[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

courtjuh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:13

Yeeey *\o/*

Ik meld mij ook aan!

Ik ga mijn merrie Bizous ( Ungaro x Ferro ) laten dekken dit jaar

Bizous:
KWPN
1.74
En dit wordt haar 3de veulen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar eerste veulen van Eye Catcher ( helaas met 3 weken overleden Y;( ) bevallen met 340 dagen

Afbeelding

Haar 2de veulen: van For Romance bevallen met 337 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Staat nu in de opfok en is nog in mijn bezit!

Dit jaar gaan we dekken met...........

Don Cremello Du Bois

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We starten eind april met onze eerste poging!

Veulen verwacht uit mijn power merrie ( Ungaro x Ferro ) van Cassanova du Bois!!!! 16 juni 2019

Speciaal combi = Speciale veulen + Speciaal kleurtje

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:00

Dustinlover schreef:
Leuk Courtjuh! Vanwaar nu een D pony hengst als ik mag vragen?

Goede vraag! Ik kies voor een kleinere hengst omdat mijn merrie mega groot fokt en ik zelf 1.68 ben. Ik zou in mijn toekomstige paard graag een iets kleinere maat zien dan 1.74. Het veulen wat nu bijna 1 jaar is, is al rond de 1.40. Dat wordt dus wederom een joekel als ze zo doorgaat. Het grootste gedeelte zijn nu de benen :')

Daarnaast spreekt het enorm brave karakter wat de du bois pony’s doorgeven mij enorm aan. Ik heb een zeer rille en sensitieve merrie. Kan er vrijwel niemand anders op laten rijden ( dat risico wil ik niet nemen ). De kwpn hengst van het eerste jaar gaf hier geen verbetering in. De duitse hengst van afgelopen jaar was al een verbetering.

Tot slot heeft Don wel de lossigheid die ik echt moet toevoegen bij mijn merrie en het kleurtje is zeker leuk meegenomen. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat dat totaal geen reden is.

Veulen verwacht uit mijn power merrie ( Ungaro x Ferro ) van Cassanova du Bois!!!! 16 juni 2019

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:39

Dustinlover schreef:
Meestal is het inderdaad zoiets met maat haha. Vind het super gaaf hoor! Ben heel erg benieuwd! Heb ook overwogen om mijn kwpn nog een keer te laten dekken met een pony hengst. 4 jaar geleden is Rum geboren die kwam uit mijn kwpn x nmprs(mini) hengst. En dat is zo'n gave sportpony geworden :P

Jaa ik ken hem! Heb het destijds gevolgd! Ik vind het mooi om dit jaar voor een gokje te gaan. Had helemaal niet vewacht dat ik dit jaar zou gaan dekken maar door aanhoudende blessures toch maar wel. Ik hoop dat het een grote E maat of klein paard wordt. Dus als ik ga fokken met een NMPRS gaat dat niet lukken denk ik haha

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:41

Luna2006 schreef:
Helaas niet drachtig -O-

Balen zeg! Opnieuw dekken? Er is nog genoeg tijd toch?

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:32

Voor mijn merrie ook nog eens gekeken naar Cassanova du bois... moeilijke keuze!! Als iemand nog wilt helpen :P

Ik twijfel dus voor mijn KWPN merrie tussen Don Cremello du Bois en Cassanova du Bois.

Afbeelding
Afbeelding

Ik zoek in de hengst een toevoeging in schoudervrijheid, lossigheid/swung en karakter.

De keuze voor ponyhengst al aangegeven; wil minder maat fokken en de kleur is dan een leuk voordeel

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:38

Woogy schreef:
Wat zijn voor jou de criteria voor beide hengsten?? Wat wil je zelf verbeteren op je merrie?

https://www.bokt.nl/markt/ad/468483/sup ... er-dekking De beauty waar mijn merrietje door gedekt wordt dit jaar <3

[ [url=m/iF3rUq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/u0TYTy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SINAeS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals aangegeven zoek ik een toevoeging aan mijn merrie op de lossigheid en swung en daarnaast wat meer schoudervrijheid. Eerste is het belangrijkste, merrie laat moeilijk los in het lijf.

Daarnaast vind ik karakter enorm belangrijk.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:25

Eindelijk april! Einde deze maand wordt zij als het goed is weer hengstig en gaan we insemineren... spannend!!

En dan volgt pas het echt lange wachten

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:16

Hier wat minder actief geweest maar ik ga mij weer aansluiten!

We zijn geswitched van hengst. Na een goed gesprek met Marjolein past Cassanova du Bois beter bij mijn merrie. Dus die gereserveerd en alles geregeld. Nu wachten op Bizous tot ze hengstig wordt..

Dit zal over ongeveer 2 weken zijn..

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:52

@ Nynkster
Ik ben nog benieuwd naar Cassanova ik ga hem 29 april in het echt ontmoeten en vind het super leuk. Voor het eerst dat ik een hengst kies die ik van zo dichtbij kan bewonderen. Succes bij de hengst!

@Blaze08
Spannend om af te wachten wanneer ze de hengst afwijst

@stepahnie141
Gave hengst die Indian Rock, echt een plaatje! Vandaag de inseminatie...

@AM_Horses
Ja ik ben blij met mijn keuze!

@xPenny
Ik heb ook zo’n merrie die niet altijd hengstig toont, je houdt het bij dus ik zou inderdaad de DA laten komen om te scannen

@Kabayo
Ik had eerst gekozen voor Don Cremello du Bois, echter is hij iets groffer en heeft iets minder souplesse
Volgende week wordt spannend voor jou!

@Woogy
Gave hengst! En ik vind uit de hand dekken nog altijd het mooiste proces

@pretty
Het bevalt hem wel zijn kudde zo te zien :))

@Vulina
Gefeliciteerd met de dracht! Hier ook een merrie met cystes op stal, wordt nu gespoeld

@Imre
Wat een ontzettend leuke merrie heb je! En wat spannend dat je voor het eerst zelf gaat fokken. Wat is je doel met het veulen? Opvolger van je merrie uiteindelijk? :D

Wij zijn ondertussen geduldig aan het afwachten tot ze weer hengstig wordt... Dat zou deze week of volgende week kunnen zijn.. Mijn merrie is niet zo regelmatig.. Als ze de weide op gaan weet ik zeker dat ze hengstig gaat worden, dat doen alle merries eigenlijk wel bij ons :')

En dat is over een weekje ongeveer hoop ik...

Zondag ga ik bij de knappe Cas kijken, ik ben zo benieuwd!!!! *\%/*

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:20

Kelly534 wat een enorm gave hengst heb je gekozen!!

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:50

Succes voor iedereen die aan het dekken/insemineren is! Blijft spannend natuurlijk of het allemaal in 1x pakt.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:44

@ suffie, ja ik had jou ook al in het andere topic gesproken. Ik zocht ook wel echt meer naar het fijne. Mijn merrie is behoorlijk bloederig dus vandaar de vraag of het een goede match is. Echter geven ze beide hele fijne karakters dus daar maak ik mij geen zorgen over.

We hebben inmiddels wel besloten dat we de eerst volgende hengstigheid nog even overslaan en de volgende pakken. Bij ons is de weide echt pas half april goed om er op te gaan. Als ik nu de eerste hengstigheid pak heb ik begin april een veulen. Vind ik net even een gokje teveel. Er is nog voldoende tijd over en Bizous is tot nu toe elke keer in 1x drachtig geweest. Maar het blijft afwachten....

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:06

Balen zeg Kabayo maar het is inderdaad nog vroeg in het seizoen! Het is je zo gegund na alle ellende maar niet getreurd!

Ik ben gisteren bij de knappe Cassanova wezen kijken en daar werd mij gevoel bevestigd. Dit wordt hem! We wachten nog 1 hengstigheid af omdat ik te maken heb met het weide seizoen hier en ik niet te vroeg een veulen wil en die vervolgens dan niet de weide op kan. Mijn merrie heeft tot nu toe alle keren in 1x gepakt dus ik ben positief.

Ik ben er ook achter gekomen dan mijn merrie het halfzusje (zelfde moeder) is van de Grand Prix ruin Tiesto die de kwalificaties heeft gelopen voor de olympische spelen in Rio ( voor Tokio ). Hij is hier toen voor geselecteerd maar helaas geblesseerd geraakt.

Cassanova gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:52

Fotsy, nee ik ben bij hun op stal wezen kijken zo kon ik ook wat nakomelingen van hem zien!

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:32

Angelpam je moet het nu sowieso weg laten halen want je veulen heeft geen schijn van kans als ik het goed heb begrepen. Als je nu nog gaat dekken ben je nog ruim op tijd en met een hengst die geen drager is krijg je in ieder geval een gezond veulen.

Mensen zullen altijd oordelen maar als je er geen dekhengst van probeert te maken ( als het een hengst wordt ) en je zelf gewoon er lekker mee gaat rijden is er niets aan de hand lijkt mij. Voor de verkoop zou ik een ander verhaal vinden...

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:34

Interessante discussie. Ik zou het, na veel ellende zelf te hebben meegemaakt en te hebben gezien, weg halen. Je ziet ook merries die een vergroeid veulen in de buik hebben waarop de kans 0,01% is. Zelfs dit heb ik letterlijk zien gebeuren. Voor mij zou 25% veel te veel zijn. Ik weet dat van Olst inmiddels al zn hengsten heeft laten testen. Je zou voor de andere Everdale nakomelingen gaan die het niet heeft! ( Inverness )Dan weet je zeker dat het veulen de aandoenig niet krijgt en kun je genieten van de dracht en de bevalling straks ( het is immers allemaal al spannend genoeg ). Daarnaast zou ik het mijn merrie niet aandoen. Ik heb mijn merrie gezien toen ik haar 3 weken oude veulentje moest laten inslapen ( gebroken been ). Ze heeft er nog maanden last van gehad, en misschien nog wel langer.

Maar boven alles zou ik het jezelf niet aan doen. Ik denk dat je een veulen die met die aandoening geboren wordt nooit meer van je netvlies krijgt en je nooit meer een veulen wilt fokken misschien. Even helemaal los van de portemonnee maar puur op emotioneel vlak zou ik het voor jou en de merrie beter vinden.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:28

angelpam schreef:
Wat doen sommige merries toch merries toch raar.

Na een heel weekeind nadenken. Mensen bellen informatie inwinnen en alle voor en tegen tegenover elkaar gezet te hebben heb ik eindelijk een beslissing gemaakt.

Vrijdag word het vruchtje eraf gehaald en word ze hengstig gespoten. Dan kunnen we hopelijk volgende week weer insemineren met een andere hengst.

Wat een moeilijke maar toch moedige beslissing zeg! Ik denk dat je er goed aan doet en dat je merrie maar snel weer drachtig mag worden! Dan kan je lekker gaan genieten van de dracht! :D

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:35

angelpam schreef:
Goed nieuws woogy dus.

Ja het was een zeer moeilijke keuze maar stel dat het wel helemaal mis zou zijn over 11 maanden dat vergeef ik mijzelf nooit.

De knappe jongen die ik nu ga gebruiken is Inverness. Everdale x Johnson.

Super keuze!

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:56

Voor mij gaan we hopelijk deze week beginnen... best spannend weer hoor!

Angelpam hopen dat het weer in 1x raak is. Na de ellende mag dat wel!

Vulina wat leuk dat je uit een Gribaldi een appaloosa gaat fokken!

Komt ook neer op mijn keuze om een Perlino op een UngaroxFerro te zetten! Spannend!

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:09

Gefeliciteerd! De positieve trend wordt weer ingezet! Succes allemaal met dekken en scannen!

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:04

Angelpam hopen op goed nieuws!

Hier vandaag een gekke situatie. Ik wist dat mijn merrie 1 deze dagen hengstig moest worden. Gisteren enigzins opvallend gedrag dus vanmorgen vroeg laten scannen. De dierenarts constateerde een mooie hengstige baarmoeder met een klein geel propje (wat een geovuleerd eitje zou zijn) naar mijn idee gek want het is nog geen 3 weken geleden dat ze hengstig was.. maargoed alles kan bij die merries...

Vandaag overdag wel mega hengstig gesignaleerd dus we vermoeden een oud eitje want er waren wel wat mini eitjes te zien... zondag middag weer scannen of we dus net te laat waren of dat we goed opweg zijn om misschien maandag te insemineren

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:26

Het blijft toch altijd spannend dit hele proces.

Zometeen scannen hier.... merrie is knetter hengstig.. wilt heel graaf geloof ik :')

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:51

Ah angelpam wat balen!!

Mijn merrie vind het altijd ‘heerlijk’ om gescand te worden ... :') moet ze wel goed hengstig zijn natuurlijk...

Wij zetten de merries voor de zekerheid wel altijd in een stal met een hoofdluik op middelhoogte. Als ze slaan, slaan ze tegen de boxwand... dit kan alleen bij enigzins brave merries.. want als ze snel wegdraaien heb je met je arm alsnog een probleem...

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:23

EGOPOST...

Na een rare scan vrijdag, vandaag een prachtig eitje!! Wij gaan morgen insemineren met Cassanova du Bois *\o/*

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:24

Spannend Sparky!

De hengstenboer is er met 30 minuutjes om te insemineren.. *\o/*