Moderators: Firelight, xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja
k_m schreef:Wat zijn je sluitertijd en diafragma waaren? Je zou voor gewoon uit de hand fotoraferen een sluitertijd van 1/60 moeten aanhouden. In buitenlicht kan je dan normaal gewoon rond de 100/200 fotograferen met een diafragma van F5.6 bijvoorbeeld.
Nicole21 schreef:Maar als ik het goed begrijp zit het (prijs)verschil met name in de levertijd etc.? Ik heb nog nooit een fotoboek van Profotonet gehad, maar bij Saal bijvoorbeeld zijn er wel een aantal dingen die ik liever anders had gezien. Zoals bijvoorbeeld op de eerste pagina geen schutblad, weet jij zo hoe de fotoboeken van Profotonet zijn?
Femke schreef:Nicole21 schreef:Maar als ik het goed begrijp zit het (prijs)verschil met name in de levertijd etc.? Ik heb nog nooit een fotoboek van Profotonet gehad, maar bij Saal bijvoorbeeld zijn er wel een aantal dingen die ik liever anders had gezien. Zoals bijvoorbeeld op de eerste pagina geen schutblad, weet jij zo hoe de fotoboeken van Profotonet zijn?
Dat schutblad kun je makkelijk oplossen door m leeg te laten in de software tijdens het ontwerpen.
Ik bestel mijn albums nu bij Saal ipv Profotonet. Vooral ook omdat er een optie is met weinig pagina's. Want voor fotoshoots is dat voor de klant wat voordeliger en zo blijft de selectie foto's ook top.
Ann_Pam schreef:Heb hier toch ook even een vraag, heb nu de canon 7d mark 2, net sinds 2 dagen, maar ik merk dat de foto's erg donker zijn en ik bij normaal daglicht al gauw naar 800-1000 iso moet gaan om een lichte foto te krijgen. Voorheen fotografeerde ik met de 600d op M stand, iso ging vaak nooit hoger dan 400 overdag en hier kon ik prima mee overweg. Ligt dit aan een ander type camera? Of zou toch ergens een instelling verkeerd staan? Aan sluitertijd en diafragma zou het niet moeten liggen..
Femke schreef:Ik heb zelf nog nooit een album besteld via Profotonet.
Maar ik ken hun albums wel omdat ik ze regelmatig zie op beurzen met voorbeeld-albums.
Dan vind ik de extra opties bij Saal heel erg fijn.
En voor de foto afdrukken is het inderdaad de zeer snelle levering van Profotonet die de doorslag geeft.
Het is voor een klant ook fijn om de foto's zo snel mogelijk in huis te hebben.
Bij prototonet heb ik een bestelling die ik voor 14.00u plaats al de volgende dag in huis.
Bij Saal loopt 't met de internationale verzending vaak op tot ongeveer een week.
Ann_Pam schreef:k_m schreef:Wat zijn je sluitertijd en diafragma waaren? Je zou voor gewoon uit de hand fotoraferen een sluitertijd van 1/60 moeten aanhouden. In buitenlicht kan je dan normaal gewoon rond de 100/200 fotograferen met een diafragma van F5.6 bijvoorbeeld.
Sluitertijd is toch meestal 1/200 en diafragma 4/5. Dan zou het onder normale omstandigheden toch geen donkere beelden op moeten leveren?
Ann_Pam schreef:k_m schreef:Wat zijn je sluitertijd en diafragma waaren? Je zou voor gewoon uit de hand fotoraferen een sluitertijd van 1/60 moeten aanhouden. In buitenlicht kan je dan normaal gewoon rond de 100/200 fotograferen met een diafragma van F5.6 bijvoorbeeld.
Sluitertijd is toch meestal 1/200 en diafragma 4/5. Dan zou het onder normale omstandigheden toch geen donkere beelden op moeten leveren?
d4rkhorse schreef:Ik weet niet of het hier juist sta anders sorry daarvoor.
In mijn omgeving staan er veel paarden op de wei,mag ik die dan fotograferen en op mn pagina zetten enzo? Of is Dit strafbaar?
annikeee19 schreef:d4rkhorse schreef:Ik weet niet of het hier juist sta anders sorry daarvoor.
In mijn omgeving staan er veel paarden op de wei,mag ik die dan fotograferen en op mn pagina zetten enzo? Of is Dit strafbaar?
Denk wel dat netter is het te vragen aan die mensen. Geen idee of het strafbaars is maar zou het niet zo snel doen;)
magriet schreef:Volgens mij mag je vanaf de openbare weg vrij fotograferen maar even vragen is inderdaad wel netter
Femke schreef:Als je net een ander deel van de bak pakt of met een andere kleur paard kan het al verschillende resultaten geven.
En 1/200 of 1/400e is precies het dubbele, net als ISO 1600 en 3200.
Als je manual toevallig op 3200 had staan en je krijgt 1/400e terwijl je die ene keer in A op 1600 had, dan krijg je ook maar 1/200e.
1600 of 3200 maakt dus flink wat verschil. Het scheelt precies het dubbele in licht.
In theorie moet t in M of A helemaal niets uitmaken. De instellingen zouden onder dezelfde omstandigheden dezelfde resultaten moeten geven.
d4rkhorse schreef:Ik weet niet of het hier juist sta anders sorry daarvoor.
Art_Ificious schreef:Ik weet niet Of de vraag hier mag staan.
Ik heb al 10 jaar lang dezelfde camera, een Olympus E-520 10MP, heb hierbij 3 lenzen waarvan 1 semi-professionele met emotionele waarde (cadeau gekregen van mijn vriend)
Ik ben echter niet zo tevreden omdat er te weinig details vastgelegd worden en zou willen overstappen naar een andere met ten minste 15MP.
Echter wil ik mijn lenzen niet kwijt aangezien dit wel goede zijn.
Olympus heeft wel de OM camera's tegenwoordig maar ik weet niet of mijn lenzen hierop passen?
Ik heb ook gelezen dat mijn lenzen wel op een canon passen dmv een adapter.
Waar doe ik goed aan?
Gebruikers op dit forum: PetalBot en 0 bezoekers