Even een update over ons. En misschien is het wel leuk voor ons allen om even de balans in ons connemara bestaan op te maken van 2020.
Een jaar geleden waren we vooral bezig met grondwerk en opvoeden. 2 a 3 x per week. Af en toe een massage bij paddy en hij het vw nw lopen op de volte aan de longe werd steeds meer bevestigd.

Rond Februari kreeg ik nieuws te horen van mijn instructrice dat ze ging emigreren naar Australie. We waren al enkele maanden bezig met samen met paddy op te voeden en het ging zo goed. Het plan was van in begin dat mijn instructrice paddy rond de kerst van 2020 zou zadelmak maken. Echter nu met Australie in het verschiet zou het zadelmak maken eerder op de planning komen. Ik wilde echt dat P. dit zou doen vanwege de fijne manier en omgang die ze heeft met paarden. Het is mijn Feather light instructrice zeg maar. En ik vind de manier waarop super belangrijk want je kunt het maar 1 keer goed doen. En ik zat er toch wel mee in mijn maag want wat zou heel social media er wel niet van vinden.
Het plan was stap voor stap en niets te overhaasten en max 2x in de week.

We hebben echt onze tijd ervoor genomen en in mei is Paddy eerst langs de tandarts geweest wolfstandjes werden getrokken en toen gingen P. eens rustig hangen en kijken wat Paddy ervan vond.
Maar hij vond het wel best.
Keer per keer gingen we een stapje verder. Wij vonden dat we vlot vooruitgang boekte maar de stuurlui aan wal die vonden dat we toch wel super traag gingen. In ieder geval ergens in augustus was ik zover dat ik mijn eigen paardje begon uit te stappen.

Hij voelde zo fijn vertrouwd aan. Onze basis ruitermak maken was zo goed bevestigd.
wekelijks kwam P. 2 x keer rijden en ik een stukje uitstappen.
Ik weet nog heel goed de eerste keer weer draven voelde zo spannend. Ik had inmiddels al bijna 2 j niet meer gereden. Buiten een enkel ritje op wat gave ijslanders.
In september moest ik 2 weekjes mijn plan trekken P ging op vakantie. Maar Paddy voelde zo vertrouwt dat ik gewoon in mijn eentje op kon stappen en weg kon rijden. Lees stap en draf. De galop had hij een enkele keer gedaan bij P. Maar ik had hem nog niet gedaan.
Al gauw ging ik in de buitenbaan ook uitstappen.

Want dat kende hij uiteraard al door het grondwerk wat we uitgebreid hadden gedaan overal.
Eind oktober ging het super super goed. Het rijden. Echter besloot ik om onze stal in te ruilen voor een plek dichterbij huis. 18 j lang heb ik dagelijks 23 km heen en 23 km terug naar mijn paard gereden met de auto. Maar ik vond iets heel dichtbij huis en ik belsoot om de stap te zetten.

Na een weekje stapte ik weer een beetje zenuwachtig op.

Maar na enig zoekwerk reden we weer vlot door de baan.
Jammer genoeg heb ik sinds onze verhuis niet meer gelest. Dankzij corona. Maar ook hier blijkt dat we een rugzakje hebben opgebouwd met een fijne basis en ik rij nu op enkele weken na alweer 2 maanden fijn rond.
Onze nieuwe locatie heeft 10 hectare grasland en paddy geniet hier echt wel van.

Onze longeerbak die fungeert in het midden ook als zwembad. Waar Paddy zijn badderkunsten gretig laat zien.
De hoefslag is stevig en droog dus prima om te longeren. Tussendoor maakt meneer een stop en begint te drinken.

En ik moet zeggen hij is toch weer veel veranderd. Hij zit zo goed in zijn vel. Hij glimt als een spiegel.
En soms is hij aan de hand wel een beetje baldadig. Maar nieuwe plek nieuwe dingen nieuwe valkuilen waar we weer aan moeten werken.
Maar onder het zadel is hij altijd super braaf en voelt hij zo vetrouwd . Ik rij nog steeds maar 2x per week en verder doen we handwerk en longeren.
En dit was ons jaartje alweer. Soms vraag je je af waar doe je goed aan. En iedereen heeft er een mening over. Maar wat je ook kiest het zal altijd voor iemand niet goed zijn.
Ik heb mijn gevoel gevolgd en ergens heeft mijn pad zo moeten lopen.
P. verhuist niet meer naar Australie daar zit alles op slot. En de vorige accomodatie heeft ons erg goed geholpen bij het zadelmak maken. Tegen dat alle gangen sta draf en galop erop zaten en ik ze zelf een keertje had gereden viel bij mij de beslissing om te verhuizen. Alsof het voor bestemd was. Ik heb nu weer een fijne locatie maar ze had me niet kunnen helpen bij het zadelmak maken.
Je bestemming word toch voor je bepaald. En toeval bestaat niet.
En dat Paddy op mijn pad moest komen is ook geen toeval geweest. Daar hebben mijn 2 pony's hierboven wel voor gezorgd. En ik zal ze nooit vergeten.