[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:03

Dat staat gewoon in die link. ;) Ik werk niet met GIMP. Als ik de link aanklik staat er dit(als je met Windows werkt).

Citaat:
For the Windows people to get started, you’ll need to download UFRaw from Sourceforge, located here.

Als je daar op klikt, wordt er meteen gedownload.

MyWishMax

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:19

Vaak kan je het ook via de site van het camera merk downloaden. Ik kocht een Canon over van een kennis en die had geen software erbij, via de Canon site heb ik dat gewoon kunnen downloaden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:41

Ik ben op zoek naar een monitor. Nu heb ik al rondgekeken en gezocht op bokt en via google, maar hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? Ik ben nu aan het kijken naar een IPS scherm, ongeveer 24 inch. Nu zag ik voorbij komen dat je een hogere resolutie moet noemen dan de standaard en dat het scherm mat moet zijn (die laatste vond ik erg logisch, dat stoort me bij normaal gebruik al als het glimt. ;) )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:14

Ik ben idd online aan het kijken, maar wilde in een winkel gaan kijken hoe het eruit ziet. Precies om de reden die jij aangeeft. Ik ben nu voor de 'budget' opties aan het kijken zoals Dell en BenQ.

Kalibratie hardware heb ik nog niet, maar die wordt wel meteen aangeschaft. Maar een monitor heb ik sowieso nodig omdat ik nieuwe computer heb maar monitor nog leen. ;) Ik wilde ze tegelijk aanschaffen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:49

Ik heb weer totaal geen last dat er op mijn 70-200 geen IS zit. En het gewicht is voor mij wel een moeilijk punt, maar op foto's er geen last van gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:33

Ik maak gewoon op mijn site een aparte pagina aan die niet in het menu komt te staan en alleen te bereiken is met de link. Daar zet ik de foto's op die ik goed genoeg vind en de klant mag daar uit kiezen welke foto's hij/zij na wil bestellen. De webbestanden zoek ik wel vaak zelf al uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:12

Nog even terugkomend op mijn monitor vraag;

Op een scherm van rond de 24 inch, welke resolutie moet ik in de winkel dan naar kijken? Ik raak het overzicht een beetje kwijt. :+ Ik wil vooraf namelijk wat opties op papier hebben staan en dan in real life vergelijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:23

Alweer bedankt, Femke! Maar 1920x1080 is wel geschikt dus? Het budget is nu niet zo heel groot, het zal vanzelf weer vervangen worden of als 2e scherm gebruikt worden, haha. Dan kan ik in het echt even vergelijken met een scherm met hogere resolutie. Kijken of dat het prijsverschil waard is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:53

Heb je alleen met zwart vinyl gewerkt Femke of ook met zwart papier? Ik heb nu doeken en papier, die doeken gaan er uit, maar met zwart ben ik nog aan het kijken wat ik wil. Andere kleuren wil ik gewoon papier. Ik gebruik heb nu bij wit ook nog als ondergrond, maar daar komt een andere oplossing voor. Mijn podium is zwart, dus daar zal ik het niet als ondergrond nodig hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:20

Formateer je het kaartje ook wel eens? Of altijd alleen 'normaal' foto's verwijderen? Hoe oud is de camera?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:37

Hoe controleer je of body wel goed scherpstelt?

Ik heb net een nieuwe body en op de één of andere manier vind ik de foto's niet scherp. Niet op volledige grootte iig. Het ziet er voor mij niet uit alsof hij front of backfocus heeft (maar goed, dat zegt niet alles), maar meer alsof het nergens echt scherp is. Bij oude body kwamen er scherpere foto's uit.

Hij valt nog ruim binnen de garantie, maar kan ik zelf eerst controleren of het echt zo is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:42

karlli schreef:
MyWishMax schreef:
Hoe controleer je of body wel goed scherpstelt?

Ik heb net een nieuwe body en op de één of andere manier vind ik de foto's niet scherp. Niet op volledige grootte iig. Het ziet er voor mij niet uit alsof hij front of backfocus heeft (maar goed, dat zegt niet alles), maar meer alsof het nergens echt scherp is. Bij oude body kwamen er scherpere foto's uit.

Hij valt nog ruim binnen de garantie, maar kan ik zelf eerst controleren of het echt zo is?

Grote kans dat niet alles lekker staat ingesteld. Wat voor een body is het? Waar kom je vanaf en hoe heb je de instellingen nu staan?

Canon 7d m II, kom van de 550d. Instellingen wisselen, maar ook bijvoorbeeld op statief in goede licht omstandigheden wordt het niet echt scherp. (testje gedaan met statief, etiket fotograferen en wat verschillende instellingen)

Verkeerd scherp gesteld kan gebeuren en heb ik ook wel eens, maar dat is dit niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:05

Het is met alle lenzen zo ;) Zowel de 70-200 2.8, als de 55-250 en de 50mm 1.8. En dan is het alsnog niet de bedoeling dat alle 3 de lenzen op vorige body wel scherp waren en nu niet. Je zag daar wel het verschil bij tussen de 70-200 en de 55-250 natuurlijk.

Okee, wat wil je allemaal weten qua AF? Daar heb ik namelijk ook al in gewisseld :') Bij beweging zou ik het nog wel snappen, maar het is dus ook bij stilstaande objecten.
De case staat nu op case 2. Maar heb ook op 1 en 3 gewerkt om uit te testen wat er gebeurde. Heb daar nog niks aan veranderd, nee.
Ehm, ik wissel tussen 1 autofocus punt en tussen de uitgebreide die daarna komt. Staat op AI servo (die gebruikte ik eigenlijk altijd).

Wilde je nog meer weten? Alvast enorm bedankt hoor! Het kan heel goed aan mij liggen, het is idd nogal een overstap :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:18

karlli schreef:
Iniedergeval denk ik al dat het zou helpen als je bij de stilstaande objecten terugwisselt van AI Servo (voor beweging) naar AI Focus. Daarna zou ik One shot aanhalen aangezien je dan zeker weet dat er goed word scherpgesteld. Zelf heb ik nog niet ondervonden dat de cases van heel grote invloed zijn (in mijn studio, das het enige wat ik stilstaand fotografeer). Verder bij stilstaan inderdaad een punt pakken, of desnoods het hoekje met 5 punten maar niet zelf laten kiezen (dat gaat echt te vaak fout bij mij).

Ehh even denken of ik niet nog wat vergeet hoor, heb zo camera niet bij de hand en achter de laptop is moeilijker uitleggen dan in persoon haha :')

Zelf laten kiezen doe ik idd niet. Maar mijn stilstaande objecten bewegen alsnog (ook in studio haha). Ik fotografeer voornamelijk honden. Ai servo heb ik ook bij die 550d gebruikt, juist omdat ze nooit helemaal stilstaan en ik snel wil schakelen als ze wel ineens in beweging komen. Maar ik kan het wel proberen, hoewel ik de AI focus nooit echt fijn heb gevonden.

En het is idd moeilijk zonder camera naast je :')

Hoe heb jij gecontroleerd of het echt de body was, Marit? Om hem nu terug te sturen en een tijd kwijt te zijn als het achteraf aan mij ligt? :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:42

Kamera-Express. In de winkel, dus daar rijd ik even langs. Heel erg bedankt voor het mee denken!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:04

Dagmar, die test is 'goed'. Hij stelt op het juiste punt scherp, maar ik vind het dan alsnog wazig. In de winkel vonden ze van niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:43

Ik vind Phlearn altijd erg leuk en leerzaam.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:01

Bellatrix schreef:
Ja Phlearn had ik al gevonden. :j

Morgan Burks heeft soms ook wel wat leuke/handige. Maar dat is ook geschreven, niet alleen video.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:54

Ik kon het op mijn 550d destijds gewoon instellen op een ander knopje. Zoek maar eens op Google naar jouw type of in de handleiding. Het knopje het dan alleen geen af on oud, ik dacht dat ik het op het sterretje ofzo had. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:14

Ik heb beide maar gebruik met honden alleen nog maar papier. Doek wordt ook vies, blijven haren aan plakken en hangt niet snel netjes. Enige is dat zwart doek fijner zwart werd dan het zwarte papier :')

Maar ik ga straks over op vinyl.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:34

Jikkeee schreef:
Facebook maakt de kwaliteit niet veel beter. Het is leuk als je dan wat volgers ontwikkeld voor je foto's. Als dat niet je ambitie is, zou ik zelf geen fb pagina aanmaken.

Als je geen kvk hebt, werk je zwart. Crue gezegd (en er zullen vast mensen zijn die het niet met me eens zijn), je werkt niet volgens de belasting en hebt dus ook niet met die wet te maken.
Wat ik begrijp is dat de wet eigenlijk inhoudt dat je je klantgegevens achter een wachtwoord opslaat zodat niet iedere random hacker bij jouw klantgegevens kan.

Zonder KvK inschrijving werk je niet zwart. Je werkt pas zwart als je de inkomsten niet aangeeft bij de belastingdienst. De inschrijving bij de KvK hoeft niet, het aangeven van de inkomsten wel. Het aanbieden van fotoshoots en daarvoor gegevens bijhouden heeft een link tot een beroeps- of handelsactiviteit en dan zal je dus wel je moeten houden aan de AVG.

Je moet je alleen inschrijven bij de kvk als je voldoet aan de criteria voor een onderneming. Als je alleen maar foto's maakt van vrienden en familie, of als je er meer dan een symbolische vergoeding voor vraagt moet je je bijvoorbeeld wel inschrijven. In het geval van Janinevv lijkt me dat nog niet aan de orde. Voor de AVG lijkt het me ook nog twijfelachtig, maar ik durf niet zo stelling te zeggen dat zij er niks mee te maken heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:26

Ja, valt dan onder inkomen uit overig werk. Lees dit maar eens:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... erig_werk/

Je mag dan dus ook gewoon kosten aftrekken van opbrengst. Zo heel spannend is dat dus niet, alleen je kan dan idd wel te maken hebben met de AVG, omdat het wel een link met beroepsactiviteiten heeft. In dat andere topic vind je een link waarmee je een simpele privacyverklaring kan opstellen. Dat kan je altijd doen voor de zekerheid. En melden in het contact met degene van wie je de shoot gaat doen dat je ze wil publiceren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:55

Maar je hebt geen standaard instellingen die altijd werken he? De ene keer schiet ik op 1/500 en de keer daarna kan dat zomaar dik boven de 1/1000e zitten. Zoals hiervoor ook al gezegd wordt, ik stel mijn diafragma in zoals ik het wil hebben, iso zo laag mogelijk en ga dan spelen met sluitertijd. En ja, dat wisselt af en toe echt enorm, zelfs tijdens dezelfde shoot. Ik zou als ik jou was gewoon weer even terug gaan naar de AV stand, al is het maar om ervan te leren wat de camera als instellingen kiest.

K_M, nee dat werkt niet in M, tenminste niet met die knoppen. Dan doe je het natuurlijk zelf. :) Je ziet wel het balkje en die kan je in de gaten houden of hij al aangeeft dat het overbelicht wordt. EDIT: Tenminste, ik zie het balkje in mijn zoeker, dat hebben de meeste modellen toch wel?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-06-18 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:58

Zet hem weer eens terug in de AV stand en kijk naar de instellingen die de camera kiest als de foto's dan wel goed belicht zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:20

Ik heb het op mijn eigen site door middel van een plugin. Sunshine uit mijn hoofd