Geeft het afspuiten van een ei vaker een hengstveulen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Geeft het afspuiten van een ei vaker een hengstveulen?

Natuurlijke dekking (zonder scan op eisprong)gaf hengstveulen
27 (13%)
Natuurlijke dekking (zonder scan op eisprong)gaf merrieveulen
29 (14%)
Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf hengstveulen
36 (17%)
Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
42 (20%)
Dekking/inseminatie met ei afspuiten op de dag van dekken/inseminatie gaf hengstveulen
18 (8%)
Dekking/inseminatie met ei afspuiten op de dag van dekken/inseminatie gaf merrieveulen
18 (8%)
Dekking/inseminatie met ei afspuiten op de dag vóór dekken/inseminatie gaf hengstveulen
7 (3%)
Dekking/inseminatie met ei afspuiten op de dag vóór inseminatie gaf merrieveulen
10 (4%)
Inseminatie met diepvries gaf hengstveulen (altijd dicht op eisprong)
6 (2%)
Inseminatie met diepvries gaf merrieveulen (altijd dicht op eisprong)
10 (4%)

Totaal aantal stemmen: 203

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:26

Slechts 6 opties aanvinken? Ik kan ze allemaal aanvinken dus ik vink nu niets aan. Wel is er een balans te ontdekken met meerdere merries en meerdere veulens over meerdere jaren; we zijn na 30+ veulens ongeveer 50/50 qua geslacht :+

Maar moment van dekken, seizoen, draagtijd, daar is geen enkel touw aan vast te knopen qua geslacht. Sterker nog, ik had een merrie waarbij we met vers insemineerden, beide keren een andere hengst, ei beide keren afgespoten en de dag erna geinsemineerd. 2 opeenvolgende jaren. Beide keren bij toeval op dezelfde dag geinsemineerd, beide veulens op dezelfde dag geboren en dus exact dezelfde draagtijd, de eerste was een hengst, de tweede was een merrie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie