[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:53

Pinici schreef:
Hoi! Ik ben gevraagd om te fotograferen op een schoolfeest. Ik fotografeer altijd met natuurlijk licht, vaak buiten (met paarden) en portretfoto's van mensen maak ik ook binnen, maar dan ook met natuurlijk licht en een reflectiescherm. Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben voor flitsers of ander materiaal wat handig is als je binnen foto's gaat maken op zo'n feest. Het is totaal donker binnen en er is verlichting in allerlei kleuren, zoals meestal op zo'n schoolfeest is. Ik denk dat ik met de D300 of D7000 ga fotograferen, met 50mm 1.8, 18-70mm 3,5-4,5 of 18-135mm 3,5-5.6 lens. Welke lens raden jullie aan en zou ik nog een extra flitser moeten aanschaffen of zou de ingebouwde flitser in de camera genoeg zijn en ook prima voor simpele foto's van de personen op het feest? Er hoeft geen sfeer vastgelegd te worden, echt simpel de gezichten van de personen die het naar hun zin hebben en een leuke foto willen als herinnering.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken :)

Ik zou eerlijk gezegd "nee" hebben gezegd op dat verzoek, als ik in jouw schoenen stond.
Je hebt het nog nooit gedaan en je weet niet wat je voor apparatuur & instellingen nodig hebt om het te laten slagen. Dan ben je er nog niet aan toe.

Het is heel goed om eens te oefenen in dat soort situaties. Zeker voordat je het in opdracht gaat doen.

Fotograferen in het donker is echt iets waar je wat vaker mee aan de slag moet voordat je dat goed in de vingers hebt. Zelfs als je precies weet in theorie wat voor apparatuur je ervoor nodig hebt en welke instellingen je het beste zou kunnen gebruiken, dan nog zou ik "nee" zeggen als het je eerste keer fotograferen in die situatie is.

Laat in ieder geval je opdrachtgever weten dat je dit nog nooit hebt gedaan en dat de kans groot is dat foto's kunnen mislukken. Dan kan de opdrachtgever zelf beslissen om voor jou te kiezen of iemand met meer ervaring.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:30

Hi!

Ik zou graag advies willen wat betreft het kopen van een kleine camera.

Ik woon op een klein eiland in de Ierse Zee en ik heb het doel om te paard dit eiland op de foto te zetten en daarna een fotoboek te publiceren. Dus natuurfoto's met af en toe twee oortjes erop :D

Welke kleine handcamera zou hiervoor geschikt zijn, die ik in mijn zadeltas (banaan model) mee kan nemen én die simpel + professioneel genoeg is?

Alvast bedankt!

HARVEY 09-02-2009
Afgestudeerd hoefbekapper https://www.helpwithhooves.com

Gianti

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:54

Ik heb een vraag.

Ik ben gevraagd om als second shooter een hele dag een bruiloft mee te shooten. Nu wilt hij dat ik daarna de kaartjes inlever (snap ik nog, 1 lijn met nabewerking etc), maar ik mag ze ook niet gebruiken als portfolio naam of iets van mijn naam aan binden.. Ik weet niet echt wat ik ervan moet denken, of wat ik daarvoor moet vragen

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:19

Als hij dat zo wil doen, dan zal hij de foto's en de rechten erbij ook maar van jou moeten overkopen. Hij gaat dan wel de beelden gebruiken alsof ze door hem zijn gemaakt? Dan zou ik je zeker laten vergoeden.

En anders zou ik het proberen te regelen dat je ze wel als portfolio materiaal mag gebruiken, anders heb je er zelf ook weinig aan. Zou je dit gratis doen normaal gezien?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:48

Gianti schreef:
Ik heb een vraag.

Ik ben gevraagd om als second shooter een hele dag een bruiloft mee te shooten. Nu wilt hij dat ik daarna de kaartjes inlever (snap ik nog, 1 lijn met nabewerking etc), maar ik mag ze ook niet gebruiken als portfolio naam of iets van mijn naam aan binden.. Ik weet niet echt wat ik ervan moet denken, of wat ik daarvoor moet vragen

Als hij jou op die manier wil inhuren is een uurtarief van 75 tot 100 euro heel normaal

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:05

Femke schreef:
terrabeertje schreef:

Deze foto is nog steeds vrij klein; 1066 x 1599 pixels.
Terwijl je originele foto's 5184 × 3456 zijn....

Maar ik kon nu redelijk wat zien.
Je scherpte lijkt áchter het paard te liggen.

Probeer de volgende keer dus scherp te stellen op de juiste plek en kies voor AI Servo om te zorgen dat je camera de scherpstelling blijft volgen als het paard beweegt.
Dan moet 't goed komen.

oke dankjewel! geen idee wat ik fout doe tijdens het uploaden dan hoor.. haha

[o] You stole my heart, ripped it out and smashed it on the ground. I just smiled, because you touched me.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:53

k_m schreef:
Als hij dat zo wil doen, dan zal hij de foto's en de rechten erbij ook maar van jou moeten overkopen. Hij gaat dan wel de beelden gebruiken alsof ze door hem zijn gemaakt? Dan zou ik je zeker laten vergoeden.

En anders zou ik het proberen te regelen dat je ze wel als portfolio materiaal mag gebruiken, anders heb je er zelf ook weinig aan. Zou je dit gratis doen normaal gezien?

Dat hij de beelden gaat gebruiken om aan de bruidsparen te leveren is normaal.
Dat jij vervolgens deze beelden niét mag gebruiken is niet helemaal volgens de second shooter norm, dus dan moet je zeker een vergoeding vragen :j Absoluut niet gratis doen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe zou ik deze fotos nog scherper kunnen krijgen? Of heeft dat ook deels met lens te maken ?

[o]

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:30

Marit schreef:
Dat hij de beelden gaat gebruiken om aan de bruidsparen te leveren is normaal.
Dat jij vervolgens deze beelden niét mag gebruiken is niet helemaal volgens de second shooter norm, dus dan moet je zeker een vergoeding vragen :j Absoluut niet gratis doen.

k_m schreef:

ik zou het anders ook absoluut niet gratis doen :)

snap idd dat aanleveren voor bruidspaar in 1 lijn met zijn werk moet liggen. maar vind wel lastig dat het echt onder zijn naam geheel gebeurd := (is ook niet een vriend ofzo van mij :P ) even maar nadenken over een net tarief... zat te denken aan 300 euro? of zit ik dan nog steeds te laag

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:18

tsja, dat is wel een beetje hoe het werkt als second shooter.

Het bedrag ligt volledig aan het aantal uur dat jij bij de bruiloft bent en hoeveel foto's hij verwacht dat jij aanlevert. Een uurtarief van €100 per uur vind ik als second shooter absoluut niet normaal :P Je shoot wel mee voor ervaring. Voor €100 per uur kun je zelf gaan fotograferen, dat is mijn eigen uurtarief voor bruiloften.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:25

Marit schreef:

Het bedrag ligt volledig aan het aantal uur dat jij bij de bruiloft bent en hoeveel foto's hij verwacht dat jij aanlevert. Een uurtarief van €100 per uur vind ik als second shooter absoluut niet normaal :P Je shoot wel mee voor ervaring. Voor €100 per uur kun je zelf gaan fotograferen, dat is mijn eigen uurtarief voor bruiloften.

het is voor 10 uur :P dus wel echt flink lange dag!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:57

Gianti schreef:
Marit schreef:

het is voor 10 uur :P dus wel echt flink lange dag!

En hoeveel beelden verwacht jij aan te leveren/moet je aanleveren? :)

Oh ja, en wat is de reden dat je je naam er niet aan mag verbinden of de foto's niet mag plaatsen? Heb je hem dat gevraagd? Want als dat niet mag zou ik het eigenlijk al niet doen :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:11

ja heb dat specifiek gevraagd! wil hij niet, mag alleen vanuit zijn bedrijf.. heb ook die "angst" dat mijn foto's dan in zijn portfolio belanden :P

geen specifiek aantal, alleen dat ik echt actief moet zijn

voelt echt super dubbel, toch fijn even wat centjes te verdienen, maar moet het wel waard zijn :P

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:57

woepsie90 schreef:
Hi!

Ik woon op een klein eiland in de Ierse Zee en ik heb het doel om te paard dit eiland op de foto te zetten en daarna een fotoboek te publiceren. Dus natuurfoto's met af en toe twee oortjes erop :D

Welke kleine handcamera zou hiervoor geschikt zijn, die ik in mijn zadeltas (banaan model) mee kan nemen én die simpel + professioneel genoeg is?

Alvast bedankt!

Volgens mij is hier nu overheen gelezen :D?
Ontvang graag advies, alvast bedankt!

HARVEY 09-02-2009
Afgestudeerd hoefbekapper https://www.helpwithhooves.com

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:01

woepsie90 schreef:
woepsie90 schreef:
Hi!

Alvast bedankt!

Misschien omdat niet juiste topic is :) [FK] [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Maar misschien kijken naar go pro?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:03

Gianti schreef:
Ik heb een vraag.

Die andere fotograaf kan niet zomaar je persoonlijkheidsrechten op je foto's afnemen.
Je blijft bijvoorbeeld altijd recht houden op naamsvermelding, zelfs als die andere fotograaf jouw auteursrecht op de foto's koopt.

http://www.dupho.nl/kennisbank-auteursr ... rdraagbaar

Eerlijk gezegd zou ik niet zomaar akkoord gaan met dergelijke zware voorwaarden.
Er zijn meer dan genoeg bruidsfotografen waar je een keer bij mee kunt lopen als je ervaring op wilt doen. En als je echt gevraagd/ingehuurd wordt om second shooter te zijn, dan mag daar ook een degelijk bedrag tegenover staan.
De hoofd fotograaf wordt immers ook door het bruidspaar betaalt om de 2e fotograaf in te huren (als hij z'n zaken goed doet tenminste).

Hoe dan ook: zet je afspraken van te voren heel duidelijk en exact op papier samen. Zodat er achteraf geen problemen mee komen. En als je het gevoel hebt dat het niet lekker zit: Niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:07

Janinevv schreef:
[ [url=m/1kvrZB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SMBzh6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/r56Y89.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IkY8Ri.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/y4wbhv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe zou ik deze fotos nog scherper kunnen krijgen? Of heeft dat ook deels met lens te maken ?

Op dit relatief kleine formaat is scherpte lastig te beoordelen.
En ze lijken er best aardig uit te zien.

Een foto goed scherp krijgen doe je door de scherpte op de juiste plek te leggen tijdens het fotograferen.
Achteraf is er weinig aan te doen (je kunt in een fotobewerkingsprogramma wel "verscherpen" maar een onscherpe foto maak je daar niet scherp mee).

Een objectief dat relatief goedkoop is en waarvan je het diafragma helemaal wijd open of helemaal gesloten gebruikt, zal inderdaad ook niet optimaal presteren. Het beste zijn ze in het midden van het bereik. Vaak zo rond f8 of f11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:15

woepsie90 schreef:
woepsie90 schreef:
Hi!

Alvast bedankt!

Zoals Gianti al schreef; dit is niet 't juiste topic voor die vraag.
Maar daarnaast wil je iets dat heel lastig is. Het moet klein, simpel en professioneel zijn.

Eigenlijk vraag je daarmee of iemand een auto voor je weet met het formaat en de bediening van een Peugeot 107 met automatische versnelling, waar je dan graag Formule1 mee wilt kunnen rijden.

Klein en simpel kan samen gaan. Maar is dan meestal niet professioneel.
Er zijn tegenwoordig wel systeemcamera's (die zijn relatief klein) waar je best goed mee vooruit kunt qua beeldkwaliteit. Maar als je daar het maximale uit wilt halen, is dat weer niet "simpel".

Ik begrijp dat je niet met een spiegelreflex camera + objectief van meer dan 5kg op je paard aan de slag wilt/kunt. Maar dat is vaak wel waar in uitrusting het verschil zit tussen wat kiekjes of professioneel beeldmateriaal.

Een serie als BBC's Planet Earth is ook geschoten met cinematische videocamera's.
Extreem duur (vanaf € 35.000,- voor alleen de body van de camera... daar komen lenzen en randapparatuur nog bij). En die wordt mee gesleept naar de meest afgelegen en soms gevaarlijke plekken op de wereld om prachtig, professioneel beeldmateriaal te maken voor de serie.

Als je een boek wilt publiceren en graag wilt dat anderen zoiets kopen, dan moeten de foto's ook van een bepaald niveau zijn.
En ik ben bang dat je dan gewoon niet wegkomt met het gebruik van een point-and-shoot lichtgewicht camera.
Dus als je dat professioneel wilt aanpakken, ben je bijna verplicht om ook met professionele uitrusting aan de slag te gaan.

Er zijn wel relatief compacte systeemcamera's die héél goed presteren. Maar dan zit je aan enkele duizenden euro's voor de aanschaf van de body. En dan moet je er nog objectieven bij kopen.
En kennis van zaken is dan ook belangrijk. Zodat je precies weet hoe je de camera in bepaalde situaties moet instellen.

Er is dus niet echt een kant-en-klaar antwoord op de vraag zoals je 'm gesteld had. Daarom kwam er geen reactie op.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:45

@Gianti,

ik zou het zeker niet toe laten dat hij je foto's gewoon gaat gebruiken alsof het de zijne zijn. Dat ze tussen de reportage komen is normaal, maar dit moet wel ergens vermeld worden. Hij gaat de foto's van jou gebruiken, dus hij neemt ook een deel van de rechten op je foto's over. Maar jij bent nog steeds de eigenaar van de foto's, en je mag in principe alles met je foto's doen. Anders zal hij toch echt met schriftelijke toestemming de complete rechten van je foto's moeten afkopen. Dit opzich zou al zeker €300 mogen kosten. Dan zitten je werkuren er nog niet eens bij in begrepen..

Ik zou toch nog eens duidelijk met hem praten, hij is zelf toch ooit ook moeten beginnen. Raar dat een fotograaf zo een voorstellen doet.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:07

Hoi! Ik heb een vraagje, mijn opa en oma hebben een canon 350D, welke ik mag gebruiken. Ik heb zelf ook een camera, maar deze is voor mij te beperkt, ik wil graag verder. Ik ben aan het sparen voor een nieuwe, betere camera, maar die zijn duur :') Nu ben ik dus laatst aan het oefenen geweest met de camera van mijn opa en oma, maar hier kan ik de instellingen (die in dat kijkschermpje staan) niet lezen, ik zie een groene waas. Mijn ouders hebben dezelfde camera en ook hier kan ik het niet zien. Mijn tante heeft een nieuwere canon en daar kan ik de instellingen wel zien. Ik vind dit erg jammer, omdat ik niet op de automatische stand wil fotograferen. Zijn er mensen die dit ook hebben en hier tips voor hebben?

Quinten fotografie - passie voor fotografie
https://quintenfotografie.weebly.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:59

Aan de zijkant van het schermpje zit waarschijnlijk een wieltje waar je aan kunt draaien om de dioptrie te veranderen. Daarmee kunnen mensen met een bril hun eigen sterkte instellen op de camera.
Als die heel ver op - of + staat, kun jij het niet scherp zien.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:34

Femke schreef:
Aan de zijkant van het schermpje zit waarschijnlijk een wieltje waar je aan kunt draaien om de dioptrie te veranderen. Daarmee kunnen mensen met een bril hun eigen sterkte instellen op de camera.
Als die heel ver op - of + staat, kun jij het niet scherp zien.

Dankjewel! Ik heb hem nu goed ingesteld :)

Quinten fotografie - passie voor fotografie
https://quintenfotografie.weebly.com/

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:30

Ik ga straks wat plaatjes schieten en zal dan even groot formaat doen zodat jullie tips kunnen geven over scherpte :)

Als jullie dat willen

[o]

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:55

Heeft iemand hier ervaring met de canon 80D? Ik zit er aan te denken om die aan te schaffen. Ter vervanging van mijn eos 500D

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:21

Hier ook even een vraagje:

Ik fotografeer met een canon 7D en tamron 28-75 F2.8 in de studio. Instellingen doorgaans op 1/200 (sneller kan niet door mijn lampen) F2.8 en iso 100.
Nu merk ik toch regelmatig iets onscherpte en ruis op een 100% beeld, iemand een idee hoe dit kan komen?

Afbeelding

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!