[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Ods, MirandaT, Duhelo, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:09

Hoi! Ik ben al een tijdje aan het fotograferen en sla mijn foto's nu op de harde schijf in de computer op. Maar ik wil graag een externe harde schijf gaan kopen. Waar slaan jullie je foto's meestal op? En heeft iemand tips voor een goede maar wel betaalbare harde schijf, bepaalde merken bv? Ik dacht zelf aan 1 TB, wat is het handigst volgens jullie? :D

Pinici

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:13

Bedankt voor je reactie! Het zijn de foto's van kleine reportages van mensen met hun paard, ik wil ze dus het liefst allemaal in het archief gaan houden.
Ik wil vooral een harde schijf waarvan ik zeker ben dat hij goed zal werken, het is echt een investering dus als het iets meer zal kosten dan de goedkoopste is dat niet erg. Daarom vraag ik het ook even hier, dan kan ik veel meningen horen en eventueel tips krijgen :)

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:37

Hoi! Ik ben gevraagd om te fotograferen op een schoolfeest. Ik fotografeer altijd met natuurlijk licht, vaak buiten (met paarden) en portretfoto's van mensen maak ik ook binnen, maar dan ook met natuurlijk licht en een reflectiescherm. Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben voor flitsers of ander materiaal wat handig is als je binnen foto's gaat maken op zo'n feest. Het is totaal donker binnen en er is verlichting in allerlei kleuren, zoals meestal op zo'n schoolfeest is. Ik denk dat ik met de D300 of D7000 ga fotograferen, met 50mm 1.8, 18-70mm 3,5-4,5 of 18-135mm 3,5-5.6 lens. Welke lens raden jullie aan en zou ik nog een extra flitser moeten aanschaffen of zou de ingebouwde flitser in de camera genoeg zijn en ook prima voor simpele foto's van de personen op het feest? Er hoeft geen sfeer vastgelegd te worden, echt simpel de gezichten van de personen die het naar hun zin hebben en een leuke foto willen als herinnering.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken :)

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:41

Pas wel op met grote sd kaartjes! Als ie dan een keertje vast in de camera blijft zitten/kwijt raakt/stuk gaat ed ben je meteen 128GB kwijt. Ik neem altijd kleinere kaartjes (8GB bijvoorbeeld), dan is de schade minder groot als je er zo eentje kwijt raakt dan bij een 128GB. Let wel op dat je genoeg kaartjes meeneemt als je gaat fotograferen. :D

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:04

Ja die van mij zit er sinds vorig weekend in vast... Ga hem naar de winkel brengen komende week. Kaartje zou waarschijnlijk kapot gaan als ze hem eruit konden halen werd me verteld, zolang de camera maar heel blijft. Denk dat er zon klein pinnetje tussen/vast in zit. Ben dus heel blij dat het een 8GB is ipv een 128 :o

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:19

Gewoon lekker gaan proberen! Dan ontdek je vanzelf alle opties die je camera biedt. En veel op youtube kijken voor uitlegfilmpjes voor het nabewerken en het fotograferen zelf.

Ik fotografeer op de A stand, dan kan je zelf je diafragma en ISO instellen. Je camera zoekt er de juiste sluitertijd bij. Stel dat je rijfoto's of losgooifotos van paarden gaat maken moet je de sluitertijd wel goed in de gaten houden dat die snel genoeg is om de beweging te bevriezen. Dit kan je met je ISO aanpassen, of je gaat over op M of eventueel op de S-stand. De S stand ben ik zelf alleen niet zo'n fan bij paardenfotografie van omdat je de diafragma niet in kan stellen.

Over aandacht trekken, ik probeer altijd te regelen dat er in totaal 3 mensen zijn bij een shoot. Een iemand houdt het paard vast, eentje trekt aandacht met snoepjes of paardenhinnikgeluid op een telefoon en ik fotografeer. Dit is de ideale situatie natuurlijk. Als dat niet lukt, probeer in ieder geval met 2 personen te zijn. Dan kan jij fotograferen en de ander het paard vasthouden en de aandacht trekken.

Succes en veel plezier met je camera :D

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:41

Idifix schreef:
Ik vind lief je uitleg maar heb er werkelijk waar niet zoveel van begrepen :( :D mag ik je pb doen ?

Tuurlijk! ;)

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:06

Wauw die laatste is zo sprekend!

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:34

ambernostar schreef:
Hoi allemaal!
Even een vraagje. Ik heb binnenkort een fotoshoot met een DJ bedrijf. Het is voornamelijk donker. Welke instellingen kan ik het beste gebruiken? Ik heb een Nikon d3000 en twee lenzen van uit mijn hoofd 18/55mm en 55/200mm. Ik heb zelf ook een extra flitser. Ik hoor het graag van jullie dan kan ik het van het weekend uittesten. Ik heb donderdag de shoot! *\o/*

Als je met flitser mag werken, is het gaaf om te experimenteren met juist een langere sluitertijd. De flitser bevriest als het ware het moment, en door de lange sluitertijd kan je de lichten op de achtergrond meepakken. Zo krijg je plaatjes waar de kleuren vanaf spatten, de sfeer vastgelegd wordt omdat je de achtergrondlichten erop hebt, en de personen toch nog scherp zijn :D
Veel plezier donderdag!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie