[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Marjo
Lid Nieuwsredactie

[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 16:01

Hallo Bokkers en medepaardenfotografen!

Laatst kreeg ik een mail van MijnDomein dat zij de kosten van mijn huidige webhostingpakket hebben verdubbeld. Vanaf volgend jaar zal ik dus fiks meer gaan betalen voor het online houden van mijn website. Dit heeft mij aan het denken gezet >> Is een website voor mij nog waardevol? Maar ook, heb ik nog plezier in de paardenfotografie?

Ik ben niet bang om te vermelden dat ik vorig jaar maar een handjevol betaalde opdrachten heb gehad. De opbrengsten wegen niet af tegen de kosten, maar ik ben dit nooit gaan doen voor het geld. Ik houd van fotograferen. Ik heb hier ontzettend veel plezier in en ik mag van mezelf ook wel zeggen dat ik paardenfotografie aardig onder de knie heb.

Desalniettemin lopen de betaalde opdrachten hard terug. Niet alleen bij mij, want ik hoor het om mij heen ook. Ik heb het dan even specifiek over de paardenfotografie. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe de paardenfotografen van Bokt hier tegenover staan?

Ik sta op het punt om helemaal te stoppen met het aanbieden van betaalde fotoshoots en te gaan fotograferen tegen reiskosten. De klant krijgt dan een x aantal foto's op klein formaat en mochten deze meer willen, of foto's willen nabestellen dan daar een vergoeding voor vragen en dus op die manier een klein zakcentje erbij te verdienen.

Hoe pakken jullie dit aan? Merken jullie hetzelfde? Hebben jullie nog een website, of regel je alles via Social Media zoals Facebook en Instagram?
En niet alleen fotografen, maar ook modellen en paardeneigenaren. Boeken jullie nog betaalde shoots? Waarom wel en waarom niet?

Ik ben heel benieuwd en hoop op een gezonde discussie over de paardenfotografiewereld!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 12-03-19 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Release your inner devil. Get laid. Play the piano. Punish evil. Just, whenever you're faced with a choice, ask yourself the question: WWLD?
    What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 16:05

Kaitlyn schreef:
Ik boek absoluut nog betaalde shoots. Wel merk ik dat er de afgelopen jaren véél meer fotografen bij zijn gekomen, en de keuze dus veel groter is geworden om uit te kiezen.

Wat geeft voor jou de doorslag om te kiezen voor een bepaalde fotograaf? :)

Release your inner devil. Get laid. Play the piano. Punish evil. Just, whenever you're faced with a choice, ask yourself the question: WWLD?
    What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 17:30

Matheno schreef:
Ik ben zo'n 12 euro per jaar kwijt aan mijn domeinnaam en webhosting.
Dat is dus 1 euro per maand.

Is het bij jou zo duur dan?

Ik zit bij Mijn Domein. Dat was altijd 39 per jaar maar is helemaal veranderd. Dus het zou mij vanaf volgend jaar 69 kosten en dat is mij te veel.
Ik kan wel de webhosting schrappen en alleen doorgaan met email (20) en een domeinnaam (9) dus dat zou wel voordeliger zijn.

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 09:58

DeMolenhoek schreef:
Het gaat er vooral over dat de fotograaf de belichting of compositie niet goed vind dat je die niet krijgt. Ik wil die wel. Niet moeilijk te begrijpen toch? Een foto waar geen paard meer op staat is vrij logisch ja dat je er niets mee bent... Maar met de ogen toe, of een oortje niet naar voor etc wil ik gewoon allemaal.

Als jij een shoot bij mij zou boeken krijg je, afhankelijk van welk pakket, een x aantal foto's (15 Of 25).

Persoonlijk werk ik met een systeem waarbij de klant zelf kiest welke foto's. Ik selecteer zelf eerst wel de foto's uit want het kan altijd zijn dat er een onscherp is, onjuist belicht of een compleet verkeerd moment is.
Meer foto's bij bestellen kan altijd.

Als jij het daar niet mee eens bent en jij wilt perse alle foto's dan zul je ofwel meer moeten betalen, ofwel op zoek naar een andere fotograaf. Maar ik wens je succes dan want ik ken geen fotografen die je alle foto's sturen.

Sowieso is dat onbegonnen werk. Op een shoot schiet je gemiddeld zo'n 150-200 foto's. Als je die allemaal moet gaan nabewerken... je bent zo een half uur per foto bezig. Doe dat even keer 200 en je zit al op 100 uur werk. Doe dat even keer het minimumloon a 10 euro en je zit al op 1000 euro... En dan heb je niet eens de tijd erbij gerekend die de shoot of de reis heeft gekost.

Dus ja bij mij kun je zelf je foto's kiezen uit de selectie die ik heb gemaakt.

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 10:12

Misschien ligt de crux hem niet in het feit dat de klant niet de hoeveelheid foto's krijgt die hij/zij wenst te ontvangen, maar in het feit dat de klant geen idee heeft hoeveel tijd, moeite en eigen geld een fotograaf in een fotoshoot stopt?

Ik heb duizenden euro's geïnvesteerd in mijn hobby en heb die er door opdrachten en nabestellingen er bij lange na niet uit.
De tijd en moeite die in het nabewerken gaat zitten wordt volgens mij door velen onderschat.

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 10:15

DeMolenhoek schreef:
Ik heb toch nergens gezegd dat ik die prijs er dan ook niet voor wil betalen?

Maar jij zou wel voor een constructie kiezen waarbij je per foto betaald, in plaats van per pakket? Dus geen pakket van 40 euro voor 15 web bestanden en 2 grote bestanden, maar gewoon een vast bedrag per foto betalen?

Het vervelende is dat daarbij de tijd van de fotograaf niet gegarandeerd vergoed wordt. Als fotograaf zijnde kun je je tijd verwerken in de shoot. Maar als de klant uiteindelijk bijvoorbeeld maar 1 foto koopt dan heb je veel moeite en tijd gestoken in alleen die ene foto. Er zal dus wel een soort starttarief moeten zijn.

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 10:22

DeMolenhoek schreef:
Marjoow: Juist. Ik kies dan uit de ruwe foto’s en die worden bewerkt. Ik betaal dan een vaste prijs voor de shoot sowieso. Of ik betaal een hogere prijs. Zijn er 20 foto’s mooi dan was ik misschien goedkoper geweest met een pakket, zijn er 45 foto’s mooi dan heb ik waar ik voor betaalde. Dus een shoot van €200 voor 15 foto’s wordt dan €300 bv maar dan kan ik kiezen uit alles.

Magda: Nogmaals: Mijn mening.

Oké. Dus dan zou je in principe voor mijn constructie wel kiezen?
Afgezien of mijn stijl jouw aanspreekt uiteraard.

Bij mij kun je zelf kiezen uit de foto's die ik heb geselecteerd. Want ik neem aan dat je niet verwacht dat de fotograaf ook de technische foutjes ertussen zet zoals de onscherpe en de verkeerd belichte? Compositie en witbalans kun je vaak nog aanpassen.

Ik denk dat je wat dat betreft wel een beetje vertrouwen mag hebben in de fotograaf. Die weet vaak Wat er wel werkt en wat niet. Je zult nooit alle fotos direct krijgen. Daar geloof ik echt niet in. Maar kiezen voor je eigen fotos is vrij normaal bij een hoop fotografen :)

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 10:46

Tigra_ schreef:
Marjoow schreef:
Misschien ligt de crux hem niet in het feit dat de klant niet de hoeveelheid foto's krijgt die hij/zij wenst te ontvangen, maar in het feit dat de klant geen idee heeft hoeveel tijd, moeite en eigen geld een fotograaf in een fotoshoot stopt?

Ik heb duizenden euro's geïnvesteerd in mijn hobby en heb die er door opdrachten en nabestellingen er bij lange na niet uit.
De tijd en moeite die in het nabewerken gaat zitten wordt volgens mij door velen onderschat.

Niet iedereen wil bewerkte foto's. Ik zie ze liever niet bewerkt je betaald voor een fotoshoot en niet voor het bewerken ik zou dat toch niet doen. Ik verwacht dat een fotograaf goede foto's maakt zonder ze verder bij te werken. En dat scheelt al heel wat tijd.

Daarnaast vindt ik het syseem dat ze op wedstrijden vaak hebben veel beter je betaald per foto. Als je nu een dure shoot laat doen en je daar 20 foto's bij krijgt en je er eigenlijk maar 10 echte goede bij vindt zitten is dat toch zonde. Liever een goedkopere shoot en gewoon per foto betalen.

iedereen wil wat anders. En ook is de markt wat verzadigd. Zijn er veel mensen die jaarlijks een fotoshoot doen van hetzelfde paard? Betaald?
Ze gaan op een gegeven moment toch allemaal op elkaar lijken zou ik denken.

Maar als je een fotograaf uitkiest vanwege zijn/haar stijl...
Mijn onbewerkte foto's zijn heel anders dan mijn bewerkte foto's. Nabewerken is voor mij onderdeel van mijn eigen stijl en ook onderdeel van de fotografie. En in welke mate je nabewerkt is voor elke fotograaf verschillend.

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 10:56

borstnoot schreef:
Het enige wat ik moeilijk vind aan het contactsheet principe, is dat sommige klanten precies de foto's uitkiezen die ik ook zou kiezen, maar sommige klanten ook niet. Wil ik dan toch een foto die de klant niet uitgekozen heeft opnemen in mijn online portfolio, dan krijgt de klant in principe een foto extra. Ik vind dat oneerlijk tegenover de klanten die dit niet hadden. Ik probeer het op te lossen door van tevoren te bespreken met de klant of ze willen dat ik de foto's uitkies, of dat zij ze uitkiezen. Sommige (ik wil niet denigrerend doen, maar) niet-creatieve klanten kiezen dan voor de optie dat ik ze zelf uit mag kiezen. Soms gebeurt dit niet en zit ik met bovenstaand probleem. Hoe gaan de andere fotografen hier, die volgens het contactsheet principe werken, mee om?

Ik stuur eigenlijk altijd op de dag zelf 2 of 3 foto's als voorproefje. Die mag de klant dan als extra beschouwen. Dat zijn dan ook de foto's die ik zelf het mooiste vind, dus degene die ik in mijn portfolio zal gebruiken :)

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 11:34

Tigra_ schreef:
MyWishMax schreef:
Maar Tigra, ik fotografeer zoals veel fotografen in RAW. Daar moet je wat aan bewerken, net zoals ze het vroeger deden met rolletjes. Als je in JPG fotografeert zijn de foto's ook bewerkt, dat doet de camera. Ik houd dat liever zelf in de hand, maar doe dat wel subtiel.

Maar wat bewerk je dan?

Ik ben maar een simpel mens met een simpel paard. Ik hou op z'n tijd wel van die mooie sfeerplaatjes waar duidelijk veel aan bewerkt is(en dus veel tijd) maar zou dit absoluut niet willen bij mijn eigen paard. Het moet wel echt realistisch blijven.
En de uitdrukkingen, stand enz moeten gewoon zijn zoals ze is en dat is niet perse wat een ander of fotograaf als mooi ziet. Ik wil zelf zo echt mogelijk beeld hebben en ook kan soms die "foute" foto juist kenmerkend zijn van het paard waardoor zo'n foto juist zoveel meer voor een eigenaar kan beteken dan die foto die in iemands ogen perfect lijkt maar het paard daar door niet meer is zoals die eigenlijk is.
Ik hoop dat het niet te warrig is geworden maar wat voor de een een verbetering is in de bewerking wil niet zeggen dat het voor de eigenaar ook zo is. Zelfde met de selectie foto's die je de klant laat zien. Kleine veranderingen kunnen soms best een groot effect hebben.

Bij mij is het vooral kleur/licht en het wegwerken van eventuele touwtjes of storende elementen in de achtergrond (wandelende mensen op de duinen bijvoorbeeld).
Ik verander niks aan uitdrukking van het paard, stand van benen ofzo. Afgezien van het feit dat ik dat niet kan zou dat ook dusdanig manipuleren zijn dat het voor mij geen representatief beeld van de shoot is.

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 23:33

xyzutu2 schreef:
Dat mag natuurlijk jouw mening zijn.
Ik reageer op de openingspost: de TS vraagt waarom zij en haar collega's steeds minder betalende klanten krijgen. Zelf werkt ze volgens het systeem waarbij zij selecteert welke foto's de klant te zien krijgt, en gezien de populariteit van dat systeem binnen de paardenportretfotografie zullen haar collega's dat waarschijnlijk ook zo doen. Ik geef als professionele en particuliere klant aan dat ik wordt afgestoten door dat systeem en dat ik het normale fotografiesysteem waarbij fotograaf en klant samen uit de voorraad ruwe data mogen kiezen veel en veel liever heb en daar zelfs ook meer voor zou betalen.
De TS mag zelf bepalen wat ze met die ervaring wil doen.

Hoho, dat is mijn systeem helemaal niet :o

Ik werk namelijk met een persoonlijke pagina waarop de klant zelf het afgesproken aantal beelden mag uitkiezen en wanneer deze wilt dit extra kan bijbestellen.

De tijd dat ik zelf besloot ligt achter mij. Deze methode is tijdbesparend, werkt prettiger voor de klant en levert meer nabestellingen op. Win-win-win dus!

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 23:34

Nini_roosje schreef:
xyzutu2 schreef:
Dat mag natuurlijk jouw mening zijn.
Ik reageer op de openingspost: de TS vraagt waarom zij en haar collega's steeds minder betalende klanten krijgen. Zelf werkt ze volgens het systeem waarbij zij selecteert welke foto's de klant te zien krijgt, en gezien de populariteit van dat systeem binnen de paardenportretfotografie zullen haar collega's dat waarschijnlijk ook zo doen. Ik geef als professionele en particuliere klant aan dat ik wordt afgestoten door dat systeem en dat ik het normale fotografiesysteem waarbij fotograaf en klant samen uit de voorraad ruwe data mogen kiezen veel en veel liever heb en daar zelfs ook meer voor zou betalen.
De TS mag zelf bepalen wat ze met die ervaring wil doen.

Maar laten we het omdraaien. Er word een fotoreportage gemaakt van jou tijdens het rijden. Maar tijdens het rijden schrikt jou paard. Het paard komt steil omhoog en jij word uit balans gebracht. Je hangt aan de teugels en klemt je benen (met sporen) tegen de buik om te blijven zitten. Het paard spert zijn mond wijd open omdat je er aan hangt en de ogen kleuren wit van angst.

Jij vind dit een vreselijke foto want je goede naam word te grabbel gegooid. De fotograaf vind de foto fantastisch want hij straal emotie uit. Mag de fotograaf deze foto publiceren?

Ik zou een dergelijke foto nooit publiceren, zeker niet als de klant daar niet achter staat en al helemaal niet als dit een betalende klant is.

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 23:39

xyzutu2 schreef:
Marjoow schreef:
Hoho, dat is mijn systeem helemaal niet :o

Ik werk namelijk met een persoonlijke pagina waarop de klant zelf het afgesproken aantal beelden mag uitkiezen en wanneer deze wilt dit extra kan bijbestellen.

De tijd dat ik zelf besloot ligt achter mij. Deze methode is tijdbesparend, werkt prettiger voor de klant en levert meer nabestellingen op. Win-win-win dus!

:o Dan heb ik te snel teruggelezen. :+
Wel gek dat jouw systeem door anderen juist als te duur en tijdrovend gezien wordt. Wat is dan het verschil, wat doe jij anders?

Misschien is het tijdrovend omdat je moet wachten tot de klant een selectie heeft gemaakt?
Ik heb geen idee.

Ik merkte vooral dat ik extreem veel tijd kwijt was met het uitselecteren van de foto's. Deels lag dat destijds aan mijn computer maar ook omdat ik dat gewoon het minst leuke deel van de fotografie vind. Ik hoorde van andere fotografen dat zij de klant lieten kiezen en dit sprak mij aan. Zeker omdat ik zelf als klant ook wel graag zelf zou willen kiezen.

Weet je wat het namelijk ook is, jij ziet het paard op een momentopname. De klant ziet het paard dagelijks. Er kunnen dus dierbare foto's tussen zitten die de fotograaf niet zou selecteren. Van alle foto's die ik bv aan de muur heb hangen, is er niet 1 geposeerd en niet 1 het perfecte plaatje. Er zit emotie in. En dat vind ik het belangrijkste aan de fotografie. Alleen kun je als fotograaf nooit de beelden eruit pikken die voor de klant de meeste emotie uitbeelden.

Ik weet ook niet waarom het duurder zou zijn. Van alle shoots die ik met dit systeem heb gedaan, heeft het merendeel van de klanten extra bijbesteld. Zelfs van meetings krijg ik ineens nabestellingen terwijl ik dat voorheen nooit had.

Ik merk hierin dus zeker een positieve draai en begrijp niet goed hoe het dus tijdrovend of duur kan zijn voor anderen :)

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 23:43

Nini_roosje schreef:
Marjoow schreef:
Ik zou een dergelijke foto nooit publiceren, zeker niet als de klant daar niet achter staat en al helemaal niet als dit een betalende klant is.

Natuurlijk doe je dat niet. Maar de klant xyzutu wil wel jou slechte foto's publiceren. Want ze wil keus uit alle gemaakte foto's en niet alleen uit de foto's die jij ok vind.

Maar de foto's die ik niet gepubliceerd wil hebben, krijgt de klant niet te zien :+ .

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 09:23

DeMolenhoek schreef:
Nee, want jullie zeggen ook dat als jullie een foto niet ok vinden jullie die ook niet geven. Terwijl wij die foto dan wel graag willen.

Hoe werk ik met de fotografen: Shoot wordt gedaan. Laptop is mee ter plaatsen of wij rijden achteraf naar het huis van de fotograaf. Sd kaart in de computer en ik kies welke ik wil. Dus ja, ik zie echt alle foto’s. Ik betaal voor de shoot en dan per foto. Dus jou geld en onkosten voor de shoot heb je sowieso al. Je steekt als fotograaf geen onnodige tijd in foto’s bewerken die de klant niet wil. Ik als klant heb keuze uit alle gemaakte foto’s.

Ik snap nog altijd niet wat daar nu als fotograaf zo erg aan is. Tenzij dat dan blijkt dat je eigenlijk totaal geen goede fotograaf bent en je enkel wat deftigs kunt tonen met zware nabewerking.

Dit zou ik als fotograaf niet kiezen omdat ik geen discussie wil over foto's die ik niet gepubliceerd wil zien maar de klant wel.

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 09:50

DeMolenhoek schreef:
Dat is wat ik niet snap. De klant of haar dier staan notabene zelf op de foto. Dan heeft ze toch ook recht op die foto? Ze betaald jullie voor een dienst en dan geef je die in mijn ogen niet volledig. Maar goed, dit is gewoon weer dezelfde discussie als gisteren. Ik ga hier verder niet op ingaan, maar ik denk dat het ondertussen al duidelijk is dat ik niet als enigste zo denk.

En ja er werken fotografen op die manier. Voor er weer wordt gezegd dat die niet te vinden zijn.

Omdat elke foto reclame is voor de fotograaf. Als daar foto's bij zitten waar de fotograaf niet achter staat kan dit heel wat negatieve reclame opleveren en ervoor zorgen dat die fotograaf geen klant meer is.

Daarbij vind ik dat je als klant best vertrouwen mag hebben in de fotograaf dat die echt wel weet wat hij of zij uitkiest aan foto's. En dat ze dus uitselecteren op technische aspecten en wellicht de meest oncharmante foto's eruit halen.

Bij wedstrijden is dat dus bv ook heel belangrijk. Ben jij de fotograaf die de foto's online zet van paarden met monden open, waar net de spoor in de buik prikt of waar je net veel verzet ziet? Zet jij de foto online van die beroemde hengst die weigert bij een hindernis? Dan trekken veel mensen daar een conclusie uit. Zulke foto's willen de meesten van zichzelf niet online zien en dat zal dus heel wat negatieve reclame opleveren voor de desbetreffende fotograaf.

Zelf fotografeer ik dus ook veel evenementen en ook voor Bokt. Ik kies er bewust voor om foto's waarop bloed bij het paard te zien is, niet te plaatsen. Dan maar geen foto van die combinatie. Maar als je dat wel doet krijg je commentaar. En dan bestaat de kans dat je de volgende keer geen accreditatie ontvangt om op een evenement te fotograferen.

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 09:54

En over de dienst waar je als klant voor betaald, daar maak je van te voren afspraken over.
De dienst is de fotoshoot en het product zijn de foto's. Hoe die afgeleverd worden, verschilt per fotograaf. En daar maak je vooraf afspraken over.

Als jij van mij zou "eisen" dat ik samen met jou de foto's zou uitselecteren, weiger ik. Want dat kost wel heel veel extra tijd en geeft mij als fotograaf niet de vrijheid die ik nodig heb bij het selecteren etc.

Daarnaast, zoals eerder gezegd, wil ik niet de discussie over foto's die ik persoonlijk niet gepubliceerd wil hebben. Jij kan een onscherpe foto van jou en je paard prachtig vinden. Aan de buitenwereld zegt dat "joh, deze foto is niet eens scherp. Wat een slechte fotograaf!"

Snap je dat wel?

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 18:14

NadjaNadja schreef:
Enerzijds snap ik de fotografen die graag zelf de foto's willen kiezen, omdat het toch hun visitekaartje is. Anderzijds zijn ook je klanten je visitekaartje. Is een ontevreden klant, omdat de foto's niet zoals gewild zijn o.i.d., niet minstens zulke slechte reclame als een 'niet eerste keuze' foto van de fotograaf online? Is het zelf tevreden zijn over de afgeleverde beelden als fotograaf waardevoller dan positieve recensies van klanten?

Waarom is het of/of? Waarom kan het niet en/en zijn? Ik werk al heel lang via het systeem dat ik zelf eerst uitselecteer en vervolgens de klant de foto's die hij/zij wilt uitkiest. Ik ben zelf tevreden over de afgeleverde fotos, klant is blij met de fotos en ik heb positieve recensies van klanten :D

What Would Lucifer Do?

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 20:20

8Eveline schreef:
Marjoow schreef:

Maar laat je dan al je beelden zien en bewerk je die daarna na?
Dit vraag ik me vooral af omdat bij veel fotografen het nabewerken zorgt voor de kenmerkende romantische sfeer. Kunnen je klanten wel de potentie zien van een foto als je deze nabewerking nog niet is toegepast.

Ik laat altijd een klein voorproefje zien, daarin zien de klanten al hoe de sfeer en nabewerking zal zijn :)

What Would Lucifer Do?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie