Onze vos mérens zijn Face-à-Face d'Uscla (aka Fassa) en haar veulen Bliss of the TT Ranch (aka Baby).
Officieel mag de Mérens alleen zwart zijn en de voskleur wordt binnen het stamboek niet geaccepteerd, hoewel het vosgen wel af en toe voor komt binnen de mérens populatie. De voskleur is zelfs zó ongewenst, dat de vossen in het land van oorsprong (Frankrijk) meestal bij de slacht eindigen. Toen Fassa en haar veulen werden geimporteerd en door de handelaar als "red mérens" werden geadverteerd, gaf dat dus ook veel discussie. Ik kon deze bijzondere merries echter niet meer uit mijn hoofd krijgen, dus besloot ik ze te kopen. Maar man man man, wat een project haalde ik binnen!
Deze merries kwamen namelijk direct uit de semi-wilde kudde in de Franse Pyreneeën en waren behoorlijk schuw en bang voor de mens. Ze bleven heel lang angstig en argwanend naar de mens en waren moeilijk te benaderen. Urenlang zat ik bij ze in de paddock, boekje erbij en wachten tot ik niet meer eng was voor ze. En dan had ik wat bereikt dacht ik, was ik de volgende dag weer terug bij af. De hoeven waren natuurlijk ook nooit bekapt, dat moest zelfs onder verdoving van de dierenarts de eerste keer. Mensen waren niet te vertrouwen volgens deze vosjes, dat was wel duidelijk.
Uiteindelijk bleken zowel het veulen als Fassa extreem intelligente en gevoelige paarden. Zodra het vertrouwen er wel was ontwikkelden ze allebei razendsnel! Mede dankzij onze stoere en stabiele kudde raakten ze binnen no-time gesetteld. Wij hebben een kleinschalig buitenritten-bedrijfje hier op de Veluwe en onze kudde is zeer stabiel en betrouwbaar, dat was een ideaal voorbeeld voor ze. Waar het proces eerst heel traag ging met telkens een terugval, ging het plots supersnel! Zadelmak maken verliep vlekkeloos naast onze brave paarden, die ze ook leerden rustig te blijven in het drukke verkeer, zelfs het spoor en snelwegbrug over. Veulentje Bliss ging gewoon als handpaard mee met de kudde. De ideale leerschool dus!
Het vertrouwen is nu zo groot, dat ik Fassa zonder hoofdstel kan rijden op de zandverstuiving. Bijna niet te geloven dat dit wilde en schuwe paarden waren nog maar een paar maanden geleden! Ze zijn nu ruim 5 maanden bij ons en hebben echt ons hart veroverd.
Kijk en geniet mee van onze heerlijke kudde en deze bijzondere vosjes!
De kudde compleet:

Nog bij de handelaar: