Ami, helemaal opnieuw beginnen: van 0 tot nu

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Iselda

Ami, helemaal opnieuw beginnen: van 0 tot nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 10:18

In oktober 2018 hebben Ami en ik een ongelukje gehad, er raakte een teugelclip in zijn oog. Arme man was helemaal van de rel en het heeft een aantal weken geduurd voordat ik hem überhaupt weer normaal mocht aaien :(:)

Ik wil jullie graag meenemen door de afgelopen 4 maanden heen, die mij bloed zweet en tranen hebben gekost. Ik heb met mijn handen in het haar gezeten en heb meerdere malen gehoord waarom ik hem niet verkoop, heb zelf flink getwijfeld, maar als ik zie hoe het nu gaat, ben ik elke dag dankbaar dat hij nog bij me is <3

Afbeelding
Dit was de keer rijden voor het ongelukje met de teugelclip, begin oktober. Ik had op dat moment zo het vertrouwen dat we het rijden konden doorpakken, maar helaas, een aantal dagen later bleek het tegenovergestelde.

Afbeelding
Dit was voor mij zo'n mooi moment, de eerste keer dat ik echt weer bij hem mocht komen, dat hij aanrakingen toeliet en dat hij er zelfs van genoot!

Afbeelding
In november had ik een nieuw hoofdstel aangeschaft, deze heb ik 1 keer gepast. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat hij nog nare associaties heeft met het bit, dit hoofdstel laten we voorlopig dus maar achterwege en we houden het lekker op bitloos.

Afbeelding
Inmiddels zocht Ami ook steeds meer wat aandacht, wat werd ik daar weer gelukkig van!

Afbeelding
In december weer begonnen met werken aan de hand, dat liep helaas niet zo vlekkeloos en Ami kon uit het niets gaan steigeren.

Afbeelding
Ook hadden we onze eerste les weer, deze les hebben we in de vrijheid gewerkt omdat hij toch nog erg veel spanning opbouwde met teugels/een lijn. Ik vond het zo fijn om te zien dat hij echt op me lette, dat ik hem kon aaien en met hem kon kroelen.

Afbeelding
Inmiddels is het al januari en kroelen we wat af. Ik had nooit verwacht dat dat nog zou lukken, maar wauw, wat ben ik trots op mijn paard! <3

Afbeelding
Het lessen gaat ook gewoon door en we begonnen met werken aan de hand in combinatie met een leadrope. Met teugels bouwde Ami nog teveel spanning op en daarnaast is hij erg bijterig. Op deze manier kon ik een beetje afstand houden van hem. Zelf was ik alleen totaal geen fan van het werken op deze manier, ik kreeg het niet zo goed onder de knie.

Intussen hebben we het vaststaan, poetsen en voetjes geven ook weer opgepakt. Hij doet alles zo wonderbaarlijk knap, echt, iedere dag ben ik weer trots op de stappen die hij maakt *\o/*

Afbeelding
Begin van deze maand ben ik Ami weer op gaan pakken met de teugels, en dit doet hij zo goed. Zelfs aan de kant van zijn 'pijnlijke oog' doet hij het zo voorbeeldig. Ik heb hem niet meer zien steigeren, hij hapt/bijt nog wel, maar hier werken we aan.

Afbeelding
Vorige week hebben we onze eerste les vrijheidsdressuur gehad en ook dit ging super. Hij had aandacht voor me, ik voor hem, hij volgt me en mijn instructrice zei dat ze echt een band/connectie tussen ons zag <3

Ik ben zo ontzettend blij wat we nu al bereikt hebben in deze korte tijd. We komen van heel ver, verder dan ooit, maar ik heb er inmiddels het volste vertrouwen in dat we hier samen uitkomen.
Ik heb aankomende zaterdag weer les werken aan de hand en volgende week komt er een gedragsdeskundige in de hoop dat zij mij ook nog wat handvatten kan geven tegen het bijten/steigeren/kopschudden.

Mijn doel is om dit lekker door te pakken, om weer samen te genieten, de band terug te krijgen die we ooit hadden en ik hoop dat ik er dan over een maand of 2-3 weer op kan stappen *\o/*

En mocht iemand het leuk vinden, Ami is ook te vinden op instagram en daar plaats ik regelmatig updates over hoe het gaat: @trotter_amidepapion

kally

Re: Ami, helemaal opnieuw beginnen: van 0 tot nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:29

Zo zie je maar dat als je een paar stappen terug doet,rust, geduld en liefde dat een heleboel
weer goed komt....
Wens je nog een mooie toekomst met Ami en geniet ervan om samen te leren en weer op pad te gaan....

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:34

Lieve Ami en lieve Iselda, jullie komen er wel. Kijk wat jullie al bereikt hebben in zo een korte tijd <3
De liefde van jou voor je mooie man straalt van de foto's af.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 18:48

Kally, daar ben ik inderdaad ook wel achter. Soms is het lastig, maar het is het zo waard. Ik weet zeker dat we straks weer volledig kunnen genieten samen <3

Esther, dank je weer voor je lieve woorden!

Net voor het eerst weer het zadel opgehad, en ook dat deed meneer weer voorbeeldig!
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:57

Wat fijn dat het nu weer de goede kant opgaat!

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

BlueAmethyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:28

Fijn dat het weer beter gaat met jullie twee! En knap paardje heb je <3 .
Mag ik vragen hoe het ongeluk met de teugelclip gebeurt is en of hij er nu nog blijvende schade van heeft?
Als je liever niet antwoord, niet erg hoor :) .

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:42

Wat fijn dat jullie weer stappen maken!
Ik volg jullie op insta ook _/-\o_

[o] [o]

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 09:15

Afgelopen weekend is er een gedragsdeskundige bijgeweest die me weer wat handvatten heeft gegeven om verder te gaan. Al gedroeg Ami zich toen natuurlijk weer voorbeeldig :')
Zelfs even gehangen, maar erop durfden we nog niet aan, omdat hij op het moment van hangen toch wat spanning opbouwde. Daarnaast blijf ik natuurlijk lekker lessen, en heb ik toevallig gister contact opgenomen met een andere instructrice, kijken of zij nog iets voor ons kan betekenen. We doen er alles aan om het weer goed te krijgen en weer lekker te kunnen rijden *\o/*

Inmiddels ook mijn kaptoom laten onderleggen, zodat die een stuk zachter is. Ook een weense kaptoom neusriem met sidepull in bestelling voor bij mijn blauwe hoofdstel, die hoop ik over een week of 3 te krijgen :)

Monique1963 schreef:
Wat fijn dat het nu weer de goede kant opgaat!

Heel erg fijn!

BlueAmethyst schreef:
Fijn dat het weer beter gaat met jullie twee! En knap paardje heb je <3 .
Mag ik vragen hoe het ongeluk met de teugelclip gebeurt is en of hij er nu nog blijvende schade van heeft?
Als je liever niet antwoord, niet erg hoor :) .

Heel erg veel pech... Ik reed met een kaptoom en een hoofdstel met bit eraan vast.
Afbeelding
Zo dus.
Teugels zaten vast aan de kaptoom en die wilde ik wisselen naar het bit. De ene kant ging goed, maar toen ik de andere clip losmaakte en vast wilde maken aan het bit, deed Ami zijn hoofd omhoog en omlaag (geloof ik, natuurlijk kwestie van seconden en je verwacht het niet). En toen rende hij in paniek weg, wist in eerste instantie dus niet wat er was, tot ik die clip aan zijn ooglid zag zitten.

Zijn oog is niet beschadigd volgens de dierenarts, maar hij mist nu wel een stukje van zijn ooglid. Normaal is het een mooi boogje zeg maar, maar bij hem zijn er wat hapjes uit. Als de dierenarts er een keer is, wil ik er wel nog een keer naar laten kijken, just to be sure, maar hij heeft er nu geen last van verder.

Duplo schreef:
Wat fijn dat jullie weer stappen maken!
Ik volg jullie op insta ook _/-\o_

Heel erg fijn, ik had de hoop eerst echt opgegeven. Maar we maken nu zulke sprongen!
Leuk dat je ons volgt op insta :)

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:53

Zo, dat is wel even schrikken. Wel erg fijn dat je hem zo geduldig terug probeert te krijgen waar hij ooit was. Komt helemaal goed met jullie :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 13:25

PerleB schreef:
Zo, dat is wel even schrikken. Wel erg fijn dat je hem zo geduldig terug probeert te krijgen waar hij ooit was. Komt helemaal goed met jullie :)

Heel erg schrikken, ben zelf ook wekenlang van slag geweest ;(
Komt zeker weer goed, daar heb ik inmiddels weer alle vertrouwen in <3
En met het weer als vandaag, moeten we het er van nemen, zo braaf als hij was {:}

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:37

Sluit het ooglid nog wel goed, want als dat niet zo is, kan het oog alsnog beschadigen.

Ik heb er ooit eentje gehad die ik 's ochtends aantrof met een beschadigd ooglid en dat heeft de dierenarts gehecht en die was ook echt opgelucht dat het weer als een mooi boogje genezen is.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 13:40

LBLGypsyCobs schreef:
Sluit het ooglid nog wel goed, want als dat niet zo is, kan het oog alsnog beschadigen.

Ik heb er ooit eentje gehad die ik 's ochtends aantrof met een beschadigd ooglid en dat heeft de dierenarts gehecht en die was ook echt opgelucht dat het weer als een mooi boogje genezen is.

Dat is een goede, heb ik eigenlijk helemaal niet over nagedacht. Dierenarts heeft daar toen ook niks over gezegd dat ik daar op moest letten.
Tijdens het genezen is er een stukje afgevallen zeg maar, dus hechten had bij hem niet echt nut. Ik ga eens bellen, bedankt voor de tip!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:43

Wind, zand en ander vuil kan gaan irriteren op het oog volgens mijn dierenarts toen.
Ik moest na het hechten ook nog een week ofzo paar x per dag zalven.

Bij haar was het wel aan de binnenkant van het ooglid stuk gegaan.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 13:50

LBLGypsyCobs schreef:
Wind, zand en ander vuil kan gaan irriteren op het oog volgens mijn dierenarts toen.
Ik moest na het hechten ook nog een week ofzo paar x per dag zalven.

Bij haar was het wel aan de binnenkant van het ooglid stuk gegaan.

Ja, klinkt opzich wel logisch. Ik ga het toch eens even navragen, niet zoveel zin in nog meer ellende :Y)
Zalven hoefde ik niet te doen, ze zei wel dat het beter was om het wel te doen, maar dat ging gewoonweg niet bij hem toen -O- (Da was bang dat hij het licht uit mijn ogen zou trappen, zo erg was het).
Het is verder wel genezen, maar navraag/na laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:37

Toen ik Polly-Ann 's ochtends zag en de dierenarts er 's middags was, was de wond al te oud om echt goed te hechten, maar het kon niet blijven zoals het was, omdat het ooglid goed moet sluiten.

Je zag echt een hakkel huid onder het bovenste ooglid uitsteken, winkelhaakje.

Dierenarts heeft haar een roesje gegeven en de wondranden iets afgeschrapt zodat het weer ging bloeden en dus betere kans op weer vastgroeien zou hebben.

De boel gehecht en gezalfd, ontsmet en toen zag ze er zo uit:

Afbeelding

Weekje later mochten de hechtingen er weer uit en je ziet nog een klein wittig stukje onder het ooglid uitsteken, dat is al snel helemaal weggetrokken:

Afbeelding

Het zalven was een dingetje de 1e paar keer, want ik had niemand om te helpen.
1 hand nodig om het ooglid iets naar beneden te houden en de andere hand om die zalf er in te doen, en dan kom je 3 handen te kort om vast te houden want Polly wou echt niks meer bij haar oog hebben.

Gelukkig kon ik bij haar van zulke dingen wel een feestje maken door veel te belonen en de hemel in te prijzen, het werd iets Heel Belangrijks en dan bleef ze Zeer Geconcentreerd als een standbeeld staan zodat ik kon zalven :')

En het is aardig goed gekomen :')

Afbeelding

Maar kan me heel goed voorstellen dat de meeste paarden even helemaal niks aan hun lijf willen hebben na zoiets, ik denk dat het vast blijven zitten van die clip echt enorm heftig is geweest voor jouw Ami.
Ergens van schrikken of een kort moment pijn is al niet leuk, maar als het dan niet van je weg wil gaan, dat is best heftig :(:)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 08:45

Ja klopt, dat is natuurlijk ook erg heftig geweest voor hem. Maar over de tijd had ik ook weinig te bepalen helaas, omdat hij eerst gesedeerd moest worden en dat was al een hel. Hij kwam er continu weer doorheen, dus in zijn paniek viel dat ding er ook echt niet uit te halen helaas ..

Ami is helaas ook niet om te kopen o.i.d. en als het hem niet zint trekt hij zich echt gewoon los of je hangt achter hem :+
Eentje met een gebruiksaanwijzing :’)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 11:12

Nog even voor degenen die het leuk vinden om te zien/horen:

Afbeelding
Ik heb gister gereden! Het was maar kort, met een barebackpad, maar jeetje wat was ik blij!!
Meneer vond het allemaal prima, uit enthousiasme begon hij zelfs te draven, maar dat leek me dan weer nog niet zo'n goed idee :+
Ik hoop zo (en eigenlijk vertrouw ik daar volledig op), dat we deze mooie stijgende lijn kunnen voortzetten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie