[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:09

Nog een tip voor beginnende studiofotografen: het boek Licht! van Schultz en Hicks http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Daarin staan voorbeelden van allerlei opstellingen met materialen in allerlei prijsklasses. Kant-en-klaar te koop studiomateriaal en goedkopere doe-het-zelf alternatieven.

Jolanda Scheepen Fotografie Paardenfotografie met oog voor detail

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:27

Die DVD ken ik niet, maar ik heb pas 2 verschillende seminars van Frank Doorhof gezien en ik vond ze beide heel inspirerend, ondanks dat ik me met een heel ander soort fotografie bezig hou.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:18

@Sanne_shelly: kijk ook eens naar de lichtmeetmodus instellingen op je camera . Spotmeting, meervlaksmeting etc. En kies dan de instelling die het beste bij jouw situatie past.
Bij grote contrasten zul je vaak 'gemiddeld' moeten belichten en het contrast nog wat corrigeren in je nabewerking.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:40

Ik gebruik altijd autofocus bij de paarden, maar ik kies wel zelf een scherpstelpunt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:28

kimdegroot schreef:
Bedankt voor je tip! Er zit inderdaad een sport modus op, enkelvoudig en continu! En ook een dierenmodus!

De dierenmodus is volgens de handleiding voor katten en honden. Daar schijnt de camera gezichten van te herkennen. :?
De sportstand lijkt me voor bewegende paarden dan een betere keuze. Bedenk wel dat je camera een heleboel zaken zelf regelt waardoor het gebruik van die stand de ene keer leuke foto's oplevert en de andere keer wellicht niet, afhankelijk van de omstandigheden.
De sluitertijd ligt bijv. tussen 1/4000 (kort genoeg) en 1/60 (veel te langzaam voor een bewegend paard).

Ben benieuwd hoe het gegaan is?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:34

In dit geval gaat het inderdaad over een compact waar geen Av/A, Tv/S of M op zit. Dan is het wel handig dat je een heleboel scene-modes hebt.
Ik ken van DSLR's alleen landschap, portret, macro, nacht en sport. Op de profcamera's zitten die voorkeurstanden overigens helemaal niet.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:58

Femke schreef:
Inderdaad, sportstand zou ideaal zijn.
Maar op de nikon site waar ik 'm op had gezocht, stond er niet eens 'sport' in het rijtje tussen.
Vandaar dan maar mijn keuze voor "pet portrait".
Maar als de sport in werkelijkheid wel gewoon op de camera zit, dan is sport idd ideaal.

De camera waar dit over ging heeft shooting modes, waaronder sport-continuous en diverse scene modes, waaronder pet portrait.
Hoe die keuzes t.o.v. elkaar werken, weet ik niet.
De sportstand zal van die keuzes de meeste kans geven op gelukte foto's bij paardenfotografie, maar het blijft toch een soort loterij.
De sluitertijd valt nl. binnen de range 1/4000 tot 1/60, dus echt garantie op onbewogen foto's heb je niet. En het is mij niet helemaal duidelijk welke autofocusmogelijkheden er op zitten.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:59

kimdegroot schreef:
Oke, bedankt voor de uitleg! Ik was niet heel tevreden! Voor de foto's: de link staat in m'n onderschrift! :)

Waarom ben je niet heel tevreden? Wat heb je geprobeerd, wat lukte wel, wat lukte niet?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:34

kimdegroot schreef:
JolandaS schreef:
Waarom ben je niet heel tevreden? Wat heb je geprobeerd, wat lukte wel, wat lukte niet?

ik vind de foto's best wazig! Maar het paard werkte ook niet echt mee en nam misschien wel niet genoeg tijd!

Als op een foto alles wazig is, dan heb je de camera niet goed stilgehouden. Als alleen het paard bewogen is, dan kan de sluitertijd te lang zijn.
Je hebt op verschillende foto's de schaduwkant van het paard gefotografeerd én hij is nog zwart ook, dat is voor iedere camera lastig. Je kunt beter de kant fotograferen waar de zon op valt.
Sommige foto's heb je van te dichtbij gemaakt en wat van bovenaf. Ga zover mogelijk van het paard vandaan staan en zoom dan in, om betere verhoudingen te krijgen.
Een goed portret maken is niet simpel, een goeie actiefoto maken is nog een stap moeilijker. Je hebt heel veel geduld nodig én je moet heel veel oefenen om er beter in te worden.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:34

Elixir schreef:
Het is gewoon moeilijk met de scherpstelling omdat die overal heen wil, die stelt overal zowat op scherp en dan plots komt het paard eraan en dan is het inderdaad moeilijk om net op het paard én ruiter te gaan scherpstellen.

Behalve de autofocusstand (AF-C) ligt het er ook nog aan welk(e) scherpstelpunt(en) je geactiveerd hebt.
Ik ken de instellingsmogelijkheden van Nikon niet, maar je kunt ongetwijfeld kiezen tussen een enkel scherpstelpunt of meerdere.
Stel die in op het middelste scherpstelpunt, in combinatie met de AF-C. Begin dan met scherpstellen zodra het paard in beeld komt en blijf het paard volgen.
Als het goed is, volgt je autofocus mee. En dan is het een kwestie van afdrukken op het juiste moment.

Als jij schrijft dat je autofocus overal heen wil, dan vermoed ik dat je meerdere scherpstelpunten geactiveerd hebt (en de camera laat kiezen?).

Bedenk wel dat het makkelijker is om een bewegend onderwerp van de zijkant te volgen, omdat de afstand dan min of meer hetzelfde blijft. Een snel bewegend onderwerp dat (bijna) recht op je af komt, is moeilijker te volgen voor je camera en lens.
Het is voor de camera en lens ook makkelijker om te focussen op de kant waar het licht op valt dan op de schaduwkant.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:11

Elixir schreef:
En met de camera het scherpstelpunt laten kiezen daar heb ik al heel wat mee geworsteld, vaak doet hij toch niet wat ik wil..

Logisch, want de camera heeft geen idee welk onderwerp jij scherp wil hebben. :+

In de handleiding staat uitgelegd hoe je een scherpstelpunt kunt kiezen en het AF-veld moet je op dynamisch veld instellen.
Fotograferen wordt zoveel leuker met de juiste instellingen. :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:34

Alwiene schreef:
Ah oke, het kwam op mij dan inderdaad heel anders over :j

Ik vind het trouwens typisch dat zelfs AF punt kiezen zo lastig lijkt te gaan bij Nikons. Bij mijn Canon hoef ik volgens mij niet speciaal wat in te stellen, zet hem óf gewoon op alle AF punten (camera kiest) of ik kies er zelf één uit. Maar zijn volgens mij geen speciale standen voor, dat ik me kan herinneren iig niet :)

Inderdaad heel simpel bij Canon. Je hoeft er niet eens voor door je menu te bladeren.
Bij mijn 1D kan ik nog wel activeringsgebied rondom het scherpstelpunt uitbreiden, zodat bewegende onderwerpen makkelijker te volgen zijn. Maar dat is een kwestie van eenmalig een persoonlijke voorkeur instellen.
En je kunt natuurlijk kiezen of je het wiel wilt gebruiken voor AF-puntselectie of belichtingscompensatie.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:12

Elixir schreef:
Witbalans blijf ik moeilijk vinden om zelf in te stellen, stel je die dan één keer goed en ga je dan op dat moment met diezelfde witbalans de hele tijd foto's nemen? Of hoor je die ook steeds bij aan te passen? Want ik ben niet zo heel snel, vind het nu al vrij moeilijk om steeds mijn belichting in orde te krijgen als die paarden komen aangerend :P!
En als je in RAW foto's maakt, met welk programma pas je dan precies je foto's aan? Heb het nooit eerder geprobeerd, maar iedereen verteld me dat ik dat beter wel zou doen!

Probeer niet alles tegelijk, maar doe je instellingen stap voor stap. Als je het nu al moeilijk vindt om je belichting goed te krijgen, besteed dan daar je aandacht aan én aan je scherpstelpunten. Als je die dingen onder de knie hebt, dan kun je weer een stap verder gaan.

Zolang je in jpg schiet, is de automatische witbalans het handigste. "Zonnig" om 09.00 uur 's ochtends is heel anders dan "zonnig" om 20.00 uur 's avonds. Tijdens een wedstrijd kunnen de omstandigheden behoorlijk variëren.
Als je zelf de witbalans gaat instellen, is het heel fijn om in RAW te kunnen werken. Mocht je dan een keer vergeten zijn de witbalans aan te passen, dan kun je dat achteraf nog corrigeren.
Ik heb de witbalans met paardenfotografie altijd op automatisch staan. En het komt maar heel weinig voor dat ik er wat aan moet corrigeren.

Door stap voor stap te werken leer je ook wat voor invloed de diverse instellingen op je eindresultaat hebben.
Als je alles tegelijk doet, waar moet je dan iets aan veranderen als het niet naar je zin is?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:56

Op de website van Lowepro (http://www.lowepro.com) staat bij alle tassen duidelijk aangegeven wat voor spullen er in passen, met tekeningen en/of foto's erbij. Bij de tassen staat ook of ze in het vliegtuig als handbagage kunnen. Maar iedere luchtvaartmaatschappij houdt er z'n eigen regels op na, dus vraag het sowieso nog even na.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:52

Bitje, wil je erbij vermelden welke instellingen je hebt gebruikt?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:01

Om hier iets zinnigs over te zeggen. moeten we een of meer foto's zien met de gebruikte instellingen erbij.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:05

Romana01 schreef:
heeft iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn camera niet de achtergrond scherpstelt, maar het paard?? merk dat heel veel foto's op de achtergrond is gefocust

Zelf een scherpstelpunt instellen ipv de camera laten kiezen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:24

Met 1/1000 kun je bewegingsonscherpte inderdaad uitsluiten.
Wat voor camera gebruik je?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:31

Kan je er niet mee helpen. Gratis, onbeperkt en goede kwaliteit lijkt me in ieder geval een lastige combinatie.

JolandaS

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:04

In Adobe Lightroom kun je allerlei albums maken.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:44

PKfoto schreef:
Nu heb ik wel spijt dat ik het niet bij een fotozaak heb gekocht. Ze nemen hem in en 4 wkn max. (zegt de jongeman) ben ik hem kwijt. Had het wel fijn gevonden als ze er eerst zelf ook even naar hadden gekeken. Maarja niemand die er verstand van heeft.
Is er een fotozaak waar je een leenlens/body krijgt, zal niet toch'? Wel handig om te weten als ik een andere lens koop. Mis m wel :(

Ja, zulke fotozaken zijn er nog. :D
Toen mijn camera een paar jaar geleden voor reparatie opgestuurd moest worden, kreeg ik een camera te leen. Weliswaar een ouder/simpeler model maar we konden in ieder geval met z'n 2-en een evenement fotograferen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:22

Info over CPS lidmaatschap: http://cpn.canon-europe.com/content/services.do
Bij een zilver lidmaatschap krijg je geen vervangende apparatuur, daarvoor moet je goud of platinum hebben. Maar in alle gevallen heb je al meerdere body's dus dan is vervanging niet altijd noodzakelijk.
Het voordeel zit dan in een snelle reparatietijd.

Canon vraagt niet om een bewijs van professionaliteit, maar heeft 3 categoriën lidmaatschap met verschillende apparatuureisen en servicenivo's.

PKfoto ik stuur je PB over mijn fotozaak.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:56

Bagheera_206 schreef:
Ik voldoe (nog) niet aan het Silver CPS lidmaatschap. _O-

't Is een treurig setje apparatuur wat jij hebt. _O-

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:08

Als je de spullen heb, moet je je gewoon aanmelden. Mocht er dan een keer iets kapot zijn, dan heb je een snellere reparatietijd. Overigens is die kortere tijd geen garantie. Als er een onderdeel besteld moet worden, kan het zomaar langer duren. Maar je weet in ieder geval binnen een paar dagen i.p.v. een paar weken wat het probleem is en wat het gaat kosten.
Het is pas echt interessant voor bijv. prof sportfotografen. Op alle grote evenementen staat een CPS-team. Daar kun je je spullen laten repareren, schoonmaken, van alles lenen/huren om uit te proberen etc.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:08

Nouks schreef:
CPS is sowieso een achterlijk systeem :D

Want?