[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:14

Bagheera_206 schreef:
d4rkhorse schreef:
misschien een domme vraag maar hoe krijgen jullie zo'n bolletjes achtergrond en bv het paard goed scherp?

Bedoel je de bokeh van de achtergrondonscherpte? :?

De vier belangrijkste "instellingen" die daar een rol spelen zijn:
- Afstand tussen onderwerp en achtergrond zo groot mogelijk
- Diafragma zo wijd mogelijk. Een 70-200mm of een 200mm kan bijvoorbeeld op f/2.8.
- Zo ver mogelijk inzoomen met je objectief. Een 70-200mm of een 200mm kan bijvoorbeeld op 200mm.
- Op een voelvreempje heb je minder scherptediepte dan bij een cropje.

Ja dat bedoel ik
En hoe werkt zon diagram?

volg mijn knappe trakehner, picasso op instagram en youtube!
Instagram: https://www.instagram.com/trakehner.picasso/?hl=nl
fotografie: https://www.facebook.com/Van-den-Meerss ... SEARCH_BOX

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:25

Femke schreef:
Probeer de energie instellingen zo in te stellen dat hij geen besparingsmodus heeft op 't scherm als je er geen stekker in hebt.
Want het heeft inderdaad invloed op je hele scherm en dus ook op je kalibratie. De kalibratie is alleen nuttig in de setting waarin je de kalibratie hebt uitgevoerd.

Dus in dezelfde kamer met dezelfde omstandigheden (scherm net zo ver naar voren/achteren geklapt, zelfde tijdstip van de dag, zelfde lichtintensiteit, etc).

Een laptop zou je dus eigenlijk elke keer voordat je aan de slag gaat met foto's moeten kalibreren, omdat de stand van het scherm nooit hetzelfde is. Tenminste, dat lijkt mij dan?

d4rkhorse

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:35

diafragma bedoel ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:41

MyWishMax schreef:
Een laptop zou je dus eigenlijk elke keer voordat je aan de slag gaat met foto's moeten kalibreren, omdat de stand van het scherm nooit hetzelfde is. Tenminste, dat lijkt mij dan?

Steeds opnieuw de kalibratie doen is onbegonnen werk.
Maar dat is wel het "nadeel" met laptops; zodra je het scherm iets anders zet of zelf iets naar voren of achteren gaat hangen, is je scherm toch net weer wat anders door de kijkhoek.

Daar heb je op een vast pc scherm heel veel minder last van.
Maar zelfs dan kun je nog wel merken dat je 's avonds je foto's anders doet dan 's ochtends met daglicht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:45

Femke schreef:
MyWishMax schreef:

Steeds opnieuw de kalibratie doen is onbegonnen werk.
Maar dat is wel het "nadeel" met laptops; zodra je het scherm iets anders zet of zelf iets naar voren of achteren gaat hangen, is je scherm toch net weer wat anders door de kijkhoek.

Daar heb je op een vast pc scherm heel veel minder last van.
Maar zelfs dan kun je nog wel merken dat je 's avonds je foto's anders doet dan 's ochtends met daglicht.

Haha, ja ik snap dat het niet te doen is. :j Maar dat zou de enige manier zijn om het beeldscherm telkens hetzelfde te hebben. Of je moet een standaard maken waar de laptop niet anders in kan staan.

Wat is dan eigenlijk de 'beste' plek om een beeldscherm neer te zetten? Tegen het licht in, zij licht, geen licht, noem maar op?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:04

Heel vaak heeft kalibrator ook een sensor die licht meet. Die laat je gewoon op bureau staan en past dat dan automatisch aan. Kan soms ook handig zijn voor laptop die je boven, beneden en op school gebruikt.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:20

fotograferen jullie in raw of jpg?
en wat zijn de voordelen/nadelen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:28

Met mijn mobiel fotografeer ik in JPG. Met mijn DSLR en systeemcamera in RAW.

Citaat:
RAW vs JPG

Zie JPG als een magnetronmaaltijd die je oppiept in de magnetron die er altijd hetzelfde uit komt en weinig variatie mogelijk is. Zie RAW als het zelf koken met losse ingredienten waardoor je zelf kunt bepalen hoe het gerecht eruit ziet en smaakt. ;)

Meer info:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ormaat.asp

JPG
Plus:
Kleine bestandsgrootte
Lang bursten
Geen nabewerking nodig

Min:
Informatie gaat verloren
Kwaliteitsverlies

RAW
Plus:
Meer informatie
Geen kwaliteitsverlies

Min:
Grote bestandsgrootte
Minder bursten
Nabewerking vereist

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:39

Maar misschien een hele domme opmerking, ik bewerk mijn jpegs ook altijd na, is dat anders dan bij raw? Ik had geen programma om raw bestanden in te bewerken, nu sinds deze week wel. Ik heb het alleen nog niet geprobeerd.

[o]
Veronia (v. Macho Polo x Onno S) B + 11 / L1 + 4 voor 2021 drachtig van Ecksteins Eminenz
Florentino (v. Florencio x Rockefeller) - Aik (v. Highline x Jetset D) - Wainonia (v. Oliver x Wolfgang)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:41

Er is niets mis om een jpg na te bewerken. Je hebt dan alleen iets minder ruimte om na te bewerken.

RAW kan niet zonder nabewerking.

Dus het is geen domme opmerking.

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:42

RAW wil houdt meer informatie in de foto, daardoor wordt het contrast lager en het beeld 'grijzer'. En je moet de foto uiteraard omzetten in een jpeg of ander internetbestand, anders kan niemand het openen. Een jpeg kan je in feite zo op het internet zetten als je dat zou willen :)

Check mijn facebookpagina! B Maarsingh fotografie

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:45

Ik ga deze week eens proberen met raw, ben benieuwd naar het verschil

[o]
Veronia (v. Macho Polo x Onno S) B + 11 / L1 + 4 voor 2021 drachtig van Ecksteins Eminenz
Florentino (v. Florencio x Rockefeller) - Aik (v. Highline x Jetset D) - Wainonia (v. Oliver x Wolfgang)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:43

Quir schreef:
Femke schreef:
Ik ben bang dat we maandag vooral in de bewolking zullen zitten...

Ik woon in Zweden en voor nu zeggen ze dat het onbewolkt is. :)

Heb je wat moois kunnen schieten Quir? :):)
Ben benieuwd! Ik heb 'm helaas niet kunnen zien hier door de bewolking -O-

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:25

Bedankt Femke en mzara voor de fijne tips! Kan ik echt wat mee, super! :D

Enzo Alano
Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

Aurelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:12

Hoi!
Ik heb een nieuwe camera, en die heeft allemaal nieuwe AF opties :))
Ik was begonnen met je af punt kiezen en daar kwam ik er al niet uit in het boekje, op Google kan ik het ook zo snel niet vinden.
Ik gebruikte namelijk altijd 1 punt om scherp te stellen. Nu heb ik ook de mogelijkheid om puntuitbreiding te kiezen. En dan wel met 4 of met 8.
Er staat alleen dat mijn gekozen punt en de omliggende worden gebruikt voor scherpstellen.
Maar als ik met mijn gekozen punt bvb op het oog scherpstel, en 1 van die andere punten ligt net buiten het hoofd bvb ik noem maar wat. Kan het dan zijn dat hij dan niet op het oog scherpstelt? Wanneer is het nou verstandig om puntuitbreiding te kiezen en wanneer niet? Verschilt het tussen portret en actie? Wanneer 4 en wanneer 8?
Het gaat dan voornamelijk over paarden/honden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:25

Alleen voor snelle actie ga ik voor puntuitbreiding/zone. Normaal gesproken dus ook maar 1 punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:13

Ik gebruik zelf altijd gewoon maar 1 punt.
Want in vrijwel alle situaties kunnen wij dat als mens alsnog beter/sneller dan dat de camera dat kan.

En dan weet je tenminste zeker dat hij een punt pakt dat jij hebt gekozen, niet een willekeurig plekje dat er in de buurt ligt dat misschien makkelijker was qua contrast/textuur om op scherp te stellen.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:24

Hallo,
Ik heb sinds vandaag een Nikor 28 mm gekocht. Deze hoort autofocus scherp te kunnen stellen, alleen ben ik er niet achter
hoe dit moet.. er zit namelijk geen schuifje aan de zijkant zoals op een andere lens. Een van jullie enig idee hoe je dit kan verhelpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:50

Een schuifje zit er alleen op als hij een ontgrendeling voor manual focus heeft. Voor autofocus hoeft er dus geen schuifje te zitten.

Als het objectief goed op je camera zit, zou het gelijk bij het half indrukken van je ontspanknop moeten werken.

Een ander probleem zou kunnen zijn dat het objectief geen eigen scherpstelmotor heeft. Als je camera die niet ingebouwd heeft, heb je bij zo'n objectief geen autofocus.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:09

Hoihoi, ik vroeg me een beetje af waar ik deze vraag kon posten dus hoop dat dit topic goed is.
Ik wil namelijk (mijn eerste) flitser aan gaan schaffen en twijfel echt ontzetten tussen twee flitsers. Ik heb een Canon 7D icm een 70-200 2.8 lens, 18-55 kitlens en de 50mm 1.8. Fotografeer met name paarden, honden en zo nu en dan mensen, maar ik word steeds meer gevraagd om ook events te gaan doen (waar ik de flitser dus met name voor wil gebruiken, maar ik denk dat voor portretfotografie deze ook wel handig kan zijn zo nu en dan). De events zijn binnen, waar ik -zelfs met m'n 'plastic fantastic'- licht vaak toch tekort kom, waardoor de kwaliteit van de foto's erop achteruit gaat.

Ik twijfel tussen:
Canon Speedlight 430EX (http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-sp ... 0ex-iii-rt) en de Yongnuo 568EX (http://www.fotokonijnenberg.nl/yongnuo- ... voor-canon).
Canon heeft een lager richtgetal (43) dan Yongnuo (58) maar Canon zou betere kwaliteit zijn. Aan de andere kant is Yongnuo weer goedkoper maar is dan weer slechter bestand tegen slecht weer door de bouw van de hot shoe (althans, dat heb ik ergens gelezen haha). Welke zouden jullie aanraden? Alvast bedankt!

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:53

IMANDRA schreef:
Hoihoi, ik vroeg me een beetje af waar ik deze vraag kon posten dus hoop dat dit topic goed is.
Ik wil namelijk (mijn eerste) flitser aan gaan schaffen en twijfel echt ontzetten tussen twee flitsers. Ik heb een Canon 7D icm een 70-200 2.8 lens, 18-55 kitlens en de 50mm 1.8. Fotografeer met name paarden, honden en zo nu en dan mensen, maar ik word steeds meer gevraagd om ook events te gaan doen (waar ik de flitser dus met name voor wil gebruiken, maar ik denk dat voor portretfotografie deze ook wel handig kan zijn zo nu en dan). De events zijn binnen, waar ik -zelfs met m'n 'plastic fantastic'- licht vaak toch tekort kom, waardoor de kwaliteit van de foto's erop achteruit gaat.

Ik twijfel tussen:
Canon Speedlight 430EX (http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-sp ... 0ex-iii-rt) en de Yongnuo 568EX (http://www.fotokonijnenberg.nl/yongnuo- ... voor-canon).
Canon heeft een lager richtgetal (43) dan Yongnuo (58) maar Canon zou betere kwaliteit zijn. Aan de andere kant is Yongnuo weer goedkoper maar is dan weer slechter bestand tegen slecht weer door de bouw van de hot shoe (althans, dat heb ik ergens gelezen haha). Welke zouden jullie aanraden? Alvast bedankt!

Wil je hem later ook off shoe gebruiken om te strobisten? Heb je TTL nodig? Wil je externe accu aansluiten? Moet hij weathersealed zijn? Moet er een af hulplampje inzitten?

Een 2e hands Canon 430EXII is een goede optie. Anders heb je idd merken als Yongnuo, Phottix, Godox, Metz, etc.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:55

@Bagheera: Wat betreft flitsers ben ik echt een totale beginneling. TTL lijkt me, van wat ik erover lees, wel handig. Off shoe zou misschien nog wel eens voordelig kunnen zijn in de toekomst, maar absoluut geen benodigdheid voor nu. Weathersealed.. Hij moet tegen wat druppeltjes kunnen (mocht het een beetje druppelen) maar echt regen is niet nodig.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:56

En wat is jouw budget? Die Yongnuo is anders voor de specs ook prima optie hoor. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:08

Ja die 300 voor de Canon wil ik op zich wel uitgeven, maar als de Yongnuo voor een mindere prijs een 'even goede' optie is voor wat ik ermee doe, dan is dat natuurlijk beter. Want waar zit het prijsverschil precies in? Waarin is de Yongnuo minder dan de Canon?

- Daniel J. Boorstin

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:09

Femke schreef:
Een schuifje zit er alleen op als hij een ontgrendeling voor manual focus heeft. Voor autofocus hoeft er dus geen schuifje te zitten.

Als het objectief goed op je camera zit, zou het gelijk bij het half indrukken van je ontspanknop moeten werken.

Een ander probleem zou kunnen zijn dat het objectief geen eigen scherpstelmotor heeft. Als je camera die niet ingebouwd heeft, heb je bij zo'n objectief geen autofocus.

Bedankt voor je duidelijke antwoord Femke! Blijkt toch helaas dat de camera hier te oud voor is.