[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:08

Het verhaal wordt steeds vreemder... een 24-74 lens bestaat niet, 24-70 wel maar die ga je nooit voor die prijs krijgen samen met de genoemde body en dan al helemaal niet een nieuwe...

Vreemd verhaal op zijn minst.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:46

magda_90 schreef:
Goedemorgen, hoe is het hier?

Ik zit er aan te denken om te gaan sparen voor een FF en dan de Nikon D750. Veel mensen hebben in dit topic (en de voorgangers) advies gevraagd en daar is deze camera erg positief uit gekomen. Maar dat advies is wel gedateerd.
Is deze camera daarom nog steeds aan te raden als je nu werkt met een D7200? Mijn doel is uiteindelijk de D7200 als tweede camera te gaan gebruiken omdat ik niet steeds buiten van lens wil wisselen (0f de 70-200 f2.8 van Tamron moet een 40 mm macrofunctie krijgen _O- ).

De nieuwste van Nikon is wel echt boven mijn budget, dat had ik al gezien.

Edit, hoe kijk ik ook alweer of mijn lensen ook op een fullframe passen? De D750 heeft een F(FX) mount maar mijn macrolens bijvoorbeeld een F(DX), die past niet dan denk ik?

Ik fotografeer inmiddels al weer 2 jaar met een D750 en ik ben zo ontzettend blij met deze camera, ik vind het echt een fantastisch ding. De beeldkwaliteit is super en de bediening is fijn (al mis ik de bediening van de D300 nog altijd).

In mijn optiek is het de beste FF in het Nikon segment voor de gewone gebruiker. Je hebt nog de D610, maar die is zo uitgekleed dat je een instapcamera overhoudt met een grotere sensor, een beetje vlees noch vis. En dan heb je de D810 en zijn opvolger de D850. Vooral die D850 is waanzinnig en ik zou hem zo willen hebben, alleen ligt deze ver buiten mijn budget. De D750 heeft feitelijk alles waar je blij van wordt voor een nog enigszins betaalbaar budget.

Lenzen zijn wel een dingetje want je DX lenzen passen er niet op. Ja, je kan ze er op schroeven maar je houdt dan last van beeldafval (zwarte randen) en kwaliteitsverlies in de hoeken. Maar alles wat jij in bezit hebt aan analoge lenzen zal ws wel passen want die zijn voor 35mm formaat gemaakt.

Mocht je in de buurt van Hoorn komen, dan mag je altijd even komen proeven hoor!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:17

Dat probleem had ik met mijn 11-16 f2.8 lensje, maar de rest maakt het goed. Je zou kunnen kijken naar een Tokina 100mm macrolens. Die past wel en is niet zo gek prijzig voor de kwaliteit die hij levert.

Je mag ook wel even mijn Nikkor 105mm macro even testen }:) . Ben je gelijk verpest <3

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:31

8Eveline schreef:
Na een cursus paardenfotografie te hebben gedaan kwam ik er achter dat me camera dus gewoon oud is (en dat is die ook letterlijk).
Dus woehoe ik moet een nieuwe en me budget is even niet aanwezig. Dat samen maakt dat ik denk ik toch voor een occasion ga (vreselijk spannend vindt ik het -O- ). Zodat ik meer krijg voor minder maar ook omdat ik eigenlijk bang ben dat ik hem niet genoeg ga gebruiken om er eentje te kopen van 700 euro.

De lenzen die ik heb zijn van canon (50mm 1.8, 18-55mm EFS, 70-300mm 4-5.6) en ik wil natuurlijk paardjes fotograveren en eten <3 mooie gebakjes. Budget om eerlijk te zijn rond de euro 400 -500.

De klantenservice chat gaven Canon EOS 7D DSLR aan (occasion) en de CANON EOS 70D (occasion) waarbij de mw. aangaf dat 7D ook prima keus.

Ik ben van kamp Nikon, dus canon kan ik geen gedegen advies over geven. Maar van de 7d weet ik dat deze uit 2009 komt. Ben je dan niet oud voor oud aan het vervangen? Ik zou never nooit 400 euro uitgeven aan een camera van 10 jaar oud. De Nikon tegenhanger van deze camera kun je met slim handelen voor 300 euro krijgen. En zelfs dat zou ik niet snel overwegen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:32

8Eveline schreef:
Neverland schreef:
De 7D is sowieso beter dan degene die je nu hebt en de 7D mark ii is helemaal top.

Dat klinkt inderdaad zo maar budget zegt HAHAAH nee -O-
Dankjewel voor het advies. Denk dat ik met 7D een eind vooruit kan totdat ik weer tegen grenzen aanloop.

Ik kan nog altijd geen alternatief aanbieden, maar ik blijf bij mijn mening dat je oud niet met oud moet vervangen. Als je dan toch maar 400 euro te besteden hebt, dan kun je die maar beter goed besteden. Het is zonde geld wanneer je nu 400 euro uitgeeft aan iets waar je binnen een jaar tegen dezelfde problematiek aanloopt. En dan kun je opnieuw beginnen. Want als ik de specs van de 7D bekijk dan rijst bij mij echt de vraag of je er gelukkig van gaat worden (diezelfde vraag wanneer iemand een Nikon D300 wil aanschaffen voor dat geld, het advies zou hetzelfde zijn), het is gewoon oude techniek die door de huidige camera’s net boven het instapsegment zitten al wordt verbeterd. Daarnaast is 400 euro voor deze camera echt te hoog geprijsd. Regardless.

Wanneer ik puur naar specs ga kijken dan komt de genoemde 70D al beter uit de verf (https://www.apotelyt.com/compare-camera/canon-70d-vs-canon-7d)

Maar je zou ook nog even door kunnen sparen en een nieuwe net-boven-instap-segment camera kunnen kopen. Maar daar kan ik je met canon niet over adviseren.

Maar zoals bij alle tweedehands camera’s, let op de shuttercount! Ik hou als stelregel aan dat 40.000 de max is voor advanced consumer camera’s. Onder de 20.000 wordt ik enthousiast. Van de 7d mag je er op rekenen dat die gemiddeld zo’n 150.000 keer kunnen afschieten. De 70d heeft een gemiddelde van 100.000 clicks.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:51

MarlindeRooz schreef:
Ik heb 1,5 jaar geleden mijn 60D 2e hands gekocht met 5000 clicks voor 349 geloof ik. Zonder lens! Nu met mijn tamron 70-200 2.8 komen daar echt gave foto’s uit! Check mijn insta / onderschrift maar haha. Maarja, een slechte fotograaf schiet met de meest dure camera nog geen goede foto en andersom!

Sterker nog, hoe beter de camera des te erger komen de fouten in je glaswerk naar voren. Ik heb laatst met een Nikon D850 mogen schieten en die techniek is zo vergevorderd dat ieder foutje van jezelf of de lens enorm opvalt. Teveel details in beeld kan ook tegen je werken...

Maar wanneer de poster van dit vraagstuk een 70d kan kopen voor ommenabij de 400 euro, dan denk ik (puur gezien de specificaties) dat dat een leuke koop ik. Afhankelijk van de shuttercount (en ja, 5000 was ik ook blij van geworden). Ik koop zelden iets nieuw.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:40

Naja, even een snelle zoekactie levert mij een 70d op voor 500 euro met 22.000 clicks. Voor die 500 euro koop je dan een jaar garantie. Zou je deze camera via marktplaats kopen dan heb je hem voor 400 euro (375 zou mij ook wel lukken). Maar marktplaats moet je durven en je moet kennis van zaken hebben. Je koopt bij een camerazaak een stukje zekerheid en dat kan heel fijn zijn.

De site die ik postte is een (van vele) vergelijkingssites. Deze laat zien dat de resolutie van de 70d hoger ligt, de ISO-gevoeligheid hoger ligt, hij heeft WiFi, een kantelbaar scherm, langere batterijduur, is bijna 4 jaar nieuwer en is kleiner. Hij haalt net niet de burstrate van de 7d, maar dat scheelt maar 1 frame per seconde. Daarnaast is de viewfinder van de 7d iets beter.

Dit is een beetje de samenvatting van de vergelijking. Nogmaals, dit is puur internetwijsheid ik heb ze niet in handen gehad. Maar het vertelt mij wel een beetje wat ik ze waard zou vinden. De 7d zou ik niet meer aan uit willen geven dan 300 euro en dan moet het een camera in goede conditie zijn. De 70d zou ik meer aan uit willen geven. Zet je daar in de toekomst een mooie lens op dan wordt je daar blijer van denk (en hoop) ik.

Edit:
Ter vergelijking van de 70d tov je huidige 1000d:
- een verdubbeling van de resolutie. 20mp tov 10
- meer dan verdubbeling van de burstrate. 7fps tov 3fps
- veel betere iso. 100-12800 vs 100-1600
-meer scherpstelpunten. 19 tov 7
- etc
- leuke gimmicks als WiFi, kantelbaar scherm
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 23-03-19 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:48

Heel veel succes met het maken van besluiten :D Van fotograferen wordt men hebberig. Je hebt dit weekend tenminste iets om over na te denken.

(Ik heb mijn vorige post nog even geedit en je 1000d meevergeleken).

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:10

Dan zou ik eens kijken naar de D3xxx of de D5xxx reeks. Beide zijn instapmodellen, waar de D5xxx reeks net even meer biedt en meer functionaliteiten geeft.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:07

LaDonna75 schreef:
maaikemuis schreef:
Dan zou ik eens kijken naar de D3xxx of de D5xxx reeks. Beide zijn instapmodellen, waar de D5xxx reeks net even meer biedt en meer functionaliteiten geeft.

Dank je. Ik heb na uitproberen in de winkel gekozen voor de D7500 *\o/* wat een fijn apparaat! Nu nog nadenken over een objectief...

Nog beter! De D7500 is een super fijne camera!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:15

Storm schreef:
LaDonna75 schreef:
Dan zou ik zeggen: begin met een cursus fotografie. Wil je echt met een spiegelreflex camera aan de slag gaan, dan is het fijn als je een beetje weet wat je met welke knopjes kunt. Verder is er meer tussen smartphone en spiegelreflex qua camera's. Een systeemcamera kan vandaag de dag ook veel en geeft vaak mooie foto's. Een spiegelreflex heeft weliswaar meer te bieden, maar kent ook zijn prijs en de objectieven ook. Kun je niet ergens een en ander gaan uitproberen?

Dank je wel voor je antwoord.
Ik wil zeker een cursus gaan volgen, ik denk ook al te weten bij wie. Maar daar heb ik dus wel een camera voor nodig...
Ik las hier goede dingen over de nikon D3200. Die zie ik voor onder de 300 euro weggaan. Is dat iets voor mij?

De D3200 is inmiddels ook alweer zo’n 7 jaar oud, die zou ik eerlijk gezegd niet aanschaffen. De D3xxx is de absolute basislijn van Nikon. Dit betekent dat de techniek in de camera stoelt op al oudere techniek van de meer luxere modellen. Daarmee verouderen deze camera’s sneller ten opzichte van hun grotere broers en zussen. En daarom wordt ook om de twee jaar weer een nieuwer model van deze lijn op de markt gebracht. Daarnaast, op het laatste moment van verkoop kocht je deze camera als body al voor 300 euro.

Ik zou kijken naar minimaal een D3400 als je in die lijn van Nikon wilt zoeken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:50

Storm schreef:
Het is de 55-200, typefoutje.
Maar bedankt voor de info! Ik ben complete leek.

Ik weet dat het geen geweldig toestel is, maar mijn budget is nu niet zo groot en ik wil gewoon eens wat uitproberen en eens voelen hoe een camera in mijn handen ligt. Op den duur komt er een betere camera.

Ik zou er zeker niet meer voor betalen met als gedachtengang dat de camera zelf praktisch niets meer waard is. De 18-55 kun je voor 50 euro op de kop tikken en de 55-200 hangt het van het merk af. Wanneer dit de Nikkor is dan is die nog wat waard, is het de Tamron dan is deze waardeloos.

Zelf vraag ik mij af hoeveel plezier je van een Nikon D3100 gaat hebben. De techniek stamt uit 2010 en is geleend van nog oudere semi-professionele camera’s. De D90 uit 2008 gaf betere beeldkwaliteit als je de foto’s naast elkaar legt. Ik zou bij de D3xxx lijn meer kijken naar de D3300 als oudste model (en mogelijk een D3200 wanneer je deze heel goedkoop kan krijgen)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:49

_Tamara schreef:
Hoi allemaal!

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar misschien kunnen jullie mij helpen... vorig jaar heb ik een Nikon D3400 gekocht en die bevalt heel goed voor mijn gebruik! :) Deze zomer ga ik naar Alaska en neem ik uiteraard de camera mee. Ik ben nu op zoek naar een cover voor tegen regen en andere waterdruppels, weet iemand waar ik moet zoeken? Zal voor eenmalig gebruik zijn deze vakantie, dus graag voor beetje schappelijke prijs. Is puur om ‘m zo goed als het kan droog te houden, maar veel van die covers die ik vind op internet lijken dan nauwelijks bruikbaar te zijn voor fotograferen? :') Zo ingepakt lijkt de camera dan te zijn.. en zijn er nog andere tips om mijn camera dan zo goed mogelijk te houden? Heb voor voorgaand jaar op advies van de winkel al wel kwastjes in mijn tas voor het schoonmaken van zand/stof tijdens mijn reis naar Afrika, maar zal dat nu niet veel nodig hebben denk ik :+

Ik heb voor noodgevallen een rainsleeve van optech in mijn tas zitten. Die werkt opzich simpel en houdt de boel nog wel wat droog. Al moet ik zeggen dat ik of geen foto’s maak, onder een paraplu werk of heel snel werk

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:14

Het is nog wel iets waard, maar of het veel gaat zijn. Geheel is ook afhankelijk van de shuttercount. Voor een weinig gebruikte camera zou je misschien nog 200-250 kunnen vragen inclusief body, lenzen, batterijen en als je slim bent doe je er een geheugenkaart bij en een tasje dat je nog hebt liggen (ik zou het er zelf niet voor over hebben, maar dan heb je ruimte om te zakken), is de shuttercount hoog dan is hij aanzienlijk minder waard.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:25

300 euro ga je er niet voor krijgen. Helaas verliezen de instapmodellen enorm snel hun waarde. Dat is te wijten aan het feit dat ze worden uitgerust met techniek die al uitlopend is op de de duurdere segment camera’s en omdat er bijna ieder jaar weer een nieuw model op de markt wordt gebracht.

Ik heb vorig jaar nog eenzelfde kit gekocht met een D3400 en heb daar 400 voor betaald. Ding had bijna 9000 clicks.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:17

Als je gaat inruilen kun je altijd kijken wat ze bieden.

De D750 is enorm fijn, ik ben er al 3 jaar heel gelukkig mee.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:47

Evelien_vp schreef:
Hier eindelijk mijn instap Nikon D3200 en lenzen gaan inruilen, ik kon wel wenen als ik vroeg wat ik er nog voor kreeg, camera van 5 jaar, perfecte staat met alle assecoires en 18-55 en 55- 200 lens... 110€ maar...

Maar goed, liever zo dan dat ie stof light te vergaren in de kast, en nu met de cashback van Nikon D750 en de promo ging er nog een groot bedrag af gelukkig dus was de kost al iets minder. en nog eens vijf jaar ipv twee garantie gekregen via de winkel.

Via marktplaats had het misschien 200 euro geweest, maar effectief is een d3200 gewoon een erg verouderd modeloude meuk

Die d750 daar ga je echt blij van worden. Met goed glas is dat echt een werkpaard eerste klas. Ik betrap mijzelf er soms op dat als ik hem uit de tas haal dat ik er nog altijd verliefd op ben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:33

Ik heb de D750 en ik ben er na 3 jaar nog altijd verliefd op. Het is een enorm werkpaard en hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Zeker met goed glas is het en fijn apparaat. De ISO vind ik juist een fijn gegeven op de D750. Hij is zogenaamd ISO-invariant waardoor ik met lage ISO kan fotograferen en de onderbelichte foto’s goed terug kan krijgen in lightroom. Voordeel is dat hij momenteel behoorlijk in prijs is gedaald.

Mijn vriend heeft de Z7 van Nikon en is daar vooralsnog heel blij mee. Voorlopig stap ik nog niet over ivm weinig aanbod in lenzen. Qua hardware is hij gevuld met een Sony sensor en daarmee heeft Nikon wel een goede stap gemaakt.

De Sony A7iii kwam in de vergelijking van mijn vriend gelijkwaardig uit met de Z7. Niet zo raar, want Nikon heeft de techniek van Sony geleend. Hij is uiteindelijk voor de Nikon gegaan zodat hij lenzen met mij uit kan wisselen middels een adapter en omdat we iets meer functies toe te wijzen waren op de body. Het hunten heeft hij geen last van op de A7. Sterker nog, in beroerd licht stelt zijn camera sneller scherp dan de mijne.

Filmen kan ik geen uitspraken over doen. Dat heb ik werkelijk nog nooit gedaan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 07:51

Gianti schreef:
A7III is meer de Z6 en A7RIII meer de Z7 toch? Z7 is op dit moment nog wel in een helaas te hoog budget :(
Op zich weet ik dat er eigenlijk geen verkeerde keus is, zijn allemaal pracht apparaten. Dat maakt gelijk zo lastig...

Brutale vraag, maar zou ik van iemand onbewerkte/ gecomprimeerde foto's eens mogen zien van de D750 (bijvoorbeeld even via link met wedtransfer), ik ben wel benieuwd hoe die eruit zien 100% ingezoomd. :)

Sterker nog, als je een dag naar Amsterdam komt mag je hem een dagje lenen. Dan ga ik aan het werk en jij buiten spelen.

Maar pb maar je e-mail, dan stuur ik je een NEF-je op.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:57

Cynn schreef:
Gianti schreef:
Wow wat een onwijs lief aanbod!! Ik stuur je even een PB!

Als Almere je makkelijker/handiger uitkomt, zou je de mijne ook eens mogen lenen. Ik heb er toch 2 liggen. :)

Bokkers be like <3

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:58

Mwah, afgezien of je hem wilt hebben of niet (canon is niet zo mijn ding), maar kijkend naar de markt kun je desbetreffende body voor 150 euro kopen als occasion met garantie bij een winkel. Een batterypack en batterijen zie ik persoonlijk als een leuk krijgertje, maar niet zoveel geld waard.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:09

Bellatrix schreef:
Ik heb al Canon dus wil geen Nikon erbij ofzo.

Maar jij zou niet doen? Iemand die wel Canon heeft die mij er meer over kan vertellen?

Ik zou het niet doen omdat hij veel te duur is voor zo’n oude camera. Als je deze als ocassion koopt ben je 150 euro kwijt en heb je garantie. Batterijen en een batterypack hoeven echt niet zoveel te kosten (en als die batterijen ook 8 jaar oud zijn dan zijn die ook niet meer de beste).

Of het nu canon of Nikon is, in beide gevallen zou ik er niet dit geld voor willen betalen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:10

Bellatrix schreef:
Hij is idd wel oud ja...ik wil er eigenlijk een camera bij op dit moment. Liefst iets wat dezelfde of betere kwaliteit geeft. Ik ga hem eerst testen en dan beslissen of ik het doe of niet.

Ik heb op MP gekeken idd...

Bedankt voor de link, hier heb ik veel aan!!

Maaike, de camera is praktisch niet gebruikt en dus de accu's ook niet.

Niet gebruikte batterijen presteren zo mogelijk nog slechter....

Ik zou het ook niet doen, je kunt het geld beter besteden. Of dezelfde camera kopen voor veel minder geld.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:02

Hij zou prima moeten werken op jouw camera. Qua fullframe heb je minder opties. Je hebt de d610, maar dat is een vlees nog vis camera (een instapmodel met een grotere sensor). Dan komt de D750, een waanzinnig fijne camera en al jaren mijn werkpaard. Daarna komt de D810/D850, waanzinnig mooi maar ook waanzinnig duur. En daarna de D4/D5, onbetaalbaar.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:31