[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Ods, MirandaT, Duhelo, Muiz

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:54

Hoe je het diafragma (f-getal) kunt aanpassen, kun je lezen in de handleiding van je camera.
Dat scheelt nogal eens per camera. Bij de ene camera hoef je alleen aan een draai-schrijf te draaien, terwijl je bij andere camera's nog eerst een Av knop in moet drukken voordat je aan die functie kunt komen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:51

Ik wil de overstap maken van de Canon 550d naar de 5d mark 2. Nu zie ik best veel aanbiedingen van camera's die al 100.000 clicks er op hebben zitten. En daar vragen ze zich nog redelijk veel voor (700). Nu weet ik wel dat de mark 2 redelijk veel clicks kan hebben.
Zou het beter zijn om door te sparen voor een 5d mark 2 met minder clicks of is de canon betrouwbaar genoeg om er nu eentje te kopen. Ik zit op de fotografie opleiding dus het zou handig zijn als ik hem al snel had.

Second to the right, and straight on till morning

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:53

ik zou zelf eigenlijk niet een camera willen met zoveel clicks.. Hij is dan echt veel gebruikt en je weet ook niet wat die dan allemaal heeft moeten doorstaan :P

Lipicas te koop, weinig gebruikt
, extra smal, maat 37!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:56

Neverland schreef:
Ik wil de overstap maken van de Canon 550d naar de 5d mark 2. Nu zie ik best veel aanbiedingen van camera's die al 100.000 clicks er op hebben zitten. En daar vragen ze zich nog redelijk veel voor (700). Nu weet ik wel dat de mark 2 redelijk veel clicks kan hebben.
Zou het beter zijn om door te sparen voor een 5d mark 2 met minder clicks of is de canon betrouwbaar genoeg om er nu eentje te kopen. Ik zit op de fotografie opleiding dus het zou handig zijn als ik hem al snel had.

Als het voor een fotografie opleiding is zou ik toch voor de MK III opteren. Deze zijn nu ook heel veel 2de hands te vinden met niet zo veel clicks. Je groeit meestal nogal snel in je opleiding en dan ga je snel weer een stapje meer willen. Dan denk ik dat je met een Mark III 'safer' zit.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:01

Helaas heb ik het geld nu echt niet. De 5d mark 2 is voor mij prima. Heb die vaker in mijn handen gehad en de stap van 550d naar 5d mark 2 is voor mij groot genoeg momenteel. :j

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:11

Snap ik! Het is ook zeker geen slechte camera. Maar moest het wel tot de mogelijkheden behoren was het een tip.

Heb je ook al eens naar een 6D gekeken? Deze heb ik zelf, en ik studeer dit jaar af in mijn fotografie opleiding. Ik ben heel tevreden van deze camera!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:41

Femke schreef:
Hoe je het diafragma (f-getal) kunt aanpassen, kun je lezen in de handleiding van je camera.
Dat scheelt nogal eens per camera. Bij de ene camera hoef je alleen aan een draai-schrijf te draaien, terwijl je bij andere camera's nog eerst een Av knop in moet drukken voordat je aan die functie kunt komen.

Dankje ik moet het inderdaad met de Av knop veranderen :)

[o]

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:48

Ik heb 2 jaar geleden een Canon 5D mk II met 2500 clicks overgenomen voor 700 euro. Hij was gebruikt als videocamera. Het kan dus wel :) of ik had geluk haha. Overigens is de mk II inderdaad meer dan prima als overstap!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:31

Dan wacht ik op het juiste moment! Wie weet heb ik ook wel geluk als ik even wacht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:38

Neverland schreef:

Wie zijn "ze"...
Kijk je dan op marktplaats of zit je te snuffelen op occasions bij een fotowinkel?
Want dat kan qua prijs ook nogal uiteenlopen.

Een vraagprijs hoeft ook lang niet altijd een uiteindelijke verkoop prijs te zijn.
Zo heb ik zelf eens een product via marktplaats gekocht dat voor € 1500,- online stond.
Er naartoe gegaan om te kijken en € 1.000,- geboden. Dat werd afgewezen.
Twee weken later stond het nog steeds onverkocht online, toen heb ik geschreven dat ik het product voor € 750,- alsnog wel wilde. Dat werd toen ineens toch nog geaccepteerd.

Bijna altijd is er wel ruimte voor onderhandeling. Zeker als je met een goed argument komt (zoals de 100.000 clicks) en niet perse direct een beslissing hoeft te maken ("weg kunnen lopen" als de deal niet mooi genoeg is).

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:41

Femke schreef:
mariekeoo schreef:
Hallo

Sinds deze week een nieuwe body. Canon eos 7d. Voor het eerst gebruikt op de neonatolgie. Weinig ligt dus. Ik fotografeerde met de 550d en merk dat ik met deze camera meer ruis heb dan daarvoor. Ik moest op vrij hoge iso schieten anders had ik niet voldoende ligt. Flitsen vond ik eigenlijk geen optie.

[ [url=m/EALKdN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto is geschoten met een canon eos 7d in combinatie met een canon 50mm f/1.4 USM.
Iso 6400
F/1.4
1/1600

Iemand tips voor een volgende keer?

Ik zou de sluitertijd heel veel lager houden.
Zo lang er geen of weinig beweging in je foto is, heb je meer dan genoeg aan zo'n 1/200e seconde.
Je hebt dan 8x zoveel licht ter beschikking als op 1/1600e. Dus je had bij deze foto je ISO ook makkelijk op 800 kunnen houden. En dan had je waarschijnlijk amper zichtbare ruis in de foto gehad.

Ze zeggen meestal toch als je een 50 mm lens hebt dat je hem minimaal op 1/50 moet zetten? nou heeft mijn camera een drop factor van 1,6 (canon eos 7d) houd dit dan is dat ik hem voor het beste resultaat minimaal op 1/80 moet zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:03

Dat gaat er alleen om dat je je eigen beweging voldoende bevriest om zonder statief te kunnen werken.
Maar behalve jijzelf beweegt je onderwerp mogelijk ook. En meestal ook meer dan jij, omdat je onderwerp niet z'n best doet om maximaal stil te blijven zoals jij.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:21

Weer een vraag... ik krijg mijn foto's heel moeilijk scherp. Toestel en lens zijn al behoorlijk oud (2006), ik nog onervaren.

Hoe kom ik erachter of het aan mij, de body of de lens ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:16

Stap 1 is om met de juiste instellingen te werken.
Maar daar is inderdaad wel wat basiskennis voorafgaand voor nodig...

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 01:18

Ik ben toch wel benieuwd of mensen mij hier kunnen helpen. Sinds kort de canon 7D M2 overgenomen als occasion. Snelle camera, veel meer opties dan mijn vorige. Toch heb ik het idee dat de scherpte niet helemaal goed naar voren komt, nu ga ik twijfelen aan mijzelf en de instellingen, of dat het aan de camera ligt, of toch aan het glaswerk? De back button focus heb ik net toegepast, dus daar ga ik morgen mee oefenen om te kijken of dat verschil maakt. Ik fotografeer met de 85 mm 1.8, 50 mm 1.8 en 55-250 4.5.
Hier een voorbeeldje van vandaag, genomen met de 55-250. (foto is onbewerkt)
Groot formaat:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=awvo ... JEb8fnhBPY

gecropt:
Afbeelding

En focuspunten:
Afbeelding

Waar je ziet dat de focus toch rechts ligt. Alleen zie ik dit op de foto zelf niet erg terug? Zie ik dan toch iets over het hoofd qua instellingen voor de AF?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:46

Voor scherpte is het heel erg belangrijk dat je zelf 1 scherpstel punt kiest.
Dus niet de camera een aantal plekken laten selecteren. Maar kies zelf het punt dat precies op het oog van het paard ligt.

Deze foto is inderdaad niet scherp gewordenop het hoofd, omdat je ook niet op het hoofd hebt scherpgesteld.

Probeer daar volgende keer dus heel kritisch op te zijn.

Verder heb je nu een superzoom lens gebruikt op een maximaal open diafragma. Dat geeft vaak ook minder goede prestaties. Je krijgt dan een softe waas over je foto, wat ook voor een gevoel van onscherpte geeft.
Bij een maximale opening van F5.6 kun je het diafragma voor de kwaliteit beter tot F8 of F11 dicht zetten. Maar dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de scherptediepte en je sluitertijd.
Een lichtsterkere lens heeft mede daarom echt de voorkeur. Je hebt dan wat meer opties en sowieso ook betere beeldkwaliteit.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:16

Iemand goed bekend met lightroom?

Ik ben er wat in aan het uit proberen en het meeste lukt goed, omdat het heel gelijkaardig is aan adobe Bridge en camera raw. Maar ik heb enkele vage problemen. Ik wil een radiaal filter plaatsen, maar wanneer ik de functie aanduid en klik op het gebied waar ik de filter wil plaatsen, klikt hij als het ware 'onder' de develop laag, en gaat hij in mijn bibliotheek klikken. Met als resultaat dat mijn foto's uit mijn bibliotheek dan weer openen in de develop laag en ik er echt niet mee kan werken zo.

Hoe werkt dat?? :')

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:54

Femke schreef:
Voor scherpte is het heel erg belangrijk dat je zelf 1 scherpstel punt kiest.
Dus niet de camera een aantal plekken laten selecteren. Maar kies zelf het punt dat precies op het oog van het paard ligt.

Deze foto is inderdaad niet scherp gewordenop het hoofd, omdat je ook niet op het hoofd hebt scherpgesteld.

Probeer daar volgende keer dus heel kritisch op te zijn.

Verder heb je nu een superzoom lens gebruikt op een maximaal open diafragma. Dat geeft vaak ook minder goede prestaties. Je krijgt dan een softe waas over je foto, wat ook voor een gevoel van onscherpte geeft.
Bij een maximale opening van F5.6 kun je het diafragma voor de kwaliteit beter tot F8 of F11 dicht zetten. Maar dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de scherptediepte en je sluitertijd.
Een lichtsterkere lens heeft mede daarom echt de voorkeur. Je hebt dan wat meer opties en sowieso ook betere beeldkwaliteit.

Ah oke, ligt dus ook deels aan de lens dan eigenlijk.. Ga toch oefenen met de scherpstelpunten, ik hoop dat ik er zo wat meer uit kan halen, en de diafragma aanpassen. Ik heb wel een lichtsterke 85 mm voor portret ook , maar met paarden fotograferen mis je dan wel de zoom, en vind het dan nog vrij lastig om het paard er scherp op te krijgen. Morgen weer aan de slag, bedankt voor de tips +:)+

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:57

Femke schreef:
Neverland schreef:

Wie zijn "ze"...
Kijk je dan op marktplaats of zit je te snuffelen op occasions bij een fotowinkel?
Want dat kan qua prijs ook nogal uiteenlopen.

Een vraagprijs hoeft ook lang niet altijd een uiteindelijke verkoop prijs te zijn.
Zo heb ik zelf eens een product via marktplaats gekocht dat voor € 1500,- online stond.
Er naartoe gegaan om te kijken en € 1.000,- geboden. Dat werd afgewezen.
Twee weken later stond het nog steeds onverkocht online, toen heb ik geschreven dat ik het product voor € 750,- alsnog wel wilde. Dat werd toen ineens toch nog geaccepteerd.

Bijna altijd is er wel ruimte voor onderhandeling. Zeker als je met een goed argument komt (zoals de 100.000 clicks) en niet perse direct een beslissing hoeft te maken ("weg kunnen lopen" als de deal niet mooi genoeg is).

Ik ben ook sinds kort overgestapt naar de 5D Mark II, tweedehands gekocht voor 400 euro.
Had 70.000 clicks op de teller en verder in prima staat.
Ik zou als ik jou was even onderhandelen met de verkoper. :j

Welsh Mountain pony's <3

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:10

Iemand ervaring met de canon eos d80? Dit lijkt me wel een fijne camera maar hoor graag ervaringen

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:13

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:46

Wat zouden jullie voor lens aanraden van canon die verder inzoomt, goed kwaliteit en niet te duur?

En dan voor actie shots van paarden honden maar ook van natuur.

[o]

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:35

Is een fotografie achtergronddoek van 90 x 150 cm groot genoeg voor dierenfotografie? :)

Quinten fotografie - passie voor fotografie
https://quintenfotografie.weebly.com/

Gaby9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:35

Ik heb een vraagje, ik vroeg me eigenlijk af hoe andere mensen het doen met nabestellen? Ik geef nu een stuk of 25 foto's bewerkt, op web formaat met logo. Wat krijgt de klant dan als hij wilt nabestellen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:55

quintenvo schreef:
Is een fotografie achtergronddoek van 90 x 150 cm groot genoeg voor dierenfotografie? :)

Ik zou het veel te krap vinden (denk maar aan hoe lang een herder met staart is)

Gaby: je kan bij nabestellen verschillende dingen doen;
- de klant koopt hoge resolutie bestanden
- de klant ontvangt afdrukken en geen digitale bestanden

Of je stuurt bestanden met een bepaalde resolutie; stel dat je klant alleen 10x15 wilt, dan zet je de resolutie zodanig dat een afdruk van 10x15 van goede kwaliteit is maar groter niet. De pest hiervan is wel dat als je klant toch dat bestand op a4 gaat afdrukken de kwaliteit gewoon niet goed genoeg is waardoor er slechte reclame zou kunnen komen

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!