysiek gaat hij enorm vooruit.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:50

Whoehoe....wat super leuk!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:26

Super gave foto's!
Wil ook nog altijd een groep in het"wild" gaan bekijken.
Zet je hier wel een linkje naar je foto-topic?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:36

Twee weken geleden vond mijn dochtertje van 7 het de hoogste tijd om de overstap te maken van haar B-pony naar een van onze Koniks. Zo mooi om de band en het vertrouwen tussen die twee te zien. Na 1 rondje aan de lange lijn kon ze wel los zei ze. En eind van de 'les' ging ze in galop door de loswerkcirkel.
En eerlijk is eerlijk...dan ben je als moeder hartstikke trots! Op dochterlief en zeker ook op ponybeest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:17

WHHAAATTTT??????
Wie gaat er zomaar aan de voorpluk van je pony knippen? Ik zou echt des duivels zijn!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:40

Oh, je bent niet de eigenaar van de pony. Tja, dan kun je er waarschijnlijk niet heel veel mee. Maar dan nog.....wie knipt er nu de voorpluk van de manen? Snap die mensen echt niet.
Heb ooit een shetlander gekocht waarbij ze dat ook gedaan hadden: voorpluk, staart en manen: allemaal kaarsrecht afgeknipt! Mensen vonden het prachtig en waren tikkie teleurgesteld dat ik er als nieuwe eigenaar niet blij mee was. haha

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:57

ach, nee....scheren? waarom? het hangt er toch niet voor niets?
Ik vind het lang altijd zo mooi. Ook bij onze Fjord.
Ben oprecht benieuwd waarom je het wil afscheren.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:26

gelukkig wel, anders liepen alle Koniks er zo bij... haha
(foto's zijn van de sinterklaasochtend, arme pony was "mishandeld" door mijn dochtertje en haar vriendinnen)
Afbeelding
Afbeelding

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:40

@kwita wat een geweldig verhaal. Zo leuk om dit soort dingen te lezen.

Hier lopen ze ook over het ijs, ik kijk dan maar snel de andere kant op. dood eng!
Ze lopen in de paddock waar langs de kant een enorme plas ligt de bevroren is en wat is er leuker dan erover heen lopen in plaats van erlangs... enge beesten. En dat terwijl erlangs lopen korter is.

Inmiddels is de nieuwe gedraineerde paddock bijna af, alleen hek er nog langs, dan kunnen ze ook bij nat weer droog staan en hoef ik geen doodsangsten meer uit te staan bij vorst. We kunnen dan ook de oude paddock gaan verbouwen aanpassen zodat ze een soort van paddock paradise krijgen en ik ook nog ruimte heb om met ze te werken zonder tussenkomst/bemoei zucht van andere kuddeleden.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:05

@Avalon: geweldig toch om te zien hoe snel ze zich aanpassen aan hun nieuwe "functie".

@Van: sorry, niet begrepen dat het om een niet-Konik ging. dacht dat hier alleen Konik eigenaren zaten. En qua koelen tijdens de endurance snap ik het helemaal. Met wat voor paard rijd je endurance (of heb ik dat ergens gemist)?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:30

@KimIndah: Wauw, wat een knapperd!
Snap dat je daar verliefd op bent. Hij is denk ik zo te zien wel een stuk groter dan een echte Konik?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:52

Ben wel benieuwd hoe hij precies loopt. Heb een fjord die ook raar liep en die is na een jaar revalideren weer helemaal goed.
Kun je een filmpje plaatsen?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:41

Die sneeuwfoto's.....zo leuk!
Hier helaas geen sneeuwfoto's vanwege een zieke dochter (en zieke meisjes willen maar 1 ding...hun mama).
Vandaag wel even wat foto's kunnen maken (beetje oefenen met camera).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:13

Kwita: wat een mooi doel. Leuk om naar toe te werken. Maar ehh...stalmoed??? Staat ze zolang binnen dan? Jammer dat je dan daardoor opnieuw moet beginnen? Heb gelukkig die ervaring niet. Staan hier 24/7 buiten in een kudde en zelfs na weken niets doen kan ik verder gaan waar we gebleven zijn (behalve conditioneel dan, he).
Nooit over gedacht om bitloos te gaan rijden? Gewoon een vraag hoor, geen verwijt.
Wat leuk dat je dochtertje schriktraining doet. Vind het altijd zo leuk om te zien hoe de paarden reageren op kinderen, ze doen alles om ze tevreden te maken. En dan die trotse koppies van die kids.....daar doe je het toch voor.

Valt me trouwens wel op dat best veel Koniks op stal staan. Dacht altijd dat juist mensen met koniks meer van het natuurlijke waren, maar misschien vergis ik me...brandt los wat de reden voor jullie is om je paard op stal te houden.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:03

Wat mooi om te horen StormMilagro dat je zoveel verschil merkt. Denk dat het voor veel paarden goed is om vaker buiten te komen met soortgenootjes. Zie helaas zoveel paarden alleen staan op een postzegelweitje in de zomer en dan in de winter hele dagen op stal. Maar denk dat het zeker voor "wilde paarden" nog belangrijker is om lekker buiten te zijn en te kunnen rennen en spelen met soortgenoten. Moet er echt niet aan denken om ze op stal te houden. Ze komen hier bij grote uitzondering in de nacht op stal, nou ja stal....een overdekte binnenruimte, een overdekte buitenruimte en dan nog een stuk verharde uitloop waar ze met minimaal 2 staan van hooguit 23.30u tot 8.00u en dan de hele dag non stop hooi (overdag in slowfeeders). Merk aan de paarden dat ze zomer en winter heel stabiel zijn van karakter, gaan nooit "uit hun plaat" kunnen met sneeuw en vorst ook gewoon naar buiten omdat ze hun activiteiten aanpassen aan de bodem etc etc......heerlijk!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:41

Wauw!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:33

ja, hoor stuur maar.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:26

Ach jeetje, wat een triest nieuws. Jammer dat je haar niet zelf kon overnemen. Kan me voorstellen dat als je haar vanaf veulen kent en de fles hebt gegeven je inmiddels een enorme band hebt opgebouwd. Gaat je denk ik niet in je koude kleren zitten om nu afscheid te nemen. Hopelijk kan je haar nog blijven volgen via hier of bv facebook. Sterkte!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:02

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de advertentie, want kan namelijk helemaal geen Konik vinden op MP.