[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

Granoek
Blogger

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:23

Mag ik hier ook technische vragen stellen over mijn camera?

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:11

Fiew! :)
Ik heb een Canon EOS400D en hij maakt prachtige foto's (lees: perfect voor mijn doelen).
Ik ben verre van professioneel maar de foto's zijn mooi en scherp.
Echter, als ik ze over zet op computer zijn de bestanden heel klein.. Als in: niet groter dan wanneer ik foto's van mijn iphone over zet, 200-300kb.
Het viel me nooit op omdat ik hem enkel privé gebruik, maar toen ik laatst een foto had gemaakt van het paard van een vriendin dat bij de mijne op de wei staat wilde ik die doorsturen en ze kon hem niet laten uitvergroten omdat het bestand te klein was :?
Ik heb gekeken op de camera maar mijn instellingen-menu is niet erg uitgebreid en qua kwaliteit of beeldgrootte staat hij al op het grootste formaat..

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:46

Neverland schreef:
Ik denk dat je op JPG schiet en dan de laagste resolutie. Bewerk je ze na? Dan kan je het beste op RAW schieten. Kan je waarschijnlijk in je instellingen veranderen.

Ik heb even opgezocht, maar ik kan die instellingen echt nergens wijzigen..
Het is een wat ouder model camera en mijn instellingenscherm is echt maar heel beperkt.
Er is echter wel een doorbraak in het mysterie:
ik kom er net achter dat dit pas is sinds ik met mijn nieuwe macbook werk. Toen ik foto's van vorige maand bekeek, die ik van de oude laptop via usb stick op de macbook had gezet, waren die wel gewoon 3GB ongeveer.
Het is dus als ik ze rechtstreeks van camera naar macbook importeer dat het mis gaat, ligt dus ergens aan de laptop ipv aan de camera. Dat is toch al iets :D

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:24

Ik heb trouwens even naar mijn lens gekeken en daar staat op:
Canon ZOOM Lens EF-5 55-250mm 1:4-5,6 IS II

Tot dusver kan ik enkel begrijpen dat 55-250mm wilt zeggen dat ik best ver kan inzoomen, maar dat had ik natuurlijk ook al wel door door hem te gebruiken haha
Welke cijfertjes zouden dan gewijzigd moeten, wil ik een lens ook bij schemeren kunnen gebruiken?

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:28

Oh jeetje nee niet zo duur :o
Ik verdien geen geld met mijn foto's dus dat krijg ik aan mezelf niet verantwoord :P
Het is puur voor mijzelf en hier en daar eens een photobombing paard van stalgenoten.

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:00

Oh super bedankt voor jouw uitleg, iso en diafragma etc ben ik nu volop aan het opzoeken en heb een paar goede duidelijke sites gevonden.

Het is inderdaad vooral voor mijn eigen paardjes. Ik zou maar wat graag die dure supergoede lens hebben, maar dan moet hij wel wat opbrengen en ik maak geen commerciële foto's echt enkel voor mezelf. De camera heb ik 'geërfd'/gekregen en wil best wel wat investeren in een goede lens maar geen 1000€ :)

Als ik bij schemering foto's wil kunnen maken, of binnen, zoek ik dus eigenlijk best eentje met een diafragma dat lager gaat dan 4, als ik het goed begrijp?

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:21

Daar heb je zeker gelijk in en ik leer elke keer weer bij maar Rome is niet op 1 dag gebouwd en volgens mij ben ik Brussel :+
Hij staat meestal op sport en ik wil maar wat graag leren waar ik mee bezig ben! Heel graag, echt.Heb hier al veel geleerd en ik google nog lekker verder

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:41

Thanks!

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:06

ik vooral mijn 55-250 van Canon, vind die echt super fijn.
Hoewel ik vannacht gedroomd heb dat ik hem vergeten was en toen kon mijn 18-55 ineens precies hetzelfde als die 55-250 :+ Maar dat even terzijde haha.

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:48

Hey,

Ik ga morgen om wat te oefenen (en gewoon omdat ik vrij ben :+ ) foto's maken op een jumping hier in de buurt. Heb nooit jumping gefotografeerd en ben op zoek naar tips ivm welke plaatsen ik best kan aanhouden, welke uitsnede, welke timing,..
Maar eventueel ook welke lens en instellingen houden jullie aan? Het is indoor, wel veel kunstmatig ligt maar toch :)
Ik heb een lens van canon 55-250 4-5.6 of Sigma 50-150 2.8..
Camera is Canon EOS200D

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:17

Thanks!
Ik ben inderdaad voor die gegaan maar zit nog met veel ruis helaas.
Was gelukkig een oefenrondje voor mij dus kan er alleen maar van leren :)

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:29

Ik ben mijn oplader kwijt :( kan hem nergens vinden apart op te bestellen, iemand een idee?

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:10

Ja ik zocht op vanalles, acculader, oplader... deze vond ik op een andere site maar daar stond de 200D niet bij de geschikte modellen. Kan het hier ook nergens terugvinden?
Maar als je zegt dat het klopt geloof ik het wel hoor! Maar daarom vond ik hem wellicht niet

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:07

Oh oké zo slim was ik inderdaad niet, dankjewel!

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:43

Ik heb ook een vraag :)
Ik was gisteren gaan fotograferen op jumping, soort van vuurdoop door afmelding van andere fotografen dus dan noodgedwongen maar gelijk naar het Belgisch kampioenschap.
Deed bijna in mijn broek van de zenuwen maar ben achteraf best tevreden.
Alleen zag ik bij de andere fotografen (die dat dus wel professioneel doen blijkbaar) dat zij heel vaak enkel het paard en ruiter nemen en dus de hindernis afknippen. Terwijl ik maar steeds probeerde de hele hindernis er op te krijgen.
Wat is hier normaal de gang van zaken? Waar leggen jullie de focus op?
En welk moment nemen jullie? Het moment dat ze boven de hindernis vliegen, dat de achterbenen net van de grond zijn? Ben er al achter gekomen dat pal er voor gaan staan niet mooi is dus opzij is beter.
En wat doen jullie met de instellingen? Ik mocht niks nabewerken, dus tijdens het slepen van de bak werden snel foto's op pc gezet en die werden gelijk op locatie verkocht. Is dat dan gewoon een kwestie van oefenen? "Oh sh*t een wit paard, snel alles aanpassen" ? En als er wolken voor de zon komen weer helemaal anders etc.. Of zijn hier trucjes voor? Ik fotografeer op manuele stand, alles moest in JPEG.

Er was geen tijd voor detailfoto's met 148 paarden op 4 uur tijd dus ik heb eigenlijk de hele dag wat van de ene naar de andere hindernis gerend. Ben ook helemaal kreupel nu :')

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:46

Heeft iemand hier de gouden tip?
Mijn zusje haar camera geeft deze foutmelding:

Afbeelding

Is een Nikon 5200D. Heb zelf totaal geen ervaring met Nikon maar ik krijg ook deze melding met mijn eigen geheugenkaartjes die in mijn canon wel gewoon werken.. kan de melding ook niet weg klikken

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:07

Daar had ik eigenlijk ook al schrik voor, had gehoopt dat er een andere oplossing zou kunnen zijn :(

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:20

Ja ik heb haar eigen kaart geprobeerd, die heeft er altijd in gewerkt. En mijn eigen 2 kaartjes werkten ook niet, die hadden nog nooit in dit toestel gezeten maar werken wel gewoon in mijn camera.
De camera heeft ook gewoon bij haar thuis gelegen sinds hij voor het laatst gebruikt werd en toen zat er gewoon hetzelfde kaartje in, die dus wel gewerkt heeft.

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:07

Ik kan hem niet formatteren omdat zodra ik de kaart er in doe, hij de melding geeft. Zelfs als het toestel uit staat komt de melding.
En ik geraak niet in de instellingen om de kaart te formatteren omdat de melding niet weg kan..

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:17

Oh dat ken ik niet.. hoe werkt dat precies?

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:22

Oké dat is gelukt, maar de camera geeft nog steeds die foutmelding helaas

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:31

Toch bedankt :D

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:06

Nee ik heb dat ook een keer gehad.. Ik heb toen de foto's van op mijn laptop gekopieerd in een nieuwe map en toen die nieuwe map geimporteerd, kreeg het echt niet opgelost anders. Nergens te vinden in de catalogus

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:41

FennyPower schreef:
Ik heb vandaag wat nieuws geprobeerd :) , tips ?
[ [url=m/Zhj27J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zag dit topic al voorbij komen, super gaaf!
Ik vind alleen die streep op de schouder waar de schaduw begint jammer, maar heb geen idee of je daar wat aan kunt/had kunnen doen

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:02

Ik heb ook nog een vraagje.
Gisteren heeft een vriendin gevraagd of ik een foto wil maken van haar en haar vriend in hun nieuwe bedrijf dat 1 maart zal openen. Voor de opening willen ze een foto in hoge resolutie laten afdrukken, ik denk voor een banner oid. Maar de foto willen ze gemaakt hebben binnen in de nieuwe kippenstal.
Een mega stal met kuikentjes, maar dus enkel kunstmatig licht en van wat ik kan zien op de foto's lang niet genoeg voor mijn bescheiden amateurscameraatje.

Ik heb de 'standaard' 18-55 en 55-250 lenzen van canon en een sigma 70-200 2.8. Ik heb geen lichtschermen, flitsers en al die fancy spullen.
Zijn er gemakkelijke, niet te dure, oplossingen voor dit of kan ik er beter niet aan beginnen?

Ik heb ze gezegd dat ik er het materiaal niet voor heb maar dat ik ging kijken of ik een oplossing kon vinden.