[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:53

Ah, ben ik toch niet de enige die zo lang nog met een D50 heeft gefotografeerd!

Ik heb ook lang getwijfeld om over te stappen naar de D7200. Goede camera die inderdaad prima met de oude lenzen overweg kan.
Uiteindelijk bleek die toch niet fijn te zijn voor video (ik weet niet hoe veel en hoe serieus je video’s wil gaan filmen, maar de Nikon 7200 houdt geen scherpte vast, die blijft te veel zoeken bij beweging), en toen heb ik er toch maar voor gekozen om wat meer geld uit te geven en meteen een systeemcamera van Sony te kopen, en meteen een goede nieuwe lens erbij. Al kwam dat ook doordat mijn duurste oude Nikon lens ineens stuk leek te gaan.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:51

Lepeltje schreef:
Ligt dat niet ook aan de lens hoe goed hij focust? Ik heb echt 0 ervaring met spiegelreflexen die kunnen filmen. :+

De lens kan zeker invloed hebben, maar de manier waarop hij zoekt en bewegende beelden trackt ligt echt aan de body.
Ik had er een heel duidelijk filmpje van gevonden, maar dat kan ik natuurlijk niet meer terug vinden }:0
Edit, hier zie je dat ‘hunten’ wat de Nikon vrij veel doet: https://youtu.be/oNajjlNLEEc

8nnemiek

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:52

Hoeveel waarde hecht je aan film, hoe hoog moet de kwaliteit zijn?
Nikon is niet geweldig wat betreft film. Ik heb er ook naar gekeken omdat ik de lenzen van mijn oude Nikon wilde blijven gebruiken, maar Nikon viel voor mij uiteindelijk helemaal af doordat ze bij automatische scherpstelling tekortschieten voor film. Heeft nl veel last van ‘hunten’, het heen en weer scherpstellen bij beweging. Als je geen hoge filmkwaliteit zoekt of bv altijd manueel scherpstelt dan hoeft dat geen probleem te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:52

Ik ben enorm blij met mijn systeemcamera <3
Volgens mij kun je lenzen voor spiegelreflex altijd (met adapter) gebruiken voor systeemcamera’s. Omgedraaid kan niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 06:58

Onder de 800 euro is wel krap, maar als je ermee wil filmen dan kan ik de sony a6500 absoluut aanraden :j Een stuk betaalbaarder dan de a7s II en de a7III, maar redelijk vergelijkbaar in kwaliteit. Hij heeft geen last van hunting, geen aliasing en erg goed met weinig licht, ook door de ingebouwde beeldstabilisatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:59

Ah, ik dacht, met een foto/film opleiding zal er vast veel gefilmd worden.. maar alleen foto, dan is de keus een stuk groter :D
Alsnog maken de sony alpha systeemcamera’s mooie foto’s, maar zonder film kun je ook prima de a6000 kiezen bv. Stuk goedkoper.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:09

:j Zelfde hier, ik kom ook van Nikon (10 jaar lang een D50 gehad) en ook hier heel blij met mijn Sony. Het was even wennen, maar hij is zó heerlijk licht en zo veel mogelijkheden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:27

Ik heb de a6500 gekozen ipv de a6000 omdat die veel beter presteert voor video. Als je professioneel wil filmen, in 4K en met perfecte automatische scherpstelling, meer slowmotion, interne bewegingsstabilisatie, touchscreen, microfooningang.. dan is de extra prijs van de a6500 het zeker waard. Maar als je hem voornamelijk voor fotografie koopt dan is de a6000 prima geschikt. Hij is iets minder waterdicht dan de a6500, en heeft geen interne stabilisatie, maar de Sony lenzen hebben wel stabilisatie (OSS), dus zo lang je lenzen gebruikt met stabilisatie zul je de interne stabilisatie niet snel missen.

Welke lenzen je kiest hangt helemaal af van het doel. Als je niet steeds lenzen wil wisselen dan is de Sony NEX 18-200mm een fijne lens om mee te beginnen, met flink wat zoom. Zelf heb ik de Sony 16-70mm Carl Zeiss lens, die geeft wat hogere kwaliteit, maar is dan ook wat duurder en zoomt minder ver.
De 18-105mm f4 is een leuke tussenmaat, is wat minder zwaar, niet te duur en eigenlijk prima bruikbaar voor portretten en paarden etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:50

f4 staat voor het diafragma. Het diafragma bepaalt hoe veel licht er in de camera komt. Een laag nummer, bijvoorbeeld f1.8, betekent dat het diafragma ver open staat, veel licht binnen laat, en je dus betere foto's kan maken in een donkere omgeving. Ook geeft een groot diafragma een mooier 'bokeh' effect (wazige achtergrond).
Sommige zoomlenzen hebben hier twee cijfers staan, bijvoorbeeld 'f3.5-6.3', dat betekent dat ze minder licht binnen laten als ze verder ingezoomd zijn. Staat er een vast getal, bijvoorbeeld f4, dan heeft de lens een vast maximaal diafragma, en dat is vooral erg handig bij filmen omdat de camera niet hoeft te compenseren voor het licht dat binnen komt terwijl je zoomt.

Twee lenzen zoals inderdaad de 16-50mm en de 55-210mm is een prima optie. Zo heb je wat meer bereik, maar het nadeel is wel dat je regelmatig lenzen moet wisselen en dat je altijd met een extra lens en dus vaak met een cameratas rondloopt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-11-18 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:05

Ik ben het toch niet helemaal met jullie eens.
Ik heb tot vorig jaar gefotografeerd met een oude Nikon D50. Gekocht in 2007 en ze staan nu voor bijna niks op marktplaats.. Maar ze maken nog steeds prima foto’s. Ze missen wat moderne functies, zo kun je er niet mee filmen, is het iso bereik niet heel groot en zijn ze niet enorm snel met scherpstellen, maar dat betekent niet dat ze slechte foto’s maken. Ik vind het juist geweldige beginnerscamera’s. Ik heb zelfs bij fotografieles destijds nog met een analoge handmatige spiegelreflex moeten werken.. handmatige scherpstelling, handmatige belichting.. hoe minder functies, hoe meer je vaak écht leert fotograferen.
Ik heb nog wel een paar foto’s hier in mijn bokt upload staan die gemaakt zijn met mijn oude D50:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu ben ik geen topfotograaf.. verre van. Maar ik heb altijd heel veel plezier gehad van die camera, en nu fotografeert mijn vriend ermee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:52

Weet je al of je een spiegelreflex of een systeemcamera wil?
Als je daar uit bent wordt de keus alweer wat makkelijker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:13

Spiegelreflex heeft voordelen, maar ook zeker een aantal nadelen. Dus voordat je een camera gaat kopen zou ik zeker een paar youtube films bekijken die het verschil uitleggen.

In de spiegelreflex camera’s heb je een paar leuke instapmodellen van bv Nikon en Canon rond jouw budget, maar een tweedehands camera is ook een prima optie. Voordeel van spiegelreflex tov spiegelloos is dat er meer en goedkopere lenzen te koop zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:16

Over de Sony Alpha systeemcamera's mag je me alles vragen, ik heb zelf de a6500 en heb me er redelijk in verdiept. Van de andere merken weet ik vrij weinig helaas. Fuji en Panasonic maken ook prima systeemcamera's.
Maar voor mij, ook omdat ik vooral videografie doe, stak Sony toch wel flink boven de rest uit.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat het wellicht fijn is als je je lenzen kan blijven gebruiken, al weet ik niet of die (evt met adapter) op de nieuwe Nikon systeemcamera's passen.

Ik ben iig erg blij met mijn Sony. Heerlijk licht, erg goede fotokwaliteit, rete snel zowel qua scherpstellen als met burst foto's, en de 6500 is ook enorm geschikt voor film waar de eerdere modellen iets minder in uitblinken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:31

Ik zoek qua specs een paar camera’s uit die me wel wat lijken, en zoek dan op youtube een aantal reviews en vergelijkingsvlogs op. Daar zie je pas echt goed de voor- en nadelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:36

Hier ook toevallig gisteren nog eens mijn oude D50 tevoorschijn gehaald! Ik blijf het een fijne camera vinden. Maar ik vond em juist enorm groot en zwaar in vergelijking met mijn nieuwe.
Ik ben overgestapt op een Sony systeemcamera, en dan is die D50 echt giga ineens :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:00

Als je nog weinig verstand hebt van camera’s dan zou je ook nog via een fotozaak een tweedehands camera kunnen kopen, daar zit meestal nog wat garantie op.

Houd er wel rekening mee dat een spiegelreflex niet meteen ook betere foto’s maakt, op de auto stand. Een spiegelreflex krijgt vaak pas echt meerwaarde als je de handmatige instellingen gaat gebruiken, en inderdaad de juiste lenzen gebruikt voor verschillende situaties.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:15

Ik heb een sony systeemcamera waar ik enórm blij mee ben.
Met de converter kun je ook je oude canon lenzen blijven gebruiken.
De a6500 is naast foto ook enorm fijn voor film, ik film er huwelijksvideo’s mee. De oudere modellen, a6300 en a6000, zijn vooral fijn voor foto, en zijn dan ook een stuk goedkoper.
Als je film studeert dan zou ik zeker een camera nemen waar je goed mee kan filmen, want er zullen vast en zeker opdrachten voorbij komen waar je thuis mee aan de slag moet of bv als je snel even een paar beelden moet overdoen terwijl je de schoolapparatuur niet kan gebruiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:02

Ik werk zelf alleen met Sony lenzen, dus daar weet ik helaas niet veel vanaf.
Wel heeft mijn a6500 erg goede in-body stabilisatie. En ze zijn erg fijn in weinig licht vanwege de hoge iso en de iets grotere sensor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 02:21

Ik zou ook eens naar systeemcamera’s kijken; erg licht en compact met de mogelijkheden van spiegelreflex.
De Sony a6000 ligt in je prijsklasse, en is enorm snel met scherpstellen en heel goed met weinig licht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:32

Ik heb eentje die hier veel op lijkt: klik
Het blijft wat onhandig met een hoes, maar hier kun je wel allebei je handen in steken, en je ziet wat je doet doordat het transparant is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:37

:j Ik heb de a6500.
Ik ben ook van Nikon overgestapt, en totaal geen spijt van. Echt een héérlijk toestel <3
Wellicht neem ik er volgend jaar nog een a7III bij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:59

Voordeel is dat je bij de Sony full frame camera’s ook gewoon crop lenzen kan gebruiken.
Mijn 16-70mm zeiss crop lens zou ik zeker blijven gebruiken op full frame. Dat is zó’n heerlijke lens met prachtige kleuren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:39

Wil je hem gebruiken voor film of vooral voor foto?
Het grote voordeel aan Sony zijn de S-log profielen. De Sony systeemcamera’s staan echt bekend om hun geweldige filmkwaliteit. Nikon loopt wat dat betreft behoorlijk achter. Nikon heeft vooral veel last van hunten bij autofocus.
Wat fotokwaliteit betreft weet ik niet precies welke beter is, daar werk ik zelf weinig mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 07:41

Jee wat erg lijkt me dat! Was je wel verzekerd?

Sony is echt heerlijk, ik zou er zo weer voor kiezen :j
Het gewicht van objectieven zal niet veel verschillen inderdaad. Glaswerk is nu eenmaal zwaar. Al heb ik een 16-70mm Zeiss lens op mijn Sony waar ik helemaal weg van ben en die weegt heel weinig <3
Het enige nadeel is dat er nog niet zo veel Sony e-mount lenzen zijn als dat er Canon en Nikon lenzen zijn. Ze zijn wel enorm in opkomst en er komen ook steeds meer mooie tweedehandsjes op de markt. De prijzen liggen nog wat hoger, maar ik verwacht wel dat die gaan zakken.
Je kan natuurlijk met een adapter en Canon lenzen gaan werken, maar als je alles toch nieuw moet kopen dan zou ik persoonlijk altijd voor lenzen met Sony mount kiezen, liefst van Sony zelf. Die zijn zo enorm snel qua scherpstelling, heerlijk is dat!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:53

Ik heb de a6500, wel een crop camera (APSC) maar dan zijn de lenzen wel ook weer wat goedkoper.
Ik heb voor dit model gekozen omdat het echt een beest is in filmen, en daar gebruik ik hem dan ook vooral voor. De a6300 is heel erg vergelijkbaar, maar zonder de 5-assige beeldstabilisatie, en een stuk goedkoper.
Als ik het geld heb dan wil ik er graag nog een A7III bij kopen, Full frame. Op full frame kun je ook gewoon de crop lenzen gebruiken en visa versa, dat is wel een voordeel voor als je ooit over wil stappen.