[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:50

Ik heb al enkele fotoshoot laten doen. Wat mij het meeste stoort is dat je heel vaak pakketten moet kopen. Dat is dan x aantal tijd fotograferen en dan krijg je x aantal foto’s. Ik wil gewoon all in. Ik wil elke gelukte foto en niet achteraf nog moeten bij bestellen. Mijn mooiste foto’s zijn gemaakt door fotografen die €35 per shoot vroegen. Gewoon no nonsens. 1 keer een hele dure shoot laten doen. Ik vond de foto’s zo bewerkt dat het mooie er echt vanaf was. Het pure was weg als jullie snappen wat ik bedoel.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:16

pinkie87 schreef:
Onali schreef:
Ik snap dat wel dat de klant alle foto's wilt zien.
Heb dat zelf ook gehad, de fotografen waren dan weliswaar vriendinnen maar wat zij mooi vonden vond ik niet mooi of ik zag dan liever een andere foto dan degene die zij hadden uitgekozen.

En ik snap dat je als fotograaf de beste foto's wilt showen, maar dat wil niet zeggen dat de 'mindere' foto's niet in de smaak zullen vallen bij de klant.
Is nog altijd mijn paard en ik ben bekend met zijn uitdrukkingen en als klant zijnde betaal ik.

Ik heb nog nooit echt een shoot gehad, maar eerlijk ik zou er echt niet zoveel geld voor over hebben. De bedragen die hier genoemd worden, ik schrik daarvan.

jah maar Rembrandt ging ook niet zijn schetsen toen der tijd aan iedereen tonen. of hou het bij kunstenaar.... fotografie is ook gewoon kunst. dus ik bepaal welk deel kunst er openbaar gezien mag worden. en daar gaat het vaak mis bij de klant. hoe stom het ook is, maar ik vind het echt neerbuigend naar de fotograaf toe om het te vragen.

Euhm excuseer? Ik ben de betalende klant en wil graag alle foto’s zien. Als jij jou ‘kunst’ zo belangrijk vindt en enkel jij er zeggenschap over wilt dan doe je het maar gratis. Zolang er wordt betaald heeft de klant evenveel rechten.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:23

Dan kom ik al niet bij jullie. Als ik dat 1 van de mooiste foto’s vind krijg ik die niet omdat jij het niets vindt? Nou dag dan. Volgens mij vergeten veel mensen hier dat er ook een emotionele lading aan foto’s hangt.

Als de foto niet echt je van het is qua opstelling, maar mijn paard kijkt juist op die foto met een typerende blik, dan wil ik die foto. Ik betaal voor die foto’s dus ik wil ze.
Laatst bijgewerkt door DeMolenhoek op 15-03-19 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DeMolenhoek

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:28

Als ik bij de bakker betaal voor een brood wil ik mijn brood. Niet maar 3/4de omdat die er net wat te hard gebakken uit ziet. Ik vind jullie juist heel erg uit de hoogte doen. Mensen betalen jullie en dan hebben jullie serieus het lef om te zeggen dat ze niet eens alle foto’s krijgen? Excuseer?

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:34

Zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven ga ik nooit bij een fotograaf die maar een beperkt aantal foto’s wilt geven. Ik vind dat geen service. Vanaf nu ga ik ook auto’s verkopen met maar 3 wielen. Ik heb het 4de wiel wel maar dat is dan wel bij te betalen.

Dat is nu eenmaal mijn mening, daar hoef je het niet mee eens te zijn.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:43

Het gaat er vooral over dat de fotograaf de belichting of compositie niet goed vind dat je die niet krijgt. Ik wil die wel. Niet moeilijk te begrijpen toch? Een foto waar geen paard meer op staat is vrij logisch ja dat je er niets mee bent... Maar met de ogen toe, of een oortje niet naar voor etc wil ik gewoon allemaal.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:47

Jullie leveren toch ook een onvolledig product? Want ik krijg niet alle foto’s terwijl ik wel betaal voor de shoot. Dat is een even kromme vergelijking als het brood van de bakker hoor. Ik betaal jullie ook voor een volledig product en dat zijn alle foto’s

Gelukkig heb al genoeg proffesionele fotografen gevonden die wel zo werken, dank je.

Nayomie: Dan moet je maar gratis werken als je de betalende klant niet tegemoed wilt komen.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:06

Och jongens toch. Nu betaal je al voor een shoot en mag je ‘van geluk spreken’ dat je nog foto’s krijgt? Ik denk dat jullie hier jullie antwoord hebben hoor. Jullie hebben net de vraag van het topic beantwoord. Ik heb al aangegeven genoeg proffesionele fotografen te hebben gevonden die het wel doen als je het vraagt.

CharleyT: Wel , dat laat ik nu echt niet aan mijn hart komen zie :D

Er worden meningen gevraagd, ik geef mijn mening maar oh jee, wat een gejank direct. Proffesioneel, echt.

Ninaphilo: Nogmaals: Ik ga nier naar fotografen die maar een beperkt aantal foto’s willen leveren. Ik betaal voor alle foto’s en ik vind zo pakketten niet kunnen.

MIJN MENING. Ik heb toch nog altijd recht op een mening, niet?
Laatst bijgewerkt door DeMolenhoek op 15-03-19 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:09

Er kwam nochtans een fotograaf af met de vergelijking van het brood hoor?

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:12

Ik heb toch nergens gezegd dat ik die prijs er dan ook niet voor wil betalen?

CharleyT: Nee, ik ben brutaal, ga nooit een fotograaf vinden etc. Dat vind ik niet respectvol omgaan met een mening.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:13

xTitanic schreef:
Ben wel benieuwd naar die fotografen hun portfolio

Je bent welkom bij mij thuis want de foto’s hangen hier groot op.

Denk je nu echt dat ik nog ga mee gaan in dit hele spelletje om koste wat kost mijn gelijk te blijven dat ze bestaan? Ze bestaan, ik heb ze al geboekt ik het verleden en ben uiterst tevreden.
Laatst bijgewerkt door DeMolenhoek op 15-03-19 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:18

Marjoow: Juist. Ik kies dan uit de ruwe foto’s en die worden bewerkt. Ik betaal dan een vaste prijs voor de shoot sowieso. Of ik betaal een hogere prijs. Zijn er 20 foto’s mooi dan was ik misschien goedkoper geweest met een pakket, zijn er 45 foto’s mooi dan heb ik waar ik voor betaalde. Dus een shoot van €200 voor 15 foto’s wordt dan €300 bv maar dan kan ik kiezen uit alles.

Magda: Nogmaals: Mijn mening.

Het is toch juist goed dat mensen andere meningen en ideeën hebben? Daarom boeken sommigen bij a en de andere bij b.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:25

Juist. Onscherp of flink overbelicht is inderdaad niets. Maar ogen toe, oor verkeerd, auto die voorbij rijd etc storen mij niet en daar wil ik ook keuze uit hebben. Niet: Deze zijn bewerkt, daar moet je het mee doen want ik kies wat mijn visitekaartje is.

Je moet uiteraard vertrouwen hebben dat de ruwe foto’s niet online komen, maar in de meeste gevallen ga ik direct mee of kom ik achterna en bekijken wij alles direct op computer en maak ik mijn keuze.

Magda: Het ging mij daarbij over dat foto’s werden vergelijken met Rembrandt (denk ik?) Dat die ook niet alle schetsen ging tonen. Die soorten kunst kun je ook niet vergelijken.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:28

Pinkie87: Nee, dan stalt een bakker al zijn broden te toon en dan mag de klant kiezen ;)

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:06

Nogmaals Magda: Ik kwam niet met de brood vergelijking. En nee, wat als ik mijn brood liever wat krokanter of juist minder krokant gebakken wil? Ik wil kunnen kiezen wat ik graag eet. Maar goed, als je het niet wilt snappen...

En die: Vroeger was het ook zo. Tijden veranderen. Deze mogelijkheden zijn er nu gewoon gekomen. Wij doen onze was toch ook niet meer met een wasrek?

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:16

magda_90 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Nogmaals Magda: Ik kwam niet met de brood vergelijking. En nee, wat als ik mijn brood liever wat krokanter of juist minder krokant gebakken wil? Ik wil kunnen kiezen wat ik graag eet. Maar goed, als je het niet wilt snappen...

Dan moet je bij de bakker een aparte bestelling maken of het zelf bakken.
Andersom is het net zo, je wilt het niet snappen dat je een fotograaf boekt om zijn of haar kunst dan krijg je dat ook.

Edit, en nu haal je een wasrek erbij, omdat? Ook vroeger kreeg je het werk waar de fotograaf achter stond. Maar nu ineens is dat niet meer normaal. Is dat een veranderende tijd? Vind ik niet. Wel een veranderende mentaliteit tov de fotograaf.

Als je had gelezen dan had je gezien dat ik daar ook achter vraag ;)

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:18

:') Jongens toch. Ik ben het niet met jou eens, ok? Mag toch? Kun je de nutteloze discussie dan nu laten zijn?

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:40

Ja dat is jullie goed recht toch? Ik kom dan gewoon nooit bij jullie. Ook mijn goed recht? Dat gaat er bij mij prima in. Ik heb een andere mening maar blijkbaar blijft magda wachten tot ik jullie mening aan neem?

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:46

Waarom blijf je dan commentaar geven op mijn mening? Je zegt a maar doet b. Dat je er over struikelt, geen probleem hoor. Je kunt dat zeggen maar gewoon blijven doordrammen is niet ok.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:03

Kijk, ik ben duidelijk dus niet de enige die graag alle foto’s ziet om dan te kunnen kiezen. Misschien een gat in de markt?

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:55

Nee, want jullie zeggen ook dat als jullie een foto niet ok vinden jullie die ook niet geven. Terwijl wij die foto dan wel graag willen.

Hoe werk ik met de fotografen: Shoot wordt gedaan. Laptop is mee ter plaatsen of wij rijden achteraf naar het huis van de fotograaf. Sd kaart in de computer en ik kies welke ik wil. Dus ja, ik zie echt alle foto’s. Ik betaal voor de shoot en dan per foto. Dus jou geld en onkosten voor de shoot heb je sowieso al. Je steekt als fotograaf geen onnodige tijd in foto’s bewerken die de klant niet wil. Ik als klant heb keuze uit alle gemaakte foto’s.

Ik snap nog altijd niet wat daar nu als fotograaf zo erg aan is. Tenzij dat dan blijkt dat je eigenlijk totaal geen goede fotograaf bent en je enkel wat deftigs kunt tonen met zware nabewerking.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:37

Dat is wat ik niet snap. De klant of haar dier staan notabene zelf op de foto. Dan heeft ze toch ook recht op die foto? Ze betaald jullie voor een dienst en dan geef je die in mijn ogen niet volledig. Maar goed, dit is gewoon weer dezelfde discussie als gisteren. Ik ga hier verder niet op ingaan, maar ik denk dat het ondertussen al duidelijk is dat ik niet als enigste zo denk.

En ja er werken fotografen op die manier. Voor er weer wordt gezegd dat die niet te vinden zijn.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:11

Ik zeg toch nergens dat ik niet snap wat jullie bedoelen? Ik snap perfect wat je zegt. Ik snap alleen niet dat dat de norm is en vind dat niet kunnen. Dat snap jij toch ook? Dit is gewoon een nutteloze discussie hoor. Ik ga hier verder niet meer op in gaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie