[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, NadjaNadja, Ods, MirandaT

darkadia

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:14

En nog n tip qua vervoer: een vouwfietsje! Die mag mee in trein en metro (soms ook in bus), en maakt het makkelijker op de juiste plek te komen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:10

Doordat je ze verkleint, krijgen ze minder pixels, waardoor je dus bij inzoomen die pixels ziet ipv het scherpe beeld. Ws kan je met dpi waarde instellen wel iets, maar moet zeggen dat ik daar zelf ook niet echt in thuis ben. Je kunt dan wellicht beter de originele foto's verzenden via wetransfer.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:01

Ik heb zelf mijn dropbox geupgrade voor de opslag. En ernaast externe HD. Externe HD kan ook stuk helaas dus zorg iig altijd voor dubbele Back-up!

Die RAW linkjes ga ik ook eens bekijken. Gebruik dat nu nog weinig :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:55

xkathy_love schreef:
Wie helpt mij!

Ik heb momenteel een NIKON D3300, met een lens AF-S DX 18-55mm.
Nu wil ik graag een lens van 55 (of 70-) tot 200 of 300mm kopen. Maar overal zie ik staan Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm
Nu vraag ik mij af of dit dan hetzelfde is en dus een passende lens voor mijn camera of niet....

Alvast heeeel erg bedankt voor degene die mij kunnen helpen :)

Jahoor die past gewoon op een Nikon toestel. Er zijn ook lenzen van o.a. Tamron en Sigma met een Nikon vatting. Zelf heb ik een tamron 70-200 2.8 waar ik nog steeds heel blij mee ben. Merk wel dat ie op de 200 stand wat moeite heeft met scherpstellen. Bij de Nikon variant (die ik wel getest heb) had ik dit niet, maar prijsverschil heeft mij voor Tamron doen kiezen ;)

en ik zal dan ook eens een keer een nabewerkte foto uploaden (Ik werk met photoshop elements 11) (Overigens inmiddels een ander logo):
Voor (boven) en na (onder)
Afbeelding Afbeelding

Zelf vind ik de onderste nog wat te veel contrast misschien, maar is nog op mijn vorige laptop bewerkt, waar het er anders uit zag op scherm.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:42

@joyce_eddy wat voor lens heb je erop? Qua lichtsterkte?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:33

Hier alleen basics. Rest is te vinden op site (wordt aan gewerkt nu) of via mij.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:10

Afgelopen paasweekend de eerste opengaande bloesems al gespot (in de stad weliswaar), maar dus vroeg dit jaar! Verder idd wat Femke zegt. :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:35

De nepaccus hebben vaak een lager vermogen. Zo heb ik voor mijn waterdichte Canon d10 ook een originele van (zo uit m'n hoofd 2600mah en de andere is 2100mah)
Voor Nikon d90 had ik een 2e van B merk en van ene op andere dag deed die het ook ineens niet meer. Moet nog x vervanging voor komen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:06

Okee vast n suffe vraag, maar hoe bedoelen jullie het aantal strepen wat minder wordt bij oudere accu? Heb mijn camera toch al een tijdje maar merk nog weinig verslechtering.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:08

@annikee19 Kleuren verbeteren kan in de meeste fotoprogramma's wel. Wazig of onscherp krijg je eigenlijk achteraf nooit meer helemaal goed (ik iig niet). Vaak heeft dit te maken met hoe je autofocus en focuspunten instelt.

Hier mooi voorbeeldje in mijn nieuwe voor en na: Ik ben nog steeds niet super handig met objecten weg werken, tips hiervoor zijn welkom! Gebruik nu meestal de kloon tool. Ook is bij deze foto helaas het hoofd niet helemaal scherp, had weinig tijd om in te stellen. Focuspunt stond niet goed.

Afbeelding
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:50

Ik gebruik hem soms, bij veel zon is het handig om de schaduwkant op te lichten. Maar met paarden soms lastig (die verplaatsen nogal eens en vinden t soms ook eng, en dan heb je eigenlijk al een 2e persoon nodig die ook mee draait met reflectiescherm ;) ).
Heb zelf een 4 in 1: wit, zwart, zilver en goud. Gebruik de witte zijde het meest.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 00:07

Okee heb zojuist uitgevonden hoe ik ruis uit mijn RAW foto's kan halen in Photoshop elements 11! Dat biedt nieuwe mogelijkheden en hoop foto's die ik nog kan gaan bewerken :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:37

Ik laat ze idd meestal hier bezorgen voor ik ze door stuur zodat ik zelf nog kan checken of de afdruk qua naar wens is. Stuur het dan idd daarna door.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:00

@margriet: welke diafragma, sluitertijd en iso gebruik je dan? Dat zijn dingen waar je mee kunt spelen. ISO sowieso zo laag mogelijk houden (doe ik iig). Diafragma hoger getal = kleiner diafragma en ook meer scherptediepte. Is dus de vraag of dat je dat wil. Sluitertijd hogere waarde (bijv 1/500) maakt ook donkerder.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:05

24GB moet je makkelijk redden, afhankelijk wel van of je in RAW of Jpg fotografeert natuurlijk. Ik heb hier 16GB kaartje en die nog nooit vol gehad

Wat betreft indoor sport fotograferen: korte sluitertijden, maar pas op met hoge iso waarden ivm ruis.

Verder zijn er ook shops waar je met een borg lenzen kan huren voor dit soort eenmalige dingen. Ideaal om eens een lens uit te testen ook!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:34

Klopt volgens mij wel hoor. Mijn eerste had ik ook via Vistaprint. Wel super simpel en niet de beste kwaliteit papier, maar ach. Volgende serie wil ik wel van beter kwaliteit gaan bestellen, maar als opstapje vond ik ze goed genoeg.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:34

De boeken van Femke ben ik ook nog steeds benieuwd naar. Daarnaast ben ik lid van Zoom. Heb ik ook veel info van uit gehaald.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:05

@N_Quirro En daarbij is de foto ook nog met tegenlicht. Als je dan met automatische instellingen fotografeert, pakt je camera vaak niet de fijnste instelling.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:40

@Femke interessant van die kleurprofielen en printprofielen. Zou daar wel wat meer info nog over willen hoe dat in zijn werk gaat. Is dat simpel uit te leggen?? Mag ook per PB :)
Nu doe ik het nog zo dat ik de afdruk eerst bij mij laat brengen, en check en dan pas naar klant stuur.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:29

Femke schreef:
Squawk schreef:
Maar met bijvoorbeeld f 1.8 zul je nooit een paard in het geheel scherp op de foto krijgen.

Jawel...
De hoeveelheid scherpte in je foto hangt niet alleen af van je diafragma waarde.
Maar ook van de camera die je gebruikt (crop/fullframe), de brandpuntsafstand van je objectief, én hoe ver je van je onderwerp af staat.

Met een Depth Of Field calculator kun je uitrekenen hoeveel scherpte je krijgt als je ieder van deze factoren invult.

Met een Nikon crop camera en een 50mm f1.8 objectief wijd open (op 1.8 dus) met je onderwerp op een afstand van 10 meter..... kun je nog steeds 3 meter scherpte krijgen in je foto. Daar past een paard mákkelijk in.

Maar zou je met die 50mm een portretfoto van alleen het hoofd van het paard willen maken, dan moet je inderdaad een stuk dichterbij gaan staan. En dan haal je het inderdaad op f1.8 waarschijnlijk niet om het paard van neus tot nek scherp te krijgen.

Dat vind ik nuttige info Femke! Ga ik eens naar kijken, want dit is iets waar ik inderdaad nog weleens tegenaan loop bij foto's van ruiter en paard dat paard wel scherp is maar ruiter net niet. En dat heeft ongetwijfeld alles hiermee te maken... Diafragma wist ik wel, maar de andere factoren niet :) Thanks!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:24

Voor rijfotos zou ik sowieso met sluitertijd al op 1/500 gaan zitten. Maar als je de benen scherp hebt en rest niet lijkt het meer aan je scherptediepte te liggen dan aan de sluitertijd. Op een bewolkte dag zit ik dan ook vaak wel al aan de iso800.
Maar ik ben ook maar hobbyist ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:38

Femke had daar eerder in het topic een mooie uitleg voor. Kan m nu even niet vinden.

Maar je diafragma bepaalt naast de hoeveelheid licht die je lens in komt, ook de scherptediepte. Zo heb je bijv op 2.8 (laag getal, diafragma ver open) dat je bij foto's zon mooie onscherpe achtergrond kan creëeren. Er wordt maar op een klein gebied wat op gelijke afstand is van de lens, scherp gesteld. Maak je dezelfde foto met bijv f 8 dan is er al een veel groter deel van dat plaatje en ook achtergrond scherp (ook hier was eerder in dit topic mooi plaatje van trouwens).

Bewegingsonscherpte kan zijn omdat je zelf bij het indrukken van de ontspanknop de camera wat beweegt, of dat je sluitertijd te langzaam is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:57

mariekeoo schreef:
Hallo

Sinds deze week een nieuwe body. Canon eos 7d. Voor het eerst gebruikt op de neonatolgie. Weinig ligt dus. Ik fotografeerde met de 550d en merk dat ik met deze camera meer ruis heb dan daarvoor. Ik moest op vrij hoge iso schieten anders had ik niet voldoende ligt. Flitsen vond ik eigenlijk geen optie.

[ [url=m/EALKdN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto is geschoten met een canon eos 7d in combinatie met een canon 50mm f/1.4 USM.
Iso 6400
F/1.4
1/1600

Iemand tips voor een volgende keer?

Vanwaar de snelle sluitertijd? Met dit soort portretjes kan je denk ik makkelijk met iets van 1/500 toe. Dan komt er een stuk meer licht op je sensor, en kan je iso omlaag en evt diafragma kleiner. Qua ruis kan t ook nog meespelen dat je m op 1.4 gebruikt, zoals eerder al werd aangegeven in dit topic presteert een Lens vaak wat minder op de uiterste waarden die ze hebben.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:44

Ehm sinds wanneer zou er geen UV straling voorkomen op deze hoogte? Zo licht is ook UV en dat waar we bruin van worden in de zomer is ook UV licht...
Dus die snap ik niet helemaal.

Wel ben ik t eens dat t idd niet ten goede komt voor kwaliteit van de lens, andere kant, beschermt t wel en zeker bij de paarden ed liever een kras op m'n filter dan op m'n lens. Zonnekap bij voorkomen van verstrooid licht dacht ik.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:43

Ik heb (helaas) geen super kwaliteit lenzen en merk hier dus ook weinig verschil in wel of geen filter, dus gebruik m om die reden wel.

En dank voor je toelichting Femke :)