[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

SparkYY_8

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:24

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb wel als stille lezer zowel DBT 2017 als 2018 meegelezen maar nooit gereageerd dus veel van jullie namen en paarden herken ik wel :) En dan eindelijk een DBT topic waar ik hopelijk in mee kan praten dit jaar!

Mijn Gelderse merrie Daisy (upperville x parcival) zal dit jaar gedekt worden. Ze is 9 jaar en het wordt haar eerste veulen. We hebben al een voorkeur hengst maar begin april is er nog een demonstratie voor de Gelderse hengsten dus daar willen we nog even gaan kijken voordat de keuze definitief wordt. Voor mij wordt het ook het eerste veulen wat ik zelf ga fokken.

En dit is ze:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hele lieve, zachtaardige merrie wat we graag in haar veulen zouden terug zien. Wel een langgelijnd lichaam en een zwakkere achterhand dus dat moet bij de hengst allemaal wat compacter en sterker zijn. Hier zullen we dus goed op letten!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:07

Waaaw de eerste merries al drachtig! Gefeliciteerd, super fijn als alles zo goed loopt! Is er trouwens een reden voor dat sommige van jullie al zo vroeg in het seizoen beginnen of hebben jullie gewoon de faciliteiten ervoor om je veulentjes met slecht weer langer binnen te houden?

Hier moeten we nog even geduld hebben, Daisy liet gisteren wel duidelijk zien dat ze hengstig was. We moeten altijd ongeveer 10 minuutjes lopen naar de binnenbak, en ze heeft de gehele weg heen en terug gehinnikt naar alle paarden die we tegen kwamen :P

Ben blij dat ze het nu wel goed laat zien, al slaan we deze nog even over en gaan we de volgende hengstigheid de eerste poging doen :) Binnenkort kan ik jullie ook definitief laten weten wie de toekomstige vader gaat worden :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:28

Mijn merrie had zondag duidelijk haar laatste dag van de hengstigheid. Staart opzij, plassen, stilstaan als onze ruin in naar billen beet (normaal slaat ze altijd en draait weg), knipogen dus dat hebben we maar even in de agenda omcirkeld. Nu 3 weekjes wachten en weer goed opletten! Met een beetje geluk valt dit allemaal nog in mijn (mei)vakantie :)

We zijn inmiddels ook uit de hengstenkeuze:

Daisy (Gelderse merrie van upperville x parcival x indiaan)
Afbeelding

X

Casaron (Ggk Gelderse hengst van ginus x Zichem)

Afbeelding

Gefeliciteerd allemaal met de drachtige merries en succes voor degene die nog in afwachting zijn!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:44

Spannend bij iedereen hoor!! Net alsof alle eierstokken bij de merries beginnen te rinkelen nu het mooie weer wat meer aanhoud!

Hier beginnen te eerste tekenen van de nieuwe hengstigheid ook weer te verschijnen sinds gister. Ze stond steeds kort te plassen en bleef daarna nog even in de plashouding staan. Aankomende dagen even aankijken en dan denk ik dat we halverwege de week een keer de DA laten scannen. En dan insemineren!!! *\o/*

Gelukkig komt de hengstenhouder met het sperma naar hier en insemineert haar zelf, dan kan ze lekker hier blijven :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:48

Hier vandaag ook voor het eerst gescand omdat m’n paardje wat hengstige signalen begon af te geven. Helaas was de binnenkant het er nog niet mee eens dus nog geen groeiende eicelletjes gevonden. Zaterdag wordt ze opnieuw gescand! :)

Als iedereen nu aan het insemineren is dan zal het volgend jaar wel een baby boom worden in april haha! Succes allemaal, dat alle merries maar snel drachtig mogen worden dit jaar :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:47

Mijn merrie is vandaag ook weer gescand en er zat een mooi groot ei! Maandag insemineren :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:48

@ Woogy, die foto van de dekking vind ik echt geniaal!! De ogen van beide paarden zeggen genoeg! Misschien een beetje menselijk maar vind dat wel jammer van het insemineren, dat het hele natuurlijke proces eromheen eigenlijk wegvalt :P

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:40

Wat fijn vulina!! :)

En jammer Kabayo.. Ging jij je jonge Fries ook nog laten dekken dit jaar?

Tenptation weiland, fantastisch!! _/-\o_

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:41

Nou, Daisy is geïnsemineerd maar makkelijk was het niet! Ze vond het allemaal super spannend en wilde niet stilstaan.. alle hulptroepen opgetrommeld en uiteindelijk is het gelukt! Hopelijk ineen keer raak, anders begint de poppenkast weer opnieuw -O-

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:56

@ woogy, chayenne & kabayo:
Wij hebben indd geen voelboks thuis en bij het opvoelen/scannen hebben we haar telkens met dr billen tegen de stal gezet. Iemand vasthouden en voeren aan de voorkant en de ander de kont tegenhouden. Dat ging aardig en lukte. Ze sloeg wel maar de staldeur is gelukkig stevig. Maar nu sprong ze telkens naar voren als de hengstenhouder bijna op de goede plek was, of draaide ze haar kont weg.. We konden haar met 4 man zelfs niet op de goede plek houden en ze raakte alleen maar meer en meer gestresst.. Omdat de hengstenhouder wel kon voelen dat ze heel goed hengstig was en we gister chorulon hebben gespoten, uiteindelijk toch besloten om de DA te laten komen en te verdoven. Toen ging het meteen goed..

De hengstenhouder kon in ieder geval wel bevestigen dat hij zeker wist dat ze nog nooit een veulen gehad heeft! Iets met een maagdenvlies bij maiden merries, wist niet dat dat ook onder de paarden bestond haha!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:59

Woogy schreef:
Pony hetzelfde hoor, eerste keer in de opvoelbox was al drama's(daarvoor natuurlijke dekkingen en gewoon in the open air gescant, ze is daar zoet mee) en dan het sperma wat toch niet zo warm is als wanneer het er vers uit komt, ze maakte zich zo bol dat de kerel die insermineerde begon te piepen ervan.
Maandje later op de kliniek nogmaals en weer hetzelfde verhaal.

Uiteindelijk wel dragend gekregen?? Ik ben nu namelijk wel een beetje bang dat die stress en de verdoving misschien ervoor zorgt dat ze niet dragend gaat worden ofzo.. Ik weet niet, het zit me niet heel lekker

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:10

Al_Zawraa schreef:
Sparky, wat vervelend dat het insemineren zo lastig ging, wat dat betreft is een opvoelbox echt ideaal. Ik zal voor je duimen dat het in 1x pakt, dan hoeft ze in ieder geval niet nog een keer geïnsemineerd te worden. Laat ze scannen wel braaf toe? Mijn ervaring is dat ze dat meestal vervelender vinden dan insemineren.

Wat fijn dat het bij jou gelukt is al_zawraa! Zo te kezen heb je al genoeg trammelant gehad vorig jaar.. heb je wel enig idee waarin het nu wel zosnel gelukt is??

En war betreft de mijne, het opvoelen vond ze niet leuk maar kregen we met twee man wel voor elkaar (een voor met voer en een bij de billen). Misschien dat de vagina wat gevoeliger is omdat ze natuurlijk wel maiden is. We hebben in ieder geval besloten om het nu even te laten (geen controle scan of het ei weg is en/of extra insemineren als het niet zo is) en over 18 dagen pas te scannen. Ze oogt momenteel nog wel iets hengstig (knipogen en gillen naar onze ruin), hoelang zou dat normaliter aanhouden als er een bevruchting zou zijn denken jullie???

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:31

Balen angelpam maar beter het zekeren voor het onzekere nemen.. zo zie je maar weer dat je de test niet voor niets hebt gedaan!

al_zarwaa mooie hengst! Heel lief koppie heeft hij!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:18

@ woogy Lijkt me ook lastig richten met zo’n enorm geweer :')

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:02

Nou, de moed zakt me hier even in mn schoenen.. daisy had vorig weekend een mooi groot ei en is maandag geinsemineerd en tref haar vandaag kneiter hengstig aan in de wei...

Hoe kan dat nou weer... -O-

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:09

Nee, op advies niet gedaan ivm stress omdat het insemineren zo moeizaam ging. Ze is de avond voor inseminatie wel gespoten met chorulon.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:03

Ja ik denk dat we maar even afwachten tot de 18 dagen scan. We hebben nog kansen genoeg mocht ze niet drachtig zijn. Normaal heeft ze ook een mooie stabiele cyclus en is het dus eigenlijk ‘abnormaal’ voor haar dat ze nu nogsteeds/alweer hengstig is.. geduld geduld geduld :x

@tinniie gefeliciteerd met de dracht van je ene merrie! De andere nog even geduld hebben, komt vast goed :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:25

Woogy schreef:
Sparky, is ze wel echt engstig? Pris gaf bij ons ook zo'n raar beeld en deed net alsof, ze was toch hartstikke drachtig

Ja dat is dus de vraag, zou wel raar zijn omdat ze vorig weekend toen een rijp eitje had en de HH bij het insemineren ook aangaf dat de baarmoeder mooi hengstig aanvoelde. Ik hoop dat ze ons fopt, misschien ook omdat het mooi weer is?

En anders is ze deze keer of enorm lang hengstig of heeeeeeeeel snel opnieuw hengstig.. we gaan het meemaken, over 17 mei de 18 dagen scan

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:05

AM_horses wat fijn! Gefeliciteerd :) :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:43

Jammer Eef.. Nieuwe ronde nieuwe kansen..

Spannend bij iedereen weer hoor! Met nieuwe geinsemineerde merries! Wat ik me wel afvraag, waarom doen sommige van jullie al eerder dan 18 dagen het scannen naar dracht? Lees dat het nog best wel onduidelijk is dan, dat betekend dus eigenlijk dat je dan alsnog een keer extra moet scannen?

De (fop) "hengstigheid" (?) bij mijn merrie die vorige week ineens zo heftig was heeft niet doorgezet. De dag erna stond ze alleen nog een beetje te plassen de hele tijd en enorm te stampen naar onze ruin. De rust is weer wedergekeerd, hopelijk waren het zwangerschapshormonen :')

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:36

@kelly gefeliciteerd!! Hopelijk blijft het vruchtje zitten :)

@murosch wat een gave hengsten! Is je merrie zelf een Groninger? Ik hou wel van het stevige :) (maar goed, dat kan ook niet anders met een Gelderse haha)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:41

Succes blaze!! Hopelijk goed nieuws :) Woogy dat klinkt minder positief...

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:35

Wat erg woogy!! -O- Kunnen ze hier nog wat aan doen?? En wat kan de oorzaak zijn?? Sterkte...

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:13

@blaze, moet je nog wachten :') Hopelijk dat het mysterieuze blopje dan toch een vruchtje is!

@woogy heftig hoor, maar dit had je toch niet voorzien vooraf! Hopelijk herstelt ze volledig maar lijkt me indd wel heel spannend of het geen kwetsbare plek blijft...

@noisy gefeliciteerd!! Nu nog even goed innestelen enzo en blijven zitten, dan komt het helemaal goed haha!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:43

@ Woogy, spannend hoor! Kan me inderdaad voorstellen dat je merrie nu even prioriteit heeft en dat het veulen later pas komt.. Morgen werd ze weer inwendig onderzocht toch? Fijn dat het in ieder geval beter gaat!

@ Blaze, ook spannend, zou fijn zijn als er nu wel een duidelijk mooi vruchtje te zien is! :)

@ Vulina, wat een gedoe zeg! Hoe kun je nu 5 dagen van tevoren een het sperma bestellen, dan weet je toch nog lang niet of het eitje 5 dagen erna rijp is :') Lijkt wel bol.com

@ Eef, wij hebben na het insemineren niet meer laten scannen. Enerzijds omdat het eitje eraf gespoten is dus dan zou het sowieso kleine kans zijn dat ie blijft zitten, anderzijds omdat ze het scannen/insemineren echt niet tof vind en we haar niet twee keer wilden verdoven voor de inseminatie.

Hier nog een paar nachtjes slapen voordat we duidelijkheid hebben, we willen Daisy donderdag laten scannen op dracht, dat zou dan dag 17 zijn.