[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Tinniie

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:58

Ik ben ook nog aan het wachten op mijn 2018-veulentjes, maar de dekkingen voor dit jaar liggen ook al wel vast :P

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 3 Paint veulentjes verwacht in 2020

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:01

Pff amai hier begint de miserie ook al denk ik.

Satinka is gisteren bevallen, dus 31/3 10 dagen en wss veulenhengstigheid. Paasweekend dus ik kan geen zaad krijgen.. :/ ten vroegste 3/4 . Dan vraag ik welke dag kan ik ten laatste zaad krijgen vóór Pasen. Blijkbaar niet want vrijdag ervoor is ook al feestdag en gesloten.

Daar houden hengstige merries geen rekening mee he! Man wat hebben wij een makkelijk dekstation. Weekend, feestdagen, 12u snachts, altijd kunnen we daar terecht..

Dus moet deze hengstigheid laten schieten wss.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:41

Amai ja hopelijk wat meer geluk dit jaar dan!

Nu is Jade een dag later bevallen als Satinka.. dus zal ik er wel hetzelfde Paas-probleem mee aan de hand hebben als Satinka.. eens informeren in Italië :roll:

1/4 10 dagen... dus recht op Pasen...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:53

Woogy schreef:
Wat zijn voor jou de criteria voor beide hengsten?? Wat wil je zelf verbeteren op je merrie?

https://www.bokt.nl/markt/ad/468483/sup ... er-dekking De beauty waar mijn merrietje door gedekt wordt dit jaar <3

[ [url=m/iF3rUq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/u0TYTy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SINAeS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mij spreekt hij eerlijk niet zo aan :o zijn bovenlijn/rug/nek/hals denk ik...
maar smaken verschillen gewoon uiteraard :) ik heb ook nog een paar homozygote zwarte tobis uit Nederland op mijn lijstje staan voor Satinka (Rolexs Sparklin Pine, LG Tecumse King Jack, Catstones Smile n Cry zijn meer zo mijn ding :P )

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:01

Ik heb mijn combi’s voor dit jaar nog niet geshowd hier denk ik.

Satinka gaat op date met EMH Paints Dru Inyan (Duitland) EEaaDdTOTO)
Afbeelding

En dat geeft volgende kleurkansen:
Afbeelding

En Jade met CL Colonels Dun It (Italië)
Afbeelding

Met deze kansen (en bij elke kleur zowel 50% frame overo als splash)
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:08

Aaaaargh ik moet toch weer even ventileren..

Ik heb dus een Paas-probleem. Dat valt namelijk samen met de veulenhengstigheden van Jade én Satinka. En ik kan dus geen zaad krijgen
5 dagen aan een stuk. Dus die moet ik laten schieten..

Dus volgende hengstigheid gaat dan weer samenvallen met 1 mei... en dus blijkbaar hetzelfde probleem! Aaaargh!

Dus ga ik hen waarschijnlijk moeten laten hengstig spuiten ergens tussenin denk ik.. maar daar hou ik eigenlijk niet zo van.. hoe zouden jullie dit oplossen? Ik wil niet nog een hengstigheid overslaan en pas juni beginnen dekken met zaad dat uit Duitsland en Italië moet komen... :/

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:32

Die 10 dagen van eerste veulenhengstigheid er nog bijtellen he. Ik schrijf alles op als een echte seut, en de keren dat ik bij Jade de veulenhengstigheid heb overgeslagen is ze op 38 en 40 na bevalling geovuleerd.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:07

27 dagen he Fotsy :P das wel heel snel denk ik.

Het jaar dat ik veulenhengstigheid heb gedekt bij Jade ovuleerde ze 10 dagen na bevalling. (Dus bij jou dan 17 na bevalling Linda? Dan zit je ook al snel aan 40 als je daar +-21 dagen bijteld voor volgende hengstigheid he)

En de keren dat ik ze heb overgeslagen dus 38 en 40 ovulatie..

En Satinka is vorig jaar 13 dagen na bevalling geovuleerd. Dus heeeel misschien lukt dat net (3/4 is ze 13 dagen en dan kan ik net terug zaad hebben.. maar wie zegt dat ze dit jaar al niet op 10 dagen af is he... dat risico kan ik niet echt nemen ..

Ik denk dat Jade net zoals mama Broker er ook heel hard van gaat afzien..

En ik zie het ook gewoon bij de Arany merries, dat dat net diegenen zijn die dikwijls niet meteen drachtig raken..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:01

Veel mensen die toch beginnen dekken of bezig zijn met hengstenkeuze, spannend!

Ik ga Satinka hengstig spuiten, 20 dagen na veulen best volgens onze ki-arts. En dan moet ik blijkbaar het zaad nog zelf gaan halen in Duitsland ook want daar zijn de papieren blijkbaar allemaal nog niet voor in orde..

Het is dit jaar wel veel strenger geworden zaad te verzenden naar het buitenland, maar dat hadden ze allemaal op voorhand wel eens kunnen zeggen seg :/

En voor Jade ga ik dan maar diepvries bestellen, dan zit het hier en hoef ik geen rekening meer te houden met verzendingen en timing..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:26

Proficiat AM, hier ook wel de ervaring dat merries dikwijls makkelijker ‘vroeg’ pakken na een sukkeljaartje :P :) ik duim ook dat alles goed mag blijven gaan!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:47

Proficiat Woogy!

Hier dinsdag Jade en Satinka hengstig spuiten..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:57

CubaLibre schreef:
Hier ook zeker wachten tot eind april/begin mei....

Onze combi dit jaar:

DG DRY JILL
APHA
2008
Zwart (EE/aa), rabicano
1.45
[ [url=m/sbOcRr.jpg]Afbeelding[/url] ]

X

GP Mister Dual Jac
AQHA
2008
Sooty Dunskin (Ee/Aa/NCr)
1.48
[ [url=m/APFjwV.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Uiteraard een super combinatie :D Ik ben nu al benieuwd!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:42

Rijden tijdens de dracht gebeurt hier gewoon bijna nooit :P maar ik heb me voorgenomen van de zomer Satinka toch eindelijk eens te ‘testen’. Ik heb haar nu bijna 2 jaar en heb er nog nooit mee gereden :o

Zij wordt zo dadelijk hengstig gespoten. Jade morgen of overmorgen denk ik. In het weekend zal het zaad vanuit Italië zoiezo wel problematisch zijn.. en ik moet 5 dagen op voorhand bestellen.. dus maar meteen als ze hengstig wordt gespoten denk ik.. tis een gok he :/

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:36

Woogy schreef:
AM: waarom laat je haar hengstig spuiten als ze net 2,5 week geleden bevallen is?

Hier ook hengstig spuiten op 20 dagen na bevalling.. das heel normaal :) veulenhengstigheid is rond 10 dagen en de volgende zit je dikwijls rond 35-40 dagen pas eisprong.

absque_dubio schreef:
3 jaar geleden hebben we de hele cyclus van mijn merrie om zeep geholpen door hengstig spuiten. Ik doe dat nooit meer.. Maar als andere mensen er wel positieve ervaringen mee hebben, en een reden waarom dit nodig is, dan kan ik het wel begrijpen.

Tinniie wat een gedoe zeg met zaad uit Italië, wanneer gok je dan dat je gaat insemineren?

Idd :( Ik doe het normaal ook niet graag.. Maar het is super lastig afspraken te maken en zaad vast te krijgen van deze hengsten in Duitsland en Italie. Veulenhengstigheid was met het paasweekend en kon geen zaad krijgen toen, en de volgende zal tijdens het 1 mei weekend vallen... dus zelfde probleem..

Ik ga haar morgen of overmorgen hengstig spuiten en ik denk voor dinsdag/woensdag zaad bestellen ... zaterdag gaat ze naar het dekstation en dan even zien hoe haar ei ervoor staat. Gemiddeld ovuleren ze 7 dagen na hengstig spuiten. (Hoewel er ook merries al op 5 of pas op 10 dagen ovuleren... )

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:20

Ik zou ook gewoon eerst proberen.. slecht bevruchten kan aan vanalles liggen, ook de merrie of de veeartsen :P zolang je niet onder de microscoop gezien hebt dat het zaad slecht/weinig beweeglijk is kan je daar niet echt iets van zeggen denk ik.

Onverdund is soms ook niet meteen beter... die verdunningen worden elk jaar verbeterd en dienen net om het zaad te 'boosten'. Er zit voeding voor de zaadcelletjes in en bescherming zodat ze niet tegen elkaar botsen en elkaar beschadigen.. ook wordt alle viezigheid er uit gefilterd en gaat het zaad er bijna puur in..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:35

Woogy schreef:
Tinniie schreef:
Ik zou ook gewoon eerst proberen.. slecht bevruchten kan aan vanalles liggen, ook de merrie of de veeartsen :P zolang je niet onder de microscoop gezien hebt dat het zaad slecht/weinig beweeglijk is kan je daar niet echt iets van zeggen denk ik.

Onverdund is soms ook niet meteen beter... die verdunningen worden elk jaar verbeterd en dienen net om het zaad te 'boosten'. Er zit voeding voor de zaadcelletjes in en bescherming zodat ze niet tegen elkaar botsen en elkaar beschadigen.. ook wordt alle viezigheid er uit gefilterd en gaat het zaad er bijna puur in..

Als een hengst een lage telling heeft vind ik het optimaler om er een hele lozing zonder verdunning in te gooien, hoe meer zwemmers hoe meer kansen dat er 1 terecht komt,
Als de aanwezige zwemmers een soort kneusjes collectie zijn, dan inderdaad verdunnen om ze ook zo min mogelijk weerstand te geven.

Maar dat is het net, ze filteren al die zaadcellen er puur uit, en zwieren al de viezigheid en vocht er uit. Dus je krijgt álle zaadcellen die nog eens extra beschermd en gevoed zijn.. ipv het vocht en vuil waar een merrie nog eens op kan reageren.

Ik zal volgende keer bij Arany eens een foto proberen te nemen als net het gezwierd is, dan zie je mooi het verschil tussen de zaadcellen en het vuile (nutteloze) vocht.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:22

Ja idd vroeger hoorde je dat wel eens, maar dat veranderd nu elk jaar zo hard, de technieken worden steeds beter. Ook de verschillende manieren van centrifugeren enzo, alles om optimaal zaad te verkrijgen :)

Volgens onze veearts reageert een merrie slechts raar of zelden op de verdunner. En daar worden er echt honderden per jaar op het dekstation gedaan en mss voor duizenden per jaar zaad verzonden.

Veel meer wordt er met vocht in de baarmoeder gereageerd op het vuil van vers zaad.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:04

Spannend AM! hier ook gisteren Satinka hengstig gespoten en vandaag heb ik Jade hengstig gespoten.. ben ook eens benieuwd hoe lang ze er gaan over doen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:09

Blaze08 schreef:
Hoeveel dagen moeten ertussen zitten voor hengstig spuiten? Sinds laatste hengstigheid.
En wat kost dat eigenlijk?

Als mijn merrie over 2 weken niet hengstig is dan ga ik er misschien ook over denken.

20 dagen na veulenen. En ik dacht een week na hengstigheid? Anders haalt het ook niet meer uit, dan zit je zoiezo al bijna op volgende hengstigheid

Ik moest 55 € betalen voor visite + hengstig spuiten + het extra spuitje voor Jade dat ze achtergelaten heeft en die ik dus zelf de dag erna heb hengstig gespoten.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:40

Ja idd AM, jou merrie en die 2 van mij zijn ongeveer gelijk hengstig gespoten, ben benieuwd hoe ze allemaal gaan ovuleren en gelijk gaan blijven lopen idd :D

Vandaag de eerste naar het dekstation gebracht, zaterdag volgt Jade :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:32

Ooh kei goed Kabayo! Spannend, we duimen :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:49

AM, Voor Satinka moet ik ook morgen zaad gaan halen, voor Jade heb ik voor donderdag besteld. :)

Succes!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:32

Succes AM, maar niet te veel succes, hopelijk maar eentje :P

Ik ben net terug van mijn tripje, retour toch 5u weggeweest. Hopelijk neemt ze haar cadeautje mooi aan en hoef ik het volgende maand niet weer te doen..

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:56

Ze is gisterenavond geinsemineerd en kreeg net telefoon dat ze vannacht geovuleerd had... dus perfecte timing. Duimen maar :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:08

Idd dan zal ze wel stillaan hengstig worden Blaze!

Spannend Eef, we zitten dan met een paar samen rond dezelfde shen. Hopelijk pakken ze allemaal van de eerste keer :)

Woogy spannend, scan 2 al! Jij zal de eerste zijn volgend jaar denk ik? Of doet Marije ook terug mee volgend jaar? :D

Hier werd Jade vandaag geïnsemineerd, zaad was wel van iets mindere kwaliteit, het had er natuurlijk een hele rit opzitten ook.. blij dat ik die zelf niet heb moeten doen. Bijna 17u volgens routeplanner, bijna Zuiden van Italië!