Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:09

Oblivion wat wordt 't toch een mooi dier <3 !!

@Tess_84 super foto's in 't topic

Blijft heerlijk genieten van al jullie foto's!

Hier gaat 't eigenlijk super goed. De stoute pony is wel weer terug, met zn opeens omkeren en stilstaan, maar over 't algemeen doet Kaiyo 't allemaal erg braaf! Afgelopen week zijn we met 't mooie weer het paadje naar 't bos maar eens rustig gaan verkennen (is ongeveer 1 km lang ook door 't bos eigenlijk). Zodra hij geen andere paarden meer ziet begint hij 't toch wel erg spannend te vinden, dus nog wel wat werk aan de winkel. Na 't bospad moeten we namelijk een 80km weg over, gelukkig wel bij de rotonde, maar toch.

Vandaag een heerlijk dagje gehad met de bijrijder & haar moeder die de camera mee had genomen. Hieronder een paar foto's van ons <3 . Die zonder cap was uiteraard alleen stilstaan, aangezien ik normaal helemaal ingepakt erop zit haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:40

Wat super toevallig! Leuk, ben benieuwd hoe ze het vindt om Boots weer te zien. Lijkt mij echt heel leuk als fokker zijnde.

Kaiyo en ik zijn vorige week 2 maal het bos in geweest met andere paarden. Eigenlijk ging het helemaal prima. Alleen de eerste keer was hij wat drammerig in draf, en galop was echt niet te doen. Wellicht ook omdat ik 't zelf ook nog niet helemaal vertrouwde. De tweede keer een langer stuk gereden, maar alleen gestapt. Dat ging echt helemaal geweldig. Was zo blij in het bos te zijn, hij genoot er ook zichtbaar van <3.

Knie gaat alleen helaas nog steeds niet denderend, moet voor een second opinion naar een traumatoloog -O-.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:38

Hoi dames, het is alweer een tijdje stil! Hoop dat het met alle paardjes goed gaat en dat Smoky er weer bovenop is gekomen! Kaiyo staat inmiddels alweer een paar weken 24/7 op het land, met 4 vriendjes. Hij heeft zijn mannelijkheid weer heruitgevonden := en dekt vrijwel dagelijks een van de merries.. (er staan 3 merries, waarvan 1 bijna jaarling, en 1 zeer onderdanige ruin). Gelukkig hebben de andere eigenaren er geen problemen mee, zolang hij het niet probeert bij de jaarling. Ondertussen heeft hij zichzelf wel lelijk verstapt op de wei vermoed ik, want hij is nu al 1,5 week niet regelmatig in draf (voorbenen). Ik kijk het nog een paar dagen aan, en anders moet de DA erbij komen. Hopelijk valt het mee. Wel jammer, want we waren net lekker bezig met opbouwen om in het bos te rijden. Hierbij nog wat fijne plaatjes.

Eerste dag op de wei
Afbeelding

Afbeelding

Paar dagen terug
Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk genieten in 't bos *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Voor de liefhebbers kwam ik deze net nog tegen: https://link.marktplaats.nl/m1167790082

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:03

Met Kaiyo gaat 't gelukkig al wat beter, nog niet 100%, maar een stuk beter dan vorige week gelukkig. Ik moet overigens toch geopereerd worden aan m'n knie, dus we zijn echt 2 brokkenpoten bij elkaar :(:).

Indah <3 wauw... wat ontwikkeld dat beestje zich prachtig. Helemaal verliefd! Gefeliciteerd! Wanneer ben je uitgerekend?

@kwita, Kaiyo heeft laatst met de bijrijder ook vrij hoog gesprongen, zal binnenkort wel een foto posten (als ik haar hoofd eraf heb bewerkt haha, weet niet of ze het leuk vind met haar gezicht op bokt te staan). Super dat Smoky zo voorzichtig is met je dochter. Ben benieuwd naar het horse boarden, lijkt me heel stoer!

Wat jammer dat Onchao verkocht is. Wat was de reden dat je haar niet kon houden (als je dit wilt vertellen)? Fijn dat ze een goed huisje krijgt.

belindaap88

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:26

Ah wat heftig joh Oblivion, kan me voorstellen dat het je erg zwaar valt! Nog maar even genieten van de laatste tijd samen.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:06

Wat dapper Tess! Zo te horen is Brenda wel op haar plek bij jou. Waar heb je Cristina vandaan dat ze zo vermagerd is? Succes met de verbouwing!

Kaiyo vermaakt zich hier nog heerlijk in de kudde met al zijn dames. Donderdag voor het eerst weer een stapritje in het bos gemaakt, gisteren rust gegeven en vandaag aan de longe liep hij zuiver! We blijven nog rustig aan opbouwen, maar ben erg happy dat het nu weer goed lijkt te zijn.

Het ritje:

Afbeelding

Afbeelding

Maar wat ontspanning op de wei is ook belangrijk

Afbeelding

Nog even een foto van de bijrijdster van een maandje geleden voor Kwita :') !

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:32

Welkom Camilla! Wat een super leuke foto's! Ik heb een tijdje Parelli met Kaiyo gedaan, maar 't laatste jaar doe ik daar eigenlijk weinig meer mee.

Mooie plaatjes van de andere paarden komen ook voorbij, blij dat 't goed met jullie allemaal is <3 !

Hier weinig nieuws, gisteren wezen kijken bij de familie van onze paardjes in Spaarnwoude. Ik heb ze nooit eerder in een natuurgebied gezien, heb 2,5uur moeten zoeken (terwijl 't helemaal niet zo'n groot gebied is), maar het zoeken waard! Stond een super snoezig veulen bij en een ander jong dier. Vond het mooi ze zo te zien, en stiekem deed het een beetje pijn in m'n hart dat Kaiyo niet zo lekker vrij rond kan lopen. Ik weet ook niet onder welke omstandigheden hij bij mensen is gekomen, dat helpt ook niet.

Hier de plaatjes <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo snoezig, lijkt net een zebratje
Afbeelding

De leidende hengst
Afbeelding

En nog eentje in kleur
Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:14

Echt leuk te zien dat Wolf zo goed terecht is gekomen Camilla!

Ahhh baby Indah... veulens zijn echt cute <3 ! En de waterslang is ook eng, net als plasjes water op de grond, vraag maar aan Kaiyo :j !

Haha kan me in de beschrijving ook niet bepaald vinden, kwaadaardig :') ?

He wat een pech Van, heel veel sterkte! Ik wens je veel geluk met je nieuwe prachtige aanwinst!

Hier alles z'n gangetje, meneer heeft onlangs een 1,5u durende massage gehad en liep de volgende dag als een zonnetje door de ring! Helemaal ontspannen.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:25

Even korte reactie, ik lees uiteraard nog enthousiast mee!

Heerlijk om je verhalen te lezen Kwita en je enthousiaste dochtertje, leuk dat jullie weer een veulentje verwachten! Ik heb gelukkig alleen leuke reacties gehad op mijn wilde paard. Soms verzinnen mensen dat wilde ook als excuus voor dat Kaiyo af en toe in z'n ondeugd wat onbestuurbaar wordt *oopsie* haha. Komen we mooi mee weg dus. Ben erg benieuwd naar je horse boarden! Nieuwe hoofdstel past mooi!

Kim wat een prachtig hoofdstel voor Indah <3

Spannend Camilla! Lijkt me ook heel leuk om eens met Kaiyo te doen. We zijn laatst begonnen met longeren met dubbele lijnen. Moet daar toch wel erg aan wennen haha, dus eerst daar mee oefenen op 't terrein. Hierbij een foto van eerder dit jaar met geel dek:

Afbeelding

Vorige maand ben ik in Polen geweest, 't land van onze paardjes! Ik zou eigenlijk een bosrit gaan maken op een Konik, maar helaas werd 't last minute een andere pony waar ik in 't bos mee over de kop ging. Gelukkig niets aan over gehouden, maar dat was wel dubbel pech. Dit waren de 2 konikjes:

Afbeelding

En mijn oppas van toen ik klein was (Poolse) waarbij mijn moeder en ik op visite waren met haar paard, en ik op de ander:

Afbeelding

Met Kaiyo gaat 't erg goed. Helaas heb ik afscheid moeten nemen van de bijrijder. Die bleek helaas haar eigen regels te verzinnen, wat niet ten goede kwam van Kaiyo en mij uiteraard ook geen goed gevoel gaf. Als het goed is heb ik nu twee nieuwe dames. Een meid van 25 met een rugzakje, maar super lief voor de paarden en minimaal 5 dagen per week op stal (ze werkt er ook) en een 'oudere' dame waarmee ik vaak buitenrij, die voornamelijk met hem naar 't bos zal gaan. Ik heb de beide dames hard nodig, want maandag word ik eindelijk geopereerd aan mijn knie, en is hopelijk de ellende daarna snel voorbij.

Aantal weken terug een geweldige bosrit gemaakt van 4u (in de achtertuin) met picknick (kon daarna amper meer lopen, maar goede herinneringen haha).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:32

Met Kaiyo alles goed, ik ben 3 weken geleden geopereerd, dus zie hem weinig. Gelukkig twee lieve dames die hem verzorgen en af en toe rijden. Hoop dat bij jullie ook alles goed is! Het is hier wel een beetje stil momenteel ;(.

Zag wel weer een aantal Koniks aangeboden her en der:
https://www.bokt.nl/markt/ad/457441/konik-pony

https://link.marktplaats.nl/m1194245807

https://link.marktplaats.nl/m1177666167

En deze omg, sooo cute. Als ik geld en ruimte zou hebben, zou ze van mij zijn.
https://link.marktplaats.nl/m1206155266

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:05

Mooie foto's hoor Camilla! Waren jullie bij een foto meeting geweest, of gewoon zelf foto's genomen? Fijn dat Wolf het zo goed heeft bij jou. Wat doe je allemaal met haar, start je ook wedstrijden zoals haar vorige eigenaresse, of lekker recreatief?

Welkom Bostonx, wat een mooie dame, lieve uitstraling ook!

Helaas heb ik nog steeds geen go van de fysio om te rijden. Gelukkig krijgt hij wel genoeg aandacht, maar hij wordt wel steeds lastiger onder 't zadel weer (omdraaien, niet door willen lopen, buiten enorm blij bokken). Ik heb z'n manen moeten knippen omdat hij er een gat in kreeg (heel lelijk in het midden). Meneer vond 't nodig om continu z'n hoofd tussen het weide hek door te halen, zodat hij buiten de wei kon eten... Maar nu lijkt 't net een grijze fjord :') . Deed erg pijn in m'n hart om te knippen, maar ben er nu wel aan gewend.

De nieuwe coupe.. Het gat zie je nog een beetje zitten.
Afbeelding

Dit mogen we nog wel doen <3
Afbeelding

Lekker in de paddock spelen
Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:24

Zo tijdje niet echt actief geweest, maar vandaag kon ik het toch niet laten om wat foto's te schieten. Hopelijk hebben jullie paardjes zich ook vermaakt in de sneeuw, ben benieuwd naar jullie plaatjes <3!

@Tess, Kaiyo is behoorlijk eenkennig. Als ik er een tijd weinig mee bezig bent wordt hij drammerig en lastig met rijden. Hij heeft vaak ook lang de tijd nodig om een nieuwe verzorger/bijrijder te leren kennen. Ik heb nu nog 1 dame over, die hem 2x per week rijdt (waarvan 1x pw les). Sinds de afgelopen maand gaat dit gelukkig helemaal goed. Ik rij overigens (heel laagdrempelig en kort) zelf ook weer sinds een maand, dus wellicht dat het een combinatie is.

Welkom terug Bobby!

@Kwita, leuk dat jullie zijn gaan kijken bij de potvis! Zou ik ook nog wel eens willen zien, kan me gewoon niet voorstellen hoe groot zo'n dier dan is.

@Storm, Kaiyo heeft alleen in 't eerste jaar (4j terug) met deken gestaan. Dit was echt drama. Hij was een houdini, kreeg dekens af, zonder iets los/stuk te maken, of raakte volledig verstrikt in z'n deken etc etc.. Daarna besloten dat als het niet nodig was, hem zonder deken te houden. Ben ik nu heel blij mee! Hij heeft 't totaal niet koud en is ook behoorlijk snel droog na t rijden.

Foto's!

1. Eerste wat mr ging doen was 5x achter elkaar rollen :')

Afbeelding

2. En verder rollen

Afbeelding

3. Daarna ging hij even gek doen

Afbeelding

4. Gekke clown

Afbeelding

5. Gelukkig kunnen we ook nog normaal doen

Afbeelding

6. En mooi op de foto

Afbeelding

7. En even met baas gek doen

Afbeelding

8. Sneeuwbal spelen

Afbeelding

9. Maar gras eten blijft het belangrijkste

Afbeelding

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:56

Hoi lieve mensen, alweer een tijdje geleden dat ik heb gereageerd! Met ons gaat het eigenlijk heel erg goed, afgelopen maand twee keer met Kaiyo alleen een rondje in het bos gereden, wat voor ons beide nog erg spannend was (veel stilstaan, moeilijk vinden de andere kant op de gaan als hij andere paarden ziet), maar we zijn beide keren veilig thuis gekomen. Ik heb mezelf ook voorgenomen dat als ik 't te spannend vind, ik er gewoon af mag en mag wandelen (het rondje is 1,5u stappen), dat helpt wel, maar gelukkig nog niet nodig geweest. Verder rijden we vaak samen met andere buiten, wat super gaat, en gaat mijn bijrijdster binnenkort een onderlinge B proef met hem starten!

Sinds een aantal weken staat meneer weer 24/7 op de wei, waar hij weer heerlijk tussen 8 dames en 1 oude ruin staat. Hij voelt zich weer helemaal 't mannetje.

Filippien, ik denk dat ik het niet zou doen. Wat ik bij Kaiyo zie is dat ik met consequent en duidelijk zijn wel veel heb bereikt in 5 jaar, maar dat sterke (oer) karakter blijft er toch in zitten. Bij Kaiyo uit dit vooral in zijn kudde niet willen achter laten.

Op de facebook pagina Konik van de OVP als rijpaard huisdier, geschikt of ongeschikt!? zag ik ook een mooie ruin van 12 te koop. Wellicht is dit wat voor je Filippien?

Seaside, ik vind haar zo cute! Zelfs over na gedacht of het een optie is om haar over te nemen. Maar financieel gezien moet ik het gewoon niet doen. Wij willen binnenkort een huisje gaan kopen samen, dus niet de juiste timing. Maar zou er ooit wel een merrie konik bij willen <3.

Kwita, naar van de shet :(:). Wel fijn dat Skylar daardoor kan blijven. Hoop voor je dat het een merrie veulen wordt! Hou je ons op de hoogte? Verder geniet ik altijd zo van jou fotos en verhalen met je dochtertje, echt fijn dat Smoky zo lief is met haar.

Kim hoe staat het ervoor met het inrijden van Indah? Jaloers op jouw paardje hoor, zo'n prachtig dier!

<3
Afbeelding

Met een deel van z'n harem
Afbeelding

We zijn niet altijd de charmanste :')...
Afbeelding

belindaap88

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:52

Leuk! Welkom. Waar heb je Shimmer vandaan als ik mag vragen?

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:20

Shariff32 schreef:
belindaap88 schreef:
Leuk! Welkom. Waar heb je Shimmer vandaan als ik mag vragen?

Dat mag je zeker. Ze komt van de paardenmarkt in heenvliet af.

Ah wat fijn dat je haar daar vandaan hebt kunnen halen. Enig idee waar ze is geboren?

Kwita gefeliciteerd met Kjeld (sorry beetje laat, had het over 't hoofd gezien!). Wat een knap mannetje. Hoe gaat 't nu met hem? Gaat drinken al beter?

Kim ik ben zo jaloers op jouw Indah. Kaiyo is ook mooi hoor, maar Indah <3 echt een plaatje. Gewoon lekker je tijd nemen toch, in mijn optiek kan je niet te langzaam gaan, wel te snel, zoals je al zegt.

Kaiyo heeft vorige week met de bijrijdster zijn eerste (onofficiele) wedstrijd gelopen in de B met mijn bijrijdster. Ik was wel trots op hem hij heeft z'n rondje braaf gelopen (eerste werd hij uiteraard niet haha) en op mijn bijrijdster die het met haar autisme (en heel veel zenuwen) toch allemaal maar even doet!

Ook heb ik een nieuw zadel, dezelfde als hiervoor eigenlijk, maar dan van leer (vakantie geld kwam binnen, spendennnn *\o/* haha). Thorowgood T8 cob, mocht iemand geïnteresseerd zijn, 't vorige zadel (t4 vzh cob) staat nog te koop :o.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:18

Carl123 schreef:
Mag ik vragen of iemand me soms een voorbeeld kan geven van een kruising Konik x Andalusier of Lusitano aub?
Of eventueel voor mij zo'n kruising te koop weet staan?
Na geconfronteerd te zijn met heel wat paardeproblemen in mijn leven, ben ik veel info beginnen verzamelen over fokken, fokproblemen, erfelijke afwijkingen bij moderne warmbloed en Iberische rassen.
Mijn mond viel echt open.
De konik is 1 van de weinige paarden die nog 'the secret of morphologic harmony' in zijn genen bewaart.
Via onderzoeken heb ik hier heel wat uit geleerd, zaken gelezen die mij met verstomming geslegen hebben!!!
Zo ben ik na problemen met een Lusitanomerrie door problemen aan de onderste halswervels die effect hadden op gans het lichaam, ja, zelfs van invloed op haar achterhand, door onderzoek uitgekomen op een artikel ivm de afwezigheid van de lamina nuchae van c6, c7.
De konik is 1 van de weinige paarderassen, wellicht door invloed van de Tarpan, die wél zo'n lamina heeft! Ook is de lengte van de griffelbenen en andere verhoudingen van beenderen in hun lichaam als dusdanig optimaal vergeleken met moderne paarderassen door efficienter en energetisch meer kostbesparend waren. Dit resulteert in een verhoogde stabilisatie en draagkracht in bosrijke gebieden zonder roofdieren (ideaal voor trektochten dus)
Ik hou van Iberische rassen, maar door de problemen die ik meemaakte droom ik er nu van om een kruising konik/ Andalusier of PRE merrie te vinden in de hoop dat die kruising beter in elkaar zit.
Wie o wie kan mij helpen aub?
Ik maak trektochten, dit is voor mij het ideale paard!

Ik kan je daar zelf niet mee helpen (ook nooit zo'n combo voorbij horen komen), maar wel weet ik dat er in Polen veel meer met Koniks wordt gefokt, dus wie weet dat je daar kan slagen?

Wat leuk dat je die foto hebt Shariff! Lief koppie heeft ze op de foto.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:15

@ Carl123
Dat klopt toch niet helemaal, tijdens mijn 1,5 week vakantie in Polen, heb ik bij een vriendin van mij op stal toch echt een aantal (hele leuke <3) kruisingen zien staan.. De stal waar ik Kaiyo vandaan heb, heeft eerder ook een Poolse (daar geboren) Konik met paint (?) kruising verkocht aan een dame hier op bokt. De stal was toen echter nog van een andere eigenaar. Voor zover ik weet hebben ze na Kaiyo geen Koniks meer daar gehad. Anders hadden zij je wellicht kunnen helpen.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:22

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 18:48

kwita schreef:
ik heb wel eens gehoord dat het fjorden stamboek het goedkoopste is.
gewoon googelen en vergelijken voor de prijs.
Er is wel een stamboek want smoky heeft ook een stamboek papaier maar dat is in polen en ik weet niet hoe dat werkt!

Kaiyo staat ook in 't fjorden stamboek ingeschreven inderdaad. Zelf niet voor gekozen, het paspoort zat er al bij.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:15

Onee! Wat een heftig nieuws Kwita -O- . Sterkte voor jou & je gezin, wat een verschrikkelijke manier om je paardje te verliezen.