[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:23

odenxia schreef:
Oke.. Dus ik ben kansloos -O-

Sorry, zo bedoelde ik het niet helemaal. := Met jouw set zijn ook mooie en scherpe foto's te maken hoor. ;)

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:35

Concertfotografie is erg leuk om te doen. Zo ben ik ooit van begonnen met fotografie. Inderdaad diafragma helemaal wijd open op f/1.4 of f/2.8. ISO moet je net de uiterste grens weten van je body. Met ene durf ik maar tot 1600 en andere tot max 12.800. Qua sluitertijd zul je idd ook met sluitertijden werken van bijvoorbeeld 1/50s en dan is IS wel erg fijn als je op 200mm staat te fotograferen. Concertfotografie is ook de reden geweest dat ik mijn Sigma 70-200mm f/2.8 heb ingeruild voor Canon 70-200mm f/2.8 IS, omdat beeldstabilisatie met concertfotografie ivm de lange sluitertijden zeker een grote meerwaarde heeft.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:09

hagelkruis schreef:
Bedankt Femke, ga eens zoeken!

Had nog een vraagje...
Als je foto's doet 'bijsnijden' moet je dan nog letten op afmetingen?
Had namelijk van de week een foto waarbij de lengte veel groter was als de breedte.
Bedacht me ineens dat dit misschien een probleem is als iemand wil laten afdrukken.

Zijn hier 'regels'/ tips voor?

Mijn tip is als je dan toch moet bijsnijden of je je compositie interessanter kunt maken. Horizon recht of op 1/3e. Kijken of je foto mss net zo kunt schuiven dat interssante items op kruispunten van de 1/3 liggen. Kijkt een onderwerp de foto in of uit? Onderwerp niet helemaal centraal in de foto. Niet altijd is de regel van derden op zijn plaats, maar bij veel foto's kan het prima.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:36

Ik heb zo een 5-in-1 en het meest gebruik ik zilver en daarna zilver met zo een gouden kringeltje overheen voor net iets warmere reflectie.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:35

Gebruik histogram vooral om op body te kijken of iets over of onder belicht is. In Lr idd kijken of er clipping is en delen van histogram naar links of rechts duwen. Vooral bij HDR nabewerkingen handig om te zien hoeveel ruimte je hebt om de kleuren echt lekker te laten kotsen. _O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:44

d4rkhorse schreef:
hoe fotograferen jullie in de herfst winter als het regent bewolkt is?

Wat bedoel jij precies?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:09

Ik ga vandaag paarden in studio fotograferen in de binnenbak. :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:27

d4rkhorse schreef:
misschien een domme vraag maar hoe krijgen jullie zo'n bolletjes achtergrond en bv het paard goed scherp?

Bedoel je de bokeh van de achtergrondonscherpte? :?

De vier belangrijkste "instellingen" die daar een rol spelen zijn:
- Afstand tussen onderwerp en achtergrond zo groot mogelijk
- Diafragma zo wijd mogelijk. Een 70-200mm of een 200mm kan bijvoorbeeld op f/2.8.
- Zo ver mogelijk inzoomen met je objectief. Een 70-200mm of een 200mm kan bijvoorbeeld op 200mm.
- Op een voelvreempje heb je minder scherptediepte dan bij een cropje.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:04

Heel vaak heeft kalibrator ook een sensor die licht meet. Die laat je gewoon op bureau staan en past dat dan automatisch aan. Kan soms ook handig zijn voor laptop die je boven, beneden en op school gebruikt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:28

Met mijn mobiel fotografeer ik in JPG. Met mijn DSLR en systeemcamera in RAW.

Citaat:
RAW vs JPG

Zie JPG als een magnetronmaaltijd die je oppiept in de magnetron die er altijd hetzelfde uit komt en weinig variatie mogelijk is. Zie RAW als het zelf koken met losse ingredienten waardoor je zelf kunt bepalen hoe het gerecht eruit ziet en smaakt. ;)

Meer info:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ormaat.asp

JPG
Plus:
Kleine bestandsgrootte
Lang bursten
Geen nabewerking nodig

Min:
Informatie gaat verloren
Kwaliteitsverlies

RAW
Plus:
Meer informatie
Geen kwaliteitsverlies

Min:
Grote bestandsgrootte
Minder bursten
Nabewerking vereist

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:41

Er is niets mis om een jpg na te bewerken. Je hebt dan alleen iets minder ruimte om na te bewerken.

RAW kan niet zonder nabewerking.

Dus het is geen domme opmerking.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:25

Alleen voor snelle actie ga ik voor puntuitbreiding/zone. Normaal gesproken dus ook maar 1 punt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:53

IMANDRA schreef:
Hoihoi, ik vroeg me een beetje af waar ik deze vraag kon posten dus hoop dat dit topic goed is.
Ik wil namelijk (mijn eerste) flitser aan gaan schaffen en twijfel echt ontzetten tussen twee flitsers. Ik heb een Canon 7D icm een 70-200 2.8 lens, 18-55 kitlens en de 50mm 1.8. Fotografeer met name paarden, honden en zo nu en dan mensen, maar ik word steeds meer gevraagd om ook events te gaan doen (waar ik de flitser dus met name voor wil gebruiken, maar ik denk dat voor portretfotografie deze ook wel handig kan zijn zo nu en dan). De events zijn binnen, waar ik -zelfs met m'n 'plastic fantastic'- licht vaak toch tekort kom, waardoor de kwaliteit van de foto's erop achteruit gaat.

Ik twijfel tussen:
Canon Speedlight 430EX (http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-sp ... 0ex-iii-rt) en de Yongnuo 568EX (http://www.fotokonijnenberg.nl/yongnuo- ... voor-canon).
Canon heeft een lager richtgetal (43) dan Yongnuo (58) maar Canon zou betere kwaliteit zijn. Aan de andere kant is Yongnuo weer goedkoper maar is dan weer slechter bestand tegen slecht weer door de bouw van de hot shoe (althans, dat heb ik ergens gelezen haha). Welke zouden jullie aanraden? Alvast bedankt!

Wil je hem later ook off shoe gebruiken om te strobisten? Heb je TTL nodig? Wil je externe accu aansluiten? Moet hij weathersealed zijn? Moet er een af hulplampje inzitten?

Een 2e hands Canon 430EXII is een goede optie. Anders heb je idd merken als Yongnuo, Phottix, Godox, Metz, etc.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:56

En wat is jouw budget? Die Yongnuo is anders voor de specs ook prima optie hoor. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 07:50

annikeee19 schreef:
Hee allemaal,

Weet iemand een betrouwbaar website of webwinkel waar je fotostudio dingen kan kopen zoals een scherm en lichten ?
Ik koop dat soort dingen liever niet via marktplaats.

Alle grote winkels als CameraNu, Camera Express, Foto Konijnenberg verkopen studiospullen.

Wat wil je precies gaan kopen en waar wil je het voor gaan gebruiken?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:47

Ik heb zelf de X-Rite i1 Display Pro. Dat is een erg fijne kalibrator. :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:10

Voor concertfotografie is het echt ideaal. <3

Bij het fotograferen van dieren is IS geen must have.

Naast IS hebben zijn de 70-200mm's ook weathersealed in tegenstelling tot de non-IS zusjes. Kan soms handig zijn in stoffige omgeving, sneeuw of licht regenbuitje.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:11

d4rkhorse schreef:
hoe krijgen jullie het bokeh effect ik krijg het echt niet voor elkaar _-:(

kan dit met de A-stand?
ik heb een 18-55 mm lens en een nikon D3000
en kan dit ook met rij foto's van paarden? miss een domme vraag :+

1. Afstand tussen onderwerp achtergrond zo groot mogelijk

2. Zoveel mogelijk inzoommen. Op 200mm is bokeh zachter dan op 70mm

3. Lens wijd open. Op f/1.2 heb je meer bokeh dan op f/5.6.

4. Hoe meer diafragmabladen hoe mooier de bokeh.

5. Hoe beter de diafragmabladen zijn afgerond des te mooier de bokeh.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:20

Sluitertijd heeft geen impact op bokeh. Heeft wel impact op het bevriezen van de beweging van het paard uiteraard! :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 08:28

Pinici schreef:
Hoi! Ik ben gevraagd om te fotograferen op een schoolfeest. Ik fotografeer altijd met natuurlijk licht, vaak buiten (met paarden) en portretfoto's van mensen maak ik ook binnen, maar dan ook met natuurlijk licht en een reflectiescherm. Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben voor flitsers of ander materiaal wat handig is als je binnen foto's gaat maken op zo'n feest. Het is totaal donker binnen en er is verlichting in allerlei kleuren, zoals meestal op zo'n schoolfeest is. Ik denk dat ik met de D300 of D7000 ga fotograferen, met 50mm 1.8, 18-70mm 3,5-4,5 of 18-135mm 3,5-5.6 lens. Welke lens raden jullie aan en zou ik nog een extra flitser moeten aanschaffen of zou de ingebouwde flitser in de camera genoeg zijn en ook prima voor simpele foto's van de personen op het feest? Er hoeft geen sfeer vastgelegd te worden, echt simpel de gezichten van de personen die het naar hun zin hebben en een leuke foto willen als herinnering.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken :)

Een opzetflitser kan dan goed van pas komen. Het vergt nog wel enige oefening om te fotograferen met opzetflitser zonder de sfeer uit de foto te knallen. := Een schoolfeest is dan mooie avond om er eens lekker mee te spelen en te experimenteren. :)

De 17-55mm f/2.8 is een hele fijne om feesten en partijen mee te fotograferen. :)