[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:41

MarBri schreef:
Zo veel goede tips gelezen vandaag!! Kost wat tijd, maar je leert veel van dit topic!
Vraag/vragen van mij:
Ik heb onlangs 2 lampen (continu licht) mogen lenen van iemand. Het lijkt me namelijk erg leuk om af en toe wat studiofoto's te gaan maken. Met slecht weer bijv :D .
Ik wil in de toekomst hiervoor langzaam wat spullen gaan verzamelen. Ik heb al een reflectiescherm. Ik merk dat ik met mijn camera al snel een te kleine ruimte heb hiervoor. Ik heb op zolder ongeveer 3 bij 5 meter, zou dit moeten voldoen? Op hoeveel mm fotograferen jullie in de studio (camera met cropfactor 1.6).
Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe te beginnen. Ik heb wel een witte muur, maar die heeft structuur, dus waarschijnlijk niet zo geschikt. Of valt dit mee? Dus ik zat aan een achtergrondsysteem, als eerste aanschaf nu te denken.
Is continu licht uberhaubt wel geschikt? Het zijn 2 lampen met een softbox.
Wanneer ik zelf licht ga aanschaffen, lees ik overal dat flitslicht beter is. Ik zie alleen een beetje op tegen de technische achtergrond hiervan. Zijn hier cursussen voor, of is dit makkelijk zelf uit te vinden (ben op zich niet onhandig). Heb je nog allerlei extra materialen nodig om een en ander af te stemmen op je camera, of wordt dit meegeleverd?
Ik heb wel ooit een cursus portretfotografie in de studio gedaan, maar dit ging meer om het gebruik van licht en niet zozeer het technische van de flitsers.

In ons HK studio topic kun je ook heel veel informatie vinden. ;)
[HK] De studiofotografen flitsen verder naar Deel II

Daarnaast natuurlijk:
[FK] Achtergrondsysteem studiowerk
[FK] Fotostudio
[HTT] Welke lichtmeter?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:03

MarBri schreef:
Mag ik daar ook deze vraag plaatsen? :D

Je komt je maar melden in het HK. Is toch geen HK waar het enorm hard gaat.

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:46

Als ze te dicht op je camera staan kan het zijn dat je objectief niet meer scherp kan stellen... := Het is voor ieder objectief een andere afstand. Bij de meesten paardenlensjes zoals de 70-200mm's is de minimale scherpstelafstand rond de 1.5m. Als een hond dus dichterbij is kan je niet meer scherpstellen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:18

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:47

@janntjuh: Fotografeer je dan wel op een zonnige dag buiten? Als het grauw/bewolkt is of in binnenbak is het inderdaad lastig om mooie goed belichte en scherpe foto's te krijgen. De scherpte/detail hangt vooral van je objectief af, maar je ook wel van je body. Sommige bodies kunnen bijvoorbeeld beter om gaan met hogere ISO's waardoor je ruis/detail verhouding dus ook optimaler is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:11

Mijn instellingen van mijn foto waren: 1/1000s @ f/4.0, ISO400. Zoals je ziet had ik daar ook bewolking.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:19

Ik denk ook dat jouw body of lens bij de 1e twee foto's wat moeite had om het hondje bij te houden. Ik had zelf meer richting de 1/1000s gegaan met mijn sluitertijd en het lijkt er dan toch op dat het een donker dag was mbt je hoge ISO's. := Die foto van mij was van afgelopen zondagmiddag.

Bij de derde foto had ik verwacht dat hij wel scherp was met 1/500s bij zittend model...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:25

Dit is de rest vd serie van zondag:
[VD-ITP] Jambette met Remie

Dan had ik mss net de mazzel met waterig zonnetje tussen de wolken door. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:30

janntjuh schreef:
Meuh jij wel scherpe foto's :')
Verder nog commentaar op mn camera en/of lens? Of kan het daar niet aan liggen?

Lens is niet de supersnelste en superscherpste, maar daarom had ik 3e foto wel beter verwacht. Doet hij het wel goed scherp als je andere dingen buiten fotografeer? Zoals landschappen, bloemen, gebouwen, etc?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:38

Het is ook belangrijk om je AF goed af te stellen voor het onderwerp wat je fotografeert.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:51

Ik ga heulen met de "vijand". _O- Ik wil voor IJsland nog de sensor van mijn bodies schoon laten maken en Chipclean en Canon Service Point zijn niet echt om de hoek. -O- Wat blijkt nu na een paar mailtjes? Ik kan gewoon bij het Nikon Service Point langs komen waar, tegen betaling, ze gewoon mijn sensors van mijn bodies kunnen reinigen. Jeeeej! *\o/* Worden ze iig fatsoenlijk en goed gereinigd ipv dat iemand even achter in de winkel in stofvolle omgeving even met een kwastje over mijn sensor aait. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:11

Met je foto's nabewerken kun je vaak nog heel veel uit foto's halen. ISO1600 zou je Alpha 58 toch wel aan moeten kunnen? :=

Goed van je dat je een cursus Ps wilt gaan volgen. Ook al fotografie cursus gedaan? Ik geef zelf geen Ps workshops, maar alleen een Lr wokshop. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:24

Marit en Nikki geven ze in ieder geval. Femke geeft ze dacht ik ook nog wel.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:36

MyWishMax schreef:
Ik wacht op het hondenboek. :D

Zodra ik eindelijk aan de slag ben breid ik nog een beetje uit qua objectieven en dan zou een LR workshop wel goed van pas komen, ik sla het ff op!

Een stipje zetten in het topic uit mijn onderschrift mag altijd. ;) Ik geef er eind deze maand eentje en mss volgend jaar ook wel weer 1 of 2.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:06

Destijds dat ik net mijn camera een basiscursus fotografie gedaan en verder wat workshops studio-, paarden- en concertfotografie gevolgd. :) Het is altijd leuk om verder komen door workshops te volgen of andere dingen op youtube te bekijken of boeken te lezen.

Zo kun je met een kleine investering meer uit je camera halen en er meer plezier aan beleven. ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:15

Met 1/20s krijg je idd sneller onscherpe foto's ivm bewegingsonscherpte en beweging van het onderwerp dan bij 1/100s.

Je hebt ook gelijk dat je bij f/3.5 meer licht hebt en kleinere scherptediepte dan f/16.0.

Dus probeer eens te spelen met kortere sluitertijd en groter diafragma. ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:38

CrazyIris schreef:
Hallo! Ik wil graag beginnen op feestjes te fotograferen, zodat ik af en toe eens als fotograaf op een TD kan staan. Ik vraag me enkel af wat ik daar vooral voor nodig heb...
Een deftige portretlens heb ik sowieso nodig, maar wat voor brandpuntafstand zou ik nemen?
Ook een flitser zal ik nodig hebben, maar ik weet eigenlijk niet zo veel over flitsers. Iemand die me hierbij wat kan helpen? Alvast bedankt! :D

Een TD? :=

Vaak is een 50mm wel erg fijn, goedkoop en lichtsterk. Als je Canon hebt is de Speedlite 430EXII wel een fijne. Hou er rekening mee dat het fotograferen met opzetflitser nog best ingewikkeld is en wat oefening vergt. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:59

Wat bedoel je Samantha? Je kunt de kop toch nog steeds draaien zodat je kunt bouncen via muur/plafond? Ook in portrait stand?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:35

k_m schreef:
Een td is een studenten feest bagheera. Haha

Vandaar. Ik word grijs en oud. _O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:41

S_en_Z schreef:
ik heb een oudje de 580EXII als ik t goed zeg.

Als ik m verticaal houdt kan ik m wel "omhoog" doen maar mn flitser blijft verticaal en niet horizontaal. De mooiste belichting met opzet vind ik toch wel horizontaal.

Maar ik zeg er wel bij dat k niet heel veel met opzet gewerkt heb mede omdat ie met mn herlaadbare batterijen na een x aantal fotos gaat haperen met flitsen. (na een aantal keer doet ie t nog maar sporadisch, terwijl mn batterijen niet heel laag /oud/vaak geladen zijn)

Heb gedacht om "gewone" batterijen te gebruiken. Maar die zijn lager in mah dan degenen die ik nu heb.

Ben daar niet zo bekend mee en ik geef toe; ik vergeet t ook uit te pluizen.

Ik heb ook dat oudje en weet niet helemaal wat jij bedoelt. Kun je er eens een foto van maken? Meestal heb ik mijn flitser toch los. Ik heb er zo een externe accu aan hangen. Zal je even die filmpjes sturen. ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:46

Brenda_85 schreef:
Weet niet of het hier goed staat maar ik heb steeds problemen met foto's omzetten naar jpeg. Ik gebruik lichtroom maar als ze verkleind zijn gaat de kwaliteit en scherpte stuk achteruit, hoe kun je ze goed omzetten zodat de kwaliteit verkleind ook nog aardig goed is? En wat kun je het beste invullen voor het omzetten naar de orginele grote naar jpeg?

Heb jij misschien een screenshot met al je instellingen hoe jij verkleind vanuit de export module in Lr? Bijna alle foto's die op mij FB, Google+ en Bokt staan zijn verkleind met Lr.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:27

Poess91 schreef:
Wanneer vinden jullie eigenlijk dat het tijd is voor een aparte Facebookpagina voor je fotografie?
(Of hoort deze vraag hier niet thuis?)

Wanneer je daar zin in hebt en dat graag wilt. Ik fotografeer vooral voor de hobby en heb geen aparte feestboekpagina ervoor. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:25

Je bedoelt een opzetflitser als de Canon 430EXII? Dat is een hele fijne en goed 2e hands via MP te krijgen. :) Of bedoel je echt externe studioflitsers?

Dit is dan mss een topic over kunstlicht wat jij interessant vindt? ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:38

Kimmetjee04 schreef:
Bagheera_206 schreef:
Je bedoelt een opzetflitser als de Canon 430EXII? Dat is een hele fijne en goed 2e hands via MP te krijgen. :) Of bedoel je echt externe studioflitsers?

Dit is dan mss een topic over kunstlicht wat jij interessant vindt? ;)

Ja ik bedoelde opzetflitser.
Ik had ook al een beetje gezocht en was inderdaad op de 430 uitgekomen.
Maar fijn om te lezen dat iemand anders het een fijne flitser vindt!

En met een kleine extra investering kun je hem ook off-shoe vanaf een statief met paraplu gebruiken voor een mooiere licht/schaduwval ipv plat van recht van voren.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:13

De snelheid.

Voor SD is op dit moment UHS-II / U3 het snelst.
Voor CF is op dit moment UDMA7 het snelst.