[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 01:22

Heeft er iemand nog tips voor het fotograferen in een binnenbak?

Ik krijg morgen mijn nieuwe telelens binnen en wil woensdag graag op concours (dressuur) foto's maken en de lens uit proberen. Ik weet t, niet de meest ideale situatie, zeker om te beginnen niet. :=

Het is geen heel licht sterk objectief (55-250 F4-5,6 en ik heb nog 18-55 F3,5-5,6). Ben in ieder geval van plan het diafragma zo wijd mogelijk open te zetten, maar aan welke ISO waarden moet ik ongeveer denken? 1600? 3200? 6400? Of zelfs nog hoger? Geloof dat 12000 het hoogste is, maar wat is eigenlijk het maximale? Natuurlijk ook afhankelijk hoe donker/licht het in de binnenbak is, dat weet ik nu nog niet.

En welke sluitertijd maximaal om de beweging te bevriezen in stap, draf en galop? In principe wil ik fotograferen in de Tv stand (dus dat hij zelf sluitertijd kiest), maar wil wel graag een beetje een richtlijn weten zodat ik daar rekening mee kan houden.

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Witbalans? Heeft stops onder- of juist overbelichten nog toegevoegde waarde? Zo ja, juist onder- of overbelichten?

Sorry voor de vele vragen, wil graag zo goed mogelijk voorbereid gaan beginnen. :j
Verder ook nog een echte beginner, maar mezelf wel al zo goed mogelijk ingelezen, begrijp dan ook wat diafragma, sluitertijd en ISO voor relatie met elkaar hebben enz, maar echt toepassen heb ik nog niet (veel) gedaan.

Bedankt alvast! :D

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

Quir

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:21

Bedankt voor de tips en info! Ik bedoelde inderdaad Av stand, degene waar ik alleen diafragma en ISO instel. Foutje. :=

Ik ga morgen gewoon eens wat proberen, zien we vanzelf waar we eindigen. In ieder geval sluitertijd dus rond de 1/250 - 1/500.

Ik kan witbalans van te voren op de camera gewoon instellen, als ik m op kunstlicht zet wordt de foto dus minder geel? Ik las ergens dat "bewolkt" ook goed doet voor foto's binnen.

Ik durf zo niet te zeggen hoe het licht is, zie wel goede foto's voorbij komen van daar, maar als dat met licht sterkere lenzen is gedaan is dat ook niet gek natuurlijk.

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:28

Afbeelding
F/4.5 - 1/400 - ISO1600 - 90mm

Afbeelding
F/4.5 - 1/800 - ISO1600 - 85mm

Ik heb de foto's alleen nog verkleind in Photofiltre.

Niet waar ik eigenlijk van plan was binnen te gaan fotograferen, maar wel in een binnenbak. Ben voor een eerste keer best tevreden eigenlijk, maar het kan natuurlijk altijd beter. Heeft er iemand nog tips wat beter kan?

Stoort de ruis nu? Vind het namelijk zelf nog meevallen, maar ik denk dat ik het snel al vind mee vallen haha.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:40

Was inderdaad een vrij lichte binnenbak, maar bij B wel de enige plek waar ik een paard op de foto kreeg. Haha.

Achterin was t erg donker en had veel tegenlicht (vooral rechts, daar dan ook alleen silhouetten).

Maar ben best tevreden voor de eerste keer.

Las net ergens dat je diafragma beter niet wijd open kunt zetten? Waarom is dat eigenlijk? Heb dat nu wel overal gedaan, ook bij de foto's buiten. Heb een 4-5,6 lens, dus geen groot gat. Vandaar wijd open gezet.

Afbeelding
Ook onbewerkt, alleen even persoon die er op stond afgeknipt en verkleind in Photofiltre.

Kan op mijn telefoon de instellingen niet terug vinden. Maar diafragma is maximaal F/5,6 en dus ook wijd open.

Ben trouwens maar een beginnend amateurtje. Ook pas voor de derde keer paarden op de foto's gezet. :o :=
Zie wel dat dit niet de ideale positie is voor het paard, lijkt erg dik nu terwijl ie dat absoluut niet is.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:05

Dank je voor de weer uitgebreide uitleg, zo fijn!

Dus met diafragma geldt eigenlijk hetzelfde als met helemaal in/uitzoomen? Want het is toch ook beter om niet helemaal in of uit te zoomen?

Ik heb een canon 100D met een 18-55 mm F/3.5-5.6 IS STM en een 55-250 mm F/4-5.6 IS STM. Dus instap apparatuur, maar wel heel erg blij en tevreden mee. :)
Maar met deze lenzen kan ik beter diafragma wat verder dicht zetten dan wat ik nu deed, als het licht dat toelaat dan? Hoeveel stops ongeveer geeft al verbetering? Hou ik dan nog wel de wazige achtergrond? (Als die ver genoeg weg is van het object wat scherp moet zijn natuurlijk)

Verder weet en snap ik de theorie steeds beter, maar nu nog eens wat meer gaan oefenen met het maken van de foto's en gewoon wat meer uit gaan proberen. Dat is toch het belangrijkste haha. :o

Oh en ik heb trouwens nóg een vraagje, gisteren ook foto's gemaakt van paars onder het zadel, toen de zon al vrijwel onder was. Aantal foto's heeft wel een mooie belichting met warme kleuren, maar groot aantal is juist heel blauw en heel koud/kil geworden. Ik had witbalans op automatisch staan, misschien dat dat juist het probleem is?

Mag ik iemand misschien wat foto's pb'en voor tips? Ik weet namelijk niet of ik ze hier zo neer mag zetten. :)

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:58

Wie heeft er tips voor mij? Ik mis namelijk net dat "hét" in mijn foto's... weet niet zo goed waarom, maar toch mis ik iets. Lijken net niet scherp, vaak wel iets wat iets overbelicht is, etc.

Hoe kan ik mijn foto's beter gaan krijgen? Of moet ik nu toch wat gaan doen met fotobewerking om wel dat "het" in mijn foto's te gaan krijgen?

Wat voorbeelden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 02:36

F_Orumster schreef:
Quir, ik denk dat je net wat behalen kan met iets meer aandacht voor je compositie.

Foto1 staat de hond erg centraal, links en rechts evenveel ruimte. Dat kan spannender door meer ruimte in de kijkrichting van de hond te maken. Neem ook een iets dieper standpunt in, alsof je in dezelfde belevinsgwereld als de hond bent (nu iets bovenaf). Dan kan de achtergrond ook iets mooier worden (bosjes, horizon oid).

Foto 3 is een superlief moment en ik denk dat jij zocht naar zo'n romantisch vintage effect. Dat wordt meestal bereikt met software. Wat op laten lichten bij de neusjes, of zo'n nepzon en een zacht kleurtje.

Foto 3 en 4 hebben een wat rommelige achtergrond met alle hekwerken. Lastig te voorkomen, een enkel paaltje is nog wel weg te werken.

Dankjewel!
Compositie is inderdaad wel een punt van aandacht (nu je t zegt valt t me helemaal op), maar ik krijg t op mijn camera nog niet zo goed voor elkaar. Als ik het "object" wat naar de zijkant wil verplaatsen stelt ie weer ergens anders op scherp, dus niet meer op het "object" zelf. Nu heb ik dat geprobeerd met "one shot" dan gaat t wel goed, maar met een bewegend "object" als een hond of paard gaat dat dan weer niet goed.

En het lukt me nog niet om zelf de focus punten te kiezen. Weet ook niet of dat überhaupt kan? Dacht van wel.

De bewerking ga ik gewoon eens wat proberen, ik heb photofilter en gimp. Zijn die geschikt? Of toch eens kijken naar Photoshop of lightroom? Kan je die gratis uit proberen?

Vandaag foto's gemaakt en eigenlijk t zelfde, vrijwel alles staat in t midden...
Al ben ik over deze foto's wel iets meer tevreden. Ondanks dat er bij de meeste glas en/of hekken voor zaten.
Foto's onbewerkt (alleen verkleind) en kleine greep uit honderden foto's, haha. Zie nu wel regelmatig best wat ruis, maar ISO moest redelijk hoog vanwege bewolking, nattigheid en t erg donker weer was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:06

Diafragma en ISO heb ik zelf ingesteld, sluitertijd doet hij zelf dan. Inderdaad wel vrij grote gaten gebruikt, vooral ook door gebrek aan licht. ISO daarom vaak ook flink hoog (800/1600), nu ik de exif terug zie had die misschien af en toe wat lager gekund, maar omstandigheden wisselde snel en bij lagere ISO had ik vrijwel elke keer bewegingsonscherpte. Zie nu dat bij de tweede foto ISO wel heel hoog is (12800) ik denk dat we toen van binnen kwamen en ISO nog niet terug omlaag gezet had. :=

1. F/5 1/320 ISO1600 143mm
2. F/5 1/4000 ISO12800 135mm
3. F/4.5 1/60 ISO1600 79mm
4. F5.6 1/640 ISO800 250mm
5. F/4 1/320 ISO800 55mm
6. F/5 1/640 ISO1600 100mm
7. F/5.6 1/500 ISO1600 216m

Inderdaad telelens erop. Wat ik meest lastige vond is dat de dieren maar gewoon doen waar ze zin in hebben, Hahaha. Merendeel dus slapen. De stokstaartjes waren wel fotogeniek, de rest was een stuk lastiger of ze vliegen overal heen (apen en zo) of ze liggen dood stil (panter, cheeta, leeuwen).

Ik heb ook t idee dat mijn camera vaak op hele andere punten scherp stelt dan ik wil of komt dat door de lens? Vaak ligt de scherpte toch ergens anders dan ik zou willen.

Toch maar eens op onderzoek uit hoe ik zelf de autofocus punten kan kiezen...

De onscherpte die je bij 7 ziet, is denk ik trouwens het hek. Ik kon niet dicht bij het hek komen, dus die zit er tussen.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:37

Kan iemand mij een beetje uit leggen (of een goede site geven) wat je precies kunt met het histogram?

Ik weet ongeveer wel wat het is (links is donker en rechts is wit, als ie de rand raakt raken er details verloren in het zwart (links) of wit (rechts)).

Maar wat kan je er nog meer mee? En hoe kan je een foto bewerken aan de hand van het histogram? Heb al wat gezocht op Google, maar kom niet veel verder dan wat er te zien is op t histogram, grof gezegd.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:27

Bedankt nog voor de uitleg over het histogram! Heb t idee dat niet veel fotografen er echt iets mee doen? Vind t zelf erg lastig. :=

Heeft iemand nog wat tips om de maan te fotograferen? Komende maandag grote maan, lijkt me tof die goed op de foto te krijgen!

Zou vooral graag zo iets krijgen:
Afbeelding

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:49

Femke schreef:
Ik ben bang dat we maandag vooral in de bewolking zullen zitten...

Ik woon in Zweden en voor nu zeggen ze dat het onbewolkt is. :)

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:26

Misschien Oypo? Zelf geen ervaring mee of zo, maar zie die regelmatig voorbij komen. :)

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:41

Is het bewegingsonscherpte of gebrek aan scherptediepte?

Bij een bewolkte dag en rij foto's zit ik al snel op ISO 800 om snel genoegen sluitertijd te krijgen.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:53

Ik heb even een stomme vraag, maar kan t kwaad om met vrieskou te fotograferen? Kan de camera daar tegen?

En ik bedoel dan dus -25 (en kouder). :')

Net buiten foto's gemaakt en het is nu op dit moment -25, alhoewel ik na tien minuten weer binnen was (vingers bevroren :+ ) bedenk ik me dit nu pas. Camera doet t verder wel goed (beter dan ik in ieder geval haha), maar toch.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:46

Dat laatste doet mijn camera dus juist niet, hij overbelicht de sneeuw bij "normale belichting"...
Als ik de camera wat onderbelicht, dan gaat het wel een stuk beter.
Gewoon standaard belicht:
Afbeelding

En 1 of 2 stops onderbelicht:
Afbeelding
Deze is trouwens met zonsondergang gemaakt (10/15 minuten later dan bovenstaande foto), vandaar de kleuren zo. Maar komt wel overeen met hoe het was.

Maar ik had de WB op deze foto's ingesteld op "bewolkt", diafragma rond f/5.6 en sluitertijd 1/800 (ISO 100 of 200). In JPEG trouwens.

In de sneeuw foto's maken gaat me ook nog niet zo goed af. :=
Heb t na 15 minuten ook wel gezien met die kou (-25), dus is op sneltrein vaart dingen uitproberen haha. Voordeel is dat ik een winter lang sneeuw heb om te oefenen. :+

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:34

Heeft er nog iemand tips voor het fotograferen van de maan? Ik heb van de week een poging gedaan, wat begon met een gele wazige vlek (had een hoog ISO, maar dat was dus geen succes := ) eindigde uiteindelijk wel in redelijke foto's. Maar ik mis toch nog wel wat scherpte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoeveel mm kan je trouwens het beste gebruiken voor de maan? Ik heb nu namelijk best wel moeten croppen.

En wat zijn goede instellingen om sterren op de foto te krijgen? Hier namelijk een zeer goede kijk op de Melkweg, maar ik krijg geen enkele ster zichtbaar op de foto. :+
Ook het ISS zie je hier goed, maar ook die -ondanks dat ie erg fel is- krijg ik niet zichtbaar.

Bedankt alvast. :)

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:24

Zou de lens geen (in dit geval) front focus kunnen hebben? Ik heb het idee dat de struiken voor de honden scherper is.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:20

Liselot schreef:
Ash_ schreef:
Iemand tips voor een newborn shoot qua instellingen zal het wel lukken maar vooral het laten slapen en in de houdingen leggen? Dit is beste wel nieuw voor mij.
Gaat om een shoot van mijn pasgeboren nichtje!

Laat newborns alsjeblieft aan een ervaren newbornfotograaf over. Er komt veel bij kijken bij het poseren wat veiligheid betreft

Jij was zeker ook al heel erg ervaren toen je er mee begon?

Iedereen moet toch ergens beginnen...

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:37

Ik vind die van Marit altijd wel erg leuk en leerzaam om te kijken en laatst kwam ik een hele gave tegen om de ogen er uit te laten springen! Zelfs van kleur te veranderen, weet even niet meer van wie die was. Maar hij had sowieso ook meerdere tutorials, wel in het Engels.

Verder zoek ik gewoon altijd heel YouTube af, haha.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:20

Zie nu CA voorbij komen, Chromatische Aberratie is het toch? Hoe ontstaat dat?

Zag nu op wat foto's laatst dat ik het op een enkele foto ook heb, met name bij veel (zon)licht en dan wit op zwart/heel donker. Kan je dit voorkomen of ligt dat echt aan de lens? Het stoort me (nog) niet, je ziet het ook alleen als je inzoomt. Maar toch. Ik heb een Canon 55-250mm lens, dus zeker geen 70-200 kwaliteit. Desondanks wel heel tevreden mee!!

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:11

saabineex schreef:
Hoi,

Ik fotografeer al best een tijdje maar niet veel, ben een beginnend fotografe. Ik ga dinsdag een vriendin met haar paard op de foto zetten. Vorige keer heb ik van haar foto´s gemaakt toen ze aan het rijden was, ik heb toen de TV-stand gebruikt. Dinsdag is ze van plan te gaan springen. Sport-stand zou heel makkelijk zijn om te gebruiken, maar ik vind het ook wel mooi om de achtergrond waziger te hebben.. Welke stand is hier handig voor, die niet moeilijk te gebruiken is?

Alvast bedankt :D :D

Ik zou in Av stand fotograferen. Dan stel je zelf diafragma in (dat zorgt voor een wazige of scherpe achtergrond) en de ISO waarden. Sluitertijd doet hij dan zelf.

Even zoeken wanneer de sluitertijd snel genoeg is. Best kan je diafragma zo ver mogelijk open zetten (dus het getal zo laag mogelijk, dat zal verwacht ik rond de 3-5.6 zijn). Hoe groter het diafragma, dus hoe kleiner het getal hoe waziger de achtergrond wordt.

Als de sluitertijd niet snel genoeg is en diafragma staat zo laag mogelijk, moet je de ISO gaan verhogen. Liefst zo laag mogelijk natuurlijk, maar sluitertijd moet minimaal 1/500 zijn, liever nog iets sneller.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:31

Canon 55-250mm :)

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:42

Ik heb de 55-250 en ben er wel heel blij mee en tevreden over!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze zijn allemaal met de 55-250 gemaakt. Natuurlijk is het geen 70-200, maar de prijs is er dan ook wel naar.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:38

JesdaJinn schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje met betrekking tot auteursrechten.

In 2014 heb ik een foto gemaakt van een vogelsoort.
Nu keek ik op een verkoopsite van vogels en nu is er iemand die, die foto heeft gebruikt als verkoop foto.

Deze beste man (?) Woont in een andere provincie dan ik en mijn naam + '14 Staat dwars door de vogel heen en dus leesbaar.

Nu vroeg ik me af wat ik hier mee kan...

Ik zou eerst gewoon eens een vriendelijk mailtje sturen, veel mensen die hier geen idee van hebben zoeken gewoon een foto op Google en gebruiken die dan. Waarschijnlijk hebben ze verder geen flauw idee van auteursrechten, etc.

Liberty van Equi Center

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:55

Wat ik eruit begrijp als ik Google moet je die zelf instellen, maar ik ken(de) het ook niet. Geen ervaring ook mee dus.

Liberty van Equi Center