[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:15

Je foto's zijn niet te zien, je moet de link met [IMG] hebben als het goed is :)

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:00

Hallo! Iemand ervaring met ruis bij een lage iso? Ik heb net een aantal dagen een nieuwe lens voor mijn camera (gewoon zo'n 55-250mm Canon, om mee te oefenen) en ik merk dat er flink wat ruis in mijn foto's zit. Het zit niet op alle foto's, maar wel op een flink aantal, dus ik snap het niet helemaal. Heb het nog niet geprobeerd of ik het ook zo duidelijk heb met mijn andere lens, dus dat ga ik morgen proberen. Ruis is zichtbaar bij zowel een iso van 250 als bij 800.

Dit is een uitsnede, voor bewerken, van mijn hond. Je ziet de ruis goed op het oor en het oog. Iso was volgens mij 800 (had achteraf lager gekund, maar was bij zonsondergang en hond wilde niet stil blijven liggen). 800 moet toch makkelijk nog ruisvrij zijn? Waar zou het aan kunnen liggen? Heb gegoogeld naar deze lens, maar kon niet specifiek vinden dat het problemen heeft met ruis.

Afbeelding

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:31

Ik heb een canon 80D, dus het lijkt me -hopelijk- niet dat het daaraan ligt.
Neverland, deze foto komt zo uit mijn camera. Ik heb hem daarna wel nabewerkt en inderdaad lichter gemaakt en toen werd de ruis nog erger. Maar bij deze uitsnede is niks gedaan.

Ik ga morgen maar even wat wisselen qua lenzen, kan mijn oude camera ook nog wel gebruiken om te vergelijken. Maar zou het toch knap banketstaaf vinden als het aan mijn body ligt :=

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:05

Ja nee klopt, maar misschien dat de lens erbij mee kon spelen. Maar goed, vandaag even wat wisselen en uitproberen en anders gaat de camera gewoon op retour. Vind dat toch zonde van mijn geld als hij bij zo weinig iso al mega ruis geeft...

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:18

Liselot schreef:
Mijn 7D werd bij 800/1000 iso ook storend. Denk ook niet dat je veel beter krijgt dan dat in een crop

Dat wist ik niet! Gelukkig heb ik niet de ambitie om binnen te fotograferen dus ik kan er met een beetje meer handigheid wel omheen werken. Maar dan weet ik dat in ieder geval, dankjewel!

Karin: als je de foto upload in tinypic krijg je allemaal verschillende linkjes. Jij hebt die met [link] gepakt, maar je moet die met [img] hebben in het linkje, volgens mij is dat de 3e of 4e van boven zo uit mijn hoofd.

...
Ik ben gerpiegorp

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:13

Het hangt natuurlijk ook af van je budget e.d. maar ik denk dat ze in het topic 'welke camera moet ik kopen' je beter kunnen helpen :D

Maar even een vraag van mijn kant;

Ik merk namelijk dat ik best moeite heb met fotograferen van bewegende onderwerpen. Vooral honden, die sowieso nogal snel en onverwachts heen en weer rennen :+ Ik krijg de foto's gewoon niet goed scherp op de hond, maar vaak op de achtergrond of het lijf/staart ipv de kop. Meestal is mijn lens/camera te lang bezig om het bewegende onderwerp te pakken waardoor die al lang voorbij zijn gerend. Nu heb ik eens de backbutton-focus geprobeerd aan te zetten, maar dat resulteerde in dat mijn camera een zeer aparte manier van foto's nemen kreeg. Ik moest namelijk 2 keer klikken om een foto te maken. Dus dat heb ik er maar weer afgehaald. :+ Iemand tips?

...
Ik ben gerpiegorp

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie